patti rinnassa

Mun rintaa aristi viime viikolla pari päivää.Aloin sitä sitte tutkimaan niin löysin herneen kokoisen patin!Sen voi oikein ottaa sormien väliin!Onko kellään kokemusta tämmösestä?Mitä se oli?Pelkään tajuttomasti syöpää!Olen vasta 20 vuotias ja mulla on pieni lapsi...
 
Nenne76
Moi!

Löysin pari kk sitten kyhmyn (1cmx1,5cm) rinnastani.Uskaltauduin vasta pari viikkoa sitten lekurille, joka määräs mammografiaan.Eilen kävin mammografiassa ja ultraäänessä ja onnexi ei löytynyt mitään.Se kyhmy on sideskudoslisää,ihan normaalia.
Kyllä minäkin pelkäsin,mietin tulevaisuutta jne (minulla 2 lasta, 1v ja 3v.Itse olen 29v).Kannattaa kyllä keskustella lääkärin kanssa,jos olet huolissasi...
 
marjut109
Imetätkö? Tuli mieleen että se voisi olla tukkeutunut maitotiehye? Mulla nimittäin oli superhyper-kamala rintatulehdus jossa oli tukkeutunut maitotiehye kehittynyt paiseeksi :eek:
Rintaa jouduttiin avaamaan veitsellä ja punkteeraamaan neulalla reippaasti yli kymmenen kertaa.. koko kierre kesti mulla jotain kolme kuukautta. Nyt onneksi viikko sitten sain "terveen" paperit :D
 
Mulla aristi toista rintaa ja kun tutkin sitä niin löysin siitä ehkä 1cm*1cm kokoisen patin, jota kans pystyi liikuttamaan sormen alla. Se kipu tuli siis siitä patista. Kävin lääkärillä ja se tunnusteli ja sanoi, että se on kysta. Patti oli ehkä viikon kipeä ja nyt ei ole ollut enää ollenkaan. Menen vielä varalta ultraan rinnan takia, vaikka lääkäri sanoi, ettei varmasti ole syöpää. Onko sulla se patti kipeä vai koko rinta? Yleensähän syöpäpatit eivät ole kipeitä ja ovat kiinni "alustassaan" eli eivät liiku sormen alla.
 
susa05
se että kyhmy liikkuu alustastaan viittaa yleensä siihen että se EI ole pahalaatuinen.mutta aina kannattaa mielenrauhan vuoksi mennä heti lääkäriin.
se voi olla just sidekudoskertymä tai rasvapatti.
 
suitsukka
onneks löysin tämmöisen palstan,meinasin tulla jo hulluksi :D
minulla on kans pieni alle herneen kokoinen patti rinnassa ja kaksi pientä lasta,äitini on kuollut rintasyöpään ja sain kauhean paniikin,kävin lääkärillä ja se sano että ei se mitään vaarallista ole,laittoi kumminki pyynnöstäni ultraan ajan ja sielläkin sanottiin samaa,nyt minulla on tullut siitä maitoa tippa.joten luultavasti maito rauhanen tulehtunut...kyllä helpotti lukea näitä tekstejä että jos sen saa rormin kiinni niin se ei voi olla mitää pahaa,vaikka lääkärikin sen jo minulle sanoi,mutta kovapää kun olen :D kyselin isältäni äidistä ja hän sanoi että sillä oli kasvanu se aika äkkiä sormenpään kokoiseksi ja ei se mitenkään ollut liikkunut.ja lääkäri sanoi minullekkin että se kasvaisi huomattavasti,kävin lääkärissä puoli vuotta sitten ja patti on ihan samanlainen vieläkin.

Kaikille hyvää jatkoa!
 
no samaa vaivaa olen pohtinut "kauhistuttaa" ketjussa. Edessä vielä ultrakäynti mutta samanlainen herne mullakin rinnassa ihan nännin vieressä ja ihon alla. Kyllä pelottaa etukäteen se ultra että mitä sanotaan, ikää mulla kuitenkin 35v
 
Mira-76
Mä löysin noin kolmisen vuotta sitten patin nännipihan vierestä. Kävin asiasta lääkärillä ja lähete mammografiaan. Kaikki oli ok eli ei löytynyt mitään poikkeavaa. Edelleen löydän rinnastani tuon pienen herneen. Välillä kuitenkin ns. katoaa... Jotain hormonaalista vissiin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2007 klo 00:38 Mira-76 kirjoitti:
Mä löysin noin kolmisen vuotta sitten patin nännipihan vierestä. Kävin asiasta lääkärillä ja lähete mammografiaan. Kaikki oli ok eli ei löytynyt mitään poikkeavaa. Edelleen löydän rinnastani tuon pienen herneen. Välillä kuitenkin ns. katoaa... Jotain hormonaalista vissiin.

onkos se patti ollut koko tämän kolmen vuoden ajan vai ollut välillä pois? Kun tämä pattini oli välillä pois ja ilmestyy samaan paikkaan. Eli kuitenkin mulle varattu vielä ultraan aika kun mammografiassa tuli tulos ettei mitään ole.
 
pattinen
Mulla oli 2,5 cm kokoinen kolmiosainen patti rinnassa.. Heti ekana tietenkin miettii sitä rintasyöpää, mutta todellisuudessa ennen sitä vaihtoehtoa on sata muuta mahdollisuutta myös. Mulla asia tutkittiin ja kyseessä oli hyvälaatuinen patti, jota ei tarvinnut poistaa, ja jonka ei pitäisi muuttua pahanlaatuiseksi.

Vuosi tutkimuksen jälkeen patti oli vähän taas kasvanut, joten kävin näyttämässä sitä (oli puhe että jos kasvaa niin tulen näyttämään). Ihan siksi, kun se oli niinkin iso ja häiritsi itseäni. Niinpä sitten se leikattiin minun toivomuksestani, vaikkei vaaraa olisi ollut. Ja tosi hyvä niin, eipähän tartte sillä vaivata päätä ja kun se tuntuikin aina sormiin koskettaessa.

Mutta tosiaan jos patteja löytyy niin ne todennäköisesti ovat hyvälaatuisia. Tietysti syöpäkin on aina mahdollinen, mutta se selviää tutkimalla. Ja nykyään rintasyövän hoidotkin ovat kehittyneet jo melko tehokkaiksi.

Kaikkea hyvää teille!
 
Mira-76
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2007 klo 16:05 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2007 klo 00:38 Mira-76 kirjoitti:
Mä löysin noin kolmisen vuotta sitten patin nännipihan vierestä. Kävin asiasta lääkärillä ja lähete mammografiaan. Kaikki oli ok eli ei löytynyt mitään poikkeavaa. Edelleen löydän rinnastani tuon pienen herneen. Välillä kuitenkin ns. katoaa... Jotain hormonaalista vissiin.

onkos se patti ollut koko tämän kolmen vuoden ajan vai ollut välillä pois? Kun tämä pattini oli välillä pois ja ilmestyy samaan paikkaan. Eli kuitenkin mulle varattu vielä ultraan aika kun mammografiassa tuli tulos ettei mitään ole.
....niin kuten kerroinkin jo aikaisemmin...Patti aina välillä katoaa ja ilmestyy sitten taas paremmin näppituntumaan. Sanottiin silloin että on rintarauhanen. Hyvä noi on kuitenkin aina tutkia mahdollisimman hyvin. Saa sitten mielenrauhan kun tietää. Ei ole ainakaan muuttunut tuo mun patti näinä kolmena vuotena.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.02.2007 klo 10:17 vieras kirjoitti:
Miten nopeasti yleensä saa ultrauksen tulokset, kerrotaanko siinä samalla vai pitääkö varata taas soittoaika lääkärill. Tämä on tosi piinaavaa odottelua. Mulla ultra 6.3

eli aamusta kävin ultrassa ja lääkäri sanoi että on kysta ja näin sen itsekin ruudulta, oli semmoinen pyöreän muotoinen "tyhjännäköinen" eli nestettä sisällä. Kuitenkin täytyy tilata vielä se lääkärin soittoaika kun lähete kerran oli terveysasemalta.
 
Kun menin ekasta lapsesta synnärille yliaikaiskontrolliin, pyysin lääkäriä tutkimaan kovaa pattia rinnassa. Synnytyksen jälkeen siitä otettiin "koepala" neulalla. Ei vaikuttanut pahanlaatuiselta, mut sovittiin et imetyksen jälkeen patti leikataan pois. Niin tehtiin ja se oli joku maitojuttu, eli ihan vaaraton, ei ois tarvinnu leikata =) . Mutta oman mielenrauhankin takia kannattaa käydä gynellä tarkistuttamassa asia.
 

Yhteistyössä