Paras rasva atooppiseen ihottumaan?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
atoopikko itsekin
Pääperiaate on, että kuivalle iholle laitetaan rasvaista voidetta ja vetistävälle, tulehtuneelle iholle käytetään kevyttä, paljon vettä sisältävää voidetta. Voide ei saa olla liian rasvainen, koska se estää veden luonnollisen haihtumisen iholta ja pitää ihon pinnan liian kosteana. Tämä lisää tulehdusvaaraa. Voide ei myöskään saa olla liian vetinen, koska silloin iho ei saa kaipaamaansa lisärasvaa ja saattaa jopa kuivua lisää. Ihosairauden alussa ja pahenemisvaiheessa käytä voiteita lääkärin ohjeen mukaan.

Oireettomassa vaiheessa: iho on kuiva, ei kutise eikä hilseile. Tällöin voiteeksi riittävät kevyet ja kosteuttavat lotion-tyyppiset voiteet. Esim. apobase lotion,aqualan l, aqualan duo, aqualan plus, basan geeli, basan hoitolotion, decubal body lotion, essex plus, essex hydrogeeli lotion, humektan, hydrolan geelivoide, nutraderm kosteusvoide

Vähäoireisessa vaiheessa: iho on kuiva, paikoitellen hilseilevä ja kutiava. Tällöin voiteeksi sopivat kevyet ja keskirasvaiset creme-tyyppiset voiteet. Esim. apobase creme, aqualan, basan 2, ceralan, decubal clonic creme, essex emulsiovoide, lipolan, novalan

Aktiivisessa vaiheessa: iho on raapimisen seurauksena rikkoutunut, vetistävä, märkivä ja punoittava bakteeritulehduksen vuoksi. Iholla on voimakasta kutinaa. Tällöin voiteeksi sopivat lotion-tyyppiset voiteet ja kosteat kääreet. (kysy ohje jos et tiedä) Älä laita vetistävään ihottumaan rasvaisia creme- tai oily creme- tyyppisiä voiteita. Jos iho on märkivä ja tulehtunut, pese iho päivittäin vedellä ja happamalla pesunesteellä (pH <5) Peseminen vähentää ihon bakteerimäärää ja luo siten paremmat edellytykset ihon paranemiselle.

kroonisessa vaiheessa: iho on kuiva ja jäkälöitynyt. Tällöin voiteeksi sopivat rasvaiset creme- ja oily creme-tyyppiset voiteet. Esim. ambilan, apobase oily creme, basan 3, ceridal lipogeeli, decubal body oil, decubal intensive cream, essex voide, hydran perusvoide, locobase repair

käytä säännöllisesti 1-2 kertaa päivässä aina saunan ja pesun jälkeen. Levitä kostealle iholle. Laita voidetta riittävä määrä (iho hetken ajan valkoinen) ja levitä yhdensuuntaisin liikkein.

Jos käytössä kortisoni tai muu lääkevoide, laita ensin lääkevoide ja tarvittaessa 1-2 tunnin päästä perusvoide.

Iho voi tottua saman perusvoiteen käyttöön ja se lakkaa auttamasta. Vaihda perusvoidetta tarpeen tullen. käytössä on hyvä olla 2-3 erilaista voidetta.

Vesipitoista perusvoidetta voi käyttää saippuan asemasta, jolloin iho ei kuivu entisestään.
 
tää
En tiedä onko jo mainittu kun en jaksa kahlata koko ketjua :D Mutta Physiogel-voide on loistava. Lastenlääkäri suositteli kokeilemaan ja vähentää kortisonivoide-kuurien tarvetta mun atoopikolla aivan älyttömästi :heart: suosittelen LÄÄÄÄÄMPIMÄSTI!!
 
atoopikon äiti
No, meillä on oikeasti kokeiltu kaikkea mahdollista.

Ceralan on hyvä, mutta ihotautilääkäri ei suosittele sitä pitkäaikaiseen käyttöön... en tiedä hänen syytän, mutta mieheni sanoi, että hänen iho ei siitä tykkää kun se muodostaa iholle kalvon ja sitten iho alkaa kutisemaan sieltä alta. Lapselle olen kuitenkin joskus käyttänyt lyhyitä aikoja.

Nyt on käytössä Basan 2, se on ollut meille tosi hyvä rasva. Siinä ei ole jotain säilöntäaineita ja siksi sitä myydään vain metalliputkilossa. Meille tuo Basan 2 sopii paremmin kuin Basan 3, koska jälkimmäisessä on lanoliinia ja ilmeisesti tyttö ei kestä sitä.

Lipolan kävi ihan vauvana, mutta ei käy enää, samoin kuin Decubal. Essex oli kaikista huonoin rasva mitä ollaan kokeiltu. Vaikka se oli hajuton, niin se haisi joltain ihmeelliseltä silti ja siitä tuli meillä tytölle vain lisää ihttumaa.

Itse en kyllä suosittele mitään perunajauhoja. Itsekin niitä kokeilin ja tilanne meni vain huonommaksi. Alkuun kokeile Sibicortia, sillä pitäisi saada märkivät alueet kuriin. Sitä voi käyttää jo pienelle lapselle esim. 7 -10 päivän kuurina aamuin illoin. Meillä on ainakin auttanut pahimpiin märkäkohtiin. Mutta jos iho on jo paksuuntunut niin siihen on enää turha mitään mietoa kortisonivoidetta laittaa. käykää ihotautilääkärillä, yleensä terveyskeskuslääkärit määrää vain jotain mietoja jotka ei enää huonossa tilanteessa auta.

 
Millaista rasvaa läikikkääseen ihoon tulisi laittaa? Iho ei siis punoita vaan kutisee (koska lapsi sitä raapii) ja ihottuma-alueet ovat sellaisia kuivia läiskiä lähinnä käsissä ja jaloissa.

Resepti ollaan saatu ceralaniin, essexiin sekä kutina-punoitusvaiheessa käytettävään bucortiin. Nämä kaikki siis käytössä.. Nuo kuivat alueet ovat vaan niin kurjat.
 
Novalan
Ei tarvi lotrata tuubia kerrallaan, kun käyttää Novalania. (kaikki muut kokeiltu, ja rasvamäärä oli hirmuinen) siltikin iho kirvelevä ja punoitti. Tuntui, että suurin osa rasvoista vaan ärsytti ihoa entisestään. Novalan siis paras! Itselläni myös atooppinen iho, ja KAIKKI Niveat yms. normi naamarasvat kirvelee. Ainoastaan Humektan kelpaa mun pärställe. (Novalan varmasti myös, mutta ei sitä onneks tarvi laittaa, on niin rasvaista) mutta lapsen lotraan kunnolla Novalanilla, ja on ihana nähdä miten hänen iho voi hyvin. = mieliala myös hyvä. Kamala tauti tuo atooppinen iho, kun aina vaan KUTIAA.
 
vihje
Mulle annettiin ohjeeksi nimenomaan TAPUTELLA rasva ihoon, ei hieroa tai levittää. Eli raaja kerrallaan, kunnon kourallinen rasva ja taputtaa koko kämmennellä niin kauan kunnes rasva imeytynyt. Siihen menee vaan ihan hirmusesti aikaa. Vauvaa rasvasin tuolla tavoin aina puoli tuntia kerrallaan.
 
kokeilu kannattaa
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja OdottavanAikaOnPitkä:
Meillä koko perheellä enemmän ja vähemmän atooppinen iho. Mun ohje ois se että harvennat pesukertoja
Meille taas useampikin lääkäri on sanonut, että atooppista ihoa pitää pestä päivittäin...
Juuri näin: paljon pesua, erityisesti jos iho on rikki. Kun noin pieni lapsi on kyseessä, niin kylpyvetteen n. 10 cm ruuttaus tavallista perusvoidetta, ja rasvaus on suoritettu samalla kuin pesu. Rasvaushan ei yleensä ole kestään lapsesta kivaa. Mitään saippuoita tms. ei kannata käyttää, jos ei ole näkyvää likaa. Ja pesu ennen kylpyä.

Atooppinen iho on kyllä hankala kun se reagoi kaikilla vähän erilailla. esim. itselä ei auta aurinko- tai valohoito, toisilla taas auttaa.
 
yks
Meillä käytössä vuorotellen Essex Plus ja Aqualan Plus. Välillä kortisonikuureja.
Molemmat perusvoiteet reseptillä pumppupulloissa ja TOD tulee halvemmaksi kuin ilman reseptiä.
 
åå
Tätä mä suosittelen edelleen lämpimästi. Ei siinä menetä mitään jos kokeilee. Mulla auttanut todella paljon iho-ongelmiin :)

http://www.cocovishop.com/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Spray/Categories/%22KOOKOS%C3%96LJY%20TIETOA%22/Terveysvaikutteet
 
atoopikko täälläkin
Essex plus on tosi hyvä "päivävoide". Ei jää hirveää tahmaa. Yöksi Lipolan+Ceralan plus, sekoitan ne keskenään, tavallaan täydentävät toisiaan. Kuivimpiin kohtiin Locobase repair. Sitten käytän hydrokortisonia ja Apolaria kuureina. Onneksi vain kädet on ne ongelma-alueet, muualla kropassa lähinnä vaan ajoittaista urtikariaa ja kuiva iho, muualle voin käyttää tavallisia kaupan rasvoja yleensä, mutta kädet tosiaan vaatii erikoisrasvat.

Kannattaa pestä iho päivittäin haalealla, EI KUUMALLA vedellä. Kuuma vesi liottaa ihosta vaan lisää rasvaa pois ja iho kuivuu. Hyvin mieto saippua esim. Lactoline, jota saa ainakin s-ryhmän ruokakaupoista. Aina rasvaus heti pesun jälkeen, imeytyy parhaiten.

Mulla ei nyt ole tästä mitään tutkimusta tarjolla, mut itse oon huomannut että pieni öljylisä ruokaan auttaa myös ihoon, samoin kun aloin syömään säännöllisesti D-vitamiinia.
 
kokeilu kannattaa
Alkuperäinen kirjoittaja åå:
Tätä mä suosittelen edelleen lämpimästi. Ei siinä menetä mitään jos kokeilee. Mulla auttanut todella paljon iho-ongelmiin :)

http://www.cocovishop.com/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Spray/Categories/%22KOOKOS%C3%96LJY%20TIETOA%22/Terveysvaikutteet
ei sopis mulle, kaikki kookosta sisältävät öljyt on ihan myrkkyä

 
åå
Alkuperäinen kirjoittaja kokeilu kannattaa:
Alkuperäinen kirjoittaja åå:
Tätä mä suosittelen edelleen lämpimästi. Ei siinä menetä mitään jos kokeilee. Mulla auttanut todella paljon iho-ongelmiin :)

http://www.cocovishop.com/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Spray/Categories/%22KOOKOS%C3%96LJY%20TIETOA%22/Terveysvaikutteet
ei sopis mulle, kaikki kookosta sisältävät öljyt on ihan myrkkyä
Miksi? Oletko siis allerginen vai et vaan muuten tykkää?

 
kokeilu kannattaa
Alkuperäinen kirjoittaja åå:
Alkuperäinen kirjoittaja kokeilu kannattaa:
Alkuperäinen kirjoittaja åå:
Tätä mä suosittelen edelleen lämpimästi. Ei siinä menetä mitään jos kokeilee. Mulla auttanut todella paljon iho-ongelmiin :)

http://www.cocovishop.com/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Spray/Categories/%22KOOKOS%C3%96LJY%20TIETOA%22/Terveysvaikutteet
ei sopis mulle, kaikki kookosta sisältävät öljyt on ihan myrkkyä
Miksi? Oletko siis allerginen vai et vaan muuten tykkää?
ilmeisesti allerginen, kun muutun keitetyn ravun näköiseksi :D

 
åå
Alkuperäinen kirjoittaja kokeilu kannattaa:
Alkuperäinen kirjoittaja åå:
Alkuperäinen kirjoittaja kokeilu kannattaa:
Alkuperäinen kirjoittaja åå:
Tätä mä suosittelen edelleen lämpimästi. Ei siinä menetä mitään jos kokeilee. Mulla auttanut todella paljon iho-ongelmiin :)

http://www.cocovishop.com/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Spray/Categories/%22KOOKOS%C3%96LJY%20TIETOA%22/Terveysvaikutteet
ei sopis mulle, kaikki kookosta sisältävät öljyt on ihan myrkkyä
Miksi? Oletko siis allerginen vai et vaan muuten tykkää?
ilmeisesti allerginen, kun muutun keitetyn ravun näköiseksi :D
No sitten ei kannata kokeilla :D :D

 

Yhteistyössä