Pepsi MAX saa mahan sekaisin, mutta ei Cola Light - mikä voi olla erona?

  • Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti
"mä"
Taas tuli cola-himossa juotua pikku pullo Pepsi MAXia ja tunnin päästä maha ihan sekaisin ja ripulilla. Light Colasta tätä ei tule (eikä tavallisesta Pepsistä tai Colasta). Molemmissa kuitenkin ymmärtääkseni aspartaamia, joka tuota ripulia voi aiheuttaa?
 
"a p"
Mikä ero sit on Cokis Zerolla ja Cokis Lightilla? Mä oon joskus ymmärtäny, että Pepsi max vastaa tota Zeroa. Mut saatan olla hakoteillä.
WIkipediasta kopsattu:

Coca-Cola Light on virvoitusjuoma. Coca-Cola Lightia alettiin myydä Suomessa jo vuonna 1984. Se on maailman kolmanneksi myydyin virvoitusjuoma. Se on vuodesta 2006 makeutettu sukraloosilla‚ mutta sitä ennen se makeutettiin aspartaamilla. Vaihdokseen syynä oli maku, sillä sukraloosi sokerista valmistettuna kevytmakeuttajana toi juomaan täyteläisemmän maun. Coca-Cola Light tuomittiin liian naisellisenalähde? ja sen takia lanseerattiin tuote Coca-Cola Zero.

Vuoden 2009 alussa Coca-Cola Lightin makeutusaine sukraloosi muutettiin takaisin aspartaamiksi tuntemattomista syistä. Näin ollen nykyään myynnissä olevat Coca-Cola Light ja Coca-Cola Zero ovat lähes täysin sama tuote eri etiketillä. Ainoana erona juomien välillä ovat käytetyt happamuudensäätöaineet: Coca-Cola Lightissa käytetään mononatriumfosfaatti E339:ää, Coca-Cola Zerossa mononatriumsitraatti E331:tä.
 
sivusta
Cokiksen sivujen mukaan zerossa ja lightissa on samat makeutusaineet. Luulen kuitenkin, että zero (kuten pepsi maxkin) ovat jollaine tavalla ytympää tavaraa kuin tuo light. Jollainhan keinolla niihin on pitänyt saada lightia täyteläisempi maku.
 
"a p"

Yhteistyössä