PCO + Clomifen ??

Kävin kaksi viikkoa sitten yksityisellä gynekologilla, koska miehen kanssa ollaan jo n. 2 vuotta sitten jätetty ehkäisy pois, enkä ole vieläkään raskautunut, saatikka edes ovuloinut. Gyne sitten ultrasi ja molemmilta puolilta löytyi todella paljon rakkuloita, ei edes osannut arvioida kuinka paljon, koska määrä oli niin suuri. Sanoi että PCO:ta näyttäisi olevan.

Kuukautisia minulla ei ole ollut nyt puoleen vuoteen, ja ennen sitäkin käynnistettiin kertaalleen teroilla. Nyt sitten tuolta gyneltä sain terot + clomit siihen rinnalle. Viimeinen Tero meni perjantaina, eli kuukautisten pitäisi alkaa joko tänään tai huomenna, ja sitten kp 3-7 menee 1tbl/pv noita clomeja. Mitään seuranta ultraa yms. ei tuo gyne määrännyt. Ei myöskään ottanut mitään verikokeita tms, vaikka kauan aikaa epäröikin uskaltaako määrätä clomeja. Noh, määräsi kuitenkin.

Lueskelin kuitenkin netistä, että niillä joilla on PCO, on clomien käytön aika suurempi riski monikko raskauteen, kuin muilla. Tarkastelisin, että pitääkö tämä paikkaansa? Kuinka suuri todennäköisyys tuohon monikkoraskauteen sitten on, ja onko se todella suurempi se riski silloin, jos on tuo PCO?

Kovasti toivon raskautta, enkä millään jaksaisi odottaa että raskaudun.. Mietin silti kuitenkin, että voiko käydä niin ikävästi, että alkaisin odottamaan kolmosia tai nelosia, ja sitten joutuisi keskeyttämään ettei olisi liikaa riskejä? Kaksoset vielä uskallan ottaa vastaan, mutta mites kolmosraskaudet.. päättyvätkö useinkin ikävästi?
 
minulla
eka kerralla kun aloimme yrittämään alkoi neljännestä kerrosta kaksoisraskaus. Toisella kerralla 8 kierrosta alkoi raskaus ja lapsia oli yksi. Nyt viimisellä kertaa lääkkeet eivät tehonneet aluksi. Kolme vuotta meni ja nyt raskaana. Välillä täytyi olla taukoja. Kaikissa muissa yritys kerroissa on seurattu munasolujen määrää paitsi ekassa josta kaksoset. Mitään kolmea tai enempää munasolua ei minulle ole koskaan tullut. Ongelma oli nimittäin siinä, ettei niitä saatu. Ikäkin vaikutti selvästi, sillä eka kerralla olin 21 toisella 28 nyt 32. Painollakin oli suuri vaikutus.
 
Clomit
Clomifenia käytettäessä kuuluu käydä seurantaultrissa gynellä. Tällöin varmistetaan, montako follikkelia on kasvamassa - jos useampi kuin kaksi, tulee ehkäisypakko. Monisikiöraskauksissa suuremmat riskit, joten clomifenien vaikutusta tarkkaillaan (pitääkö annosta laskea vai nostaa). Seurantaultrien takia tiedät kyllä, jos esim. riski kaksosille ilmaantuu.
 
Clomit
Eli soittelepa uudestaan gynelle ja vaadi nuo seurantaultrat, ihan vain oman terveytesi vuoksikin. Jos gyne ei näe tarpeelliseksi, niin vaihda gyneä. Riskit ilman seurantaultria on kaikin puolin liian suuret.
 

Yhteistyössä