peräpukamat ja ponnistusvaihe. PELOTTAA!

  • Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti
:(
Hitsi, tänään laskettuaika ja pari päivää sitten tuli peräpukamat. Nyt mua pelottaa ihan sikana, miten uskallan ponnistaa synnytyksessä :( Siis voiko nää pukamat tulla entistä isommiksi synnytyksessä/ sen jälkeen. tai onko niistä jotain muuta haittaa synnytyksessä. Varmaankin. Kipua, kutinaa tai verenvuotoa mulla ei ole ollut, ainakaan vielä. Tänään ostin scheriproct voidetta + peräpuikkoja. Mitenkähän pian ne vaikuttaa, alkaa vaan tuo aika käydä vähiin...
Oisin tosi kiitollinen jos asiasta jotain tietävät vastaisivat! :wave:
 
ai
ai mulla ekan kanssa pukamia oli eikä kukaan sanonu että ois jotain vaaraa.
Ja noi voiteet auttaa vaan oireisiin mutta ei pukamat siitä lähe.

Synnytyksessä ei mitään ja ne sitte pikkuhiljaa häipy?
Nyt tokan kanssa tullut taas,
päivät vähenee mutta en oo kyllä osannu edes pelätä mitään
 
Muuta en tiedä, ku et mulle tuli raskausaikana pieni pukama jonka en huomannut ponnistuksessa muuttuneen. Tai no, se oli kipee synnytyksen jälkeen jonkun aikaa. Älä hyvä ihminen sit mieti ponnistuksessa sitä pukamaa, vaan synnytät rauhassa ja mietit sen jälkeen. Kun et sä sille mitään voi. Jos se pahaks menee niin lääkäri sitten korjaa :) onnea synnytykseen!
 
ai
Alkuperäinen kirjoittaja shakkiruutu:
Muuta en tiedä, ku et mulle tuli raskausaikana pieni pukama jonka en huomannut ponnistuksessa muuttuneen. Tai no, se oli kipee synnytyksen jälkeen jonkun aikaa. Älä hyvä ihminen sit mieti ponnistuksessa sitä pukamaa, vaan synnytät rauhassa ja mietit sen jälkeen. Kun et sä sille mitään voi. Jos se pahaks menee niin lääkäri sitten korjaa :) onnea synnytykseen!
ja uskon että siinä ponnistaessa ei paljoon pukamat mielessä vilku :D

sinne vaan punnaamaan!
 
Eikö pukamat liity itse raskauteen, ei synnytykseen? Nyt olen ehkä tyhmä, mutta miten nuo pukamat oikein liittyisi synnytystapahtumaan? Pukamathan syntyy siitä että vatsa on kovalla, vauvahan tulee ihan toisesta paikasta ulos... älkää ampuko.... :$ :$ :$
 
pukamapersii
jep, mulla oli loppuraskaudessa peräpukamia ja synnytyksessä pehenivat tosi rujoiksi...mutta ei ne siinä itse synnytyksessä tuntuneet, se oli niin kokonaisvaltaista, että ei siinä pukamat enää paljo tuntuneet...;) mutta oikeesti synnytyksen jälkeen pukamat olivat todella suuret ja kipeät. Käytin voiteita/peräpuikkoja kipua ja kutinaa lievittämään. Mutta pukamat kyllä paranivat pikkuhiljaa synnytyksen jälkeen; en enää tarkalleen muista kuinka nopeasti, mutta kyllä ne pikkuhiljaa paranivat!Tsemppiä siulle!
 
ap
kiitos, shakkiruutu! No, eipä sitä varmaan sitten tosi tilanteessa mieti sitä pukamaa. Pitää katsoa tilanne sitte synnytyksen jälkeen uudelleen. Ikävä juttu vaan jos ne jää pysyväksi riesaksi synnytyksen jälkeenkin :/ Monilla ilmeisesti kuitenkin vaiva helpottanu raskauden ja synnytyksen jälkeen.
 
Mulla tuli ekana mieleen, että et kai sä sitä vauvelia peffasta ulos punge. :ashamed: :D
..sori...
Mutta oikeesti, et sä ehdi siinä synnytellessäsi pukamia ajattelemaan. Ja kyllä ne sitäpaitsi paranee siten synnytyksen jälkeen.

Onnea synnytykseen!
 
itse tämän kokenut
Alkuperäinen kirjoittaja Pepppi:
Eikö pukamat liity itse raskauteen, ei synnytykseen? Nyt olen ehkä tyhmä, mutta miten nuo pukamat oikein liittyisi synnytystapahtumaan? Pukamathan syntyy siitä että vatsa on kovalla, vauvahan tulee ihan toisesta paikasta ulos... älkää ampuko.... :$ :$ :$

kyllä ne vaan sillä tavalla liittyy, että ponnistusvaiheessa kyllä koko peräpää on aika lailla "työntävässä" osassa, joten kyllä saattaa pukamatkin pahentua ihan reippahasti ponnistusvaiheen takia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja itse tämän kokenut:
Alkuperäinen kirjoittaja Pepppi:
Eikö pukamat liity itse raskauteen, ei synnytykseen? Nyt olen ehkä tyhmä, mutta miten nuo pukamat oikein liittyisi synnytystapahtumaan? Pukamathan syntyy siitä että vatsa on kovalla, vauvahan tulee ihan toisesta paikasta ulos... älkää ampuko.... :$ :$ :$

kyllä ne vaan sillä tavalla liittyy, että ponnistusvaiheessa kyllä koko peräpää on aika lailla "työntävässä" osassa, joten kyllä saattaa pukamatkin pahentua ihan reippahasti ponnistusvaiheen takia.
Minä myös kokenut, mutta kyllä ne siitä paranivat kohtuullisesti. Eivät siis mitenkään oo vaivanneet. Ja ne pukamat on kauhean yleisiä, melkein jokaisella tutulla synnyttäjällä ne olleet. AP, ei syytä huoleen! =)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Pepppi:
Eikö pukamat liity itse raskauteen, ei synnytykseen? Nyt olen ehkä tyhmä, mutta miten nuo pukamat oikein liittyisi synnytystapahtumaan? Pukamathan syntyy siitä että vatsa on kovalla, vauvahan tulee ihan toisesta paikasta ulos... älkää ampuko.... :$ :$ :$
no näin kyllä varmasti onkin, mutta kun mun mielestä aina kun pitää ponnistaa, olo on sama kuin kovaa p****a pitäis työntää. Siks varmaan pelkään tuota ponnistusvaihetta ja et toi pukaman perskule pullahtaa samalla ihan älyttömäks :( Toivottavasti nää on vaan mun omia pelkoja...
 
ai
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Pepppi:
Eikö pukamat liity itse raskauteen, ei synnytykseen? Nyt olen ehkä tyhmä, mutta miten nuo pukamat oikein liittyisi synnytystapahtumaan? Pukamathan syntyy siitä että vatsa on kovalla, vauvahan tulee ihan toisesta paikasta ulos... älkää ampuko.... :$ :$ :$
no näin kyllä varmasti onkin, mutta kun mun mielestä aina kun pitää ponnistaa, olo on sama kuin kovaa p****a pitäis työntää. Siks varmaan pelkään tuota ponnistusvaihetta ja et toi pukaman perskule pullahtaa samalla ihan älyttömäks :( Toivottavasti nää on vaan mun omia pelkoja...
kyllä se sontakin sieltä ulos tulee. Samaa punnaamista se on ja vauva työntää kyllä sitten suolen tyhjäksi :D

ekassa sitä etukäteen murehdin mutta eipä se siinä enään mielessä ollu... oli muuta pohdittavaa ;)
 
pukamat
Alkuperäinen kirjoittaja Pepppi:
Eikö pukamat liity itse raskauteen, ei synnytykseen? Nyt olen ehkä tyhmä, mutta miten nuo pukamat oikein liittyisi synnytystapahtumaan? Pukamathan syntyy siitä että vatsa on kovalla, vauvahan tulee ihan toisesta paikasta ulos... älkää ampuko.... :$ :$ :$
http://www.poliklinikka.fi/?page=5149773&id=6803111&

 
googlaa vaikka
Alkuperäinen kirjoittaja Pepppi:
Eikö pukamat liity itse raskauteen, ei synnytykseen? Nyt olen ehkä tyhmä, mutta miten nuo pukamat oikein liittyisi synnytystapahtumaan? Pukamathan syntyy siitä että vatsa on kovalla, vauvahan tulee ihan toisesta paikasta ulos... älkää ampuko.... :$ :$ :$
Ethän sä tosissas luule että kovavatsaisuus on ainoa peräpukamien aiheuttaja?
 
Täytyy vähän korjata, eli itsellä ollut kyseisiä kiusankappaleita raskaudessa, mutta synnytyksessä ei häirinnyt. Eka synnytys selällään pedissä, se oli punnertamista, mutta toka jakkaralla ja se tuli oikeastaan itsestään ulos, ei todellakaan punnertamista, lähinnä olisi tehnyt mieli rauhoitella pikkuista ettei ihan täysillä tarvi maalimaan putkahtaa. Ehkä synnytysasento voisi olla jokin mikä ei painaisia pukamia, esim. juuri tuo jakkara?

Tsemppia ja onne synnytykseen! :hug:
 
harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
pukamat saa hoidettua, apteekista saa lääkettä. kyllä on pahempiakin asioita kun pukamat synnytyksessä esim. perseeseen saakka repeäminen, kuten mulla oli
Ja on myös pahempiakin asioita synnytyksessä kuin perseeseen saakka repeäminen.

Mistä teitä vertailijoita sikiää?Mistään ei saa valittaa,eikä mitään saa pelätä,kun aina joku tulee kertoon et ku hällä meni niiiin paljon pahemmin kaikki.
 
ap
KIITOS kaikille vastauksista! Pitää tosiaan ehdottaa et vois kokeilla tuota jakkaraa. Aiemmat punnertanut perinteisesti selällään maaten. Pitää luottaa siihen et asia korjaantuu itsekseen, ja jos ei niin pitää sit mennä doktoriin. Niin, ja kiitokset vielä tsemppauksista synnytykseen! Sitä tarvitaan! :)
 
apteekin kautta kotiin
Minua ainakin pelotti että se koko peräsuoli ryöpsähtää sieltä pukamineen kaikkineen sen kätilön syliin.
Kyllähän tuo sai pukamat entistä paremmin esille tuo ponnistus.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
pukamat saa hoidettua, apteekista saa lääkettä. kyllä on pahempiakin asioita kun pukamat synnytyksessä esim. perseeseen saakka repeäminen, kuten mulla oli
Ja on myös pahempiakin asioita synnytyksessä kuin perseeseen saakka repeäminen.

Mistä teitä vertailijoita sikiää?Mistään ei saa valittaa,eikä mitään saa pelätä,kun aina joku tulee kertoon et ku hällä meni niiiin paljon pahemmin kaikki.
no just on pienet ongelmat teillä jotku pikku pukamat mihin saa voidetta, hohhoijjaa
 
harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
pukamat saa hoidettua, apteekista saa lääkettä. kyllä on pahempiakin asioita kun pukamat synnytyksessä esim. perseeseen saakka repeäminen, kuten mulla oli
Ja on myös pahempiakin asioita synnytyksessä kuin perseeseen saakka repeäminen.

Mistä teitä vertailijoita sikiää?Mistään ei saa valittaa,eikä mitään saa pelätä,kun aina joku tulee kertoon et ku hällä meni niiiin paljon pahemmin kaikki.
no just on pienet ongelmat teillä jotku pikku pukamat mihin saa voidetta, hohhoijjaa
Mistä sä tiedät kuin isot ne pukamat on muilla ku sulla itselläs?;)
Hohhoijjaa van itselles,jonku mielestä katsos tuo persesilmään asti repeäminen on pientä vielä.
 

Yhteistyössä