Perätila, kokemuksia synnytyksestä?

Mulla on nyt viikkoja 32+2 ja vauva edelleen tukevasti perätilassa. Odotan neljättä, ja kaikki aiemmat on tässä vaiheessa aikaa sitten jo kääntyneet.
Missä vaiheessa vielä teidän vauvat on kääntyneet? Entä onko käännetty vatsan päältä? Tai olettteko synnyttäneet perätilassa?
Mietityttää uusi tilanne...
 
"mami2"
kahdessa käännösyrityksessä vauvaa ei saatu kääntymään, vaikka tuntui vatsan päälle hyvinkin liikkuvalta. Lopulta päädyttiin suunniteltuun sectioon. Meillä vaavi oli pertätilassa koko loppuraskauden.
 
Itsekin oon pohtinu et varmaan sektioon päätyisin, mikäli ei nyt käänny. Pelottaa ajatus että vauva jäisi kiinni tai tulisi pahassa asennossa/loukkaisi itsensä ja minua:| siinä ohessa.
Toisaalta haluaisin kovin synnyttää alateitse...
 
aiempi vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Viinipyräle;23074365:
Itsekin oon pohtinu et varmaan sektioon päätyisin, mikäli ei nyt käänny. Pelottaa ajatus että vauva jäisi kiinni tai tulisi pahassa asennossa/loukkaisi itsensä ja minua:| siinä ohessa.
Toisaalta haluaisin kovin synnyttää alateitse...
Kun me miehen kanssa mietittiin, että valitaanko sektio vai alakautta synnytys, niin kysyin lääkäriltä, että jos vauva oisi jo muuten ulkona, mutta pää vielä sisällä ja pää ei mahtuisi tulemaan, niin mitä silloin tehtäisiin.. Lääkäri vain mutisi "niin niin...". Siis ei varmaan tuollaista tapahtuisi, mutta mua se ajatus pelotti, että vauvalla olisikin iso pää, joka ei mahtuisi tulemaan.
 
"äippä"
Meille syntyi vuosi sitten kaksoset ja toka eli b-vauva tuli perä edellä. Pelkäsin ja jännitin, et mitä jos jotain sattuu, mut hyvin meni, tosin olihan se a-vauva jo aukaissut reitin. : ) Ja vauvat olivat n. 2,5 kilosia.
 
Mun tyttö viihtyi koko raskauden perätilassa, muistaakseni kääntöä yritettiin joskus viikolla 36 (?), ei onnistunut. Mulla kuvattiin lantio ja vielä synnytyksen käynnistyttyä varmistettiin, että vauva tulee hyvässä asennossa eikä esim. jalat ekana. Synnytin siis tytön alateitse ja se meni ihan hyvin, kesti 10 minuuttia =) Siinä on siis tärkeää se, että vauva tulee joko peppu ekana tai sitten kai peppu-jalka yhdistelmä kävisi myös, ainakin näin muistelisin?, kunhan on jotain joka painaa tarpeeksi vauvaa ulos. Perätilassa se on siis se peppu.
 
143qew
Perätilasynnytys kyllä onnistuu. Itse tekisin mieluummin niin, kuin menisin sektioon.

Yhdeltä läheiseltä onnistui kääntöyritys, ja hyvä niin. Synnytti lapsensa ihan normaalisti sitten.

Toisella tutulla ei onnistunut kääntöyritys, joten synnytti pertätilassa olevan vauvansa, ja kaikki meni tosi hienosti. Nainen on pienikokoinen, ja kyseessa oli esikoisvauva, joka oli poika, ja vielä suurehko. Ei ollut siis mitään ongelmaa. Jos se olisi oikeasti normaalia vaarallisempaa, niin ei ne lääkärit antaisi ikinä synnyttää perätilassa. Paikanpäällä on myös lääkäri perätilasynnytyksessä, joten siellä olette enemmän turvassa, kuin ne, jotka synnyttävät raivotarjonnassa olevan vauvan. Tilanne on täysin kontrolloitu.
 
Mirette
Meillä esikoinen oli perätilassa, käännösyrityskin tehtiin muttei onnistunut. Alateitse olisin koittanut synnyttää, sitä varten varmistettiin paikat magneettikuvalla, jonka "tuomiona" tuli suunniteltu sektio eteen, ei ollut paikat tarpeeksi kondiksessa (olisi voinut siis jäädä kiinni erääseen kohtaan) jotta alatiesynnytys perätilassa olisi ollut tarpeeksi turvallinen.
 
"vieras"
Minä synnytin alatietä perätila vauvan ja kaikki meni hienosti. Itse oli valinnut muutamia viikkoja aiemmin sektion synnytystavaksi, mutta synnytys käynnistyi joitain päiviä sitä ennen. Sairaalan päivystyksessä vauvan asento vielä ultrattiin ja paikalle ilmestyi lääkäri joka alkoi suostutella alatie synnytykseen. Suostuin sitten "yrittämään" ja helposti tuli vauva ulos 4min ponnistuksella. Jälkeenpäin alkoi mietityttämään että monikin asia olisi voinut mennä vikaan,koska minun lantioitani ei oltu kuvattu etukäteen (ensimmäinen alatie synnytys) ja vauva tuli ainakin toinen jalka edellä. Jos vielä joskus joudun valinnan sektio /alatie eteen niin varmasti valitsen alatien.
 
sektio,
olen nähnyt, miten runneltuna eräskin pihdeillä revitty perätilalapsi ulos saatiin ja kuinka huonokuntoisena..en alkaisi synnyttämään missään nimessä alakautta. myös äidille kokemus oli traumaattinen. onneksi mitään pysyvää ei lapselle jäänyt.
 
Meillä tyttö oli perätilassa. Tarjoutuvana osana oli rv-vkon 37 lääkärissä jalat, joten päädyimme lääkärin suosituksesta valitsemaan suunnitellun sektion. Olen kyllä kuullut paljon positiivisia kokemuksia alakautta perätilavauvan synnyttäneiltä.
 
pt-synnyttäjä
Esikoista odottessani todettiin synnytystapa-arviossa vauvan olevan täydellisessä perätilassa. Viikkoja oli tuolloin 36. Kääntämään ei lähdetty sillä lapsivettä oli niin niukasti. Siinä sitten mietin, että olisiko se sektio vai perätilasynnytys. Kävin magneettikuvissa jossa tsekattiin lantion mitat. Koska lantio oli tilava, verenpaineet yms. muu terveys hyvä ja mun motivaatio kohdillaan synnytystä varten sain pt-synnytystä puoltavan lausunnon lääkäriltä. Itse viimekädessä kuitenkin päätin kumman haluan ja valitsin perätilasynnytyksen. Olisihan aina sekin mahdollisuus, että kesken pt-synnytyksen siirryttäisiin leikkausaliin. Toiveissa oli, että synnytys käynnistyisi itsestään, kun eivät mielellään käynnistele pt-vauvoja. Synnytys käynnistyikin kolme päivää ennen LA:ta ja synnytin terveen tytön. Kaikki meni oikein mainiosti eikä kokemuksesta jäänyt mitään traumoja tms.
 

Yhteistyössä