Parhaat taiteilijat?

Minkä sorttinen taide liikuttaa plussalaisten sydämiä? Kaikissa kulttuureissa ja aikakausissa on ollut hyviä taiteilijoita, omia suosikkeja ovat monet 1900-luvun suuret nimet, Marc Chagall, Frida Kahlo, Picasso, Claude Monet, Salvador Dali
Paul Gauguin, René Magritte; kaukaisempaa historiasta mm. Hieronymos Bosch, Rembrant, Da Vinci, Donatello, Caravaggio, nykypäivän sankareista Samuli Heimonen. Oseanian alueen väellä on paljon hienoja taide-esineitä, naamioita ja muuta, persialaisillakin on kauniit miniatyyrinsa.
 
Mulla on hurjan huono nimimuisti enkä kyllä sen enempää ymmärrä taiteen päälle, mutta Monetin ja Renoirin työt ovat musta hurjan hienoja.

Ja Warholia tietysti unohtamatta, mutta taitaa mennä liikaa pop-taiteen puolelle :D
 
ssssssssss
No pidän aika klassisesta ja ehkä vähän tylsästäkin. mm Edelfelt, Monet, Renoir, Botticelli. Dalin mielikuvitus on vailla vertaa ja kiinnostaa myös. Ja näiden kaikkien taiteilijoiden tauluja olen myös livenä nähnyt.
 
Akseli Gallen-Kallela, Edelfelt
Ja näistä kummahörhöistä VanGogh.
Joskus teininä olin ihan hulluna taiteeseen, mutta nyt aikuisena se on jäänyt taka-alalle, vaikka asunkin ns. taidekaupungissa, niin ei ole tullut käytyä kiertelemässä museoissakaan juurikaan.
 
Hieronymus Bosch on minusta myös hyvä, tykkään sellaisesta mistä voi etsiä mielenkiintoisia yksityiskohtia. Hokusai ja jotkut muut japanilaiset (en muista nimiä) on tyyliltään kauniita. Alphonse Muchasta tykkään myös ja mikä se oli nimeltään jonka teoksissa on naisia ja paljon pieniä kukkia?
 
Van Gogh oli tietysti loistava. Renoirista en muista kuulleeni, googlasin, taitava heppu kyllä oli. Samoin Matisse, Henri Rousseau ja Paul Cezanne - ja Peter Paul Rubens. Mitä barokille oikein tapahtui?
Warhol sen sijaan ei miellytä minun silmääni.
 
"Maj"
Minä tykkään naturalismista eniten. Pekka Halonen, Arthur Heickell, Albert Edefelt, Adolf von Becker ja Helene Schjerfbeck (poislukien loppuvuodet, jolloin tyylinsä oli jo muuttunut). Elävistä tykkään Johanna Oraksen tauluista. Picasson sininen kausi myös miellyttää. Oishan näitä vaikka mitä ja ketä, mutta nämä nousivat nyt mieleen.
 
ssssssss
Degas myös. Aika konservatiivinen maku taiteessa värikylläistä, harmonista, miellyttävää , mutta musiikkimieltymykset ovat taas kumma kyllä välillä ehkä vähemmän miellyttävää, on enemmän särmää ja voimakkaampaa...
 
artista
Mä pidän niin monesta ja monen aikakauden taiteesta että suosikkeja on vaikea sanoa. Gallen-Kallela on varmaan sellainen suomi-ikoni johon väkisinkin syntyy side. Rakastan klassikoista Gallenin lisäksi mm. Mucha, Glimt, Monet, Waterhouse, Atkinson Grimshaw jne. Myös monella muulla taiteilijalla on se jokin, joku tietty juttu josta tykkään, vaikken muuten niin välittäisikään. Olen viime aikoina myös paljon etsinyt uusia taiteilijoita ja löytänyt helmiä. Tyylit, aikakaudet ja mediat sekoittuvat, mutta olen kyllä nimenomaan kuvataiteen (maalaukset, veistokset) suuri ystävä. ja tekijä. :)
 

Yhteistyössä