pelkosektio

  • Viestiketjun aloittaja aloittaja
  • Ensimmäinen viesti
ihmettelijä
mulla ei ole synnytyspelkoa,mutta nyt haluan sektion.. viikkoja on nyt 38+3,viikolla 38 lapsen painoarvio oli 3800g eli jos tulisi laskettuna aikana paino voi olla 4kg..musta se on liian iso ensimmäiseksi lapseksi ja pyysin lääkäriltä sektio,johon se totesi,että miksi hankit lapsia,jos haluat sektion,etkä synnytä... ja sitten neuvolassa mulle on sanottu,että synnytys käynnistetään ennen laskettua aikaa,ku on niin iso ja esikoinen,tohonkin samainen lääkäri totesi,että ei ole mitään syytä käynnistää ennen la.
musta 4 kiloinen on liian iso mun alkaa synnyttää.. surullisena kuuntelin lääkärin juttuja ja onneksi tajusin pyytää toisen lääkärin mielipiteen..maanantaina sitten toiselle lääkärille ja silloin tukihenkilö tulee mukaan,ku perjantaina olin yksin... ikinä en enään mene minnekkään äippäpolin lääkärille yksin....
 
Hannele
Hei,
Minä (152 cm, ahdas lantio) synnytin 4 kiloisen lapsen.
Suunnitellulla sektiolla. Syynä pelko.
Halusin terveen lapsen terveenä maailmaan. Ja sen sain.

Onnea matkaan! :flower:
 
ihmettelen vaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2006 klo 09:41 ihmettelijä kirjoitti:
mulla ei ole synnytyspelkoa,mutta nyt haluan sektion.. viikkoja on nyt 38+3,viikolla 38 lapsen painoarvio oli 3800g eli jos tulisi laskettuna aikana paino voi olla 4kg..musta se on liian iso ensimmäiseksi lapseksi ja pyysin lääkäriltä sektio,johon se totesi,että miksi hankit lapsia,jos haluat sektion,etkä synnytä... ja sitten neuvolassa mulle on sanottu,että synnytys käynnistetään ennen laskettua aikaa,ku on niin iso ja esikoinen,tohonkin samainen lääkäri totesi,että ei ole mitään syytä käynnistää ennen la.
musta 4 kiloinen on liian iso mun alkaa synnyttää.. surullisena kuuntelin lääkärin juttuja ja onneksi tajusin pyytää toisen lääkärin mielipiteen..maanantaina sitten toiselle lääkärille ja silloin tukihenkilö tulee mukaan,ku perjantaina olin yksin... ikinä en enään mene minnekkään äippäpolin lääkärille yksin....


No onpa tyly meininki :eek: Missä päin tollasta kohtelua saa?????
 
Lapsi ei noin loppuvaiheessa kasva enää paljoakaan. Ja onhan sitä yli kuusi kiloisiakin pyöräytetty alakautta ja ilman ongelmia. Nelikiloinen ei ole vielä mikään jättiläinen vaan melko normaalin kokoinen nykyään.. Pyydä luotettava arvio lantiosi tilavuudesta. Sillä on enemmän merkitystä.
 
ihmettelijä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2006 klo 11:15 ihmettelen vaan kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2006 klo 09:41 ihmettelijä kirjoitti:
mulla ei ole synnytyspelkoa,mutta nyt haluan sektion.. viikkoja on nyt 38+3,viikolla 38 lapsen painoarvio oli 3800g eli jos tulisi laskettuna aikana paino voi olla 4kg..musta se on liian iso ensimmäiseksi lapseksi ja pyysin lääkäriltä sektio,johon se totesi,että miksi hankit lapsia,jos haluat sektion,etkä synnytä... ja sitten neuvolassa mulle on sanottu,että synnytys käynnistetään ennen laskettua aikaa,ku on niin iso ja esikoinen,tohonkin samainen lääkäri totesi,että ei ole mitään syytä käynnistää ennen la.
musta 4 kiloinen on liian iso mun alkaa synnyttää.. surullisena kuuntelin lääkärin juttuja ja onneksi tajusin pyytää toisen lääkärin mielipiteen..maanantaina sitten toiselle lääkärille ja silloin tukihenkilö tulee mukaan,ku perjantaina olin yksin... ikinä en enään mene minnekkään äippäpolin lääkärille yksin....


No onpa tyly meininki :eek: Missä päin tollasta kohtelua saa?????

jorvissa.... ajattelin vaihtaa sairaalaa,mut täs loppuvaiheessa en jaksaisi enään alkaa lähtee muualle,ku jorvi on lähin...
 
Hei ap, missä päin asut? Minusta sinun kannattaisi turvautua suoraan eml-sektioon eli erityismaksuluokan sektioon.

Itse olen raskausviikolla 11+3 ja olen jo sopinut eml-sektiosta lääkärin kanssa. Tiesin jo ennen raskaaksi tuloani, että haluan sektion, sillä minulla on lievä cp-vamma ja sen vuoksi normaali rentoutuminen vaikeaa. En halua yrittääkään alatiesynnytystä, koska olen nähnyt jo "helpommissakin" (esim. hammaslääkäri) miten kehoni saattaa reagoida. No, en myöskään halua mennä pelkopolille selittämään aina eri ihmiselle henkilökohtaista historiaani, joten päädyimme mieheni kanssa suoraan eml-sektioon. Kävin puhumassa lääkärin kanssa jo rv 9 ja sopimassa asian.

En ole varma voiko kaikilta paikkakunnilta mennä tuohon eml-sektioon, mutta jos voi, niin minusta sinun kannattaisi hankkiutua rohkeasti raskaaksi ja sopia tuollainen järjestely.Sitten ei tarvitse pelätä! Tosin itseäni pelottaa hieman myös sektio, mutta ei samassa määrin kuin alatiesynnytys.
Tsemppiä!
 
paljonko
Paljonko tällainen erikoismaksuluokan sektio sitten maksaa? Ihan jo perussairaalassaolokin maksaa niin kauhean paljon, ettei taida olla moiseen varaa ihan joka iikalla, hyvä että edes taviksena synnyttämiseen.
 
En ihan tarkkaan osaa sanoa hintaa, mutta ei pitäisi ainakaan yli tuhannen euron mennä, halvemmallakin on ihmiset päässeet. Kuitenkin normaaleilla työssäkäyvilä ihmisillä on varmasti varaa tuohon, eri asia sitten opiskelijat ym. Onhan monilla kalliita autoja ja vaikka mitä vempaimia. Jos haluat lapsen, on mielestäni tuo tuhat euroa tai jopa alle hyvin pieni "extrahinta" siitä.

Olen ymmärtänyt niin, että itse sektio ei ole tuon hintainen, mutta itselläni esim. kyseinen gynekologi suositteli myös noita raskaudenajan sisätutkimuksia tehtäväksi sitten hänellä. Eli kun käyt etukäteen puhumassa asiasta niin siitäkin tietenkin jonkun verran veloitetaan. Kaikesta saa käsittääkseni kuitenkin KELA-korvauksia.

Ja ainahan on mahdollista myös säästää jo etukäteen!
 
mulle on tehty eml-sektio. leikkaavan lääkärin palkkio oli n.150 ? ja nukutuslääkärin palkkio n.70 ?.
eml-lääkärin löysin kun mailasin kysymyksen YKSITYISILLE lääkäriasemille. kysyin, että löytyykö eml-oikeudet omaavia naistentautien ja synnytysten erikoislääkäreitä. sain yhteystiedot kolmesta lääkäristä, varasin ajan ja sektiosta sovitiin. nyt sylissä nukkuu ihana pieni poika :heart:
 
ihmettelijä
ajattelin nyt kirjoittaa tänne,ku eilen kävin uudestaan lääkärillä... tosiaan lääkäri oli erilainen ku perjantainen ja minulle jäi hyvä mieli. puhuimme lääkärin,hoitajan ja tukihenkilön kanssa ja päädyimme siihen,että sektio tehdään 28.9 eli ensi viikon torstaina,jos vauva ei ole syntynyt ennen sitä... minusta se oli hyvä ratkaisu,nyt vauva ei ehdi kasvaa liian isoksi,eikä minun tarvitse koko ajan stressata,että se on iso...ja jos se tulee ennen sitä niin sit se tulee...todella positiivinen kokemus... ja nyt on hyvä mieli... :)
 
Hienoa, Ihmettelijä, että asiasi järjestyi noin hienosti!!

Minulle kätilösiskoni suositteli tietämäänsä eml-sektiolääkäriä, joten itse ei tarvinnut alkaa pähkäillä. Yksityiseltä lääkäriasemalta kannattaa todellakin kysyä!
 
mazu
Mulla oli eilen neuvola ja siellä keskusteltiin mun synnytyspelosta. Ensimmäinen synnytys oli aivan kamala imukuppisynnytys.
Neuvolan täti sitten päätyi siihen että laittoi mulle lähetteen pelkopolille.

Nyt sitten odottelen että pääsen sinne ja toivon että saan sektion.
Mitä lähemmäs se laskettuaika tulee sitä enemmän menen paniikkiin synnytyksen takia..

Onko kellään muuten kokemusta KOKS:n pelkopolista?
 
pian äidiksi
Ajattelin kertoa kokemukseni Kätilöopiston pelkopolikäynneistä. Olen käynyt kaksi kertaa kätilön juttusilla ja kaksi kertaa lääkärin luona ja toisella lääkärikäynnillä myönnettiin pelkosektio ilman mitään painostusta (rv 36+1).

Kätilöt halusivat rohkaista synnyttämään alateitse, mutta eivät he syyllistäneet minua lainkaan sektiotoiveista. Ensimmäisellä lääkärikäynnillä lääkärin tavoitteena oli "kuunnella" mitä minulla on sanottavaa ja sen jälkeen pelotella sektion riskeillä. Toisella lääkärikäynnillä lääkäri kysyi, mitä haluan ja onko minulla vielä jotain kysymyksiä. Kerroin sektiotoiveestani ja sain ajan sektioon.

Teiltä muilta pelkosektoiduilta kiinnostaa kysyä, oletteko kertoneet sektion syyn avoimesti muille? Netissä ainakin törmää usein lyhytnäköiseen asenteeseen, että pelko ei ole hyväksyttävä syy sektioon. Onni meille, että asiantuntijat kuitenkin ymmärtävät asian vakavuuden ja tietävät, että synnytyspelkoiselle sektio on parempi tapa saada lapsi.
 
Tämä on vaikea aihe.

Ymmärrän myös hoitohenkilökunnan asenteen/näkemyksen sektiopyynnöissä pelon vuoksi. On myös paljon sellaisia ensisynnyttäjiä jotka luulevat pääsevänsä vähemmällä kun pyytävät sektion (tyyliin "ettei paikat löysty tms") Kätilöiden, hoitajien ja lääkäreiden tulee selvittää pelkopolilla käyville faktat, eivät kaikki halua vain olla v-maisia tai ilkeitä.

Joskus myös ihan oikeasti puhuminen VOI auttaa synnytyspelosta kärsiviä. Itse menin esikoisen raskausaikana pelkopolille kipu- ja synnytyspelon vuoksi. Ensimmäisenä ajatuksena oli että en tasan uskalla synnyttää alateitse. Kuitenkin käytyäni pariin kertaan pelkopolilla päädyin alatiesynnytykseen ILMAN ETTÄ KUKKAN MINUA SIIHEN PAINOSTI! pelkopolin henkilökunta vain painotti että lempein tapa lapselle tulla maailmaan on alatiesynnytys. Sanottiin kuitenkin myös että ketään ei pakoteta synnyttämään alateitse.

No, synnytykseni oli kuitenkin vaikea (12 tunnin uurastus ja kivunkievitys ei osunut kohdalleen loppusynnytyksestä, episiotoomahaava tulehtui yms). Tästä johtuen Olen nyt toisen raskauteni aikana menossa pelkopolille ja tällä hetkellä on se olotila että tämä lapsi syntyy sektiolla, niin paha pelkotila jäi 1. synnytyksestä. Olen kuitenkin avoimin mielin, jos vaikka saisinkin jostain voimia alatiesynnytykseen.

Onnellista odotusta kaikille niin sektio-kuin alatiesynnytys-äideille tasapuolisesti =)
 
Hei,

minulle tehtiin suunniteltu sektio ensimmäisen lapsen kanssa. Nyt odotan toista ja nyt on mahdollista synnyttää alakautta.
Sektiosta sen verran, että sekään ei ole aina ongelmaton. Minulla tulehtui leikkaushaava ja paraneminen kesti nelisen kuukautta. Silloin ajattelin, että alatiesynnytys olisi ollut kivempi - olisin ollut kunnossa paljon aikaisemmin.
Lapsen kannalta sektio oli varmasti paras ratkaisu. Ja täytyy myöntää, että edessä oleva synnytys jännittää/pelottaa
 
kätilö pohjoosesta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.10.2006 klo 14:53 aadaselena kirjoitti:
Tämä on vaikea aihe.

Ymmärrän myös hoitohenkilökunnan asenteen/näkemyksen sektiopyynnöissä pelon vuoksi. On myös paljon sellaisia ensisynnyttäjiä jotka luulevat pääsevänsä vähemmällä kun pyytävät sektion (tyyliin "ettei paikat löysty tms") Kätilöiden, hoitajien ja lääkäreiden tulee selvittää pelkopolilla käyville faktat, eivät kaikki halua vain olla v-maisia tai ilkeitä.

Joskus myös ihan oikeasti puhuminen VOI auttaa synnytyspelosta kärsiviä. Itse menin esikoisen raskausaikana pelkopolille kipu- ja synnytyspelon vuoksi. Ensimmäisenä ajatuksena oli että en tasan uskalla synnyttää alateitse. Kuitenkin käytyäni pariin kertaan pelkopolilla päädyin alatiesynnytykseen ILMAN ETTÄ KUKKAN MINUA SIIHEN PAINOSTI! pelkopolin henkilökunta vain painotti että lempein tapa lapselle tulla maailmaan on alatiesynnytys. Sanottiin kuitenkin myös että ketään ei pakoteta synnyttämään alateitse.


PEESI. Puhut asiaa ja olet ymmärtänyt pelkopoliklinikan tarkoituksen. Haluan sanoa muutaman sanan synnytyspelosta kätilön näkökulmasta.
Synnytyspelosta kärsii 6-10% synnyttäjistä, siis kovasta pelosta, joka haittaa normaalielämää. Asia on siis vakava enikä kenenkään tarvitsisi viettää unettomia öitä koko raskausaikaa synnytyspelon vuoksi. Pelon syitä on monia. Uudelleensynnyttäjillä pelko liittyy usein hankalaan aiempaan synnytykseen alateitse tai sektiolla, kun taas ensisynnyttäjällä pelon taustalla on usein myös pelko tulevasta vanhemmuudesta ja epävarmuus sekä tietysti uuden asian kohtaaminen. Useimmiten pelkopotilaat haluavat sektion, koska pelkäävät nimenomaan alatiesynnytystä.

Olisi kuitenkin täydellinen hoidon laiminlyönti jos pelkopotilaille suoraan luvattaisiin sektio tämän sitä pyytämällä. Sektio ei hoida synnytyspelkoa vaan asiasta puhuminen ammattiavun kanssa. Tämän ammattiavun löydät sairaalasi pelkopoliklinikalta. Pelkopoliklinikalle mennessäsi sinun tulee tietää, että sinua EI pakoteta synnyttämään alakautta sekä se, että synnytyspelon hoidosta on myös itse otettava vastuuta. Mene siis keskustelemaan avoimin mielin. Pelkopoliklinikalla kuunnellaan sinua ja pelkojasi ja käydään niitä läpi. Tarvittaessa saat keskustella psykologin kanssa. Siellä pääsee usein myös tutstumaan synnytyssaliin ja keskustelemaan synnytyssalin kätilön kanssa. Jokaisen pelkopotilaan kanssa tehdään myös tarkka suunnitelma synnytyksen kivunlievityksestä. Voin luvata että pelkosi otetaan hyvin huomioon synnyttäessäsi. Jos kaikesta avusta huolimatta sinusta edelleen tuntuu ettet pysty synnyttämään alakautta, tehdään suunniteltu sektio. Kaikista pelkopoliklinikkapotilaista kaksi kolmesta päättää synnyttää alakautta. Juttelusta on siis apua.

Alatiesynnytykseen ei turhaan kannusteta. Monet luulevat että se on sairaalalle vain helppo vaihtoehto tai siihen kannustettaisiin rahan takia, mutta näin se ei ole. Riskit komplikaatioihin ovat selvästi suuremmat kuin alatiesynnytyksessä, noin kymmenkertaiset. Tavallisemmat ongelmat äideillä ovat verenvuoto ja infektiot sekä tietysti pidempi toipumisaika. Riskit kasvavat mitä useampi sektio tehdään. Vauvoilla riskit liittyvät valmistautumattomuuteen tulevaan syntymään. Tämä lisää mm infektioita ja hengitysvaikeuksia ja kykyä sopeutua kohdun ulkopuoliseen elämään. Joku oli toisessa ketjussa maininnut että kolmasosa 38 viikolla sektoiduista vauvoista tarvitsee tehohoitoa ja tämä on aivan totta. Sektio on vastasyntyneelle aina sokki.

Onneksi Suomessa on nopea sektiovalmius jos tätä tarvitaan. Ammattihenkilöstö osaa kyllä arvioida jos alatiesynnytykseen ei olekaan mahdollisuutta. Tsemppia kaikille synnyttäjille!
 
Juu
No ei mulla ainakaan se pelkopolilla käynti mitään pelkoa poistanut. Siellä oli joku joka sanoi että on vaan tyrkätty tähän hommaan. Ja se tyyppi kirjaili kädet täristen puhettani, eikä lopulta uskaltanut kirjata mitään kun sanoi että asia on niin vaikea.

Eikä lääkärillä käynti auttanut mitään, jäi vain sellainen kuva että yrittää pakottaa minut alatiesynnytykseen. Sanoi että tulet sairaalaan tavalla tai toisella.

Että noiden käyntien jälkeen oli varma ja selvä että vaadin sektion.
 
kummia kätilöitä
Pelkopolin LÄÄKÄRIT puhuvat että sektion riskit ovat nelinkertaiset alatiesynnytykseen nähden. Nämä riskit ovat lähinnä juuri tulehduksia ym. eikä mitään hengenvaarallista. Täällä kaksplussalla kätilö tai kätilöt puhuvat 10-11-kertaisista riskeistä, mikä huvittaa minua suuresti. Luotan hieman enemmän lääkäreiden tilastoihin. He ymmärtävät tieteestä ja tutkimuksista kuitenkin varmasti enemmän ;)

Lisäksi pointti, jota ei voi olla tulematta ajatelleeksi vaikka sairaaloissa niin toivottaisiinkin. Sektioiden riskivertailussa verrataan aina kaikkia sektiolla syntyneitä vs. kaikkia alakautta syntyneitä. Kukaan ei ole vielä näyttänyt minulle tutkimusta, jossa verrataan riskejä alatiesynnytyksenä alkaneen synnytyksen ja suunnitellun sektion välillä. Luulenpa vaan että sellainen tilasto olisi kiintoisaa nähtävää. Juuri hätäsektiothan "rumentavat" sektioiden riskitilastoja ja tämän jopa pelkopolin lääkäri joutui myöntämään.

On hyvä, että synnytyspelkoa koitetaan hoitaa, mutta henkilökohtaisesti toivoisin asiallista faktatietoa ja vain sitä. Itse pelkopolirumban läpikäyneenä voin sanoa, että sieltä ei saa puhdasta faktatietoa vaan puolueellista ja alatiesynnytykseen ohjailevaa tietoa.
 
joo
Pelkopolilla käynti yhtä tyhjän kanssa. Siellä asenne on jo valmiiksi että ei muuta kun alatiesynnytkseen vaan ja että täällä ei turhia vikistä, vaan luulot pois jos suunnittelee sektiota pelon takia. Ihan pska koko pelkopoli.
 
mie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.10.2006 klo 09:20 joo kirjoitti:
Pelkopolilla käynti yhtä tyhjän kanssa. Siellä asenne on jo valmiiksi että ei muuta kun alatiesynnytkseen vaan ja että täällä ei turhia vikistä, vaan luulot pois jos suunnittelee sektiota pelon takia. Ihan pska koko pelkopoli.
Arvatenkin oot käynyt Kanta-Hämeen keskussairaalassa M. Hirviojan asiakkaana :eek:
 
Olisi kyllä pikkuisen kivempi jos asia ilmaistaisiin hieman eri tavalla "Pelkopolilla käynti on yhtä tyhjän kanssa" TARKOITTAA SINUN KOHDALLASI ETTÄ PELKOPOLILLA KÄYNNISTÄ EI OLLUT HYÖTYÄ SINULLE. Ei voi yleistää voin yhden huonon kokemuksen perusteella. Toisia pelkopoli on auttanut suuresti. Aina on ja tulee olemaan niitä lääkäreitä/hoitajia jotka eivat ota "tarpeeksi tosissaan" tulevan äidin pekoa synnytyksestä. Silloin voi aina pyytää toisen mielipiteen tai lääkärin, ja kuten myös tällä palstalla on puhuttu, myös yksityiselle voi mennä. Kokisin kuitenkin että meillä suomessa perusterveydenhuolto on aika hyvällä mallilla verraten moniin muihin maihin.....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.10.2006 klo 09:13 kummia kätilöitä kirjoitti:
Pelkopolin LÄÄKÄRIT puhuvat että sektion riskit ovat nelinkertaiset alatiesynnytykseen nähden. Nämä riskit ovat lähinnä juuri tulehduksia ym. eikä mitään hengenvaarallista. Täällä kaksplussalla kätilö tai kätilöt puhuvat 10-11-kertaisista riskeistä, mikä huvittaa minua suuresti. Luotan hieman enemmän lääkäreiden tilastoihin. He ymmärtävät tieteestä ja tutkimuksista kuitenkin varmasti enemmän ;)

Puhuit, että sektion riskit ovat mitättömämpiä kuin alatiesynnytyksen. Onneksi Suomessa on erittäin erittäin harvinaista kuolla synnytykseen. Silti kuolleisuuskin on sektiossa 2-4 kertaa yleisempää kuin alatiesynnytyksessä. Jos täällä vähätellään alatiesynnytyksen riskejä, niin sektion riskejä vielä huomattavasti enemmän.
 

Yhteistyössä