Pelkäätkö kuolemaa?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Illalla lasta nukuttaessa just mietin että jos nyt kuolen niin mitä lapsille käy. Kuolemaa en sinällään pelkää mutta sitä pelkään että mitä lapsille tapahtuu sen jälkeen kun jäävät ilman äitiä.
 
"Vieras"
Minäkään en pelkää kuolemaa, siis sitä mitä minulle käy. En usko kuoleman jälkeiseen elämään, joten miksi murehtia kuolemaa kun silloin ei enää tunne/ikävöi jne.
Mutta pelkään kuolemaa tai oman kuoleman ajattelu ahdistaa, kun mietin miten lapseni asian kokevat ja en kestä ajatella heidän suruaan.
 
"vieras"
En muuten, mutta en haluaisi kuolla ennenkuin tarpeeksi vanhana. Sen takia, että haluaisin että lapseni saisivat pitää minut tarpeeksi kauan äitinä ja mummona, ja saisimme elää myös mieheni kanssa yhdessä
eläkeikäisinäkin.
Kuolemaa en pelkää, pelkään sitä että tulisin niin heikkokuntoiseksi että multa menisi joko järki tai fyysinen terveys niin, että joutuisin toisten armoille.
 
Ken guru
En sinäänsä. Mutta pelkään sitä elämän loppuvaihetta sairauksineen. En pysty elämään missään sairaalan tai tk:n vuodeosastolla, mutta usein ei pysty kotonakaan olemaan jos ei ole omaishoitajaa eikä kotihoidon tai kotisairaalan palvelut riitä.

Pelkään että pystykään pysymään päätöksessäni, että en halua mitään elämää pitkittäviä hoitoja vakavaan kuolemaan johtavaan sairauteen jos hoidot pidentävät elinikää vain hieman, ja huonontavat elämänlaatua.
 
Keittiönoita
Aiemmin en pelännyt kuolemaa, sillä olen elänyt siten, ettei mitään ole jäänyt sanomatta tai tekemättä. Kun viime joulukuussa sitten tosiaan "kävin kättelemässä Kuolemaa", suhtautumiseni kuolemaan muuttui. En edelleenkään pelkää itse kuolemistapahtumaa (ei se voi olla sen kivuliaampi ja kammottavampi kuin mitä jo koin), mutta olen huomannut pelkääväni äkkikuolemaa. En sittenkään ole niin valmis lähtemään kuin mitä olin kuvitellut. Jälleensyntymiseen uskovana kuoleman jälkeinen aika ei tietenkään pelota vaan se on vain luonnollinen uusi alku.
 
[QUOTE="vieras";28540903]No mä oon huono uskovainen ja pelkään ajottain kuolemaa.[/QUOTE]
Ei se ole huonon uskovan merkki - muutenkin tuo huono uskova kalskahtaa kovalta..kukapa tässä täydellinen olisi, ei kukaan. Vahvistusta uskossani sinä kaipaat vain jotta pelko väistyy.:heart:
 
"vieras"
Ei se ole huonon uskovan merkki - muutenkin tuo huono uskova kalskahtaa kovalta..kukapa tässä täydellinen olisi, ei kukaan. Vahvistusta uskossani sinä kaipaat vain jotta pelko väistyy.:heart:
En ole jaksanut kunnolla rukoillakkaan. Elämässä tuntuu olevan vaan kriisiä ja painolastia, ja on jäänyt myös taka-alalle että Jumala johdattaa, ja on mukana elämässä.
 
vieraileva
Ei pelota, ahdistaa se, että jonain päivänä minua ei ole. Se ajatus, että olen ei missään. En voi käsittää sitä mitenkään, ja oksettaa ajatuskin. Ristiriidassa sen kanssa, että olen toivonut omaa kuoleemani moneen otteeseen väsyneenä...
 
-75
En oikeastaan pelkää sitä kuoleman hetkeä mutta kuolema kyllä muuten pelottaa. Haluaisin lähteä "saapaat jalassa" sitten joskus tosi vanhana. En tosiaankaan halua vuosiksi tai vuosikymmeniksi johonkin tk-vuodeosastolle makaamaan päivästä toiseen vaipoissa, syötettävänä, puhumattomana...
Pelkään kuolemaa siinä mielessä että jos se tulee liian aikaisin tai joku läheinen kuolee, miten elämään jääneet sitten selviävät. Pelkään kuoleman aiheuttamaa surua.
 
[QUOTE="vieras";28540995]En ole jaksanut kunnolla rukoillakkaan. Elämässä tuntuu olevan vaan kriisiä ja painolastia, ja on jäänyt myös taka-alalle että Jumala johdattaa, ja on mukana elämässä.[/QUOTE]

Tämä tarkoittaa että Hänellä on nyt tilaisuus auttaa sinua kun omat voimat loppuu. Jumala enemmän kuin mitään muuta vain odottaa, että sanot auta mua :)
Ei siinä korulauseita ja hienoja rukouksia tarvita:hug:
 
bud
En pelkää, mutta kyllä mä sitä mietin. Etenkin, kun äidillä on ollut rintasyöpä ja suvussa muillakin ko.syöpää ja muita rinnan kasvaimia. Lisäks on yks toinen juttu, mikä saattaa altistaa ennenaikaiselle kuolemalle. Ja siinä se pointtini tulikin, kuolema itsessään ei pelota, mutta jos se tulee ennen vanhuutta, niin se pelottaa.
 
Mulle syntyi kolme kuukautta sitten esikoinen. Lapsen syntymän jälkeen olen alkanut pelätä kuolemaa. Olisi kamalaa jos mun lapsi joutuisi kasvamaan ilman äitiä, samoin mieheni joutuisi pärjäämään yksin lapsen kanssa. Kamala tunne! :(
 
kokemus
Kauan lähetessä kuolemaa
ahdistus ja pelko katoaa.
Kevyt kulkea on rajan yli,
lohduttava putouksen syli.
Hän ken taistelutta siihen jää
ehkä eniten hän ymmärtää?

-Saima Harmaja-

En nyt pystynyt taistelutta jäämään, kun aivoverisuoneni repesi ja makasin kolme kuukautta letkuissa - ja toivuin. Pelko on vaikea sana, kuoleman vastustus ja kuoleman ahdistus on eri kuin pelko?

Vanhetessa kyllä vähitellen kuoleman ajatukseen suostuu. Pienten lasten äitinä kuolemaa varmaan pelkäsin eniten, enemmän kuin silloin kun se kuoleman mahdollisuus eniten käsillä oli.
 

Yhteistyössä