Perätila ja istukka etuseinämässä

  • Viestiketjun aloittaja Esikoinen tulossa
  • Ensimmäinen viesti
Esikoinen tulossa
Hei!

Mulla vielä pari kuukautta laskettuun aikaan, odotan esikoistani. Vauva viihtyy perätilassa, ollut jo n. puolitoista kuukautta. Th sanoi, että ei muuten seurata, kuin vasta synnytystapa-arviossa viikolla 36. Jos silloin on vielä perätila, varataan uusi aika ja otetaan sydänkäyrä, että voidaanko käännösyritystä edes tehdä. Jos äänet yhtään normaalia heikommat, ei kuulema edes yritetä käännöstä. Sanoi, että silloin todennäköisesti tehdään suunniteltu sektio.

Mitkä syyt vaikuttavat siihen, että se on sitten sektio, eikä alakautta voisi edes yrittää synnytystä? Minulle jäi käsitys, että koska olen ensisynnyttäjä, niin siksi. Vai onko tämä sairaalakohtaista?

Te, jotka olette synnyttäneet perätilassa olleen vauvan, millainen se synnytys alakautta oikein oli? Sattuuko enemmän? Kestääkö kauemmin? Onko totta että suurempi riski että napanuora kiertyy kaulan ympäri? YMS?

Ja sitten tuosta istukasta, luin täältä että jos vauva perätilassa ja istukka etuseinämässä, niin silloin ei voida myöskään kääntämistä yrittää? Pitääkö siis paikkansa? Onko siinä vaara, että istukka voi irrota, vai mikä?

Kiitos paljon vastauksista, toivon todella että niitä tulee. Kaikki on niin uutta ja pelkään ja jännitän synnytystä tosi paljon...
 
Äiti neuvoton
Teinkin jo oman avauksen perätilasta, johon olen saanut yhden vastauksen. Minulla myös istukka etuseinässä. Itse odotan toista lasta rv 34. Käsitykseni mukaan ensiynnyttäjää ei laiteta perätilassa synnyttämään, mutta en tiedä, miten tilanne arvioidaan toisella kertaa. Mulla tilannetta vaikeuttaa se, että masuvauva on ollut jo pitkään paikoillaan, joten ennuste kääntymiseen huonompi. Minulle vastannut laittoi, että makoili pylly pystyssä iltaisin, täytyy sitä ruveta harrastamaan. Minäkin siis kaipailisin tietoja aiheesta enemmän.
 
Kääntämisestä en tiedä kun itsellä huomattiin vasta laitoksella että perätilassa. Ennen kuin synnytystapa päätettiin niin lantiot kuvattiin ja vauvan koko arviotiin. Minulla mahtui hyvin tulemaan ja vaikka olinkin ensisynnyttäjä niin lääkäri suositteli alatiesynnytystä. Sen verran lääkäri kertoi että joissakin sairaaloissa ensisynnyttäjille tehdään aina sektio ja joissakin taas arvoidaan alatiesynnytyksen mahdollisuus. Itse sain tehdä päätöksen sektion ja alatiesynnytyksen välillä, ei painostettu kumpaankaan.
Minä olen kokenut vain perätilassa alatiesynnytyksen joten en osaa sanoa eroaako kivut pääedellä syntyvästä. Synnytys oli minulle helppo, tehtiin välilihaleikkaus ja mukana oli kätilön lisäksi synnytys- ja lastenlääkäri.
 
nekku
Minulla menossa nyt 36+1 viikot ja ensi torstaina aika äitipolille vauvelin perätilan ja muiden syiden takia. Tulen tuon käynnin jälkeen kirjoittelemaan mitä minulle tuosta synnytystavasta sanottiin. Perätilassa vauva on istunut jo ainakin 10 viikon ajan (varmasti kauemminkin) ja lääkäri veikkaili että itsekseen ei käänny ja toisaalta lapsivettä ei ole niin runsaasti että kääntäminen ehkä ei tule onnistumaan. Minulle myös rv 21 sanottu rakenneultrassa, että istukka on etuseinässä.

 
Kiitos nekku :hug: :flower:

"Kiva" että jollain muullakin sama tilanne, ja mahdollisuus kuulla kommentteja. Toivottavasti kaikki menee hyvin sullakin, täällä pidetään peukkuja :wave: Ja odotan, että tulet sitten kirjoittelemaan =)

Niin ja onnea vauvelista, tuleepa hän sitten ulos maailmaan miten päin tahansa B)
 
kokemus
Hei!
Meidän vauva oli myös perätilassa ja mulla oli istukka etuseinässä. En ollut kuitenkaan ensisynnyttäjä.
Vauvaa yritettiin kääntää, mutta ei suostunut kääntymään ja mulle suositeltiin alatiesynnytystä. Oikeastaan sektiosta ei juuri edes puhuttu eikä lantioita edes kuvattu... hirvitti!

Ihmeenkaupalla vauva kääntyi itse loppumetreillä raivotilaan ja synnytin normaalisti

:)

Kääntöyrityksen jälkeen olin vielä sydänkäyrillä jonkun aikaa ja seurattiin vauvan vointia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 10:09 kokemus kirjoitti:
Hei!
Meidän vauva oli myös perätilassa ja mulla oli istukka etuseinässä. En ollut kuitenkaan ensisynnyttäjä.
Vauvaa yritettiin kääntää, mutta ei suostunut kääntymään ja mulle suositeltiin alatiesynnytystä. Oikeastaan sektiosta ei juuri edes puhuttu eikä lantioita edes kuvattu... hirvitti!

Ihmeenkaupalla vauva kääntyi itse loppumetreillä raivotilaan ja synnytin normaalisti

:)

Kääntöyrityksen jälkeen olin vielä sydänkäyrillä jonkun aikaa ja seurattiin vauvan vointia.

Kiitos kokemuksesta :flower: :)

Saanko vielä kysäistä, että millä viikolla sinulla yritettiin tuota päältä mahan käännöstä? Entä eikö sitten lääkärit sanoneet mitään, että istukka etuseinässä jotenkin vaikeuttaisi tms. kääntöyritystä, tai johtuiko mahdollisesti siitä, ettei vauvaa onnistuttu silloin saamaan kääntymään?

Niin ja sekin vielä kiinnostaisi, että huomasitko ollenkaan sitä, kun vauva sitten kääntyi itse raivotarjontaan? Vai vasta synnytyksessäkö se tuli ilmi?
 
kokemus
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 15:12 aapee kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 10:09 kokemus kirjoitti:
Hei!
Meidän vauva oli myös perätilassa ja mulla oli istukka etuseinässä. En ollut kuitenkaan ensisynnyttäjä.
Vauvaa yritettiin kääntää, mutta ei suostunut kääntymään ja mulle suositeltiin alatiesynnytystä. Oikeastaan sektiosta ei juuri edes puhuttu eikä lantioita edes kuvattu... hirvitti!

Ihmeenkaupalla vauva kääntyi itse loppumetreillä raivotilaan ja synnytin normaalisti

:)

Kääntöyrityksen jälkeen olin vielä sydänkäyrillä jonkun aikaa ja seurattiin vauvan vointia.

Kiitos kokemuksesta :flower: :)

Saanko vielä kysäistä, että millä viikolla sinulla yritettiin tuota päältä mahan käännöstä? Entä eikö sitten lääkärit sanoneet mitään, että istukka etuseinässä jotenkin vaikeuttaisi tms. kääntöyritystä, tai johtuiko mahdollisesti siitä, ettei vauvaa onnistuttu silloin saamaan kääntymään?

Niin ja sekin vielä kiinnostaisi, että huomasitko ollenkaan sitä, kun vauva sitten kääntyi itse raivotarjontaan? Vai vasta synnytyksessäkö se tuli ilmi?
Heipä hei!

Kääntöyritys tehtiin rv 35+1 ja kyllä se etuistukka varmaan vaikeutti sitä kääntöyritystä, mutta ei lääkärit sitä sen kummemmin kommentoineet, paitsi lääkäri itse luuli että kääntyy, mutta ultratessa huomattiin, että perätilassa köllötti.
En huomannut itse kääntymistä, mutta epäilin vauvan kääntyneen, koska potkut tuntuivat jälleen ylävatsassa :) Vauva kääntyi raivotilaan siis n. 11 päivää ennen syntymäänsä =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 12:00 Esikoinen tulossa kirjoitti:
Hei!

Mulla vielä pari kuukautta laskettuun aikaan, odotan esikoistani. Vauva viihtyy perätilassa, ollut jo n. puolitoista kuukautta. Th sanoi, että ei muuten seurata, kuin vasta synnytystapa-arviossa viikolla 36. Jos silloin on vielä perätila, varataan uusi aika ja otetaan sydänkäyrä, että voidaanko käännösyritystä edes tehdä. Jos äänet yhtään normaalia heikommat, ei kuulema edes yritetä käännöstä. Sanoi, että silloin todennäköisesti tehdään suunniteltu sektio.

Mitkä syyt vaikuttavat siihen, että se on sitten sektio, eikä alakautta voisi edes yrittää synnytystä? Minulle jäi käsitys, että koska olen ensisynnyttäjä, niin siksi. Vai onko tämä sairaalakohtaista?

Te, jotka olette synnyttäneet perätilassa olleen vauvan, millainen se synnytys alakautta oikein oli? Sattuuko enemmän? Kestääkö kauemmin? Onko totta että suurempi riski että napanuora kiertyy kaulan ympäri? YMS?

Ja sitten tuosta istukasta, luin täältä että jos vauva perätilassa ja istukka etuseinämässä, niin silloin ei voida myöskään kääntämistä yrittää? Pitääkö siis paikkansa? Onko siinä vaara, että istukka voi irrota, vai mikä?

Kiitos paljon vastauksista, toivon todella että niitä tulee. Kaikki on niin uutta ja pelkään ja jännitän synnytystä tosi paljon...
Heippa. Laitan sinulle linkin omista synnytyksistäni, joista olen aiemmin kirjoittanut tänne, jos saisist sieltä jotain vastausta kysymyksiisi. Kivun jokainen kokee eri tavalla, eikä se varmaankaan eroa olipa vauva tulossa pää tai pylly edellä. Jokainen synnytys on niin erilainen. Joissakin sairaaloissa tehdään automaattisesti sektio, jos vauva on perätilassa ensisynnyttäjällä, oma neuvolan terkkarisi tietää varmasti mikä käytäntö on synnytyssairaalassasi. Ota nämä asiat puheeksi myös neuvolassasti/äitipolilla, helpottaa varmasti, kun saat jonkun kanssa pohtia näitä asioita. Tsemppiä tulevaan!

http://www.kaksplus.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=733639


 
nekku
No niin, eli tänään oli sitten käynti tuolla äitipolilla. Ja vauva edelleen köllöttelee perätilassa. Sektio sovitiin kahden viikon päähän, nyt alkoi todella jänskättää! :eek:

Lääkäri sanoi että minulla lapsivettä viikkoihin nähden aika vähän ja että kääntö ei tulisi onnistumaan ja toisaalta alatiesynnytykseen ei myöskään haluta lähteä koska lapsivettä kohtuu vähän. Toisaalta jos olisin alatiesynnytystä itse kovasti halunnut olisi tästä voinut varmaankin vielä tarkemmin keskustella, mutta sen verran tuota perätilasynnytystä olen kerinnyt pohtia, että sektio tuntui sitten kuitenkin tässä tilanteessa paremmalta vaihtoehdolta, vaikka itse sektiokin kovasti jännittää...

Mutta pääasia että kaikki menisi hyvin oli synnytystapa mikä tahansa, eiköstä.

Tsemppiä sinullekin tulevaan ja mukavaa kesää! :flower:
 
Esikoinen tulossa ap
KIITOS :flower: kaikille paljon näistä kokemuksista :heart: ja onnea tulevaan!

Meillä taisi nyt käydä niin hyvin, että vauva kääntyi raivotarjontaan! Toivon vain, että niin päin kestäisikin synnytykseen saakka. Jännitän niin kovasti mahdollista perätilasynnytystä ja leikkausta, että olen kyllä toooooosi onnellinen! Ja voihan olla, ettei enää käänny perätilaan, kun tilaakin alkaa olla aika vähän. Mutta vielä synnytystapa-arvio edessä, jolloin sitten varmaan lopullisesti selviää.

Onnea odotukseen ja elämään muutenkin kaikille teille :flower:
 
Sinulle ap
Kiva juttu, että vauvasi kääntyi raivotilaan :) Voisitteko vielä synnytyksen jälkeen tulla kertomaan, miten teidän synnytykset meni??
Olisi kiva kuulla nekin kokemukset ja monelle asian kanssa "painiville" saattaisi olla apuakin näistä tiedoista.

Onnea teille kuitenkin synnytyksiin ja mukavaa kesää!! =) :flower:
 
Esikoinen tulossa ap
Kiitos :)

Tulen kertomaan sitten, että miten kävi. Voi olla että tulee jo kuukauden sisään lähtö, kun suppareita niin paljon :/ Mutta voi myös olla, että menee yli ja vielä piiiiiitkä aika :whistle: On tää niin jännää kun ei voi mitenkään ennustaa, mitä ja milloin edessä B) Pitäiski varmaan alkaa laitella noita vauvan tavaroita valmiiksi ja pestä edes koneellinen vaatteita, jotta on sitten jotain päälle pantavaa jos tosiaan etuajassa päättääkin tulla.

Onnea kaikille :flower:
 
Rv 39+0 ja lapsi on perätilassa. Painoarvioksi saatiin 3,5 kg ja lantio kuvattiin. Olen ensisynnyttäjä ja sain itse valita synnytänkö alakautta vai halaunko sektion. Lääkäri kertoi, että alakautta saa synnyttää, jos lapsi ei paina yli 4 kg, lapsivettä on tarpeeksi ja lantiosta mahtuu tulemaan. Itse valitsin alatiesynnytyksen. Nyt sitten odotellaan, että koska synnytys käynnistyy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Esikoinen tulossa:
Hei!

Mulla vielä pari kuukautta laskettuun aikaan, odotan esikoistani. Vauva viihtyy perätilassa, ollut jo n. puolitoista kuukautta. Th sanoi, että ei muuten seurata, kuin vasta synnytystapa-arviossa viikolla 36. Jos silloin on vielä perätila, varataan uusi aika ja otetaan sydänkäyrä, että voidaanko käännösyritystä edes tehdä. Jos äänet yhtään normaalia heikommat, ei kuulema edes yritetä käännöstä. Sanoi, että silloin todennäköisesti tehdään suunniteltu sektio.

Mitkä syyt vaikuttavat siihen, että se on sitten sektio, eikä alakautta voisi edes yrittää synnytystä? Minulle jäi käsitys, että koska olen ensisynnyttäjä, niin siksi. Vai onko tämä sairaalakohtaista?

Te, jotka olette synnyttäneet perätilassa olleen vauvan, millainen se synnytys alakautta oikein oli? Sattuuko enemmän? Kestääkö kauemmin? Onko totta että suurempi riski että napanuora kiertyy kaulan ympäri? YMS?

Ja sitten tuosta istukasta, luin täältä että jos vauva perätilassa ja istukka etuseinämässä, niin silloin ei voida myöskään kääntämistä yrittää? Pitääkö siis paikkansa? Onko siinä vaara, että istukka voi irrota, vai mikä?

Kiitos paljon vastauksista, toivon todella että niitä tulee. Kaikki on niin uutta ja pelkään ja jännitän synnytystä tosi paljon...

Hei!

Synnytin oman esikoiseni (nyt 5 kk) perätilassa. Käännöstäkin yritettiin raskausviikolla 37, mutta ei suostunut kääntymään. Istukka oli etuseinämässä, joten en usko sillä olevan vaikutusta käännösyritykseen. Sain tietää perätilasta joskus viikolla 32 ja aluksi ajattelin etten ikinä synnyttäisi perätilavauvaa. Synnytystapa-arviossa lääkäri kuitenkin vakuutteli alatiesynnytyksen olevan kaikin puolin sektiota parempi vaihtoehto sekä itselleni että vauvalle. Lantion puolesta kun vauva mahtui hyvin tulemaan. Päädyin sitten alatiesynnytykseen siitä huolimatta että asia mietitytti. En olisi sektiotakaan halunnut. Ainakin näin jälkeenpäin ajateltuna olen tyytyväinen että valitsin alatiesynnytyksen, ainakin kun lapsi on terve ja ongelmia synnytyksessä ei ollut. Toipuminen alateitse synnyttämisestä on kuitenkin paljon nopeampaa. Luulen kyllä että synnytys olisi ollut helpompi jos lapsi olisi syntynyt pää edellä. En tosin voi tietää koska en ole normaalia alatiesynnytystä kokenut. Yhtä paljon se synnytys varmaan kuitenkin sattuu oli se lapsi miten päin tahansa. Ponnistusvaihe oli kai melko pitkä, lähes 2 h, mutta saattoi johtua osaksi myös siitä, että olin valvonut jo yli vuorokauden kun piti alkaa työntää vauvaa ulos.

Olen kuullut että ainakin joissakin sairaaloissa perätilatarjonnan vuoksi päädytään aina leikkaukseen. Minulle leikkausta ei oikeastaan edes tarjottu vaihtoehtona muuta kuin siinä tapauksessa että olisin pelännyt synnytystä.
 
Kaikenlaisia kertomuksia sitä on saanut lukea täällä tuosta perätilasta. Itselläni on nyt menossa raskausviikot 33 ja pikkukaveri on ollut oikeastaan koko ajan perätilassa. Pari hassua kertaa on muljahtanut hetkeksi pää alaspäin ja kääntynyt melkein samantien takaisin. Parin viikon päästä on lääkärintarkastus, jossa tarkistetaan samalla, olisko kaveri kääntynyt oikeinpäin. Jos ei, niin käyn sitten äitipolilla, jossa yrittävät kääntää. En tiedä sitten ollenkaan, uskaltaako oikeasti synnyttää perätilassa, on osat lukemani jutut olleet sen verran pelottavia kokemuksia. Kuulin, että pitäisi kävellä reippaasti ja liikkua paljon, niin vauva ei pääsisi pyörimään niin paljoa, jos se sattuisi kääntymään vielä raivotarjontaan. Miten lie paikkaansapitävää, kellään tietoa asiasta???
 

Yhteistyössä