perätilassa synnyttäneet

olisi kiva tietää, missä asennossa olette synnyttäneet? sain just tietää vauvan olevan perätilassa (rv 37+3) ja olen todella masentunut. odotin kovasti synnytystä, esikoinen tulossa. olen lukenut paljon kirjallisuutta ja niissä sanotaan (ja totta puhuen maalaisjärjellä ajateltuna ihan loogista) että paras perätilasynnytysasento olis kyykky, eli synnytysjakkara, jolloin painovoima on apuna ja muutenki lantio hyvässä asennossa. eli olisin valmis synnyttämään näin, mutta lekuri sanoi, että he eivät muuhun suostu kuin sänkysynnytykseen puoli-istuvassa asennossa, joka siis on lekureille helppo (hyvät näkymät seisoaltaan), mutta mulle ja vauvalle kaikista pahin. ihan hirveetä. mulla on ihan hirvee leikkauskammo, joten sektio ei kovasti houkuta, mutta pakko se on valita, jos en saa synnyttää haluamallani tavalla.

olen käynyt akupunktiossa ja tehnyt kaikki mahdolliset kotiharjoitukset perätilan kääntämiseksi, mutta napero ei vaan suostu kääntymään. :-( on kyllä niin suru puserossa.
 
voi se vieläkin kääntyä. edelleen kerron että 39 raskausviikkoa oli melkein täys ku meidän isokokoinen esikoisvauva heitti vielä ympäri masussa ja synnytin alateitse raskausvkolla 40+3 potran pojan 4420 g. Sitä ennen oli yritetty ulkokäännöstä sairaalassa joka ei onnistunut. Mitään harjoituksia en tehnyt, en semmoisista tiennytkään. Toivoa on vielä..mulla olisi lapsi otettu pois sektiolla koska oli niin suurikokoinen että riskit oli kovat perätilasynnytyksessä. Mutta on sulla vielä toivoa et se kääntyykin.. :hug: Kerron vielä sen minkä olen ennenkin kertonut tällä palstalla että sairaalassa kätilö tarinoi käyneen joskus niinkin että vielä matkalla sektioon leikkaussaliin lapsi oli kääntynyt ja sitten ei oltu sektiota tarvittukaan.
tsemppiä matkaan! :flower:
 
Miljukka
Meidän Milja-neitimme kääntyi perätilaan päivää ennen laskettua aikaa ja käännöstä yritettiin, mutta lääkäri ei onnistunut siinä. Joten lääkäri varasi ajan sektioon. Saimme ajan vasta seuraavalle maanantaille, koska viikonloppusin ei tehdä muuta kuin kiireellisiä leikkauksia. Neitimme kuitenkin päätti sitten kääntyä takaisin oikein päin sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Joten maanantaiaamuna kävimme sairaalassa, jossa ultrattiin ja todettiin asian olevan näin. Vauva voi edelleen hyvin ja me lähdimme kotiin.

Milja-neitimme syntyi loppujen lopuksi kuitenkin sektiolla yliaikaisuuden vuoksi. Ja onneksi syntyi sektiolla, koska neitin kovan kääntyilyn ja pyörimisen takia se oli tehnyt solmun napanuoraan, onneksi ei tiukkaa solmua. Solmu ei aiheuttanut mitään komplikaatiota. Mutta jos synnytys olisi käynnistynyt normaalisti ja Milja syntynyt alateitse, niin napanuora olisi kiristinyt ja aiheuttanut happivajeen, mikä olisi tarkoittanut hätäsektioon joutumista ja ties mitä muuta.

Joten sinulla on toivoa, että vauvasi vielä kääntyy ja syntyy normaalisti. Tai sitten kannattaa miettiä, että josko vain rohkaista itsensä ja valita keisarinleikkaus.
Minun mielestäni suunniteltu sektio oli todella helppo ja miellyttävä kokemus. Parantuminenkin on ollut vaivatonta.
 
nekkusen äiti
Meillä selvis tänään ultrassa että vauva on perätilassa melkein poikittain. Ja oon jo tietysti huolesta soikeena jos se ei käänny, että miten tuommonen synnytetään \|O
Lääkäri ei tosin kuullostanu kovin huolestuneelta, sano että ehtii vielä kääntyä ja jos ei käänny niin voidaan yrittää kääntää, ja alakautta synnyttäminenkin saattaa onnistua (toinen lapsi tulossa, esikoinen oli raivotarjonnassa n. rv 20 lähtien.)
Nyt siis viikkoja 28+6, että ei kait tässä pitäs mitään hätää olla, mut minkäs teet kun pitää olla niin huolehtiva luonne. Rupeaa pikkusen koko synnytys pelottamaan...
 
koiraharrastaja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2006 klo 16:11 nekkusen äiti kirjoitti:
Meillä selvis tänään ultrassa että vauva on perätilassa melkein poikittain. Ja oon jo tietysti huolesta soikeena jos se ei käänny, että miten tuommonen synnytetään \|O
Lääkäri ei tosin kuullostanu kovin huolestuneelta, sano että ehtii vielä kääntyä ja jos ei käänny niin voidaan yrittää kääntää, ja alakautta synnyttäminenkin saattaa onnistua (toinen lapsi tulossa, esikoinen oli raivotarjonnassa n. rv 20 lähtien.)
Nyt siis viikkoja 28+6, että ei kait tässä pitäs mitään hätää olla, mut minkäs teet kun pitää olla niin huolehtiva luonne. Rupeaa pikkusen koko synnytys pelottamaan...
Älä vielä huolestu! Meilläkin nuorimmainen oli vielä viikolla 34 poikittain, kääntyi kuitenkin raivotarjontaan itsestään. Laskeutui kuitenkin vasta synnytyssalissa, kun lapsivedet meni... :)
 
Meidän vauva on edelleen poikittain, laskettu aika on tänään! Hän on kokoajan pyörinyt aktiivisesti masussa, joten en ole osannut olla huolissaan. Jos synnytys käynnistyy ja vauveli on väärin päin, sitten leikataan, muuten synnytetään normaalisti. Huomiseksi on kuitenkin aika äitipolille käännökseen.

Ja aloittajalle: lääkäri ei määrää, missä asennossa lapsi syntyy, vaan äiti! Ja äiti valitsee sen asennon mikä hänestä tuntuu hyvältä, se on aina lapsellekin paras asento. Älä anna lääkärien määrätä jos mitään varsinaista vaaraa ei vauvalla ole, vaan tee niin kuin itsestä tuntuu.
 
nekkusen äiti
Miekin törmäsin joka paikassa mistä tietoa olen "kaiken halavatun varalta" hakenu, (mm. sairaaloiden omat nettisivut) että perätilavauva pitää synnyttää gynekologisessa tutkimusasennossa... Siis haloo, voidaanko oikeesti vaatia tuommosta??
 
Heissan!

Moni teistä näyttää pitävän mahdollisena synnyttää perätilassa olevan vauvan?? Itse olen 37+5 ja vauveli perätilassa. Minulle ei ole puhuttu mistään muusta vaihtoehdosta kuin sektiosta!!? Onko sairaaloilla eri käytäntö vai mitä ihmettä?

Menen perjantaina sairaalaan, jolloin tsekataan josko ois kääntynyt. Silloin päätetään myös leikkauspäivä. Ilmeisesti vauvan koko katsotaan myös silloin. Voiko siis olla, että "minunkin" sairaalani päätyy perätilasynnytykseen, jos vauva on siihen sopivan kokoinen...? He eivät ole kuitenkaan edes maininneet, että muuta mahdollisuutta olisi kuin sektio!

Hämmästelen...
 
nekkusen äiti
Mie olen käsittäny että perätilassakin olevan vauvan voi synnyttää alakautta, riippuu äidin lantion mitoista jne. Mutta voisko tosiaan olla että sairaalakohtasia eroja tässäkin asiassa?
 
Kyllä siinä tuntuu olevan paljonkin sairaalakohtaisia eroja. Joissain sairaaloissa annetaan äidille enemmän sananvaltaa sektion ja alatiesynnytyksen välillä ja joissain lähdetään suoraan siitä että jos asento sekä vauvan ja lantion mitat antavat myöden niin alakautta lähdetään synnyttämään.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2006 klo 18:49 Tuleva äityli kirjoitti:
Heissan!

Moni teistä näyttää pitävän mahdollisena synnyttää perätilassa olevan vauvan?? Itse olen 37+5 ja vauveli perätilassa. Minulle ei ole puhuttu mistään muusta vaihtoehdosta kuin sektiosta!!? Onko sairaaloilla eri käytäntö vai mitä ihmettä?

Menen perjantaina sairaalaan, jolloin tsekataan josko ois kääntynyt. Silloin päätetään myös leikkauspäivä. Ilmeisesti vauvan koko katsotaan myös silloin. Voiko siis olla, että "minunkin" sairaalani päätyy perätilasynnytykseen, jos vauva on siihen sopivan kokoinen...? He eivät ole kuitenkaan edes maininneet, että muuta mahdollisuutta olisi kuin sektio!

Hämmästelen...
Perätilassa olevan lapsen voi synnyttää jos lantio antaa myöden ja jos peppu on tulossa edellä tai toinen jalka edellä. Jos lapsi on sen sijaan tulossa molemmat jalat edellä tulee kyseeseen ilman muuta sektio. Varmaan on paljon sairaalakohtaisia eroja, mutta näin ainakin taysissa sanottiin. Itsellä lapsi oli perätilassa vielä vkolla 37, mutta kääntyi sopivasti ennen synnytystä. Lopulta meillä mentiin kuitenkin sektioon otsatarjonnan vuoksi. :(
 
Minä synnytin esikoisen perätilassa ja juuri tuolla ns. "poikkipöydällä" selällään. Oli yllätysperätila joka huomattiin vasta vesien mentyä synnytyssalissa. Hyvin tuo tuolta tuli, en revennyt tms. eikä jäänyt pahoja muistoja. Täytyy vaan sanoa että itselläni ei ainakaan tullut edes mieleen että olisin siinä tilanteessa lähtenyt kömpimään minnekkään jakkaralle...

Käsittääkseni jos lapsi on perätilassa niin äidin on lapsen kannalta turvallisin olla vaakatasossa koska napanuora voi luiskahtaa ensi ulos ja jäädä puristuksiin ja tästä seuraa hapen puute.

Mä en ainakaan saanut lähteä enää edes vessaan pissalle kun oli huomattu et vauva istuu kun intiaani.

 

Yhteistyössä