Pco ja laihdutus

Hei kaikki pco:laiset ja muutkin!

Monirakkulaiset munasarjat omaavana olen tutkinut paljon laihdutuksen merkitystä munasarjoihin, ja vaikutus näyttää olevan suuri. Minulla on molemmat munasarjat helminauhamaiset, vuosi sitten on tehty laparoskopia, kaikki oli ookoo, clomit käytetty, ei tulosta. Hormonit on kunnossa elikkä vaivana pelkät monirakkulaiset munasarjat. Lasta on yritetty yli kaksi vuotta. Nyt ollaan menty luomuna vajaa vuosi (rankempiin hoitoihin ei mennä ennen painonpudotusta) ja on tullut aika ottaa itseään niskasta kiinni, sillä ylipainoa on reilut 10 kg. Uskon ja toivon, että laihdutuksella voisi olla suuri merkitys raskaaksi tulemiseen tässä tapauksessa. Sen todistaa myös se että vuosia sitten tulin raskaaksi "niks naks"; olin silloin normaalipainoinen.

Onko muita kohtalotovereita joilla vaivana pco/laihdutuksen avulla raskautuneita? Jos olette ylipainoisia oletteko miettineet laihdutusta hoitomuotona?
 
Hei taru82! Kyllähän se "kirjallisuus" kovasti väittää, että laihduttamisella olisi vaikutusta PCO:hin ja sitä kautta raskautumiseen. Mutta, mutta onkohan se käytännössä ihan niin, joskus vaan epäilen. Olen itsekin pulska ja minulla on lievä PCO. Käytössä Metformiini-lääke, jonka moni PCO-lainen saa hoidokseen. Metformiinihan on oikeesti yx diabeteslääke, joten PCO:ssa on kysymys jonkinlaisesta insuliiniresistenssistä. Tulin luomusti raskaaksi, enkä sillonkaan ollut normaalipainossa tosin, hiukan "kepeämpi" kuin nykyisin. Työssäni tapaan paljon hyvin ylipainoisiakin raskaanaolevia, joten ylipaino ei todellakaan näytä olevan ainoa syy lapsettomuuteen. Itse olen jojoillut painoni kanssa useita kertoja ja tiedän, ettei painonhallinta ole kovin helppo laji. Jos sinulla itselläsi riittää puhtia laihdutukseen, ei se varmaan ole huonokaan idea. Tosin kannattaa muistaa myös se, ettei ota laihduttamisesta liikaa syyllisyyttä itselleen, sillä kyllähän tätä syyllisyyttä on jo tarpeeksi lapsettomuudessakin. Olisikin liian selvää ja motivoivaa, jos laihdutus voisi taata sen toivotun raskauden, mutta kun kukaan ei voi antaa mitään takeita....
 
Kärsin myös itse monirakkulaisuudesta ja kamala tuo onkin tuo tauti. Itsellä ei ole kokemusta laihduttamisen vaikutuksesta, koska painoindeksini on suht normaali. Siitä huolimatta olemme kärsineet lapsettomuudesta yhteensä kolme vuotta ja ainoastaan IVF tuonut tuloksen. Tosin minua vaivaa myös endometrioosi, joka varmasti myös heikentää onnistumista.

Voimia asian kanssa kamppailuun. Älä kuitenkaan stressaa liikaa laihduttamisesta, jos se tuntuu mielekkäältä ratkaisulta niin se on varmasti hyvä asia. =)
 
Sitähän olen itsekin monta kertaa ihmetellyt, että miksi sitten jotkut ylipainoiset tulevat raskaaksi tuosta noin vaan. Syy on todennäköisesti se että he eivät sitten omaa monirakkulaisia munasarjoja eli kaikki pelaa ylipainosta huolimatta normaalisti. Itse uskon vahvasti, että jos on pco ja ylipainoa, painonpudotus voi auttaa palauttamaan munasarjat normaaleiksi, ja olenkin törmännyt useisiin tapauksiin keskustelupalstoilla. Aina kannattaa yrittää... Olenkin ajatellut että jos saan laihdutetuksi, käyn jonkun ajan kuluttua ultrauttamassa munasarjat ja katsomassa onko asialla ollut vaikutusta.

sebu08, itse tunnen myös yhden henkilön joka on normaalipainoinen, mutta toinen munasarja rakkulainen. Siinä vaiheessa tosiaan laihdutus ei auta. Tsemppiä teille molemmille!
 
Miten teillä muuten pco oireilee? Mulla kierto ihan säännöllinen, ainut ikävä juttu oikeestaan on vatsan juiliminen aina kierron puolivälin jälkeen ja kierron puolivälissä kipukohtaus (ovulaatio se ei ole). Kait siellä ne munasarjat pullistelee tms.
 
:wave:

Mulla myös helminauhaa molemmissa. Ja ylipainoa.

Metformiinia määrättiin myös ja loisto lääke! Painoa saanut pudotettua noilla ja elämäntapamuutoksella kuukaudessa jo 6kg. Mulla myös insuliiniresistenssi.

Ennen en oo siis laihtunut fiksuillakaan dieetillä ja personaltrainerin ohjauksella, mutta nyt kun on saanut tuota resistenssiä murrettua niin alkanut painokin putoamaan.

Ja enää en diettaa. Tämä on elämäntapamuutos. 4kg vielä pois niin takaisin gynelle ultraamaan että miltäs näyttää.
 
Mullakaan ei oireile kierron suhteen, mutta kärsin kyllä acnesta ja liiallisesta karvankasvusta. Lopullisen diagnoosin teki lapsettomuuslääkärimme klinikalla, kun hakeuduimme hoitoon. Siihen mennessä oli tiedossa endo, jonka lisäksi tämä monirakkulaisuus havaittiin.
 
Minullakin pcos ja insuliiniresistenssia. Oireina oikeastaan vain välillä akne. Ensimmäistä lasta yritettiin 2,5 vuotta, joista 1,5 vuotta hoidoissa. Käytössä oli clomit (ei sopineet mulle) ja sitten metformiini ja 2 inssiä pistoslääkityksellä. Lopulta tulin hoitotauolla raskaaksi "luomuna". Mutta siinä auttoi varmasti nuo aiemmat inssit ja lääkitykset. Sai munasarjat vähän potkua. Painoindeksi mulla oli raskauden alussa 34 eli ylipainoa oli
semmoinen 20 kiloa. Tokihan laihdutus auttaisi kovasti, mutta jotenkin tuntuu, ettei tuo 10 kiloa nyt niin vaarallista ole. Minulle lääkärit sanoivat, että jos saan painoa alas 5-10% eli
BMI olisi siinä 32, se olisi hyvä. Mutta silti edetään nyt toista yrittäessä inseminaatio-hoidoilla. Yritän toki laihduttaakin, mutta kun ikää alkaa jo olla, niin ei tässä enää voi odotella, että jos joskus laihtuisi. Monet normaalipainoisetkin pco-potilaat tarvitsevat avuksi lääkkeitä. Toisaalta pco on aika yleinen eli varmaan voi raskaaksi tulla ilman hoitojakin, vaikka olisi pco, jos vain ovulaatio tapahtuu.
 
Tsemppiä Ambrosine85. Mulle eivät ole koskaan tuota metformiinia antaneet, ovat vaan kehottaneet laihduttamaan. Johtuneeko sitten siitä että mulla kaikki hormonit kohdillaan (insuliiniresistenssi)?! Liityin itse keväällä painonhallintakurssille ja sainkin nelisen kiloa tiputettua, mutta sitten tuli Kreikan matka ja kesä ja niin pääsi lipsumaan. Nyt on otettava itseään niskasta uudelleen kiinni. Sen muutaman kilon pudotuksen huomasin tuoneen sellaisen muutoksen että menkat rauhottuivat; aiemmin tapporunsaat kuukautiset ovat muuttuneet normaaleiksi ( ellei nyt ollut vaan sattumaa, mutta uskon että painonpudotuksella oli osuutensa asiassa).
 
mulla on PCO.
mulla ei "tavallinen" eli niukkakalorinen laihduttaminen auttanut PCO: oon. laihdutin siis ennen vauvapuuhia v.97-98 reilusti: yli 15 kg -> BMI alle 24 . MUTTA VHH:lla olen saanut ovulaaation tapahtumaan vähän reilummallakin painolla: nyt BMI 25. no, vauvaa ei silti näy...
mulla on muita oireita: tumma karvoitus, hiukan aknea(VHH auttanut, varsinkin selän näppyihin) ja insuliiniresistenssi, kai. <- sokerit muuten normaalit mutta viime raskaudessa hiukan koholla. VHH:lla pysyvät hyvinä. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja taru82:
Tsemppiä Ambrosine85. Mulle eivät ole koskaan tuota metformiinia antaneet, ovat vaan kehottaneet laihduttamaan. Johtuneeko sitten siitä että mulla kaikki hormonit kohdillaan (insuliiniresistenssi)?! Liityin itse keväällä painonhallintakurssille ja sainkin nelisen kiloa tiputettua, mutta sitten tuli Kreikan matka ja kesä ja niin pääsi lipsumaan. Nyt on otettava itseään niskasta uudelleen kiinni. Sen muutaman kilon pudotuksen huomasin tuoneen sellaisen muutoksen että menkat rauhottuivat; aiemmin tapporunsaat kuukautiset ovat muuttuneet normaaleiksi ( ellei nyt ollut vaan sattumaa, mutta uskon että painonpudotuksella oli osuutensa asiassa).
ootko missä lääkärissä käynyt ? Mulla kunnalliset lääkärit / lääkärikeskuksen lääkärit ettineet syitä tasaseen painonnousuun 12vuotta.
Noh, mehiläisessä sitten sain vahingossa ajan ylipainoisten naisten erikoislääkärilel (gyne) joka sitten mun juttuja kuunteli ja laski 1+1.

Mulla on kaikki arvot olleet normaalit, ei mitään heittoja. Syönyt olen normaalisti ja liikkunut. Nyt metformiinien myötä homma lähtenyt taas toimimaan ja olo on kuin uudella ihmisellä :)

Punttaamsien kielsi kokonaan mutta aerobista liikuntaa.

Mulla myös ollut aina huonohko iho ja karvan kasvu tuskallista. Tai no, itse luulin että se on normaalia :D Joskus ihmetelly kun tykkää tuolta alhaalta pitää mahd paljon poissa että miten muka ihmisen iho tottuu kun joka päivä joutuu höyläämään. Nyt noiden lääkkeiden vaikutuksesta sekin on vähentynyt joka päiväisestä yhteen kertaan viikossa :)

Menkat nyt tullu aina vähän miten sattuu.. 3 käynnistetty ja katsotaan nyt kun paino tippuu pois että mitä käy.


Tsemppiä meille kaikille =)
:hug:
 

Yhteistyössä