Paluu lapsettomuushoitoihin pikkukakkosta yrittämään?

Onko muita, jotka pohtivat milloin olisi aika palata lapsettomuushoitojen pariin esikoisen saamisen jälkeen?

Meidän pikkuneito on 7kk ikäinen IVF-vauva. Ikää itselläni on jo 36v, joten kovin pitkää taukoa ei voi pitää. Omaan "lapsettomuuteen" (vai pitäisikö tässä vaiheessa puhua kyvyttömyydestä lisääntyä normaali tavalla...) törmää jatkuvasti. Se palaa mieleen aina, kun kuulen raskausuutisia. En voi olla pohtimatta, että miten se voi joillekin olla niin helppoa. Siis raskaaksi tuleminen. Lapsen saaminen hoidoilla ei poista lapsettoman identiteettiä. Tätä nykyä olen lapsellinen lapseton.

 
  • Tykkää
Reactions: Millimetrii
Sama pohdinnassa täällä. Vauvakuume on kova, vaikka esikoinen on vasta vajaa 5 kk. Miestä oon pohjustanut alkion siirtoon vuodenvaihteen jälkeen.

Luulisin, että jos on yksityisellä ollut hoidoissa niin imetyksen loputtua voisi alkaa suunnitteleen pas:sia. Tai siis riippuu tietysti imetysajasta B)
 
Nimimerkkisi on tuttu, joten varmaa oltiin samoissa ketjuissa viime vuonna.... Kumpi teille tuli?

Kuinka monta alkiota teillä on pakkaseessa odottamassa? Meillä pakkanen on tyhjä, joten alkaisi ruljanssi alusta... Itsekin olen miettinyt vuodenvaihetta mahdolliseksi ajankohdaksi, koska sitten saisi alkaa kerryttämään lääkkeistä Kelan korvauskiintiötä täyteen.

Mä olen ajatellut imettää siihen asti, että tytteli on vuoden vanha. Mä olen julkisella puolella hoidoissa. Täytyy varmaan syksyllä jo soitella sinne ja kysellä aikoja. Voisihan sitä mennä jo loppuvuodesta keskustelemaan ja samalla ehkä jonottamaan mikäli koeputkihedelmöityksiin on jonoa.
 
Hei!

Minulla tytto nyt vasta 3 kk ja olen miettinyt myos uusiin hoitoihin lahtemista. Suunnitteluaika on jo varattuna vuoden loppupuolelle ja varsinaiset hoidot pitaisi alkaa alkuvuodesta. Juuri tuon Kelan korvauksen takia. Itsella on ikaa jo 40v, joten ei voi aikailla yhtaan.

Pakasteessa ei alkioita, joten sama tilanne kuin Ellastiinalla. Eli alusta asti koko ruljanssi. Ja julkisella ollaan. Siella muuten pitkat jonot, joten ota Ellastiina jo nyt yhteytta. Mina olisin saanut ajan vkolle 32, mutta halusin siirtaa tuonne loppuvuoteen.
 
Me ollaan vähän pidemmällä. Esikoinen syntyi 01/09 ja tytön olleessa 4 kk ruvettiin miettimään uudelleen hoitoihin lähtöä. Lopetin imetyksen kun tyttö oli 9 kk, ihan vaan uusien hoitojen takia. Koville se otti, mut tulipahan tehtyä, eikä lapsi oo tuosta näyttäny kärsivän. Me ollaan yksityisellä hoidoissa, eka käynnillä oltiin lokakuussa. Otettiin kaikki labrat ja sanoivat, että pitää olla kolme kiertoa välissä ennen kuin ruvetaan hoitoja tekemään, neljänteen siis meillä olisi voinut IUI:t aloittaa. Tiedän kyllä tapauksia, joissa on tehty PAS jo toiseen omaan kiertoon hyvillä tuloksilla.

Ikävä kyllä, meillä ei tämä uusi kierros ole ollut yhtään sen helpompi kuin ekakaan. Mulle kyllä monet kertoi, että toinen hoitokierros menee siinä sivussa... Nyt on ollu vähän liian paljon aikaa miettiä asioita ja kuulostella omaa kroppaansa ku tytön kans täällä kotona edelleen olen ja touhutaan. Lapsettomuuden taakka ei kyllä koskaan katoa, niin kuin Ellastiinakin sanoi, välillä se vaan on helpompa ja välillä vaikeempaa. Itsellä on nyt taas vaikea aika kun omat hoidot on päällä ja todella monet ystävistä ovat jo toiselle kierrokselleen päässeet, ihan tuosta noin vaan tietenkin. Tsemppiä kaikille hoitojen uudelleen aloittamiseen, toivottavsti tulokset ovat nopeasti toivottuja!

 
Meillä poika on nyt 6kk ja mietityttää myös uusiin hoitoihin lähtö. Olemme hoidossa Helsingin väestöliitoss ja pakkaseen on jäänyt muistaakseni 4 tai kuusi alkiota. Meille puhuttiin hoitojen akana muistaakseni, että n vuoden kuluttua synnytyksestä voisi hakeutua uusiin hoitoihin. Itsekin ajattelin ottaa väestöliittoon yhteyttä syksyllä, jos vaikka alkionsiirtoon pääsis vuodenvaihteessa täälläkin.
 
Haltia: :wave: Mehän ollaan myös oltu useammassa pinossa yhtä aikaa... Kiva, että pääsette helpommalla, kun pakkasessa on vielä alkioita!

Zenaella: Kiitos, kun jaoit kokemuksiasi! Tsemppiä myös teidän yritykseen! Aina sitä samalla tavalla hätkähtää, kun kuulee raskausuutisia: voiko se oikeasti olla joillekin noin helppoa, että he vaan päättävät ja ryhtyvät toimiin, kun haluavat lisää lapsia. Luulen, että hoitoihin palaamiseen liittyy samalla tavalla pettymystä ja toivoa, vaikka on jo yksi lapsi.

Sarina: TAYS:iin pääsee saman tien, kun on kerran ollut jo potilaana heillä. En joudu siis uudestaan jonottamaan puoltavuotta saadakseni ensimmäistä aikaa. Soittelin sinne itse asiassa tänä aamuna, kun olin utelias tietämään miten homma etenisi. Sain ohjeistuksen, että kun ei enää imetä, niin voi tulla takaisin hoitoihin.
 
Ellastiina, TAYSissa ollaan taallakin! Soitin sinne ja ilmoitin haluavani hoitoihin ja kotiin tuli kirje, etta vkolla 32 aika. Soitin uudestaan ja sanoin siirtavani myohemmaksi. Eivat uutta aikaa antaneet, vaan kaskivat soitella sitten loppuvuodesta kun olen valmis hoitoihin ja saan kuulema sitten hetimiten ajan. Kenella olitte hoidoissa? Meilla laakarina oli E.P. ja tykkasin.
 
Ellastiina Juu, ollaan piinailtu samoissa pinoissa. Kiva kuulla, että olette saaneet onnellisesti esikoisen maailmaan ja nyt mielessä pikkukakkonen.

Täällä myös muiden raskausuutiset satuttaa edelleen ja pahalta tuntuu aina kun kysytään "koskas te meinaatte toisen hankkia?" juu-u, kun se oliskin omasta tahdosta kiinni. Samoin en voi käsittää, miten joillekin se on niin helppoa, että päätetään, että lapsi olis hyvä silloin ja silloin, ja just silloin se tulee... Tai tulee kaks kuukautta myöhemmin ja siten jo melkein kärsitään lapsettomuudesta. No jokaisella on oma ristinsä kannettavana, ja vaikka itse aiemmin ajattelin, että kunpa saisi edes sen yhden, niin olis maailman onnellisin. Kyllähän tämä pallero on maailman rakkain, mutta onhan se kaipuu saada lisää lapsia edelleen, ja uudelleen on hiipinyt mieleen ne lapsettomuusajan painajaiset "mitä jos ei enää hoidot onnistukaan" ja aina sitä toivoo, ettei kuukautiset alkaiskaan, vaikka tietää, että ikinä ne ei tule jäämään pois ilman, että siitä etukäteen tietäis. Kyllä tämä lapsi ainakin on maailman suurin aarre.
 
Piti vielä tarkentaa, että meillä piti siis olla imetyksen lopettamisen jälkeen se kolme kiertoa ollu. Sanoivat, et silloin pitäisi kaikkien hormonien olla tasapainossa ja uudella raskaudella hyvät mahdollisuudet. Mulla imetys toimi niin hyvänä ehkäisynä, että kuukautiset alkoivat vasta melkein 3 kk imetyksen lopettamisen jälkeen. Meille on nyt tosiaan 2 IUI hoitoa tehty ja toisessa ollaan piinaviikkojen alussa.

Mulla oli kans sillon ekan hoitojen aikaan toive, että kunhan nyt saataisiin edes yksi lapsi... Mutta kuten haltiallakin, pelko siitä ettei toista koskaan tule on ihan kamala. Tunnen, että sydämestä jää puuttumaan iso pala jos me ei koskaan saada tytölle sisarusta. En olis myöskään koskaan uskonu sairastuvani yhtä suureen vauvakuumeeseen uudelleen, mutta niin sekin vaan tuli päälle. Tarve saada tämä toinen lapsi on ihan yhtä suuri kuin oli saada sen esimmäinenkin.
 
Heippa!
Hienoa että löytyi tälläinen pino..oon sitä jo etsinytkin. Eli meillä on poika nyt 1 v 3 kk ja ens kuun alussa olis tarkoitus mennä hoidonsuunniteluun ja nyt maanantaina verikokeille. Miten voikaan taas jännittää näitä juttuja vaikka ei siitä niin hirveesti aikaa oo kun verikokeet ja lääkäri käynnit sun muut oli ns.arkipäivää...

Meillähän poika on saanut alkunsa IVF-hoidolla, kolmas alkion siirto onnistui, ja pakkaseen jäi vielä kolmeen siirtoon olkia..eli oon iloinen ettei tarvii koko hoitorumbaa lähteä ainakaan näin aluksi uudestaan.
oon potennut jo pitkään vauvakuumetta...on se vaan ihmeellistä miten sitä toista lasta niin kovin jo toivoo, vaikka niinkuin moni muukin mainitsi että silloin kun hoitoihin lähti niin sanoin myös että kunhan nyt edes sen yhden lapsen saisi..

ja tietenkin se pelottaa ja paljon jos ei hoidot onnistukkaan tällä kertaa :|
 
Meillä on kohta 5kk PAS-poika ja kävin jo klinikalla puhumassa hoidoista. Mulla on endo ja imetyksestä huolimatta alkoi menkat niin endon hillitsemiseksi sitten aloitin yhdistelmäpillerit ja lopetin imetyksen.

Vauvakuume on kyllä jo kovasti nousussa ja endonkin takia kannattaisi toimia suhteellisen ripeästi, mutta en halua aloittaa vielä yritystä koska tiedän stressaavani sitä niin paljon ja haluan nauttia tästä kesästä ja vauvasta rauhassa.

Syksyllä olisi tarkoitus sitten yrittää pikkukakkosta, ensin varmaan pari kiertoa luomusti ja sitten ehkä IUI + kortisoni. Meillä on pakkasessa vielä 2 alkiota (yhdessä pakastettu) joten yhteen siirtoon on mahdollisuus, en halua sitä korttia käyttää heti ensimmäisenä. Toivon ihan hirveästi ettei uuteen IVF:ään tarvitsisi lähteä ja että meille se toinenkin lapsi suotaisiin.
 
Täällähän on paljon tuttuja nimimerkkejä! :wave:

Meillä alettiin miettiä uutta ruljanssia (ei pakkasessa mitään) kun tyttö oli 1v. Lopetin imettämisen kun hän oli 13kk ja siitä 1,5kk, niin oltiin jo ivf:ssä. No, siitä ei raskautta alakanut eikä mitäään saatu pakkaseen. Nyt tyttö on 1v7kk ja alkionsiirto oli 10 päivää sitten.. Yksi top-luokan alkio saatiin kohtuun ja yksi samanlainen pakkaseen. Elämme jännittäviä aikoja! =)

Meidän esikoinen on saatu alulle Tampereen Väestöliitossa. Tammikuussa kävimme Graviditaksessa Helsingissä kun halusimme tutulle lääkärille. Nyt tämä kolmas tehtiin julkisella puolella eli Taysissa.

Ja Ellastiina.. Ennenkuin kysyt, niin nyt olen nähnyt lähes lopullisen version elokuvasta. Se tulee siis syksyllä mutta sen tarkempaa ajankohtaa ei vieläkään ole. B)
 
Tulethan Raitapaitanen kertomaan, etta miten kavi! Montaa paivaa ei tarvi enaa odotella kun voi testata. Vai oletko jo testaillut? Itse ainakin taisin jo tuossa 10 pva kohdalla testit tehda...
Peukutan taalla bd ja puhaltelen ++++++++ :whistle:
 
Kiva, että lisää porukkaa on löytänyt tiensä tähän pinoon. Täytyy kurkata myös tuota toista pinoa.

Sarina: Mulla oli lääkäreinä ainakin H.T. Sitten tykkäsin kovasti K:sta (etunimi, sukunimeä en nyt muista). Mä arvostan kyllä kovasti TAYS:n hoitoja. Ne tuntuvat edistyksellisiltä (meillä alkiot viljeltiin blastokystiksi -- onkohan siitä tullut vakiokäytäntö?)

Raitapaitanen: Kiva kuulla susta! Kovasti tsemppiä sulle näihin viimeisiin piinapäiviin!!!*** Ilmottelehan sitten kun tulee dokumentti telkusta. Olikohan siitä toisesta pariskunnasta Vauva -lehdessä haastattelu jokin aika sitten? Kun olikin tullut yllättäen luomusti raskaaksi New Yorksissa ja se paljastui kun valmistautuivat viimeiseen yritykseen hoidoissa... Oli tosi liikuttava haastattelu!***Onko se muuten niin, että teillä voisi olla vielä kaksi yritystä julkisella puolella, jos tästä ei tärppäisi, kun ne kaksi aikaisempaa IVFää olivat yksityisellä puolella?

Niin, kyllähän se tuntuu, että perhe on vielä "keskeneräinen". Kaipaisi, että saisi sen toisen vielä. Tarjoavatkohan he toista lasta yrittäville kahden alkion siirtoa ollenkaan? Kaksoset tuntuisivat aika hurjilta. Ykkösestä siirrettiin kaksi, mutta toinen sitten menehtyi alkuviikoilla. Mulla oli hematooma kohdussa ja paha verenvuoto alkuraskauden ajan.

Voi teitä onnellisia joilla on alkioita vielä pakkasessa... Saisikohan sitä ensi alkuun muutamat inssit... Vai onkohan se tie jo käyty loppuun, kun oli kolme inssiä silloin ennen IVFää... Sain äskettäin kuulla, että ystäväni jolla on IVF kaksoset on nyt luomusti raskaana. Olipas ihana uutinen.... Kyllähän se toive elää, että jospa sittenkin tulisi ihan luomusti raskaaksi. Menkkoja on varmaan kuitenkaan turha odotella ennen kuin lopetan imettämisen eli ei vielä moneen kuukauteen. Tosin ehkä yöimetyksestä luopuminen saattaisi auttaa. Jotenkin vaan en raaski lopettaa yöimetystäkään vielä.

 
Täällä myös 2kk IVF pojan äiti. Ollaan miehen kanssa puhuttu jo pikkukakkosesta, ajatuksella että ilman ehkäisyä mennään ensi vuoden puolelle ja sitten käytäis hakemassa pakkasessa olevat alkiot kyytiin. (niitä oli muistaakseni kolme...) Hoidossa ollaan julkisen maksusitoumuksella Oulun väestöliitossa.

Mua mietityttää kamalasti mahdollinen uusi raskaus, sillä pojan kohdalla raskaus oli erittäin vaikea kipujen ja ennenaikaisten supistusten takia. Olin sairaalassa rv25 supistuksia estämässä ja silloin ne loppuivatkin, mutta niin vain poika syntyi rv 32. Lapsivedet menivät ja silloin jo tiesi että paluuta ei ole. Poika oli keskolassa kuukauden ja voin sanoa että tuo aika oli verrattavissa raskaudellaan koko kolmen vuoden lapsettomuuteen. Jos tulisin uudelleen raskaaksi, miten jaksaisin pojan kanssa jos joudun taas liikuntakieltoon supistusten takia? Mitä jos vauva syntyy taas keskosena? En usko että jaksaisin henkisesti samaa enää uudestaan. Lapsiveden menolle ei löytynyt mitään syytä (muutakuin noro jonka sairastin edellisenä yönä ennen vesien menoa.) ja mikäänhän ei estä sitä tapahtumasta uudelleen.

Jostain syystä toisen lapsen kaipuu on silti niin suuri, että haluamme yrittää jos tämä onni meille vielä toisen kerran suotaisiin. Ensin haluan nauttia tämän kesän ja loppuvuoden ihanasta pojastamme ja miettiä tosissaan PAS:ia vasta ensi vuoden puolella.

 
Hei kaikille,
täältä ilmottautuu joukkoonne myös yksi uusi kohtalotoveri. Meillä nyt poika 7kk joka sai alkunsa ensimmäisestä ivf:stä yksityisellä puolella. Pakkasessa odottaa vielä parisenkymmentä alkiota, joista toivon meidän vielä pikkusisaruksen pojalle saavan. Imetän poikaa vielä, mutta uuden yrityksen takia ajattelin lopetella imetyksen kesän aikana. Kovasti pelottaa jo etukäteen miten kauan pikkukakkosta pitää odottaa ja kuinka uusista hoidoista selviää. Pettymykset tuntuvat varmasti pahalta, mutta toivon ettei hoidoista kasva niin suurta stressiä kuin ekalla kerralla.

Meillä ongelmana on minun PCO, ovulaatiota ei luomusti tapahdu ollenkaan. Menkkoja on siis turha odotella imetyksen loputtua. Kyselin joskus klinikalta pitääkö imetyksen jälkeen pitää jotain taukokuukausia ennenkuin uudet hoidot voidaan aloittaa. Minulle sanottiin vain, että imetys pitää olla loppunut, muuten ei tarvitse odotella. Tiedä sitten kuinka taukoa pas:ien välillä pitää pitää jos ekasta ei vielä tärppää.

 
Raitapaitanen :hug: Luin tuolta toisesta ketjusta, ettei sitä plussaa nyt tullut. Eipä tässä oikein osaa mitään lohduttavia sanoja sanoa. Ja ei ne varmaan paljon lohduttaisikaan. Nää hoidot on just tätä...
 
Meillä 1.IVF:n 1.PAS:ista saatu tyttö joka on nyt n.5kk ikäinen. Ollaan väestöliitossa hoidoissa,husin maksusiotumuksella. Pakkasessa kahdeksan alkiota. Toiveissa olisi kakkonen niin ettei tulisi iso ikäero. MIehellä kumminkin jo ikää enemmän.
 

Yhteistyössä