1. Palvelimen ylläpitotöiden johdosta foorumi ei ole käytettävissä perjantaina 19.7. noin klo 06.00 - 07.00 välisenä aikana. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa. Pyrimme pitämään tauon mahdollisimman lyhyenä.

Kaksplus-toimitus
    Poista ilmoitus

Pepsi MAX saa mahan sekaisin, mutta ei Cola Light - mikä voi olla erona?

Viestiketju alueella 'Mitäs nyt? Aihe vapaa' , aloittaja "mä", 10.05.2011.

1. "mä"

"mä" Vieras

Taas tuli cola-himossa juotua pikku pullo Pepsi MAXia ja tunnin päästä maha ihan sekaisin ja ripulilla. Light Colasta tätä ei tule (eikä tavallisesta Pepsistä tai Colasta). Molemmissa kuitenkin ymmärtääkseni aspartaamia, joka tuota ripulia voi aiheuttaa?

2. uj

uj Vieras

Mikä ero sit on Cokis Zerolla ja Cokis Lightilla? Mä oon joskus ymmärtäny, että Pepsi max vastaa tota Zeroa. Mut saatan olla hakoteillä.

3. "vieras"

"vieras" Vieras

Eri makeutusaine.

4. -

- Vieras

eri makeutusainet. lightissa on sukraloosi, maxissa lienee aspartaamit.

5. "a p"

"a p" Vieras

Wikipedian mukaan Light:ssakin on taas aspartaami Coca-Cola Light – Wikipedia

6. "a p"

"a p" Vieras

Suom. wikipedian mukaan Light:ssa olisi taas vuodesta 2009 asti ollut aspartaami. Pitääkin etsiä jokin muu lähde.

7. "a p"

"a p" Vieras

WIkipediasta kopsattu:

Coca-Cola Light on virvoitusjuoma. Coca-Cola Lightia alettiin myydä Suomessa jo vuonna 1984. Se on maailman kolmanneksi myydyin virvoitusjuoma. Se on vuodesta 2006 makeutettu sukraloosilla‚ mutta sitä ennen se makeutettiin aspartaamilla. Vaihdokseen syynä oli maku, sillä sukraloosi sokerista valmistettuna kevytmakeuttajana toi juomaan täyteläisemmän maun. Coca-Cola Light tuomittiin liian naisellisenalähde? ja sen takia lanseerattiin tuote Coca-Cola Zero.

Vuoden 2009 alussa Coca-Cola Lightin makeutusaine sukraloosi muutettiin takaisin aspartaamiksi tuntemattomista syistä. Näin ollen nykyään myynnissä olevat Coca-Cola Light ja Coca-Cola Zero ovat lähes täysin sama tuote eri etiketillä. Ainoana erona juomien välillä ovat käytetyt happamuudensäätöaineet: Coca-Cola Lightissa käytetään mononatriumfosfaatti E339:ää, Coca-Cola Zerossa mononatriumsitraatti E331:tä.

8. Extra Virgin

Extra Virgin Jäsen

Rekisteröitynyt:
    20.07.2010
    Saadut tykkäykset:
    2
    Siis Zerolla ja Lightillä ei oo enää eroa kuin eri happamuudensäätöaine.
    Coca-Cola – Wikipedia

Mutta pepsi maxissa on eri aineita ku cokiksen lightissä. En osaa tarkemmin sanoa mikä niistä aiheuttaa mahavaivoja, mutta mulla muutama tuttu jotka ei maxia voi juoda.

9. sivusta

sivusta Vieras

Cokiksen sivujen mukaan zerossa ja lightissa on samat makeutusaineet. Luulen kuitenkin, että zero (kuten pepsi maxkin) ovat jollaine tavalla ytympää tavaraa kuin tuo light. Jollainhan keinolla niihin on pitänyt saada lightia täyteläisempi maku.

10. "a p"

"a p" Vieras

Yhden eron nyt löysin. Pepsissä on natriumbentsoaattia (E211) mitä ei Cola Lightissa kai ole. Voiskohan toi olla syy?

11. -----

----- Vieras

Mulla menee maha sekaisin liikakäytöstä. Puoli litraa pepsi maxia ei vaikuta mitään, mutta puolitoista litraa kahentoista tunnin sisällä sai pakin ihan sekaisin :D

12. "a p"

"a p" Vieras

Niin mäkin kuvittelin aiemmin, mutta nyt join vaan tollasen 0,33l pullon ja ihan ripuliksi veti. Aiemminkin tapahtunut tollasesta määrästä.

13. "tietäjä"

"tietäjä" Vieras

tuohon lightin ja zeron eroon, niin lightissä makeutusainetta on zeroa enemmän -> light maistuu makeammalle ja zero rouheammalle tavalliselle colalle.

14. vierailija

vierailija Vieras

Mullakin menee maha sekaisin pepsi maxista!

15. vierailija

vierailija Vieras

o_O

16. vierailija

vierailija Vieras

Sama juttu, mulla menee Pepsi Maxista maha täysin sekaisin, usein tulee myös oksettava olo. Cola lightista ei.

17. vierailija

vierailija Vieras

18. vierailija

vierailija Vieras

"Ainesosat
    Ainekset: Vesi, hiilidioksidi, väri (E150d),
    makeutusaineet (E951,E950),
    happamuudensäätöaineet (E338, E330, E331),
    aromit (mm. kofeiini)

Lisäaineet
    Sisältää kofeiinia, Sisältää väriä lisäaineena,
    Sisältää fenyylialaniinin lähteen,
    Sisältää makeutusainetta /-aineita

E-numerot
    E150d Ammoniumsulfiittimenetelmän sokerikulööri
    E330 Sitruunahappo
    E338 Fosforihappo
    E331 Mononatriumsitraatti
    E951 Aspartaami
    E950 Asesulfaami K"
    Tyhjennysaine. Estää ravinteiden imeytymisen täydellisesti

19. vierailija

vierailija Vieras

En todellakaan alkaisi testaamaan moisia, vaikka ilmaiseksi saisi:sick:

20. vierailija

vierailija Vieras

21. vierailija

vierailija Vieras

Mun mielestä niitä ei saa kuumentaa. En muista mistä sellainen tieto, mut voi olla lukion biologianopettajaltakin:D

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri