Paras asuinpaikka luontoläheiselle lapsiperheelle - kaupunki, pikkukaupunki, maaseutu jne

Meillä edessä se ns. lopullisen asuinpaikan valitseminen, ja maaseuduhko kovasti vetäisi puoleensa, kun ei kumpikan välitetä kaupungista, mutta miten sitten palvelut, tulevien lasten harrastuset ym, tuleeko teineistä moporallia vetäviä juntteja :rolleyes:
Minkä olette itse kokeneet hyväksi ratkaisuksi? Itse olen miettinyt, että olisiko paras ehkä niin että on ns. kyläyhteisö, 15 min matka kaupoille ym. ja n. tunti isompaan kaupunkiin...?
Kokemuksia, kannanottoja...? (Meillä siis kumpikin kasvanut ison tai isohkon kaupungin esikaupunkialueella, ja realistinen käsitys maaseudusta saattaa puuttua.....)
 
"sasa"
kun ei kumpikan välitetä kaupungista, mutta miten sitten palvelut, tulevien lasten harrastuset ym, tuleeko teineistä moporallia vetäviä juntteja :rolleyes:
Miksi sitten haluatte maalla asuvina kasvattaa lapsista elämyksestä ja harrastuksesta toiseen säntääviä kaupunkilaisia?

Maalla kasvaa maalaisia ja kaupungissa kaupunkilaisia. Vaikka sitten moporallaavia juntteja. Ei se oo häppee ku korkeintaa kaupungissa.
 
"pikkukaupunkilainen"
Silloin niistä teineistä ainaki tulee mopolla rällääviä junteja jos kauppoihin, kouluun jne. on vartin matka.. täällä ainaki keskustassa asuvat nuoret kulkee enimmäkseen pyörällä ja sivukylillä asuvat rällää eniten mopoilla.
 
"espoolainen"
Itse tietenkin suosittelisin Espoota, täällä voi asua kuin maalla, luontoa kyllä riittää ja myös palvelut ja harrastusmahdollisuuden on hyvät. Kaikkien mielestähän Espoo ei ees oo kunnon kaupunki, kun täällä ei oo sellasta yhtä keskustaa.
 
"vieras"
Mä olen kaupunkilainen, joten minulle se on vastaus. Asutaan Helsingissä, mutta sellaisessa paikassa, jossa on isot ja monipuoliset luontomaisemat ja -mahdollisuudet aivan vieressä. Esim. hiihtolatu alkaa sadan metrin päästä. Kuitenkin parisadan metrin säteellä on kirjasto, kahvila, ruokakauppa jne. Sopii meille. Julkisilla pääsee keskustaan nopeasti ja isompana lapset toivottavasti löytävät harrastukset jopa tästä läheltä. Kouluun on alle kilometri eikä yhtään ylitettävää tietä välissä. Täydellistä. Ainoa mikä hiertää, on asumisen hinta.
 
Meillä ei vielä lapsia ole, mutta tässä asunnossa aiomme ainakin ensimmäisen lapsemme kasvattaa. Asumme 20min (bussilla menee toki kauemmin 30-40min) ajon päässä keskustasta omakotitaloalueella, meren, metsien ja peltojen läheisyydessä. Alue on siinä mielessä hyvä, että täällä on ns. "oma keskusta", eli; apteekki, kukkakauppa, pankki, pitsapaikka, terveyskeskus, kapakka ja kolme pienempää ruokakauppaa, uimahalli, päiväkoti ja koulu on aivan kävelymatkan päässä. Eli mitä täydellisin asuinalue. Merelle matkaa vaivaiset neljä kilometriä ja metsiä on ulkoilua varten mielestäni oikein reilusti. :) Harrastusmahdollisuuksista en tiedä suuremmin, mutta työväenopiston kursseja on lähettyvillä aika reilusti tarjolla vauvoista vaariin ja oma urheiluseura. Asumisen hinta on alhainen ja asumme siis Porissa.
 
Viimeksi muokattu:
Mummonmökki-idylli haaveissa
Täällä samaa pohdiskelllut perhe. Vaihtoehdot on a) puutaloalueen tapainen kapungin keskustan liepeillä ja b) ihana idyllinen mummonmökki pihamaineen ja muutama elikko, kivalla rannikko tms. paikkakunnalla, lähellä kirkonkylää, max 30 min isosta kaupungista.

Itse olen kasvanut maaseudulla, ja tiedän kyllä miltä tuntuu olla outo lukutoukka mopojuttien keskellä. Luontoa kun harrastetaan, olisi kiva kuitenkin asua maalla. Toistaiseksi kerrostaloasunto puutaloalueella kaupungissa + mökki maalla on meidän valinnat, tätä väliä rampataan keväästä pitkälle syksyyn ja vähän talvellakin. Mutta ne elikot puuttuu..
 
"vieras"
Varmaan jokin pikkukaupunki maaseudun tuntumassa voisi olla hyvä ratkaisu? On niitä harrastuksia ja palveluja muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla, vaikka tosiaan aina tuputetaan jotakin Espoota.

Vaikea kysymys. :( Koska itse haluaisin asua maalla, mies taas kaupungin tuntumassa palveluiden ym. takia. Mua ei edes haittaisi 15 km kauppamatka :)D) mutta toisaalta täytyisi ajatella tulevien lasten koulumatkan pituutta ja harrastusmahdollisuuksia. Voi maallakin harrastaa, mutta useimmiten vanhemmat joutuvat toimimaan autonkuljettajana vähintään siihen mopoiluikään asti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mummonmökki-idylli haaveissa;27844450:
Täällä samaa pohdiskelllut perhe. Vaihtoehdot on a) puutaloalueen tapainen kapungin keskustan liepeillä ja b) ihana idyllinen mummonmökki pihamaineen ja muutama elikko, kivalla rannikko tms. paikkakunnalla, lähellä kirkonkylää, max 30 min isosta kaupungista.

Itse olen kasvanut maaseudulla, ja tiedän kyllä miltä tuntuu olla outo lukutoukka mopojuttien keskellä. Luontoa kun harrastetaan, olisi kiva kuitenkin asua maalla. Toistaiseksi kerrostaloasunto puutaloalueella kaupungissa + mökki maalla on meidän valinnat, tätä väliä rampataan keväästä pitkälle syksyyn ja vähän talvellakin. Mutta ne elikot puuttuu..
Ota auto alle ja lähde Helsingistä vaikka 51-tietä länteen ja käy kurkkaamassa kaikkien matkan varren kuntien keskustat. Kirkkonummi ja Tammisaari on isoja paikkoja, samoin Karjaakin vähän, mutta väleissä on aika kivaa pöpelikköä. Toisaalta lohjan seudulla on myös paljon rauhallisia alueita ja sielläpäin on vähän suomenkielisempää, mutta ihan hyvin suomella pärjää näissä rannikon tuppukylissäkin, kun on asenne kohdallaan. Palvelut toimii loistavasti, oli se sitten neuvola, tk tai mikä vaan. Jonoja on vain kesäisin kun on turisteja ja mökkiläisiä.

Pässin saa ottaa vapaasti pihalleen jos haluaa, toisin kuin Espoossa. Meininki on ihan hyvä, deekuja ei loju missään. Paljon vähemmän siis ns, sosiaalisia ongelmia, ainakin näkyviä semmoisia.

T.ex-espoolainen
 
BBBB
Täällä Kouvolassa voi asua mukavasti aivan metsän tai pellon vieressä, vaikka keskustaan olisi vain reilumman kävelymatkan verran kuljettavaa. Asuntojen/talojen hinnatkaan ei päätä huimaa.
 
"Leo"
Tervetula Raumalle! Nimim. 25 km keskustaan, oma vanhan kunnan keskusta tuossa kilometrin päässä; koulu, 2 kauppaa, apteekki, kirjasto pubi, kahvila ja lahjatavaraliike, pankki. Hyvät harrastusmahdollisuudet.

Edullista asumista kaiken lisäksi
 

Yhteistyössä