Pcos ja uusi raskaus

Haluaisin tietää sen että tuleeko helpommin raskaaksi vaikka on pcos? Meillä hoidoilla syntyneet 2v kaksoset ja vauvakuumetta puskee uudestaa.. lapset saivat lopulta alkunsa oi-hoidolla vaikka oltiin jo menossa ivf hoitoihin.
 
Meillä myös esikoinen tärppäsi samalla tavalla, viimeisellä oi-hoidolla (jonossa oltiin jo muihin hoitoihin)

Toivoimme kovasti toista lasta. Olimme varautuneet siihen että pitkä prosessi voidaan joutua käymään uudestaan läpi ja vielä enemmänkin. Mutta gynekologikin totesi, että raskaus voi hyvin muuttaa pcos tilannetta. Ainakin meillä kävi näin, sain kuukautiset sekä ovulaation ihan itsestään, ilman lääkityksen apua☺

Kun esikoinen oli 1v 3kk jätimme ehkäisyn pois ja päätimme katsoa josko oma kroppa toimisi. Siitä ensimmäisestä kierrosta sai kuopuksemme alkunsa ja tuhisee tuossa vieressäni ❤
 
Nostan tätä vanhaa ketjua, kun samaa olin tulossa kyselemään.

Mulla menkat oli vuoden pois kun hakeuduttiin hoitoihin ja syyksi selvisi pcos. Vuosi hoidossa ja ivf:llä sitten syntyi ihana poika, joka nyt 9kk. Toinen olisi kovasti toiveissa... Menkkoja ei ole kuulunut, tosin imetän vielä lapsentahtiin (n. 10x vrk).

Ajattelin mennä klinikalle käymään ultrassa kun imetys on loppunut. Vai missähän vaiheessa sieltä voisi jotain edes nähdä?

Kiinnostaisi pco/pcos ihmisten kokemukset uudelleen raskautumisesta yhden lapsen jälkeen. Tuliko menkat ja milloin? Imetysasiat? Koska kävitte ultrassa vai kävittekö? Mietin että yritetäänkö luomuna ensin jonkun aikaa vai suoraan hoitoihin... Ikä ei vielä hirveästi rasita, mutta kolmosella alkaa jo ;)

Kiitos jo etukäteen! Kaikki kokemukset tervetulleita (y)
 
@hannuliini ahaa, sori ymmärsin väärin.:) Me ollaan oltu yksityisellä että sinne meno on kai ihan vaan itsestä kiinni. Olis tietty tosi kiva jos onnistuisi luomuna, itse haluaisin tähän ehkä jotain mielipidettä lääkäriltä että kannattaako edes yrittää luomuna vai suoraan hoitoihin. Ettei tuhlaannu hyvää hoitoaikaa turhaan luomuna yrittäessä.

Sitä tässä kyselen että jos joku on jo imetysaikana käynyt ultrassa näytillä, niin sanottiinko sielä heti että "ei voi sanoa pco:n tilanteesta vielä mitään, koska imetyshormonit vielä vaikuttaa" tms. Kun viimeksi tulin ivf:llä raskaaksi niin viimeisellä käynnillä vaan huikkasivat että "tuu sitten takaisin kun imetys loppuu", mutta onko se ehdoton edellytys, se jäi ihan epäselväksi. :whistle:
 
Eikun siis joo, nyt menee mun kysymyksissä puurot ja vellit sekaisin. Kiinnosti siis tosiaan tämä että miltä munasarjat näytti synnytyksen jälkeen pco-ihmisillä. Mun 5 min jälkitarkastuskäynnillä ei paljoa ultrailtu... Ja sitten tämä imetysasia vähän niinkuin erikseen oli tarkoitus kysyä. En oikein osannut muotoilla ajatuksiani näemmä :whistle: Kiitos @Caro87 vastauksesta!

Joskus kun aiemmin olen googlaillut, niin jollekulle oli tehty PAS luonnolliseen kiertoon jo imetysaikana, kun imetystä oli enää muutama kerta päivässä jäljellä (eli imetyshormoneja ei enää ollut niin paljon sitten kai veressä...). Sekin oli kyllä vissiin ollut vähän kiistanalainen juttu, että kannattaako tehdä. En itse kyllä viitsisi yhtään mitään ylimääräisiä epävarmuustekijöitä ottaa siirtoon, varsinkaan yksityisellä kun maksaa niin paljon muutenkin.

Koitan tässä pohtia että milloinka sitä lopettaisi imetyksen, että voisi jatkaa hoitoja toinen lapsi mielessä. Tuntuu vaan kurjalta kun periaatteessa mielelläni imettäisin pitkään, mutta täytyy tätä ikä-asiaakin silti miettiä :( Eikä se heti välttämättä tärppää taas muutenkaan.
 
Itse imetin esikoista 10kk ja sen jälkeen kuukautiset alkoivatkin tosiaan itsellään ja tulivat joka kuukausi kunnes aloin odottamaan kuopusta. En käynyt ultrassa katsomassa munasarjojen tilannetta ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen vaan ostin kotiin ovulaatiotestejä. Tein ovistestit joka kuukausi menkkojen alkamisen jälkeen ja ilokseni ovulaatiokin näkyi joka kierrolla. Tuntui ihan ihmeeltä :)
 
Voi vitsit @Mehukeitto , kävisipä itsellekin noin! :love: Juuri tällaisia kokemuksia halusinkin kuulla, positiivisia tietenkin ;) Mulle sanoi myös terkkari neuvolassa, että ovista kannattaa tikutella kun menkat alkaa. Jos ylipäätään alkaisi kuukautiset joskus itsestään niin pitäisin sitä huippuhienona juttuna (raskaaksi tulemisen kannalta siis, en muuten niitä hingu), kun reiluun pariin vuoteen niitä ei näkynyt ennen hoitojakaan... Meillä loppui juuri yöimetys, th sanoi että sekin saattaa riittää käynnistämään kierron.
 

Yhteistyössä