palveluntarjoajien palvelun tarjoaminen..

Mietitään tässä mahdollista palveluntarjoajaa. Ollaan eri puolille tässä yhteyksissä oltu ja jotenkin on jäänyt hieman huono fiilis tuon interpedian kanssa. Onko siellä joku kamala ruuhka tai johtuuko yksittäisestä ihmisestä vai onko muilla samoja fiiliksiä? Olen minä jostain lukenut kritiikkiä IP:tä kohtaan, mutta olisko jollakulla kertoa niitä hyviäkin kokemuksia?

Entä pela:n ja hki:n suhteen? Ainakin oma neuvojamme (pela) on aivan ihana, mutta mites tuo varsinainen palveluntarjoajan asiakkaana oleminen? Saatteko eri palveluntarjoajilta hyvin tietoa ja ajantasaisesti?
 
Kyllä tärkein on kohdemaan ja kontatin valinta , toissijaista vasta palveluntarjoajan. Jos ei ole erityistä painavaa syytä valita jotain tiettyä maata (tiivis side maahan jostain syystä tms), kannattaisi varmaan listata kaikki kontaktit mitä Suomessa nyt on tarjolla. Katsoa sitten, että mille kaikille kontakteille oma hakemus hyvin kelpaisi. Ruksi kaikkiin niihin. Sitten voisi miettiä odotusajan ja jonotilanteen kaikille näille. Sitten voisi katsoa että onko palveluntarjoajia joilla olisi valikoimassa sekä oma suosikkimaa että hyvä varamaa. Jos sittenkin vielä on tasapeli, voi näillä muilla fiilisjutuilla olla merkitystä. Joskus palveluntarjoaja kuulostaa nihkeältä kos on huono päivä. Tai ehkä kyse on siitä, että perhe ei ole oikein sopiva kontaktiin, tai että hyviä perheitä on jo pilvin pimein jonottamassa kontaktiin.
 
tokihan tässä nyt ensin sopivaa kohdemaata valitaan. kysymys ei oikeastaan koskenut sitä- vaan mitä seuraa sen jälkeen, kun maa (ja palveluntarjoaja) on valittu.

minua ainakin kiinnostaa millainen tapa eri palveluntarjoajilla on hoitaa asioita. kiinnostaa tietää mitä mahdollisesti on odotettavissa eri palveluntarjoajien tavoissa toimia. palveluntarjoajan kanssa kuitenkin tehdään yhteistyötä pitkiä aikoja, joten se ei ole ihan merkityksetön seikka.

esim sellaiset seikat kuten yhteyden saaminen ja asioista tiedottaminen (säännöllisesti, epäsäännöllisesti, kirjeitse vai itse perään soitellen huhujen perässä?) ovat kuitenkin odotuksen mukavuuden kannalta aika merkittäviä juttuja. itse arvostan myös tietynlaista suoraan puhumista; jos nihkeys johtuu siitä ettei perhe ole sopiva kontaktille tai hakijoita on todella paljon, siitä tulisi puhua avoimesti. tokihan kaikilla huonoja päiviä on- osa kätkee sen paremmin, osa huonommin.
 
Helsingin kaupungin Suvista on kahden vuoden kokemuksella pelkästään hyvää sanottavaa. Hän tiedottaa kirjeitse, sähköpostitse tai puhelimitse. Hän on myös hyvin kiinnisaatavissa puhelimitse. Olen soittanut hänelle hyvin erilaisiin aikoihin päivästä ja jos en ole heti tavoittanut, niin hän on aina vastannut soittopyyntöön todella nopeasti. Me olemme olleet todella tyytyväisiä.
 
Pelan tiedottamisesta saa hyvän kuvan kun lukee maaliskuun kuukausikirjeen webbisivulta. Paljon muuta sieltä ei asiakkaille kait tulekaan. Pela suunnittelee suljettua tiedotuskanavaa vain asiakkaille, aika näyttää miten sen kanssa käy. Pelan tiedottamista on kritisoitu aika paljon, mutta varmaan on asiakkaasta ja henkilöstäkin kiinni kuinka asiat sujuvat. Interpedia päivittää nettisivujaan useammin kuin Pela. Adoptioneuvonta pelalla on ihan eri prosessi kuin adoptiopalvelu, adoptioneuvonnassa tapaa saman ihmisen monta kertaa pitkän ajan. Adoptiopalvelun ihmisiä ei välttämättä tapaa ollenkaan ja puhelinkeskustelutkin ovat kokonaan asiakkaan oman aloitteen varassa.
 
Meillä on omaa kokemusta sekä Helsingin kaupungista että Interpediasta. Helsingin kaupungista on vain hyvää sanottavaa. Sähköposteihin vastataan nopeasti, puheluihin vastataan - tai jos ei vastata, hyvin usein soitetaan takaisin.

Interpedian tiedottamisesta taas ei ole mitään hyvää sanottavaa. Meille sanottiin sieltä ihan suoraan, että heillä nämä tiedottamisasiat eivät ole niin päivän päälle. Sähköposteihin sai odottaa vastausta viikkotolkulla eikä sitä silti välttämättä tullut. Puhelinaikana ei välttämättä päässyt läpi ja sehän harmitti vietävästi, jos sattui olemaan tärkeää asiaa.

Meillä tehtiin toisen prosessin alkaessa se päätös, että maalla ei ole yhtään mitään väliä, kunhan ei enää tarvitse olla tekemisissä Interpedian kanssa. Tiedän, että se on monien mielestä typerä peruste, mutta näin me päätimme. Jos miltään muulta palvelunantajalta ei olisi meille sopivaa maata löytynyt, olisimme varmaan keskeyttäneet koko prosessin.
 
Meillä ei ole Pelasta mitään kokemusta koska heidän kontakteissa ei ollut meille sopivia emmekä ole asioineet heidän kanssa ollenkaan. Interpedialle soittelin muutaman kerran ja aina sain helposti jonkun langan päähän ja juttelivat ihan ystävällisesti puhelimessa. Samoin Helsingillä. Suurin ero mikä näistä ensimmäisistä yhteydenotoista tuli ilmi, oli se että Interpedialta oli hyvin vaikea saada tarkkaa tietoa odotusajoista. Kyllä, ymmärrän että ne vaihtelevat suuresti ja tulevaisuudesta ei voi tietää jne jne. mutta Helsingiltä sai tähänkin kysymykseen selvän vastauksen: keskimääräinen aika on ollut tätä ja tätä ja tällä hetkellä kauimmin odottaneet ovat odottaneet sen ja sen verran. Pidän siitä että kerrotaan asiat suoraan ja asiakas saa sitten sen tiedon perusteella tehdä ratkaisunsa.
 
Meillä on taas tosi hyvät kokemukset Pelasta. Tiedotus sujui hyvin, ne ongelmat mitä meillä oli, eivät johtuneet Pelan toiminnasta vaan muusta...
Me tavattiin Mäenpää, joka vastaa Venäjänstä jo ennen kotiselvityksen valmistusta, ja oltiin yhteyksissä sitten kotiselvityksen valmistumisen jälkeen ja kun lupa oli tullut. Meille kyllä soiteltiin niin ennen lapsi esitystä, esityksen jälkeen ja jopa sen jälkeen että poika tuli kotiin, niin on soitettu ja juteltu kaikkea...
Eli ainakin meidän kannalta tiedotus sujui hyvin. välillä tuskastutti se että tuli ns. aikarajoja jotka sitten eivät toteutuneetkaan, mutta se johtui kyllä siitä että meidän perhe ei ole ihan "normaali" tapaus. Ja ei ollut ihan varmuutta siitä mitä papereita Venäjä meiltä oikein vaatii...
Oikeuden päivämäärän sain tekstarilla heti kun oikeus päivän oli päättänyt ja antanut tiedon Pietarissa Tiinalle. Tiina laittoi heti viestiä, ja parin tunnin kuluttua tuli vielä Mäenpäältä sähköpostia asiasta.
Varsinkin Tiinasta ei ole kuin hyvää sanottavaa, oli, ja on edelleenkin, uskomattoman avulias, selivttelee asioita ja vastaa nopeasti sähköpostiin ja tekstareihin. Samoin Mäenpää vastasi nopeasti sähköpostiin ja puheluihin, jos ei jostain syystä vastannut kun soitin niin soitti kyllä joka kerralla vielä saman päivän aikana takaisin.
Joten ainakin Venäjän suhteen mulla ei kuin kehuja Pelasta.
Tosin tiedän että kaikki eivät ole mun kanssa samaa mieltä Mäenpäästä.
 
Kiitoksia kommenteista! Tuntuu että itse on kolunnut palveluntarjoajien nettisivuja tosi moneen otteeseen ja harvemmin sinne mitään uutta ilmestyy. Mutta ehkäpä se sitten kun valitaan kontakti ja palveluntarjoaja selkeytyy. Aika selvät sävelet alkaa jo olla. Pääsee varsinaisen tiedotuksen piiriin sitten.

Tosi harmi jos tuo Pelan tiedote siirtyy vain sellaisille jotka ovat jo maan valinneet. Neuvontavaiheesa olevillekin on kontaktien tilannetieto tarpeen kun omaa kotaktia valitsee.
 

Yhteistyössä