Paras hedelmällisyysklinikka Helsingissä? Vai julkinen puoli?

Hei! Osaako joku suositella hyvää lapsettomuusklinikkaa Helsingissä?
Ensimmäinen lapsi saatiin aikaiseksi IVF hoidolla Felicitaksessa, mutta nyt pohdimme missä jatkaa hoitoja kakkonen toiveissa. Periaatteessa olemme olleet tyytyväisiä, mutta nyt olisi hyvä sauma vaihtaa paikkaa vielä parempaan.

Entä osaako joku kertoa, mikä on julkisen puolen tilanne tällä hetkellä Helsingissä? Entä miten muuten palvelu pelaa siellä? Ehdottomasti kustannusten puolesta kiinnostavin vaihtoehto, mutta toisaalta todella pitkät odotusajat yms. pelottavat.

Kiitos jos joku ehtii jakaa kokemuksiaan. Myös niistä paikoista, jonne ei missään nimessä kannata mennä. :)
 
Meille tehtiin eka IVF Naistenklinikalla, vuosi siinä meni kun tahkottiin tuoresiirron lisäksi 6 pakastetun alkion siirtoa. Käteen jäi täysi nolla: ei haamun haamua testiin.

Kun pakastin tyhjeni niin vaihdettiin kesällä Dextraan ja tähän mennessä aivan todella tyytyväinen valintaan. Eka (tuore)siirto päättyi kemialliseen - elämäni ensimmäiset plussat raskaustesteihin, harmi vain ettei alkio ollut selvästi elinkelpoinen. 1.PAS heillä tulossa ensi viikolla ja tosi hyvä fiilis taas kun kävin tätä suunnittelemassa. Tykkään itse Eero Varilasta aivan hurjasti, hän on työstään todella fiiliksissä sekä kuuntelee ja selvittää asioita juurta jaksain. Todella hyvä fiilis tuli taas :)
Koko paikka on kotoinen ja mukava, kaikin puolin täysin erilainen meininki kuin naikkarilla jossa mennään liukuhihnalla sisään ja ulos ja vaan toivotaan parasta.

Naikkarilla on myös about puolen vuoden jonot. Olisin siis tokaa IVF:ää joutunut odottamaan maksimissaan puolisen vuotta, mutta mielummin siirryttiin yksityiselle sitten kesällä kun Dextrakin oli auki koko kesän (naikkarilla heinäkuussa klinikka kiinni kuten jotkut yksityisetkin Helsingissä).
Naikkarilla mulle kaikki siirrot tehtiin 2 ja 3 päiväisillä alkioilla kun he eivät niin harrasta blastoja. Alkioiden pakastustekniikassakin on universumin mittainen ero. Mulla naikkarilla pakastus/sulatus hävikki oli 50%, Dextran laskelmien mukaan viime vuonna heidän sulattamistaan alkioista yli 90% selvisi siirtoon. Ero on siis todella suuri.

Olin itse aluksi menossa Graviditakseen, jossa mun kierto kartoitettiin joskus luomuyrittämisen aikaan mutta onni onnettomuudessa he olivat kesätauolla kun olin haluamassa aikaa varata. Kuulin siis että siellä mennään vähän saman tyylisesti "näin ne on aina tehty" fiiliksellä eli aika kankeasti yksityiseksi.

Tulipas pitkä sepustus :D
 
Kiitos pitkästä sepustuksesta!

Tuota olen kuullut ikävä kyllä julkisesta puolesta... :(

Ja itseasiassa olen törmännyt myös Eeron nimeen, googlailtuani tätä aihetta. Suositukset oli tosin annettu useampi vuosi sitten keskustelupalstoilla, joten kiva kuulla tuoreempia tuntemuksia.

Muita kokemuksia? :)
 
Naistenklinikan resurssit ja hoitovalmius ovat ainakin tällä hetkellä pelkkä huono vitsi, enkä olisi ikinä kärvistellyt jonossa näin pitkään jos olisin tiennyt kuinka surkea systeemi se on.
Puoli vuotta jonotettiin ekalle kierrokselle, joka ei tuottanut kuin kaksi kypsää munasolua. Sitten ei meinannutkaan löytyä yhtään elävää siittiötä ja ilmoitettiin että heillä ei nyt pysty pakastamaan niitä munasoluja, jos niitä siittiöitä ei löydy. Ne menisivät sitten hukkaan. En edes ymmärrä miten se on mahdollista, koska ihan oleellinen toimenpide sekin on toisinaan. No, löytyihän ne siittiöt lopulta ja päästiin eteenpäin.

Kun ei sitten tärpännytkään, ilmoittauduin yhden kierorn jälkeen uudestaan. Seuraavana päivänä soitettiin, että me ei mahduta mukaan ruuhkan vuoksi, ensi kuussa uusi yritys. Seuraavassa kuussa sama juttu. Ilmaisin tyytymättömyyteni ja puhelimessa luvattiin että kolmannella kerralla ei enää lykätä, vaan silloin se aika viimeistään etsitään jostain. No eipä onnistunut. Saatiin siis kolmas "soita ensi kuussa uudestaan" -puhelu. Hoitotakuu koskee kuulemma vain ekaa kierrosta, eli kai ne voivat lykätä seuraavaa hoitoa hamaan tulevaisuuteen. Etenevä endometrioosi huonontaa meidän mahdollisuuksia päivä päivältä, joten ihan uskomattoman paska fiilis tästä kaikesta. Olisivat edes suoraan kertoneet, että ei se jonottaminen siihen puoleen vuoteen lopu. Oltaisiin lähdetty suoraan yksityiselle ja säästetty kallista aikaa.

Kyllä me varmaan katsotaan tämä pelleily loppuun, kun kerran ollaan jonotettu puoli ikuisuutta. Meille ainoa mahdollinen hoitomuoto on ICSI ja se kai maksaa yksityisellä sen 3500 € per kerta, ja siihen lääkkeet päälle.:(
 
Voi että miten ikävä kuulla tuosta Naikkarin toiminnasta. Varmaan vaan, jos kustannuksiin on minkäänlaista mahdollisuutta, kannattaa kääntyä yksityiseen tahoon.

Harmi että julkiset palvelut on näin tukossa ja tuntuu, että lisää vaan leikataan. Asettaa kyllä kansalaiset epätasa-arvoiseen asemaan, ja vielä kun tuntuu, että lapsi pitäisi olla kaikkien oikeus tai ainakin yritys siihen...
 
Mä suosittelen dextraa kanssa.Mulla lääkärinä Niklas joka on huipputyyppi.Muutekin paikka on huipputasoa.
Felicitas on kanssa ihan ok(meidän toinen lapsi sai siellä alkunsa) mutta kallis paikka ja mulle vittuiltiin siitä että etsin itsekkin tietoa ja olin hyvin aktiivinen.
Me ei koskaan lähdetty julkisen puolen runbaan vaan rahoitettu hoidot ihan pankkilainalla.
 
Me otettiin Dextralla sellainen joustoluottotili mitä voi maksaa kerran kuussa pois. Meille IVF tuoresiirrosta tuli noin 2800eur lasku plus lääkkeet. PAS maksaa 880eur perussetillä.

Mulle muuten naikkarilla sanoi puhelimessa hoitsu kun soitti viimeisen alkion kuolemisesta sulatuksessa, että pitäisi hoitotakuuseen päästä jos ilmoittautuu tilaan IVF:ään että en tiedä sitten koskeeko hoitotakuu oikeasti sitä tokaa kierrosta vai nou.
 
Mä suosittelen ehdottomasti Dextraa.

Kokemusta on eräästä toisestakin yksityisestä klinikasta Helsingissä, siellä vaan aikailtiin hoitopäätöksen kanssa ja kallista aikaa kului suotta hukkaan. Onneksi tajusin vaihtaa vielä kun on toivoa. Minulla syynä lapsettomuuteen on ikä/kohonnut fsh, aikaa tuhlattavaksi ei siis todellakaan olisi ollut.
 
Dextraa kannatan minäkin, itsellä lääkärinä Niklas Simberg. Valloittava tyyppi, koko klinikka henkii lämminhenkisyyttä ja tuli luottavainen ja rento fiilis.
Toimeen aletaan heti, itsellä oli perustutkimukset tehty julkisella joten ensikäynti vaihtui vauhdissa suunnittelukäynniksi ja toimiin aletaan heti seuraavasta kierrosta. :)
 

Yhteistyössä