passiivisuus

Mieltäni askarruttaa mistä mahtaa johtua kun1-vuotias tyttömme on välillä mielestäni passiivinen. Esimerkiksi muskarissa seurailee mielellään vaan muita lapsia kun on lattialla kun yleensä muut lapset 1-v. ryömivät ja konttaavat hurjaa vauhtia nousevat pystyyn ja ovat ns. aktiivisia. Meidän tyttö kyllä kotona ryömii, konttaa ja nousee pystyyn ja enimmäkseen on sidoksissa mun perään, tulee aina perässä minne äitikin menee, ei viihdy ollenkaan yksin. Onkohan luonteeltaan vain arka...? vai mistä mahtaa johtua? vai murehdinko asiaa vain turhaa kun kyseessä esikoinen, kaikkea tulee vähän mietittyä ja vertailtua.. Kiitos joku jaksaa vastata :)
 

Taitaa olla vaan luonnejuttu.
Meidän poika (nyt 2v.) samanikäisenä istui myöskin muskarissa vaan mun sylissä, itkeä tihutti välillä tai yritti "karata" pois ryhmän läheltä.

Nytkin käydään vielä samassa muskarissa. Nyt istuu jo rohkeasti omalla tuolilla ja katselee toisia kiinnostuneena, muttei vieläkään innostu mistään "porukka-piirileikistä". Välillä "kommentoi" jotakin kyllä ja taputtaa sekä hymyilee ujosti jos mieluinen laulu =)

Jotkut lapset näyttävät vaan olevan enemmän sähikäisiä porukassa jo pienestä. Meillekin on hyvä vertailukohta samassa muskarissa, hieman isompi poika (reilut 3,5v.) joka oli äitinsä mukaan tosi arka jossain vaiheessa ja nyt hän laulaa ja leikkii todella rohkeasti muiden mukana.

Eipä kannata siis olla huolissaan.

Meille on vierailut vauvaperheissä aika koettelemusta välillä, kun niitä vauvojakin pitää pelätä kun ne ääntelee omituisia ja kovaa.....
Itkua riittää. Paitsi jos on sellainen vauva joka on hiljaa :LOL:

Isommat lapset on taas ihan ok, kiinnostavia vain.
 
No tietenkin on luonteesta kiinni! Anna olla arka, pikkuhiljaa siitä sitten rohkaistuu. Toisilla kestää pitempään seurata ja tarkkailla tilannetta, ennen kuin uskaltautuvat mukaan.
Olen itsekin ollut pienenä "arkajalka" ja lapsellani on selvästi samoja piirteitä. Nolostuu hyvin helposti vaikkei syytä ole, on jotenkin epävarma, vaikka kannustetaan kovasti... On enemmän sellainen tarkkaileva ja muita seuraava. Kotona on taas varsinainen Euroopan omistaja!
Ei sille voi mitään ja ei ainakaan kannata painostaa ja patistaa!!! :)
 

Yhteistyössä