Pelottava plussa (ilmeisesti yksinäinen odotus edessä...)

Hirvittää. Plussasin muutama viikko sitten, mutta joudun ilmeisesti odottamaan ja saamaan lapsen yksin. Yritän pysyä positiivisena, mutta pelkästään jo ensimmäisen odottaminen yli 3-kymppisenä pelottaa.

Onko muita saman kokeneita? Löysin tänään kyllä hyvää "vertaistukea" Lilystä (lily.fi/palsta/raskaana-ja-yksin), mutta olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia. Ja mielellään tietysti niitä jaksamisia, mutta muitakin.
 
moi, mulla on sama kokemus takana. Muistan sen kauhun (mutta samalla myös ilon) kun totesin olevani raskaana. Koko raskauteen ja elämäntilanteeseen liittyi niin paljon epävarmuustekijöitä, että sellainen hehkutusfiilis jäi kokonaan puuttumaan. Välillä synkistä mielialoista huolimatta raskaus sujui hyvin, ja kyllä siihen yksinäiseen odottamiseen tottui - samoin kuin sitten pienen lapsen yksinhuoltajuuteen. Lapsi on aivan ihana, ja koin valtavan helliä tunteita häntä kohtaan aivan raskauden alusta saakka.

Kyllähän sitä aika paljon tietoisesti sulki silmiään ja korviaan ympäristön "normiodottajilta", siis niiltä, joilla oli mies odotuksessa mukana ja raskaus muutenkin enemmän suunniteltu. Tuntui välillä (ja tuntuu yhä), että aika pienestä sitä ihmiset valittavat, että mies ei huomioi tarpeeksi, että äitiyspakkauksessa on tyhmät värit.. Itse kun keskittyi siihen, että tsemppaa itseään, ja että näyttää tyyneltä ulospäin (koska voivottelua ja sääliä en olisi kestänyt!). Yh-odotus ja -äitiys oli kaiken kaikkiaan vahvistava kokemus, josta saan yhä voimaa.

Iloa sinunkin odotukseesi!!
 
Moi!

Itsellä oli sama tilanne...raskaus päättyi keskenmenoon mutta halu saada lapsi oli niin vahva että yritin uudelleen yksin. Ensin taas km sitten ihana rakas poika. Yksin voi hyvinkin odottaa...ympäristön reaktiot olleet kaikenlaisia laidasta laitaan mutta pääasia on että haluat sen lapsen ja että pysyt itse positiivisena! Itsekin olen juuri yli 30...Onneksi minulla on ihana tukiverkosto - omat vanhemmat, sisko, tädit jne...heidän apu on korvaamatonta. Silti vastuu suloisesta pojasta 24 h (paitsi jos joku on muutaman tunnin vauvavahtina)...mutta eipä juuri haittaa kun poika on niin söötti ja hassu ja rakas...eli kyllä pärjäät jos haluat. Saat laittaa yvtä jos haluat! Iloitse raskaudestasi - lapsi on äärettömän kallisarvoinen lahja!
 

Yhteistyössä