PELKOSEKTIO

Hei

Onko palstalla muitakin kuin minä, jotka on raskausaikana käyneet monet kerrat pelkopolilla, mutta silti aikovat pitäytyä sektiotoiveessaan? Minkälaisia perusteluita sinulla on, jos tällaista saa kysyä? Toivoisin vastauksia vain itsekin pelkopolilla käyneiltä, alatiesynnytysintoilijat älkää tällä kertaa vaivautuko, niitä juttuja olen jo lukenut enemmän kuin tarpeeksi. :whistle:
 
Moi! Minä olen käynyt kaikkiaan 3 kertaa äitiyspolilla juttelemassa. Esikoinen syntyi 10 vuotta sitten sektiolla pitkällisen alateisynnytysyrityksen jälkeen. Diagnoosi oli, et lapsen kokoon nähden liian ahdas lantio. Lantiossani yksi mitta hiukan liian pieni. Viime viikolla minulle annettiin sektiopäivämäärä, sillä en todellakaan halua käydä taas kuta kuinkin molempia synnytystapoja läpi... Alatiesynnytykseen olisin suostunut, jos lapsi syntyisi paljon pienenpänä kuin edellinen, vaan siltäpä ei näytä. Ei tarvinnut kovasti perustella, vaan lääkäri sanoikin nyt viimeisellä kerralla ultran arviot nähdessään, että eiköhän tämä synnytystapa ole selvä. Olin helpottunut, vaikka pelkään kyllä sektiotakin hiukan... Mutta katson sen meille molemmille turvallisemmaksi kuin alatiesynnytyksen...
 
vauvat
Täällä yksi. Tosin aikaa on jo yli 8 vuotta. Tällöin kävin useita kertoja pelkopolilla Tyksissä ja kohtelu oli huonoa. Minua painostettiin alatiesynnytykseen ja minulle valehdeltiin. Luvattiin sektio, mutta sitten muka huomattiin, eka vapaa sektiopäivä onkin vasta laskettuna aikana. Yksityislääkäri oli päivää ennen sanonut minulle, ettei vauva pysy sisällä laskettuun aikaan asti. Eli eli Tyksin lääkäri tiesi tämän kun ensin oli itse tutkinut, mutta ei sanonut minulle. En suostunut tähän ja Tyks ei suostunut sektioon pelon perusteella. Lopulta sektio tehtiin yksityisesti. Ja synnytysosastolla paljastui tämä em. valhe ja kätilö sen valheeksi myönsikin.

Toinen kokemus synnytyksestä oli viime vuonna ja Kanta-Hämeen keskussairaalassa. Tällöin ei painostettu yhtään ja sektio luvattiin heti. Tosin luvattiin myös, että jos päädyn alatiesynnytykseen (oma päätökseni siis) niin saan extra tehokkaan kivunlievityksen. Synnytin alateitse ja sellaisella kivunlievityksellä, että synnytys oli oikeasti kivuton. En tuntenut missään vaiheessa kipua sen jälkeen kun olin sairaalaan saapunut. Tosi helppo ja miellyttävä synnytys. Jälkisärytkin oli pienemmät kuin sektiossa. En kylläkään yhtään kadu sitä sektiota, sillä sairaalan asenne oli sellainen, että siitä alatiesynnytyksestä olisi tullut jotain hirveää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.06.2005 klo 18:46 vauvat kirjoitti:
Täällä yksi. Tosin aikaa on jo yli 8 vuotta. Tällöin kävin useita kertoja pelkopolilla Tyksissä ja kohtelu oli huonoa. Minua painostettiin alatiesynnytykseen ja minulle valehdeltiin. Luvattiin sektio, mutta sitten muka huomattiin, eka vapaa sektiopäivä onkin vasta laskettuna aikana. Yksityislääkäri oli päivää ennen sanonut minulle, ettei vauva pysy sisällä laskettuun aikaan asti. Eli eli Tyksin lääkäri tiesi tämän kun ensin oli itse tutkinut, mutta ei sanonut minulle. En suostunut tähän ja Tyks ei suostunut sektioon pelon perusteella. Lopulta sektio tehtiin yksityisesti. Ja synnytysosastolla paljastui tämä em. valhe ja kätilö sen valheeksi myönsikin.

Toinen kokemus synnytyksestä oli viime vuonna ja Kanta-Hämeen keskussairaalassa. Tällöin ei painostettu yhtään ja sektio luvattiin heti. Tosin luvattiin myös, että jos päädyn alatiesynnytykseen (oma päätökseni siis) niin saan extra tehokkaan kivunlievityksen. Synnytin alateitse ja sellaisella kivunlievityksellä, että synnytys oli oikeasti kivuton. En tuntenut missään vaiheessa kipua sen jälkeen kun olin sairaalaan saapunut. Tosi helppo ja miellyttävä synnytys. Jälkisärytkin oli pienemmät kuin sektiossa. En kylläkään yhtään kadu sitä sektiota, sillä sairaalan asenne oli sellainen, että siitä alatiesynnytyksestä olisi tullut jotain hirveää.
Kahdeksassa vuodessa on asenteet muuttuneet siis?
Ensimmäisessä tapauksessa sektio oli siis oikea vaihtoehto juuri sairaalan asenteiden takia. Toisella kertaa kun sektion olisi saanut niin valitsitkin alatiesynnytyksen. Tämä kertoo paljon. Ei se käännyttäminen ja painostaminen, tai se että joutuu pelkäämään että ei saa halutessaan sektiota tai sektioaika!!! yhtään auta päätymään alatiesynnytykseen, päin vastoin.
Missä synnytit yksityisesti sektiolla?
 
Ihan vaan sivusta - tai oikeesti aiheestakin - puuttumatta mitenkään varsinaisesti section aiheisiin...
Eihän kukaan pysty oikeesti tietämään kuukausia etukäteen milloin massussa kasvava lapsi lopulta syntyy, ei tuleva äiti eikä edes ammattilaiset, laskettu aika on vaan arvioitu saapumisaika. Ja raskauden kesto saattaa samallakin henkilöllä vaihdella paljonkin eri raskauksissa, vaikka toki edelliset synnytykset antavat jotain viitettä. 36-rviikolla syntynyt saattaa olla ihan yhtä täysiaikainen kuin vasta 42-rviikolla syntynyt. Tai vastaavasti 40-rviikolla syntynyt saattaa olla vielä aivan lapsenkinan peitossa eli vielä olis ollutkin massuaikaa jäljellä.
Eli ei se välttämättä ole valehtelua, jos sectioaika varataan viikkoja aiemmin 38-rviikolle ja synnytys käynnistyykin 36-rviikolla. Varmaan saattaa myös esiintyä "vedätystäkin", mutta toivottavasti ei suoranaista valehtelua sentään...

Kaikesta huolimatta toivoisin myös teidän, jotka toivoisitte lapsenne syntyvän sectiolla, saavan hyvän ja myönteisen kokemuksen raskausajasta sekä synnytyksestä! ...ettei teidänkään tarvisi muistella jälkeenpäin raskausaikaa pelon ja epävarmuuden mustaamana, vaan vaaleanpunaisten vauvahaaveiden ja -suunnitelmien sävyttämänä :wave:
 

Yhteistyössä