Pelkään näitä pakkoajatuksia....

  • Viestiketjun aloittaja Sirpale
  • Ensimmäinen viesti
sama täällä
Hei!

Tänään taas ahdistaa ja epätodellinen olo, uoraan sanottuna tuntuu aivan ihmeelliseltä, pelottaa... Kyllä Sirpale sulle lääkkeet löytyy niitä on nykyään niin paljon erilaisia. Joko lopetiy cipralexin?Kyllä mäkin olen ajatellut kysyä, kun ei puolta päivää hyvää oloa, enimmäkseen kurjuutta kurjeeden perään...Millaisia paniikkioireita pöhkis sulla oli?Munkin äidin ja isän erosta n. 10 vuotta ja tiedän että se yksi syy...
 
Sirpale
Tänään en ottanut lääkettä. Eilinen oli mega hirveä päivä!!
Sama täällä: Kauan sä nyt olet syönyt lääkettä??
Kun eikös sulla nyt ole jo niin monta viikkoa takana, että pitäis kyllä helpottaa?!!!
Eilen juttelin yhden kamun kanssa ja sen jollakin kaverilla cipralex käytössä. Sil oli mennyt viisi viikkoa, kunnes kaikki haittavaikutukset tasaantui, mutta jo ennen sitä auttoi ahdistukseen ja masennukseen tosi hyvin.
Ja tuo Cipralexahan nimenomaan puree nopeammin kuin muut ssri lääkkeet...siksihän se on niin suosittu lääke nykyään, kun kelle se sopii niin tehot tulee nopeasti. Näin sanoi lääkärini ja olen myös lukenut.

Niin, että älä nyt liian pitkään kärsi huonosta olosta.... Vaan ota yteys lääkäriin, jos tuntuu että lääke ei toimi.
 
en oo varmaan kahteen vuoteen käyttäny metroa tai bussia ultraankin menin taksilla :D kaikkein hassuinta on se että mun mielestä metro on paras asia helsingissä. se oli kyl lemppari kulkuväline.

kaupassa ei enää ahdista ja jos on jonoa niin ei paniikkia. ennen kiesin kaukaa. vältin ruuhka ajat jne.
kaikkein inhottavin on jännitys pissarakko eli vessassa 10 minuutin välein. sitä en toivo kellekkään. ens elämässä jos saan valita ottaisin mielummin päänsäryn tai vatsakivun. tosin raskaus oli hyvä tekosyy käydä vessassa vähän väliä eikä kukaan huomannut että se tuli jännityksestä.

nyt opettelen näyttämään tunteitani. siis niitä negatiivisia. sen sijaan että annan muiden käyttää hyväksi kiltteytäni olen myös opetellut pitämään puoliani. olen antanut itelleni luvan olla ilkeä muita kohtaan ja sanoa pahaa ihmisistä jos minua kohdellaan samoin. oikein odotan välillä että joku sanoo jotain ilkeää että voin täräyttää takasin.
mun veli oli ainakin ihan ihmeissään kun viimeksi nähtiin. se pisti vähän miettimään että oonko mä aina nielly kiltisti kaikki sen ilkeydet mulle. vaik eihän se tarkota niilä oikeesti pahaa???
yks syy miksen koittanu lääkkeitä oli se että yritin alkoholia ja se ei ainakaan auttanut. aattelin et on vähän sama puudutus mut voi ajaa autoo sun muuta normaalii. kissa pöydälle vaan. tästä ei pääse ku ylöspäin :)
 
sama täällä
Hei!

Oon nyt syönyt 3 viikkoa 5 mg ja viikon 10 mg. Välillä on tosi hyviä päiviä mutta ei semmosta tasasta...mun pitää käydä lääkäris kun syönyt 2 viikkoa 10 mg. Eka lääkäri kans sano et paras lääke just koska vaikuttaa nopeimpaa kun muut, katon nyt pari päivää. Pitää sit vissiin vaihtaa ja taas oottaa vielä kauemmin, huh huh...sit jotkut sanoo et cipralexissä pahemmat sivuvaikutrukset alussa kun muissa...
 
Sirpale
Sama täällä: Miltäs olo tänään tuntuu??
Mulla on ihan hurja fiilis...eilen en siis ottanut lääkettä, ja nyt olen jotenkin tosi sekava, ajatus ei juokse ja pää on humalaisen oloinen...Ja ahdistaa. Jännä että lääkkeilläkin ahdistus oli hurjaa, mutta nyt kun jätti lääkkeen ottamatta, niin ahdistaa myös tosi paljon.Tää on jotenkin erilaista... sellainen epävarma olo koko ajan.
Mut kai tää tästä pikkuhiljaa.....
Tänään on lääkärille se soittoaika...tuli vaan mieleen et toivottavasti ei ole lomalla... :eek:
 
sama täällä
Hei Sirpale!

Luin jostain et on kauan vielä elimistössä lääkettä ku lopettaa ja jos vaihtaa lääkettäkin niin joutuu odottamaan ainakin muutaman päivän. Tänään olin töissä ja meni aika hyvin,mutta nyt iltapäivällä on vähän ahdistavaa.Saitko lääkärin kiinni? Mites olo nyt?
 
Sirpale
Sain lääkärini kiinni...Ja lääke vaihdettiin sellaiseen kuin Fevarin.
Eli kuitenkin nyt sitten näitä ssri lääkkeitä...En ymmärrä miksi :eek:
No, lääkäri sanoi että kokeillaan nyt vielä tämä...ja sit mietitään muita lääkeryhmiä.
Sanoi että cipralex on joillekkin "liian aktivoiva"...eli ahdistus ym. hyppää silmille aika rajusti.
tää Fevarin kuulemma on jotenkin "rauhallisempi"...
No, joo, joo... Katsotaan nyt mitä tästä tulee.
Niin juu ja tän fevarinin ei kuulemma pitäis vaikuttaa seksuaalisuuteen...Se sentään kuulostaa hyvältä!
Tänään huono päivä...Pyörähdin kaupugilla samalla kuin kävin lääkärissä, mut totesin et en tee siellä yhtään mitään tällä ololla. Ei pystynyt nauttimaan kaupoista yhtään... joten parempi oli vain tulla oitis kotiin.
Normaalisti rakastan shoppailua....
 
eemil
itse söin 10mg pv cipralexiä enkä huomannut kyllä mitään vaikutusta lääkkeista 4 vkon jälkeenkään (lääkäri sanoi että tuo on aika jolloin lääke alkaa vasta vaikuttamaan, eli ei tod. heti ensimmäisistä päivistä...)
itse sairastuin vasta 1 vuosi lapsen syntymänjälkeen.
enkä oikeastaan itse edes tajunnut sairautta vaan luulin olevani vain väsynyt.
osasin purkaa tunteitani raivoamalla ja itkemällä. mikä tosin teki vain oloani pahemmaksi kun syytin taas enemmän itseäni kuinka huono äiti olen..
eli minut oltiin kuin jaettu kahtia. se äiti mikä odotti olevansa täydellinen äiti ja tietää miten mitkäkin asiat kuuluu tehdä- ja sitten toinen puoli joka taas yritti kertoa että kaikki ei ole aina täysellistä, on sallittua olla väsynyt ym.
eli oravanpyörä oli valmis. syytin itseäni ja yritin puolustella itseäni. esim. kerran itkin sitä kun oli niin huono äiti kun oma lapseni-3v, ei ollut pessyt illalla hampaitaan. olin huono äiti ja tälläistä ei saisi tapahtua. (toinen puoli minusta taas yritti olla järkevä että näitähän sattuu...)
eräänä yönä pitelin lastamme sylissä- itkin ja itkin ja ajattelin että tää ei ole enään normaalia (toinen puoli päästäni taas sanoi että tää on vaan ohimenevää väsymystä..) ajattelin että en enään vaan jaksa, pakko hakea jostain apua.
lääkäriin mennessäni mietin että mitä sanon (ja tuhat kertaa meinasin ajan jo peruakin)
no kun lääkärin penkkiin istuin ja hän kysyi mikä mua vaivaa alkoi kaikki tulla ulos. itkin varmaan puolisen tuntia putkeen enkä pystynyt sanomaan mitään... siitä se parantuminen sit lähti. puhumalla.
toivottavasti joku sai edes jotain tollkkua tosta sekavasta kirjoituksesta.
 
Minulla paha hoitamaton ahdistuneisuus paheni ja lopulta diagnoosiksi tuli skitsofrenia. Itse en tiennyt, että ko. sairauskin voi parantua oireettomaksi sopivalla lääkityksellä.
Nyt harmittaa se, etten aikoinaan hoitanut ahdistuneisuutta ja masennusta, jotta vakavammalta sairastumiselta olisi vältytty.
 
Hei Taru,

voisitko kertoa täällä kokemuksestasi enemmän? kuulisin mielelläni miten vakavaksi tilanteesi meni ja kuinka kauan vaan kestit ahdistusta ennen kuin sairastuit skitsofreniaan? ja miten tämä sitten ilmeni? Voimia sinulle!
 
ahdistuta kesti noin kymmenen vuotta ennen vakavampaa sairastumista.
Tosin siinä oli välillä parempiakin jaksoja jolloin ahdistusta ei juurikaan tuntunut.
Tilannetta, jonka perusteella diagnoosiksi tuli skitsofrenia, keski nelisen vuotta. Oireisiin kuului kuuloharhoja ja epätodellisia ajatuksia esim. että ihmiset oli vaihdettu toisiksi. Itse en tajunnut enää tässä vaiheessa olevani sairas, vaan ex-mies (sairaus johti avioeroon) toimitti minut sairaalahoitoon. Lääkityksen alettua oireet katosivat noin kuukauden kuluessa.
 
Sirpale
Sama täällä: Miten meneeee????
Täällä uudesta lääkkeestä pahoinvointia, närästystä, väsymystä ja päänsärkyä...eli olo :eek:
niin, ja sydän tykyttää oudon "lujaa", ja välillä ahdistaa hengitystä...
 
sama täällä
Hei Sirpale!

Eilinen oli taas kauhea, pelkäsin herätä tähän aamuun, jotenkin tuntu että en jaksa enään näitä oloja ja kun koko ajan mielessä vaan nämä olot ja mitä seuraavaksi. Kyllä tuntuu että selviääkö tästä ikinä.Tänään aamulla parempi olo ja teki mieli tehdä vaikka mitä, mutta oottaa vaan sitä pahaa oloa...jotenkin jo pelottaa ku yhtä ylä ja alamäkeä ja tietysti enemmän alamäkeä. Onko eka päivä kun syöt uutta lääkettä? Toivottavasti se auttaa. Musta jo tuntuu että jännitän koko ajan en osaa enää rentoutua...Sanoko lääkäri mitään milloin pitäisi ruveta auttamaan?Millainen olo on ollut?
 
Sirpale
Jaa, vaikea sanoa tästä olosta...Kun tuntuu että tää menee ihan ees taas vuoristorataa.
Tietysti mulla on nyt päällä tän uuden lääkkeen aloitusoireita, niinkuin tossa jo kirjoitinkin.
Henkisesti eilinen oli ajoittain ihan hyvä...tunnin saattoi olla hyvää, sit taas tuli kamala ahdistuneisuus, sydämmen tykytystä, hengen ahdistusta..Ym.
tänään on veto pois, voimaton olo...ja ei mikään huvita, eikä jaksa. Siis masentunut olo tosissaan...Mieli ihan nollassa. Ei edes omia hiuksia huvita ja jaksa laittaa... Pystyssä ovat saunan jäljiltä, meiksi on kuin linnun pelätin!!!
Ahdistus tuntuu aaltoilevan tosi nopeissa sykleissä.
Eiköhän tällaisen lääkkeen vaihdon yhteydessä taas olo mene henkisesti takapakkia...Tai siihen olen ainakin varautunut. Kunnes uusi lääke alkaa taas puremaan ja vanha poistuu ym, ym..Hohhoijaaaa!!!!
 
Sirpale
Ja vielä...

Mulla oli muuten tuosta cipralexista just tuollainen olo, etten pysty rentoutumaan. Jotenkin sisin kävi sellaisilla kierroksilla, toisaalta väsytti kamalasti...Ihan ihme olo. Muistan kun sanoin puolisolle etten jaksa enää kauaa tällaista hirmuista sisäistä "ylilevottomuutta". Kroppa oli väsynyt ja voimaton..Mut sit jos yritti lepäillä vaik sohvalla, niin ei onnistunut. oli pakko mennä puuhastelemaan jotain kotihommia.

Jostain olen lukenut että olo lähtee kohenemaan juuri noin, että olot vaihtelee kovasti...

Kovilla ollaan, molemmat :hug:
 
sama täällä
Joo, kovilla ollaan kyllä,pian henkisesti niin loppu näitten ajatusten kanssa ja yhtääkkisten mieliala vaihtelujen kanssa että huh,huh... Pelottaa...Olis edes pari minuuttia että vois ajatella muuta. Toivotaan nyt että auttaa eihän kukaan jaksa tälläistä ku ei tiiä mitä tunnin päästä. Mulla tulee kan sykleissä noita ahdistuksia ym.Välillä mulla oli kauheaa se hengenahdistus hyvä että vessassa pysty käydä.
 
Sirpale

Nyt pitää sanoa että HUH,HUH!!!
Cipralexin kanssa nukuin sentään jotenkin, jopa hyvinkin...Mutta tää uusi lääke: totaalisesti vienyt viimeisetkin unen rippeet.
koko yö mennyt pyöriessä...siis olin ja olen edelleen niin AHDISTUNUT, että nyt ihmislasta koetellaan!!
Herra varjele... Selviääkö tästä
:'( :'(
Kyllä jatkan kiltisti tuolla cipralexilla... ei hitto sentään, ei tuollaista yöllistä tärinää ja valvomista kestä!!!
Koko "pakka" on nyt sekaisin yhden lääkevaihdon takia...Siis vain kaksi pilleriä tuota uutta lääkettä, ja olen hermorauniona!!
Pelkään psykoosia, epämääräsitä hulluksi tulemista... ja kaikkea siltä väliltä!!!
Olo todella epätodellinen, sumuinen, hysteria meinaa iskeä pintaan. Koko ajan vain mielessä oma olo... Ja pelko etten enää nouse täältä #&%?$!*ä. En tiedä miten jaksan iltaan... tämä olo repii mut riekaleiksi.
Otin siis tänään normaalisti tuon cipralexin...

Sama täällä: älä siis ihan äkkiä lähde tuohon lääkkeen vaihtoon, ettei vaan käy näin...

 
Sirpale
Miten tällaisella ololla nyt sitten vie päivän iltaan??
Jos yrittää tehdä jotain, niin kaiken aikaa on läsnä tuo tuska, ja tuntuu että ei voi mihinkään keskittyä...yritin tuossa pyykkiä viikkailla, niin koko ajan tuli ajatus että kohta hajoan, sekoan, rupean riehumaan, alan näkemään harhoja ym... Kamalia pakko ajatuksia puskee.
Sit jos makoilee vaan sohvalla, niin sekin ahdistaa ihan älyttömästi...se olo on niin läsnä kaiken aikaa.

Näin huonona en ole tainnut ollakkaan...
Miten ihmisen mieli voi näin tulehtua???
Eihän tämä ole mahdollista!!!
Olen niin katkera...
 
sama täällä
hei Sirpale!

Mä olen kokenut nuo ihan samat oireet, että oksat pois ja pelkään niitä vieläkin...Tuntuu ettei niitä voi sanoin kuvailla,mutta tuska on aika lähellä. Soita sille sun lääkärille ja kysy jos voisit saada jotain siksi aikaa, mulla xanor ilman sitä en olisi jaksanut.
 
kuullosti niin tuskaisen tutulta :(
Tuo ahdistus, sisäinen tuska on niin hirveää että siihen ei löydä sanoja kuvaamaan :\| Sitä ei muut näe, sen on oman pään sisällä, ei voi näyttää sitä kenellekkään, kuten esim. katkennutta jalkaa tms. Siinä on kuin oman sekavan päänsä vankina.

Muistan kuinka pahimmillaan, en tuntenut itseäni kun katsoin peilistä, en kyennyt nukkumaan, en syömään, en keskittymään mihinkään. Pää ja koko kroppa oli kuin hirvittävässä jännitystilassa, vapisin, hikoilin.. Ajatuksistani en saanut tolkkua ja oli paniikki ja voimakkaita pelkotiloja. Päässä tuntui kuin ajatukseni kaikkoisivat ja sekoaisin :\|
Kun kävelin, jalatkin menivät jotenkin kieroon :/

Tiedän ap miltä susta tuntuu :hug: minua auttoi se että sain oireilleni nimen, vertaistukea lukemalla vastaavanlaisista.. mulla on kanssa vieläkin Cipralex 20mg lääkitys ja se on vienyt ne kamalat ahdistuskohtaukset pois.
 

Yhteistyössä