Pelkän koron maksu, kun rahat tiukalla..

  • Viestiketjun aloittaja "tiina"
  • Ensimmäinen viesti
"tiina"
Eli tosiaan, rahat on tiukalla nyt äitiysloman aikana ja asuntolainaamaksellaan. Ollaan kerran aiemmin maksettu 4kk pelkkää korkoa.
Onkohan mahdollisuutta ees maksaa pelkkää korkoa kun on jo kerran käyttänyt sen kortin? Onko muilla mitä kokemuksia näiden laina-asioiden järjestelystä pankkien kanssa, onko mahdollisuuksia?
 
"tiina"
Alkuperäinen kirjoittaja vinkkinä vaan;28926531:
että on hedelmällisempää keskustella asiasta pankin väen kanssa kuin kaksplussan...
Mä tiedän tämän, mutta pankki ei nyt just ole enää auki ja haluisin kuulla miten muilla on mennyt jos tälläsiä järjestely haluaa tehdä..
 
[QUOTE="tiina";28926545]N. vuosi sitten alettiin taas maksaa normaalisti. Sitä ennen siis 4kk pelkkää korkoa.[/QUOTE]
Eiköhän nämä ole pankkikohtaisia, mutta mutu-tuntuma on, että välissä pitäisi olla pari vuotta. Toisaalta toi lyhentämätön aika on ollut aika lyhyt
 
Varmaankin tosiaan pankkikohtaista. Meillä on asuntolaina OP:sta ja sieltä saisi 2 lyhennysvapaata kuukautta/ vuosi. Yksi kaveripariskunta osti asunnon ja koko ajan sen jälkeen (2v!) ovat maksaneet pelkkiä korkoja kun vaimo on kotona lasten kanssa.
 
"vieras"
Jos koko ajan on tarve lyhennysvapaaseen, niin se kertoo, että kuukausisilyhennys on laitettu liian tiukaksi. Ei saa yhtään ekstraa säästöön ja kun tulee isompia menoja, niin koko korttipakka kaatuu. Neuvotelkaa lyhennysvapaasta, mutta samalla myös kuukausierän pienentämisestä. Muuten tulee taas pian sama tilanne.
 
"tiina"
Niin, totta. Meillä tilanne se että mies jäi työttömäksi ja kun sai uuden paikan, ei palkka ollu yhtä suuri ja kun mä olen nyt äitiyslomalla.. Sitten kun palaan töihin on enemmän taas pelivaraa mutta nyt tilanne on huonompi..

Niin että toivottavasti pankista löytyy joustoa. Siis nykyisellään pärjätään just ja just mutta tosiaan jos jotain isompaa tulee niin sit ollaan pississä.
 
..
Meillä asuntolaina on joustava, ja siinä on tietty summa jonka verran voidaan jättää eriä maksamatta. Meillä menee kuussa lyhennystä noin 300€ + korot, ja tuota joustavaa lyhennystä on käyttämättä 10 000€, eli siis voitas 30kk maksella pelkkiä korkoja.
 
"tiina"
Meillä asuntolaina on joustava, ja siinä on tietty summa jonka verran voidaan jättää eriä maksamatta. Meillä menee kuussa lyhennystä noin 300€ + korot, ja tuota joustavaa lyhennystä on käyttämättä 10 000€, eli siis voitas 30kk maksella pelkkiä korkoja.
Meillä 550e kaikkineen/kk että en kyl tiiä voidaanko eriä pienentää. On vissiin aika lailla pienin mahdollinen.. :/
 
"tiina"
Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;28926874:
Kai nyt kahdelta ihmiseltä tuo raha löytyy vai oletko minimillä?
En ole ihan minimillä ja nyt vielä just ja just pystytään maksaa, mutta kun mulla on autolainaakin ja samoin miehellä. Siis myönnän, että ihan oma moka kun autolaina on otettu silloin kun olin töissä eikä ole suunniteltu yhtään näitä äitiyslomia ja hoitovapaa-aikaa. Nyt ei pysty enää säästää paitsi jos sitä lyhennysvapaata sais..
 
[QUOTE="tiina";28926893]En ole ihan minimillä ja nyt vielä just ja just pystytään maksaa, mutta kun mulla on autolainaakin ja samoin miehellä. Siis myönnän, että ihan oma moka kun autolaina on otettu silloin kun olin töissä eikä ole suunniteltu yhtään näitä äitiyslomia ja hoitovapaa-aikaa. Nyt ei pysty enää säästää paitsi jos sitä lyhennysvapaata sais..[/QUOTE]
Nyt vetää sanattomaksi...
 
[QUOTE="tiina";28926893]En ole ihan minimillä ja nyt vielä just ja just pystytään maksaa, mutta kun mulla on autolainaakin ja samoin miehellä. Siis myönnän, että ihan oma moka kun autolaina on otettu silloin kun olin töissä eikä ole suunniteltu yhtään näitä äitiyslomia ja hoitovapaa-aikaa. Nyt ei pysty enää säästää paitsi jos sitä lyhennysvapaata sais..[/QUOTE]

Autot vain myyntiin ja halvempi/ halvemmat tilalle. Itselläni oli 30 000 auto alla rahoituksineen. Ennen äitiyslomaa myin sen pois ja vaihdoin halvempaan. Kannattavampaa on maksaa sitä asuntoa, kuin autoja. Ostakaa sitten taas ne "paremmat" autot kun tulot sen sallii. :)
 
"tiina"
Autot vain myyntiin ja halvempi/ halvemmat tilalle. Itselläni oli 30 000 auto alla rahoituksineen. Ennen äitiyslomaa myin sen pois ja vaihdoin halvempaan. Kannattavampaa on maksaa sitä asuntoa, kuin autoja. Ostakaa sitten taas ne "paremmat" autot kun tulot sen sallii. :)
No ei ees ole mitään parempaa autoa vaan vanhoja jo molemmat. Ja oon yrittäny selvii miten onnistuis auton myynti just kun on rahotusyhtiön kautta..
 
[QUOTE="tiina";28926952]No ei ees ole mitään parempaa autoa vaan vanhoja jo molemmat. Ja oon yrittäny selvii miten onnistuis auton myynti just kun on rahotusyhtiön kautta..[/QUOTE]

Mä ilmoitin rahoitusyhtiöön, että haluan myydä auton. Käskivät vain tiedustelemaan myyyntihetkellä velan tarkkan summan ja ostaja maksaa ko. summan rahoituyhtiön tilille. Kuitti heille ja omistus siirtyy seuraavalle. :)
Useat autoliikkeet myös ostavat autoja. Tuo autoveloista eroonpääsy olisi mielestäni paljon hyödyllisempää ja kannattavampaa teille, kuin lyhennysvapaat asuntolainassa.
 
"tiina"
Mä ilmoitin rahoitusyhtiöön, että haluan myydä auton. Käskivät vain tiedustelemaan myyyntihetkellä velan tarkkan summan ja ostaja maksaa ko. summan rahoituyhtiön tilille. Kuitti heille ja omistus siirtyy seuraavalle. :)
Useat autoliikkeet myös ostavat autoja. Tuo autoveloista eroonpääsy olisi mielestäni paljon hyödyllisempää ja kannattavampaa teille, kuin lyhennysvapaat asuntolainassa.
Aivan totta, tosin joku auto meillä on oltava, koska asutaan niin syrjässä ettei julkista liikennettä ole.
Onneksi sentään tää on väliaikaista ja kun pääsee töihin niin helpottaa..
 
[QUOTE="tiina";28926991]Aivan totta, tosin joku auto meillä on oltava, koska asutaan niin syrjässä ettei julkista liikennettä ole.
Onneksi sentään tää on väliaikaista ja kun pääsee töihin niin helpottaa..[/QUOTE]

Mä ostin alle tonnin rutkun jolla ajelin. Eihän se hieno ollut mutta virkansa ajoi. Eikä varsinkaan velat huolettaneet. Töihin palattuani pystyin taas ostamaan vähän paremman. Ajattele juurikin niin, että väliaikaistahan se on. Tilanteet muuttuu. :)
 
"vieras"
Meillä oli lainat koroilla v. 2011, kun olin hoitovapaalla. Sen jälkeen 1,5 vuotta maksettiin normaalisti lyhennykset. Nyt, kun oon jälleen hoitovapaalla, on lainat koroilla seuraavan vuoden.
 
Mulla ollu asuntolaina koroilla pian kaksi vuotta, ku oon ollu kotihoidontuella, nyt maksan äitiyspvärahoista lyhennyksiä 300/kk kunnes taas tipun kotihoidon tuelle. Täällä kotihoidontuella oleminen on riittävän hyvä syy saada maksaa vain korkoja. Meillä tuo asuntolaina puoliks miehen .
 
"Quu"
Meillä on nykyinen laina joustava. Lyhennysvapaita saa käyttää tietyn summan edestä koska tahansa ilman eri ilmoitusta. Se summa on jotain 10000e paikkeilla, tuskin tulee koskaan tarvetta kokonaan etua hyödyntää. Näin Nordeassa. Aiempi laina oli myös Nordeasta - siinä oli lyhennysvapaata mahd. pitää 24kk koko laina-aikana. Koska ne piti sai itse valita. 6kk tuli pidettyä.
 

Yhteistyössä