Paluu lapsettomuushoitoihin pikkukakkosta yrittämään, vol 2

Heips! Olen 33 vuotias ja mulla on luomuna syntynyt 3 vuotias tyttö..Toista on yritetty jo reipas kaks vuotta. Hoidoissa on oltu jo ainakin vuosi..On syöty clomeja kahteen kertaan sitten mulla on ollu prolaktiinin nousua ja siihen olen syöny parlodelia..Sitten mulla leikattiin kilpirauhanen ja sekin vaikuttaa sitten kaikkeen..Ensi kuussa mennään suunnittelupalaveriin ja katotaan et mitä ruvetaa tekee..
 
Maricce voi kauheeta!!onneksi kaikki nyt alkaa kääntymään parempaan suuntaan!onhan se hyvä avautua välillä niin helpottaa mieltä :) niin täytyy muuten sanoa vielä tuohon kunnalliseen.Meillä siis oli siellä ovumiassa oman kunnan lapsettomuuslääkäri niin nyt kun alettiin näihin PAS hoitoihin niin kysyi vielä meiltä että halutaanko että hän laittaa meidät kunnalliselle puolelle jonoon jos PAS:it ei tuota tulosta.eli meilläkin kyllä olis kunnallinen onnistunut asutaan siis pohjanmaalla.Tarkistapa kyllä nyt vielä että onko näin ettei muka pääsisi ettei vaan turhaan mee yksityiselle.

Mutta tsemppiä kaikille piinistelijöille!tulin tuomaan plussatsunamiaaltoa :)

RP
 
Maricce mä voin kysyä perjantaina lääkäriltäni Väestöliitossa, et miten noi julkisen sektorin hoitokerrat menee, tämä kyseinen lääkäri on ollut myös Naistenklinikalla lapsettomuuslääkärinä. Sinuna varaisin ajan lääkärille, että hän laittaa lähetteen Taysiin ja sieltähän he palaavat asiaan, kun ovat katsoneet teidän tilanteen; lapsettomuuden syy ja miten edelliset IVF:t ovat menneet, alkion laatu jne. Luin jotain Väestöliiton tekemää tutkimusta lapsettomuushoidoista ja siinä oli, että julkisen sektorin hoitomäärä on rajattu 3-4 hoitokertaan. Ja uskon, että tuohon määrään vaikuttaa varmasti yksilölliset tekijät ja tuossa ei mainittu, että onko se per syntynyt lapsi vai per pari... Olen myös jostain kuullut/lukenut, että toista lasta yrittäessä hoitokertoja saisi vain kaksi.

Itseäkin alkoi hieman pelottaa, kun nyt minulle on tehty 3 IVF:ää kokonaisuudessaan, 2 ensimmäistä yrittäessä ja 1 tällä toisella kierroksella. Näistä hoidoista kaksi olen teettänyt yksityisellä klinikalla Helsingin Väestöliitossa ja tuo "keskimmäinen" hoito, millä onnistuimme, on ollut maksusitoumuksella julkiselta sektorilta... Jää siis nähtäväksi oliko meidänkin "tuetut" hoidot tässä, kun jostain luin, että NKL miinustaa yksityisellä tehdyt hoidot siitä 3 kerrasta :/

Jos Maricce päädyt yksityiselle hoitoon, niin joillain Helsingin klinikoilla on osamaksumahdollisuus. Luulisi, että tämä on mahdollista myös jollain Tampereen klinikalla. Ja se on ainakin satavarma, että kelakorvauksen saa 3:een perättäiseen IVF:ään, kun yrittää toista lasta. Tuo nollautuu lapsen syntymästä :D Kela korvaa osan lapsettomuushoidoista

Palaan asiaan perjantaina, kun olen haastatellut lääkäriäni asiasta!

Valma
 
Heipähei tänne pikkukakkos-ketjuun!! Kävin vilkaisemassa kuulumisia, paljon on uusia ja pari vanhaakin tuttua. Rouva Papusen uutisiakaan en ole aiemmin bongannut, tsempit loppuodotukseen! Maricce on tainnut olla ainakin joskus mun kans samoissa 10-hoitoketjuissa. Meillä myös kesällä 10 syntynyt poika. Mulle annettiin Taysista ymmärtää, että toiseen lapseen yritykset nollautuu ja saa taas ne 3 ivf-hoitoa. Mutta en tiedä onko käytäntö asiassa muuttunut.

Itsellä nyt menossa rv 29+4 ja oon joutunut olemaan supistuksien ja kohdunkaulan lyhenemisen/avautumisen takia sairaslomalla jo reilun kuukauden. Toivottavasti päästän vielä kuukauden verran ainakin eteenpäin. Ja voihan olla, että lapsonen päättää tulla maailmaan vasta yliaikaisenakin ;) Mutta aika tulee pitkäksi hissutellessa.

Tsempit kaikille uusille sekä jo piinaileville!!

verve
 
Heipähei!
Tulin kurkkimaan tilanteita meidän ketjussa, mutta täällähän onkin vissiin hiljaiseloa?!
Hapsuliinille tervetuloa ja tsemppiä tuleviin hoitoihin. :)
Mitenkäs Alexin piinailut?? Loppusuoralla jo, onkos uutisia??

Oman navan ympäriltä sen verran että loppuviikosta pitäisi alkaa taas metsästelemään ovulaatiota. Lähipiiristä on saatu vauvaviestejä, pikkukakkosia syntynyt useammalle. On se niin haikeaa... Voi kun vielä joskus saisi itsekin kokea sen ihmeen ja onnen!
Tänään täytyisi muistaa katsoa "Hiljaa toivotut"-dokumentti, jännä nähdä millaista näkökulmaa aiheesta on saatu!
 
Moikka!

Hiljaista on ollut palstalla ja mäkin olen ollut saamaton kirjoittamaan.

Nyt on onneksi taas alkanut tapahtumaan, sillä kierto alkoi 27.1. ja aloin piikittää Puregonia la 28.1. Kävin sit viime viikon ke ultrassa ja siellä olikin jo isohkoja kokoisia munasoluja 3 kpl ja muutama pienempi näkyvissä. Sain jo klinikalla käskyn pistää Orgalutranin, ei kuulemme kannattanut odottaa iltaan saakka. Niinpä mä sitten loppuviikon pistin iltaisin Puregonia ja aamuisin Orgalutrania. La pistin sitten Pregnylin ja tänään oli punktio. 7 munasolua tuli, huomenna kuullaan, onko niistä mihinkään. Jos kaikki ok, niin keskiviikkona sitten siirtoon.
 
Moro vaan tänne hiljaisuuden keskelle ;)

Päivitän vähän omaa napaa: tänään oli siirto. 7 munasolusta kypsiä oli 6, joista 5 hedelmöittyi, joista 4 lähti jakautumaan ja lopulta kolme oli elinkelpoisia ja kaikki kuulemma hyvälaatuisia. Hävikki on aina hirmuinen, mutta ei kai se mitään, näillä on onnistuttava. Yksi siirrettiin ja kaksi meni pakkaseen, jossa meillä on siis ennestään yksi alkio. Tukena on Crinone, ei Luget, koska ne saa sellaisen hiivatulehdusolon aikaseksi. Poikkeuksena aiempiin hoitoihin on, että nyt pistän neljä päivää siirron jälkeen yhden Gonapeptylin. Onko muilla kokemusta ko. aineesta tässä vaiheessa hoitoa? Sen kuulemma pitäis vaikuttaa suotuisasti alkion rakenteeseen ja sen kiinnittymiseen.

Nyt sitten vaan piinailemaan... toivottavasti kaksi viikkoa kuluu tällä kertaa nopeasti.

Tsemppejä kaikille!

Vuokko
 
Vuokolle tsempit piinistelyyn!! Hieno homma että pakkaseenkin vielä jotain saitte :) Mä en ole moisesta Gonapeptylistä ikinä kuulutkaan, mutta kuulostaa ihan valtavan hyvältä. Peukut, loput sormet ja varpaat ristiin että tärppi käy!! Tuuhan sitten päivittelemään väliaikatietoja.
Toivottavasti pääsen ensi viikolla perässä piinailemaan, saas kattoo kuinka käy, meilläkin kun tuota kato-ongelmaa on vähän ilmassa... ;)
 
Heissulivei! Pakko oli heti tulla kirjottaa kun pitkästä aikaa tuli kurkkimaan... Verve, minne aika menee? Justhan sä plussasit?! ;) Tsemppiä loppuaikaan ja sit itse synnytykseenkin ja tietty sen jälkeiseen elämään! Vuokko, kiva kuulla että teillä taas asia etenee ja ihan hyvinhän se on mennyt. Mä oon aina jotenkin pitänyt tuota 50% katoa suht "normina", varmaan sen vuoksi että meillä mennyt myöskin noin. Ja tuosta Gonapeptylistä oon lukenut jossain ketjussa, tuntuu et viimesen puolen vuoden aikana sitä on ruettu käyttämään, varsinkin sellasilla pareilla kellä ei mitään selvää syytä lapsettomuuteen ole löytynyt. Peukkuja vaan, jospa se nyt teillekin tois avun!
Muille vilkutukset ja isot tsempitykset hoitoihin ja tulevaan. Sydämestäni toivon että kaikki pääsis siirtymään odotuspuolelle...
Talviterveisin Vausti
 
Heippa,

Pieleenhän meidän PAS meni taas... Miten tää voi olla näin vaikeaa!!Tehdään toinen PAS suoraan tähän kiertoon, lekurin mukaan turha pitää välikiertoja, kun nämä pas:t tehdään luomukiertoon, niin mitään sen suurempia hormooniheittoja yms ei ole. Meillä on pakkasessa vielä yksi ainokainen alkio, eli ei auta kuin toivoa, että nyt tärppäisi...

Tsempit piinailijoille, perässä tullaan!!

aleksis
 
Voi Alex :hug: suurensuuret pahoittelut!! Ihan perseestä taas koko touhu! :(
Eihän se auta muu kuin suunnata kohti seuraavaa yritystä. Toivotaan tosiaan että se olisi se onnekas hoito.
Mä testasin tänään ovisplussan, eli meillä olis EHKÄ siirto maanantaina. En oikein jaksa ajatella koko asiaa vielä, kun lulen ettei alkiot selviä. Mutta täytyy toivoa että ne olisi sitkeitä sissejä ja sinnittelisi sulatuksesta -tai edes toinen niistä! :)
Eemiliina
 
Moikka!
Ja terveisiä alkionsiirrosta :) Kahdesta alkiostamme toinen sinnitteli sulatuksesta, mutta menetti poloinen yhden solun siinä rytäkässä. :( Siispä sain tänään kyytiin yhden kolmisoluisen sissin. Mutta mieli on oikein hyvä, kun päästiin siirtoon, vaikka olin niin pessimisti sen suhteen! Onko kellään kokemuksia näistä soluja menettäneistä alkioista? Onko niillä tärpännyt? Kyllähän lääkäri sanoi että ihan mahdollista se on, mutta että tietty paremmat mahdollisuudet nelisoluisesta olisi raskauden alkaa... Noh, aika näyttää. Tämän jälkeen, siis jos ei tärppää, pidetäänkin luova tauko, joka on ihan tervetullut! Kevään ja kesän ajan keskitytään ihan muuhun kuin näihin hoitohommiin. Meilläkin tuo 50% kato alkioissa muuten piti aika hyvin paikkansa, niinkuin Vausti kirjoitteli. Kuudesta alkiosta saatiin kolme siirtoa ja yksi niistä kolmesta siirretystä riehuu justiin tuossa olkkarin matolla elämää täynnä! :heart: Ei mitenkään huonosti siis!
Vuokolla alkaa vissiin olla puoliväli kohta piinailussa käsillä. Toivottavasti aika on mennyt siivillä niin kuin toivoit!! Ja Aksulle toivotellaan pikaista oviksen bongausta! :)
Terkuin Eemiliina (joka yrittää epätoivoisena pitää pään kylmänä piinailussaan!)
 
Onko tämä ketju ihan kuollut? Vai löytyiskö täältä mulle piinailukaveria?

Miten Eemiliinan piinailussa kävi? Entäs Vuokon piina? Tehtiinkö Alexsandrialle pas?

Kirjoittelin tänne noin vuosi sitten kun meille tehtiin ensimmäinen pas, sen jälkeen oon taustalla roikkunut. Meillä on 1.ivf:n tuoresiirrosta alkunsa saanut tyttö, joka on syntynyt 11/08. Silloin pakkaseen saatiin 6 alkiota. 1.pas oli tosiaan reilu vuosi sitten, 2.pas tehtiin syksyllä ja kolmattakin pas:ia yritettiin syksyllä mutta lääkkeet ei tehonneet, joten ovista ei tullut eikä näin ollen siirtoakaan. Mulla ei oo omaa kiertoa oikeastaan ollenkaan, aikaisemmissa passeissa ovis on saatu aikaan clomi+puregon yhdistelmällä. Nyt on ensimmäinen "oikea" lääkkeellinen pas, progynovat ja lugesteronit käytössä. Tänään siirrettiin kaksi viimeistä alkiota ja nyt toivotaan että ne tarttuis tiukasti kiinni :)

Toivottavasti joku ilmottautuis minun kanssa piinailemaan! Ja muidenkin kuulumisia kuulisin mielelläni :)

Tiiti
 
Tervehdys Tiitille!
Aika hiljainen tuntuu olevan tämä ketju, jos ei nyt ihan kuollut.
Eemiliinan piinailu päättyi justiinsa niin kuin yleensäkin, eli vessanpöntöstä alas. Pari viikkoa sitten ihan puhdas nega testattu(jos ei roskishaamun kanssa sekoilua lasketa). :(:( Pakkanen on meillä tyhjä, eikä just nyt ole taloudellisesti mahdollista lähteä uuteen ICSIin. Haaveena on että loppukesästä/alkusyksystä päästäisi seuraavan kerran yrittämän. Vauvakuume on niin hirveä että alta pois, mutta täytyy suunnata ajatukset muihin asioihin. Salaa kyllä toivon myös ettei hautauduttaisi tällä välillä lähipiirin raskausuutisten alle. En tiedä kuinka sitten jaksaisi niitä käsitellä, kun ei itsellä ole tällä hetkellä mahdollista edes yrittää toista vauvaa... Ja odotan tosi "innokkaasti" koska alkaa ne "Koskas teille tulee sisarus??" -kyselyt, kun tuolla lapsosella on ikää jo yli vuoden.

Siispä minusta ei valitettavasti ole piinailukaveriksi, mutta käyn varmaan lukemassa kuulumisia (jos niitä ees kukaan kirjoittaa ;)) ja palailen sitten asiaan syksymmällä...Ehkä siihen mennessä joku perustaa vaikka tuoreemman ketjunkin kakkosesta haaveileville! =)
Tiitille paaaaaljon pitkää pinnaa piinapäiviin ja plussaonnea!!! :)
Eemis
 
Hei kaikille

En ole pitkään aikaan kirjoitellut, mutta ajattelin piipahtaa ja kertoa pikaiset kuulumiset.

Ennestään siis minulla hoidoilla saatu 2-vuotias tyttö. Hänelle kaveria lähdimme yrittämään ja tärppäsikin sitten tuplasti. Reilu kuukausi sitten synnytin ihanat kaksospojat. Tulivat hieman etuajassa, mutta kaikki oli ok. Synnytyskin sujui reippaasti kahdessa tunnissa. Eli ns. syöksysynnytys.

Kotona on apuna olleet appivanhemmat ja hyvin onkin alkuun päästy.


Toivon kaikille erittäin mukavaa kevättä ja suuresti onnea sekä jaksamista hoitoihin!
 
Nat
Tervehdys kaikille!


kysyisin... tyhmiä? :)
meillä nyt on 1,2 vuotias tyttö, joka tuli 3-ivf hoidosta, ja pakkasessa jäi yksi alkio. Imetän tytön edelleen, mutta vaan pari kertaa päivässä, siis ennen nukkumanmenoa, joten imetyksen väli on reilu 6 tuntia, ja mietin, milloinhan kuukauteset jo tulevat, ymmärrän että se on henkilökohtaista, mutta mutta... pitäsikö ennen PAS:ia tai uutta ivf-hoitoa olla säännöllinen kk kierto?


kiitos
 
Viimeksi muokattu:
Täällä yksi lapsettomuushoitoihin palaaja... tyttö sai alkunsa ekasta onnistuneesta IVF hoidosta. Pakkasessa on yksi alkio, blastokysta. Taitavat nykyään aina kasvattaa blastoiksi saakka? Maanataina on suunniittelukäynti polilla ja ajateltiin että jos saataisiin tuo huurunenä kyytiin tässä keväällä. Uuteen IVF hoitoon ei varmaan tässä keväällä enää keritä.

Kuinka muuten pas tehdään jos oma kieto on epäsäännöllinen ja ovista ei tapahdu luomusti ollenkaan? Eikä kyllä lääkkeilläkään ole saatu tapahtumaan? Taustalla on pitkä liuta epäonnistuneita ovulaatioinduktioita, ei olla saata kasvatettua yhtä munista kunnolla :(

Vähän myös mietityttää se että painoa kertyi ekasta raskaudesta enkä ole onnistunut sitä karistaa pois :( Jospa polilla käskevät eka laihduttaa.... toki ei mulla mitää sairaalloista ylipainoa ole kertynyt mutta kuitenkin....

Tiinuli
 
Viimeksi muokattu:
Moi, täällä myös uusi hoitoihin palannut. Ensimmäinen ICSI tehtiin vuonna 2009, 2. pas tärppäsi ja lapsi syntyi 2010. Tammikuussa siirrettiin viimeinen pakkasessa ollut alkio ja tuloksena oli haamu. Helmikuussa tehtiin toinen ICSI ja tulos oli nega. Pakkaseen jäi 3 alkiota. Maaliskuussa on pidetty taukoa ja huhtikuun kiertoon on tarkoitus tehdä siirto.
 
Eemikselle pahoittelut negasta! :hug: Ja tsemppiä tulevaan hoitoon, toivottavasti pääsette siihen pian. Meillä tämä on "nyt tai ei koskaan"-hoito, en usko että tämän jälkeen enää lähdetään uudelleen hoitoon.

Tiinuli, mulle tehtiin kaks ensimmäistä pas:ia ovulaation induktiolla (clomeilla ja puregonilla). Kolmannella kerralla induktio ei onnistunut. Tämä menossa oleva hoito on ns. lääkkeellinen pas, jossa ei omaa ovulaatiota tarvita ollenkaan, vaan limakalvo kasvatetaan hormoneilla. Mie siis aloitin kp2 Progynovat x2/pv, sit kp 12 oli kontrolliultra jossa katottiin limakalvon paksuus. Kolme päivää ennen siirtoa aloitin Luget x3/pv ja siirto oli kp 17. Mikäli raskaus alkaa, hormoneja jatketaan raskausviikolle 7, jonka jälkeen lääkitys puretaan pikku hiljaa. Näin siis hoito meni mulla, mut ilmeisesti lääkitys voi vaihdella eri klinikoiden välillä. Tsemppiä hoitoon! :)

Niin ja se minun raskaushan siis alko :D Ensimmäisen plussatestin tein pp 12. Pp13 piti myös testata kun en ensimmäistä uskonut. Eilen (pp14) oli veritesti, joka varmisti että oon raskaana! Ihan uskomatonta! Ei tätä oikein voi käsittää todeksi :heart: Pääsiäisen jälkeisellä viikolla on sitten ensimmäinen ultra :)

Tsemppiä kaikille hoitoihin!

Tiiti rv4+3 :)
 
Onnea Tiitille :heart: Ihania uutisia!! Toivotaan paljon tarrasukkia pikkuiselle matkaan!:)
Nat mä soittelin viime kesänä omalle klinikalle, kun mietiskelin samaa asiaa. Mulla tosin alkoi säännöllinen kuukautiskierto imetyksestä huolimatta jo poitsun ollessa
puoli vuotias, eli kovin yksilöllistähän se on. Mutta ohjeeksi sain, että kyllähän se oma kierto olisi hyvä olla jo säännöllinen ja imetys lopettaa ennen hoitoja. Mitään aikarajaa ei kylläkään annettu. Eli sun kannattaa varmaan kysellä käytäntöä omasta hoitopaikasta. Tuntuu, että niissä voi olla aika paljonkin eroja.
Kaikille hoitoon lähtijöille toivotellaan oikein paljon onnea matkaan!! Meillä odotellaan kovasti kesää, että päästäisi odottelemaan odotusta... ;)
 
Tiiti+: Kiitos vastauksestasi :) Onnea raskautumisesta <3

Tänään oli suunnittelukäynti. Aloitin primolutin tänään + foolihapon. Primolut käytössä 10 päivää, kierron ekana päivän aloitan zumenonit. Kp 11-13 on ultra ja sitten siirto :) Mulle uusi asia oli tuo foolihappo johon sain reseptin. Jos ei tärppää niin IVF alkaa syksyllä.

Näillä mennään :)
 
Jostain syystä vilaisin pitkästä aikaa tänne foorumeille ja tähän ketjuun (Vol 1:ssä aikanaan kirjottelin) ja voi mitä uutisia täältä löytyikään! Oli pakko logata onnittelemaan tuttua vanhoista ketjuista eli Tiitiä, aivan mahtaa, että vihdoin onnistui! Nyt sitten jännäämään, onko kiinnittyneitä yksi vai kaksi! Paljon onnea! :)

Kovasti tsemppiä myös teille kaikille muille, toivottavasti kevätaurinko tuo monen monta plussaa tullessaan!
 
Kiitos onnitteluista! :heart: Kiva kun Cattuskin on eksynyt tänne, facebookissa en oo "ihan vielä" viitsi tätä asiaa mainostaa :)

Tiinuli, Hesarissa oli viime syksynä juttu, jossa suositeltiin foolihappoa raskautta suunnitteleville. Mie oon syöny sitä tämän ja edellisen pas:in aikana. Laps.klinikalta foolihappo kyllä mainittiin mutta sanottiin että tarpeellisen määrän saa myös ruuasta jos syö monipuolisesti. Tsemppiä hoitoon!
 

Yhteistyössä