Passiasiaa

"lailai"
Se maksetaan jo hakiessa(siis kun passihakemus jätetään sisään), ja muistaakseni sen voi ainaskin pyytää postitse kotiin, jos ei halua hakea jättöpaikasta..En tiedä käytäntöä, voiko hakea eri paikasta kuin mihin hakemus jätetty..
 
vegarus
Passin voi hakea mistä tahansa poliisilaitokselta, mutta ensin täytyy varata sitä varten aika. Passi maksetaan heti ja se lähetetään lähimmälle R-kioskille missä asut. Tarvitaan yksi valokuva vain ja käteistä mukaan 52 euroa.
 
Ei tarvi varata aikaa, voi myös jonottaa vuoronumerolla. Käteistä ei myöskään tarvita, kortilla voi maksaa.

Muoks:
Jossakin näemmä ajanvaraus on pakollista.

Ja vanha passi/henkilöllisyystodistus pitää olla mukana (ei ajokortti).
R-kioskilta noudetaan valmis passi.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastanneille. Meneepä mutkikkaaksi. Kyseessä on passi lapselle. Alaikäiselle, jolla ei ole olemassa mitään kuvallista henkilöllisyystodistusta. Lähdössä reissuun mun siskon kanssa ja mulla oli ideana että olisin pyytäny passin toimittamista siskon kotipaikkakunnalle ku lähtevät reissuun sieltä.Mutta ei se taidakaan onnistua...:(
 
Näin
Lapsella ei tarvita henkkaria, riittää että sellainen on vanhemmalla mukana. Muistaakseni lapsen passia hakiessa pitää olla molempien vanhempien suostumus.
Se toimitetaan aina lähimmälle r-kioskille eli sitä ei voi vaihtaa (kysyin kun juuri viikko sitten hain).
 
Pojille on joskus aikoinaan haettu passit enkä muista että olis mitään henkkareita kysytty mutta voihan olla et säännöt on tiukentunu siitä... Hiton hitto ku olis tienny tänki ajoissa, mutta tilaisuus päästä reissuun tarjoutu vähän yllättäen ni nyt sit säädetään...Haluaisin kumminki tytölle tän reissun suoda, varsinkin ku ei meillä itsellä ole mahdollista kummosia lomareissuja järjestää... No, katellaan, miten käy...
 
Lapsillakin pitää nykyään olla OMA passi. Vanhempien passi ei kelpaa.
Mä hain vaan henkkarin itelelni, en passia, mut yhtä kauan senki tulo kestä ja saman aika se on voimassa sekä maksaa melkein saman. Poliisiasemalta mä oon aina kaikki hakenu enkä mistään R-kioskilta....SIeltä samast mihin oon hakemuksenki vieny :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28594259]Se muuttui vähän aikaa sitten, että voi hakea myös r-kioskilta. Ei tule turhia jonoja poliisille.[/QUOTE]

Minulla on paljon pitempi matka R-kioskille kuin poliisin lupatoimistoon :) Eikä siellä asiakirjaa noutaessa ole jonoa kuin korkeintaan pari kolme ihmistä yleensä, eri asia sitten, kun hakemuksia jätetään.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28594292]Minulla on paljon pitempi matka R-kioskille kuin poliisin lupatoimistoon :) Eikä siellä asiakirjaa noutaessa ole jonoa kuin korkeintaan pari kolme ihmistä yleensä, eri asia sitten, kun hakemuksia jätetään.[/QUOTE]

Eiköhän siinä ajateltu asiaa ihan maanlaajuisesti ja kaikkialla sama systeemi.

T. Helsingissä joskus reilusti yli tunninkin jonottanut
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28594297]Eiköhän siinä ajateltu asiaa ihan maanlaajuisesti ja kaikkialla sama systeemi.

T. Helsingissä joskus reilusti yli tunninkin jonottanut[/QUOTE]

Näin varmaan. Hain juuri viime kuussa oman passini, eikä tosiaan silloin vielä puhuttu R-kioskista mitään eikä se tosiaan minua olisi auttanutkaan:)
 
"vieras"
Hakemusta jättäessä maksetaan. Lapsen pitää olla mukana ja omat henkkarit, lapsella ei tarvitse olla. Ja toisen vanhemman lupapaperi, jos ei ole mukana. Jos aikataulu on kiireinen, selvitä mistä poliisiasemalta sen saa jonottamalla, ajanvarauspaikat voi olla tiukassa. Kannattaa selviltellä naapurikuntienkin tilanne.

Vuosi sitten lupasivat, että passi tulee viikossa. Tiistai iltapäivänä laitettiin hakemukset, viesti tuli jo torstai-iltapäivänä, että olisivat haettavissa. Tiedot menevät sähköisesti painoon, se nopeuttaa prosessia, kunhan saa laitettua sen hakemuksen siellä poliisilaitoksella. Sama juttu oli nyt, kun tilasin kelasta, eurooppalaiset sairaanhoitokortit, kolme viikkoa sanoivat kestävän, tulivat erissä vajaassa viikkossa kaikki.
 
ei ymmärrä
Alkuperäinen kirjoittaja Terveisiä maalta;28593596:
Kun hakee uutta passia, niin missä vaiheessa se maksetaan? Kun jättää hakemuksen vai sillon kun hakee passin? Mites, voiko passin noutaa eri paikkakunnalta kun mihin jättää hakemuksen? Kiitos,jos joku osaa/viitsii auttaa :flower:
Tota, mikset sä soita ja kysy näitä asioita? Kun ei oo ihan perusjuttu...
 

Yhteistyössä