Parveketupakointi

Harvoinpa minä teen aloituksen, mutta nyt sen teen.
Parveketupakoinnin kieltäminen...hmm.

Itse poltan, mutta kovasti haluaisin toki eroon siitä.

Ok, että työpaikkani on savuton, en polta siellä. Ok, että ravintolat on savuttomia, käyn niin harvoin, ei haittaa.

Mutta jos mun KOTIA parvekkeelle "tullaan vahtimaan", poltanko siellä, niin siinä menee joku raja sentään.

Ihmiset, joita haittaa kotiparvekkeella poltto, niin muuttakoon omakotitaloon, jos sen pihalla ei sitten ole jo kielletty moinen...

Aina on puhuttu, että Kekkosen aika oli niin hyyssävää, nyt meillä on sit paljon pikkukekkosia....???

Ite tosiaan haaveilen lopettavani polttamisen, mutta eikö tää nyt ole jo aika vainoavaa, huh. Ja blääh.
 
Viimeksi muokattu:
"jjaj"
ei muakaan haittais sun parvekepolttelu, jos se savu ei tunkis meille. Jos opettasit sen savun kulkeutumaan jonnekin muualle, niin en edes tietäis sun polttelevan. Varmaan tykkäisit jos mä tulisin piereskelemään parvekkeelle sun alapuolelles...
 
"vieras"
Meillä on taloyhtiön järjestyssäännöissä parveketupakointi kielletty. Talon rakenteellisista syistä se tupakankäry tulee suoraan sisään asuntoihin ja sen takia se on kielletty.

Arvaa vaan, miten mukavaa on olla kotonaan, kun siellä kusipää naapurit vetää ketjussa parvekkeellaan kielloista huolimatta ja kaikki tulee meille sisään, vaikka joka ikinen räppänä on suljettu. Itse eivät omassa tupakankäryssään kotonaan voi olla, mutta muiden saavat siitä kodeissaan kärsiä.
 
Miettiikö koiran ja kissan omistajat sitten allergisia naapureita? Ei. Joten jos kerrostaloon muuttaa sitä on siedettävä semmoisia asioita mitä ei välttämättä halua.
Niinpä. Jos asuu kerrostalossa, on pakko sopeutua. Vaikka oltaisiin mihin tahansa allergisia ja vaikka astmaatikkoja. Varmaan saavat oireita muustakin kuin parveketupakoinnista...?

Sääntöjen mukaanhan kerrostaloissa mennään, mutta ei millään voi ottaa huomioon kaikkia. Esim. vuorotyöläisiä. Huoooh.
 
Mä oon samaa mieltä tässä asiassa. Mun mielestä maailmassa on muutenkin ihan tarpeeksi pakkoja, kieltoja, sääntöjä ja kaikenmaailman holhousta. Ihan oikeesti, onko se muka kohtuullista, että kunnolla tupakasta riippuvainen ihminen joutuu juosta pihan perälle jonnekin tupakointialueelle pahimmillaan kerran tunnissa... Mun mielestä kotirauhaan kuuluu se, että omassa kotonaan saa polttaa röökiä, piereskellä, keittää kaalia ihan rauhassa. Miksi kaiken pitäis olla niin hajutonta ja mautonta tässä muutenkin värittömässä suomenmaassa? Ja ei, itse en polta.
 
Mä itse en nykyään enää polta, mutta polttaessani asuin kerrostalossa ja olis ollut todella kamalaa jos sitä omaa vapaa-aikaa, omassa kämpässä asumista olis rajoitettua jotenkin.
Mä en vaan ymmärrä sitä että kerrostalossa pistetään kaikki samaan muottiin. Täytyis sitten kehittää asumissysteemi, että yks talo polttaville, toinen, vuorotyötä tekeville, kolmas lapsiperheille ja sitten eläimelliset yhteen. Mutta entä jos on lapsellinen, eläimellinen, tupakoiva ja vaan kahta vuorooo tekevä tyyppi?
Mä en ymmärrä tätä höösäämistä, en todellakaan. On ääniä jotka kuuluu elämiseen, on hajuja esim paperitehdas, sen hajuista kärsii koko kaupunki, mutta se sallitaan, mutta joku tupakointi on sitten helvetin paha asia.. ei mene mun jakeluun,.....
 
"vieras"
Kerrostalossa joutuu myös usein haistelemaan esimerkiksi ruuan tai huuhteluaineen hajua, mutta harvoimpa siitä valitetaan, ja auta armias kun joku tulee koiransa kanssa samaan aikaan rappukäytävään, on siinä pahasti allergisella huono olla... Eipä auta kuin kestää tai muuttaa omakotitaloon, lisäksi on olemassa allergisille suunnattuja taloja. Elämä olis paljon kivempaa ilman valittajia. Poltan satunnaisesti joskus esimerkiksi saunailtana, ja jos vielä asuisin kerrostalossa, ei paljon kiinnostaisi mitä naapuri siitä olisi mieltä. En minäkään valita naapureille, vaikka hajut, äänet ja muut olemassaolon merkit joskus aiheuttaisivatkin minulle huonon olon.
 
Parveke ei ole omistusasunnon haltija tai vuokralaisen omaisuutta, vaan taloyhtiön omaisuutta. Parveketupakoinnin voi kieltää, jos siitä on selkeästi haittaa naapurille.
No joo, mutta kerrostaloasujille koti sisältää myös sen parvekkeen.
Jopa järkevimmät taloyhtiön päättäjät tajuaa niin. Ne pikkuKekkoset, jotka ei tajua, niin ne vois laatia säännön, että kerrostaloon sopeutumattomat voi muuttaa muualle. Heh heh.

No, en varmaan kuitenkaan joudu vankilaan, jos jatkan tupakointia parvekkeellani. Tosin meillä sitä ei ole vielä kielletty. Mutta vaikka kiellettäisiin, niin en piittaisi.
Tulis varmaan varoituksia, mutta alakerran naapurin kanssa pidettäisiin yhtä :D
 
Viimeksi muokattu:
we
Miettiikö koiran ja kissan omistajat sitten allergisia naapureita? Ei. Joten jos kerrostaloon muuttaa sitä on siedettävä semmoisia asioita mitä ei välttämättä halua.
Koirat tai kissat harvemmin levittävät epämiellyttävää hajua naapurustoon, joten vertauksesi oli huono. Tosin juuri sinunlaistesi naapurien takia olen muuttanut eläimineni omakotitaloon, enkä ole päätöstäni katunut.
 
Ja lisäksi kissojen ja koirien karvat ja hilseet harvemmin leijuvat naapurien asuntoihin aiheuttamaan niitä allergiaoireita.

Mutta kappas vertauksena se tupakointi onkin vaarallista ja myrkyllistä sille naapurille joka istuu parvekkeellaan tai pitää ikkunoitaan auki. Eikä siihen tarvita allergiaa tai astmaa että tekee pahaa hengittää huonolaatuista ilmaa.

Ja tuolla joku oli ottanut esille vuorotyöläiset, jotka kaiketi aiheuttaa harmia kun käyvät epäsopivaan aikaan suihkussa, mutta se ei vielä vaaranna kenenkään terveyttä kuten tupakansavu.
 
"jjaj"
niin tupakansavuhan haisee hyvälle tai pahalle, miten vaan, mut kun tietää, et kun sen haistat, niin tuhansia myrkkyjä hengittelet elimistöösi. Ja tämmöisen vanhan akan elimistölle sinällään se ja sama, mutta muksutkin sitä hengittää. Ruuankäryssäkin varmaan jotain karsinogeenejä lienee, en tiiä.
Vai alkaisinko minä jotain hermomyrkkyjä tuprauttelemaan.
 
Savuton
Meillä oli edellisessä asunnossa tuuletusparvekkeet vain rappukäytävässä. Niillä tupakointi oli kielletty. Ihmiset polttelivat tupakkaa liesikupujensa alla (ei liesituulettimia) ja ikkunoista. Tupakansavua tuli meille aina ikkunoiden kautta, olivat auki tai ei ja keittiöön sieltä liesikuvun tuuletuskanavasta. Oli kurjaa olla pienen vauvan kanssa kaameassa tupakankäryssä. :(
Onneksi asutaan nyt muualla, jossa ei tarvi kärsiä naaureiden epäterveellisistä riippuvuuksista.
 
Beep
Harvoinpa minä teen aloituksen, mutta nyt sen teen.
Parveketupakoinnin kieltäminen...hmm.

Itse poltan, mutta kovasti haluaisin toki eroon siitä.

Ok, että työpaikkani on savuton, en polta siellä. Ok, että ravintolat on savuttomia, käyn niin harvoin, ei haittaa.

Mutta jos mun KOTIA parvekkeelle "tullaan vahtimaan", poltanko siellä, niin siinä menee joku raja sentään.

Ihmiset, joita haittaa kotiparvekkeella poltto, niin muuttakoon omakotitaloon, jos sen pihalla ei sitten ole jo kielletty moinen...

Aina on puhuttu, että Kekkosen aika oli niin hyyssävää, nyt meillä on sit paljon pikkukekkosia....???

Ite tosiaan haaveilen lopettavani polttamisen, mutta eikö tää nyt ole jo aika vainoavaa, huh. Ja blääh.
Muuta itse omakotitaloon.

Jos et satu tietämään vaikka Helsingin omakotitalojen hintoja, niin kannattaa vaihtaa tota lausetta.
 
Tupakoitsija
Harvoinpa minä teen aloituksen, mutta nyt sen teen.
Parveketupakoinnin kieltäminen...hmm.

Itse poltan, mutta kovasti haluaisin toki eroon siitä.

Ok, että työpaikkani on savuton, en polta siellä. Ok, että ravintolat on savuttomia, käyn niin harvoin, ei haittaa.

Mutta jos mun KOTIA parvekkeelle "tullaan vahtimaan", poltanko siellä, niin siinä menee joku raja sentään.

Ihmiset, joita haittaa kotiparvekkeella poltto, niin muuttakoon omakotitaloon, jos sen pihalla ei sitten ole jo kielletty moinen...

Aina on puhuttu, että Kekkosen aika oli niin hyyssävää, nyt meillä on sit paljon pikkukekkosia....???

Ite tosiaan haaveilen lopettavani polttamisen, mutta eikö tää nyt ole jo aika vainoavaa, huh. Ja blääh.
Ensinnäkin jos parveketupakointi kielletään niin mielestäni voidaan kieltää myös häiritsevät lasten leikkipaikat.Tai nekään jotka ei polta eivät saa käyttää parveketta..tai että kahvin hau ei saa aamuisin tulla käytävään.Tosi älytöntä.
 
Ja lisäksi kissojen ja koirien karvat ja hilseet harvemmin leijuvat naapurien asuntoihin aiheuttamaan niitä allergiaoireita.

Mutta kappas vertauksena se tupakointi onkin vaarallista ja myrkyllistä sille naapurille joka istuu parvekkeellaan tai pitää ikkunoitaan auki. Eikä siihen tarvita allergiaa tai astmaa että tekee pahaa hengittää huonolaatuista ilmaa.

Ja tuolla joku oli ottanut esille vuorotyöläiset, jotka kaiketi aiheuttaa harmia kun käyvät epäsopivaan aikaan suihkussa, mutta se ei vielä vaaranna kenenkään terveyttä kuten tupakansavu.
Kyllä kuule jää rappukäytävään kissoista ja koirista sitä hilsettä ja karvaa. Yhdellä oven avauksella sitä samaa hilsettä (joka leijailee, jota et näe) + karvaa, kulkeutuu sisälle huoneistoon. Ja kyllä se vaan aiheuttaa astmaatikolle ja allergiselle ongelmia! Itselläni ei ole mitään eläimiä vastaan eikä parveke tupakointia vastaan, mut mähän asunkin jo "muualla" omakotitalossa :D
 
No joo, mutta kerrostaloasujille koti sisältää myös sen parvekkeen.
Jopa järkevimmät taloyhtiön päättäjät tajuaa niin. Ne pikkuKekkoset, jotka ei tajua, niin ne vois laatia säännön, että kerrostaloon sopeutumattomat voi muuttaa muualle. Heh heh.

No, en varmaan kuitenkaan joudu vankilaan, jos jatkan tupakointia parvekkeellani. Tosin meillä sitä ei ole vielä kielletty. Mutta vaikka kiellettäisiin, niin en piittaisi.
Tulis varmaan varoituksia, mutta alakerran naapurin kanssa pidettäisiin yhtä :D
Varoituksista seuraa häätö. Ja kun häädön saa, ei asunnon haku ainakaan helpotu.

Monet eivät ymmärrä, että parveke ei kuulu heidän omistukseensa. Parvekkeella on muitakin rajoituksia.

Tupakointi ja varsinkin passiivinen tupakointi on terveydelle vaarallista. Sitä päivää odotellessa, että tupakoijat joutuisivat vastuuseen toisen ihmisen terveyden vaarantamisesta. Tällä tarkoitan esim. sitä, että vanhemmat tupakoivat sisällä lapsistaan piittaamatta.
 
"vieras"
No kyllä musta on ihan perseestä, että täällä edes TUULETUSparvekkeella ei voi tuulettaa mitään, koska tupakoitsijoiden on pakko käydä käryyttämässä sielläkin niin että kaikki mitä sinne vie, haisee tupakalle. Ihan sama minkä kekkosen se minusta tekee, mutta vituttaa ettei parveketta pysty käyttämään. Tässä talossa ei siis ole mitään mahdollisuutta tuulettaa vaatteita niin että ne saisi oikeasti raikkaiksi. Ja ei, sellutehtaan tai naapurin lemmikkien haju ei todellakaan tartu vaatteisiin kuten tupakka. Tupakoida voisi missä tahansa vaikka se parvekkeella olisikin kielletty...

Tupakointi on muutenkin huono ja epäterveellinen tapa, eikös se ole vaan hyvä tupakoitsijan oman terveyden kannalta, jos oikeasti pitäisi lähteä aina tupakalle jonnekin kauas pihan perälle? Kyllä varmaan moni sairaalloisen ylipainoinenkin laihtuisi terveempiin mittoihin, jos jääkaappi siirrettäisiin jonnekin 400m päähän sohvasta.
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
Ensinnäkin jos parveketupakointi kielletään niin mielestäni voidaan kieltää myös häiritsevät lasten leikkipaikat.Tai nekään jotka ei polta eivät saa käyttää parveketta..tai että kahvin hau ei saa aamuisin tulla käytävään.Tosi älytöntä.
Kahvin haju tai lasten äänet eivät tapa ketään. Tupakka tappaa. Toisinaan mietin, mitä kananpaskaa tai vaipparoskista alan pitää parvekkeella, kun muut tupakoinnilla estää meidän parvekkeen käytön. Kaksi lasta nukkuisi paremmin ulkona, mutta ei tappavassa myrkkypilvessä. Etenkin alkuyöstä naapuri ravaa kymmenen minuutin välein saastuttamassa ilmaa.. Parveketupakointi ehdottomasti laittomaksi ja rangaistavaksi teoksi!!
 
"mä"
Polttele niin paljon kuin sielu sietää, kunhan se savu ei tule mun kotiini. En minäkään päästä koirani karvoja sun makuuhuoneeseesi. Vai olisiko ok, että syödessäsi sohvallasi herkkujasi, ripottelisin niiden päälle karvoja? Älä sinäkään siis pilaa minun herkkuhetkeäni.
 
"vieras"
Parvekkeelta se tupakansavu leviää etenkin yläpuolella olevalle parvekkeelle siinä määrin, että tupakoimaton voikin unohtaa oman parvekkeensa käytön. Lisäksi monissa asunnoissa tuoreilmanotto tulee mm. parvekkeen kautta, eli savut tulevat yläkerran naapurille sisälle asti.
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
"hmm"
hassuja nuo vertailut kahveihin yms muihin elämän tuoksuihin. palavasta tupakasta lähtevä käry ei ole yleensä edes tupakoijien mielestä hyvä tuoksu. se tarttuu kaikkeen. se on myrkyllistä.

lisäksi parveke ei ole samanlainen yksityistila kuin asunto; siellä on paljon muitakin kieltoja tupakoinnin lisäksi, kuten savuava grillaus ja alastomana elostelu tai myrkyllisiä kaasuja ympäristöön tuottavien kemikaalien säilytys.
 

Yhteistyössä