"Pelottiko" muita ennen esikoisen syntymää?

  • Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti
a.p.
Laskettu aika lähenee ja mielessä on kaikenlaista. Onko muilla ollut pelkoja siitä että ei osaakaan hoitaa vauvaa, tai ei ymmärrä miksi se itkee tms. Mistä tiedän minkä verran laitan sille vaatetta tai kuinka paljon se tarvii ruokaa? Jos en osaakaan pidellä sitä oikein sylissä tai kylvettää? Mitä jos tulee synnytyksen jälkeinen masennus? Tai jos olenkin ihan huono äiti ja miten osaan olla vanhempana?

Vauva on todella odotettu ja rakastettu jo nyt mutta yhtäkkiä on iskenyt epävarmuus että miten osaan..
 
epävarmuuden tunteita laidasta laitaan ihan päivittäin... välillä jopa kauhistuttaa ;) pärjääminen rahallisesti, henkisesti, kaikin puolin...ja mitäs jos (ja kun) parhaansa yrittää ja tekee ja silti "epäonnistuu" jollain tavoin? kaikenlaisia mietteitä onnentunteen joukossa..
 
"a.p"
Joo ja kun en ole vauvoja koskaan edes hoitanut enkä varsinkaan vastasyntynyttä pitänyt edes sylissä! Niin miten sitä osaa sitten hoitaa :eek: Monet vaan sanoo että "kyllä se äidinvaisto ja luonto sitten kertoo miten toimia" mutta apua jossei mulle tulekaan mitään äidinvaistoa!? :O
 
ekatoka
Mulla oli tismalleen tuonlaisia pelkoja ja tuntemuksia ennen esikoista. Mietin ihan samoja asioita. Olin aika nuorikin, muistan, kuinka mietin, että jos en esim. miehen sukulaisten (tai joittenkin omienkin sukulaisten) paikalla ollessa saakaan vauvaa rauhoittumaan/itkua loppumaan, että mitä nekin musta sitten ajattelee!

Turhia huolia, usko pois! Kyllä sitä omaa vauvaa osaa hoitaa ja tekemällä/kokeilemalla oppii (esim. tuo vaatetus ja ruokapuoli). Toisen kohdalla onkin sitten jo konkari ;)
 
"Pikkuinen Jättiläinen"
Kyllä se pelotti ja jännitti =) Ja kuuluukin varmasti vähän miettiä etukäteen asioita ja yrittää valmistautua sillä tavalla. Tietyt jutut opetetaan jo synnärillä, esim. pyllyn pesu ja ainahan voit kysyä vaikka täältä jos et jotain tiedä etkä halua tutuilta kysellä ;)

Mulle eka viikko oli aika kamala. Oli baby blues, itketti ihan yhtäkkiä vaikkei ollut mitään syytä ja mietin että miten saan lapsen pysymään hengissä, syökö se tarpeeksi ja entä jos se vaan lopettaa hengittämisen ym. Mutta sitten se helpotti ihan itsestään.
 
"a.p"
Huh, helpottavaa kuulla että muillakin on ollut epävarmuuden tunteita. Kai se siitä lähtee luistamaan :) Enpä ole kauheasti kuullut juttuja että äiti ei ole kertakaikkiaan osannut hoitaa vauvaa, tai sillä tavalla että siitä olisi vauvalle kauheaa vahinkoa tullut. Tai sitten niistä ei vaan puhuta. Mutta tosihan se on että kyllä lapset on kautta aikain osattu hoitaa, ehkäpä minäkin sitten :D
 
Ihan normaalia. Ja suotavaakin siinä mielessä, että selvästikin ymmärrät elämäsi muuttuvan nyt aika totaalisesti ja pohdit asiaa mieluummin realistisesti kuin vaaleanpunaisten lasien läpi. Uskon, että synnytyksen jälkeinen masennus on todennäköisempää naisella, joka ei ole osannut etukäteen varautua vauvaelämän rasittavuuteen kuin sellaisella, joka tiedostaa, että elämä ei tule olemaan pelkkää hyväntuoksuisen ja hyväntuoksuisen vauva nuuhkimista ja kutittelua.

Sen verran varoitan vielä, ettei epävarmuus suinkaan haihdu parissa päivässä synnytyksen jälkeen :) Jokainen kasvuvaihe tuo mukanaa uusia epävarmuustekijöitä ja lukuisia kysymysmerkkejä. Kukaan ei ole mestari syntyessään, vaan itsevarmuus karttuu vain kokemuksen kautta. Ja lohdutan vielä, että jokaisella on omat vahvuusalueensa vanhemmuudessa, joillekin vauva-aika on helppoa mutta taaperon kanssa ollaan sormi suussa tai leikki-ikäisen kasvattaminen tuntuu helpolta mutta murkkuikäisen lähettäisi mielellään kasvatuslaitokseen. Onneksi lapsen tulevaisuus ei ole muutaman itkun vuoksi vaakalaudalla, ja jos tuntuu, että se vauva-aika ei ole itselle "ominta" ja vahvinta vanhemmuudessa, niin voi lohduttautua myös sillä, että esim. taaperoaikana tai leikki-iässä saa aina jonkin verran korvattua sitä heikommin sujunutta aikaa.

Kyllä luonto tikanpojan puuhun ajaa, ja se riittää, että teet parhaasi. Kyllin hyvä vanhemmuus riittää, siis sellainen, jossa vanhempi yrittää asettua myös lapsensa asemaan ja vaikka muistella omia kasvukipujaan lapsuusajalta, sekin saattaa jo auttaa yllättävän paljon esim. uhmaikäisen raivareissa. Täydellisiä vanhempia ei olekaan, vaikka onkin helppoa laukoa esim. täällä palstalla kaikenlaista potaskaa ja neuvoja, joita harva sitten jaksaa johdonmukaisesti noudattaa elävässä elämässä.

Itse tukeuduin epävarmuudessa hurjan helposti kehityspsykologiaan, mutta jos nyt joutuisin valikoimaan yhden ainoan opuksen, valitsisin Bruno Bettelheimin kirjan Kyllin hyvät vanhemmat. Sitten muutaman kuukauden jälkeen itsevarmuus lähti pikku hiljaa kasvamaan, kun päivä kerrallaan oppi tuntemaan vauvaa aina vain enemmän.

Ihan käytännön tasolla voin kertoa omassa vauvastani sen verran, että hän oli maailman huonoin nukkuja, mutta että lamauttavastakin väsymyksestä selviää tietynlaisella asenteella. Ei kannata odottaa, että vauva nukkuu 5 tunnin yöunia (meillä ei sellaisia nukuttu lainkaan ekojen 18 kk:n aikana) eikä pitää vauvan kehitystä oman äitiyden mittapuuna. Oma vauvani oli huonosta nukkumisesta huolimatta siinä mielessä helppo vauva, että hän ei juuri itkenyt kunhan sai olla tarpeeksi sylissä (eläköön kantoliina, jossa asui käytännössä ekat 6kk, nukkui siinä päiväunensakin) ja tissia aina halutessaan eli n. 1,5 tunnin välein, yöllä väliin tiheämminkin.

Ja eka kuukausi on siinä mielessä pahin, että vauva on autistinen pökkelö, jolta ei saa muuta palautetta kuin sen itkun. Eli vauva elää mustavalkoisessa maailmassa, jossa asiat joko ovat hyvin (=ei itke) tai huonosti (=itkee). Kun vauva sitten 4-6 viikon iässä alkaa hymyillä, alkaa äitiyskin tuntua erilaiselta, kun vauvalta saa hymyn kaltaista positiivista palautetta ja varsinainen vuorovaikutus pääsee alkamaan.

Joka tapauksessa, jos kaltaiseni uusavuton, joka vaihtoi elämänsä ensimmäisen vaipan 36h vauvan syntymän jälkeen (onneksi mies oli jo vaipanvaihdossa konkari, sitten tokana yönä en viitsinyt herättää kesken unien vaan uskalsin käydä itse toimeen :D) on saanut lapsensa hengissä ja hyväntuulisena vauva-ajan läpi, niin kyllä sinäkin siihen onnistut ;)
 
Kyllä pelotti, mitä lähemmäs laskettua mentiin niin sitä enemmän olin kauhuissani. Etenkin sitten kun synnytys käynnistyi, mulla iski melkein paniikki; en ollut valmis, en ollut varmasti ajatellut/hankkinut kaikkea enkä varsinkaan päässyt lopputulokseen siinä kuinka olla varmasti hyvä äiti, pelotti pirusti etten osaa huolehtia pienestä kunnolla tai oikein.
Synnytyksen alettua kärvistelin kotona niin pitkään kuin pystyin, makasin äljäkkeessä roikkuen sängyllä suppareissa kituen ja itkin kun en ollut vielä valmis ja olin ihan kauhusta kankea :D
Kummasti sitä oli sitten ihan valmista kauraa, kun homma oli ohi ja se pikkuinen siinä.. kyllä sen eteen oli heti valmis tekemään kaikkensa.
 
"vieras"
Ei niinkään pelottanut, kun esikoista odotin. Mutta tätä toista odottaessa pelottaa. Esikoisella oli todella paha koliikki ja oli muutenkin vaativa vauva ja nyt vaativa leikki-ikäinen. Pelkään, miten selviän vauvan ja esikoisen kanssa, jos vauva on samanlainen levoton, itkuisa ja tyytymätön kuin esikoinen :(
 
"a.p"
Penaalin terävin kynä: Tosiaan, en ollut ajatellut yhtään tuota että taaperoikä ja leikki-ikä (ja muutkin) tuovat omat haasteensa ja kasvunsa vanhempana ja helpottavaa tajuta että sitä pystyy itse kasvamaan vanhempana lapsen koko kehityksen ajan ja "loistaa" jollain osa-alueilla vaikka joku muu ei niin täydellisesti sujuisikaan. Ja mun äitikin on sanonut tuota, että sitten se vauvan hoito muuttuu tavallaan palkitsevammaksi kun vauva alkaa hymyillä ja tosiaan tuo vuorovaikutus alkaa toimia :)

cothis: Mäkin olen sitten varmaan tuollainen että apua nytkö se jo syntyy :D Syntymää kun odottaa innolla että sais jo vauvan maailmaan mutta toisaalta myös pelolla että olenko mä vielä valmis..
 

Yhteistyössä