Perhepäivähoitajaksiko?

  • Viestiketjun aloittaja Miettijä
  • Ensimmäinen viesti
Miettijä
Minulla olisi kaavakkeet, jolla voisin hakea pph:ksi. Mietintämyssy on päässä ja syvällä, itselläni on kaksi lasta, saan kotihoidontuen ja kuntalisän. Voisin ottaa siis kaksi lasta hoitoon. Palkkahan on ihan naurettava työhön nähden. Kuitenkin saisin hieman lisätuloja eikä tarvitsisi viedä omia hoitoon. Mitä tehdä? Onkohan se sama palkka kaikille, joilla ei ole koulutusta? Siis kuntakohtaisesti ainakin. Jos olet pph, niin mitä sinä saat? Onko muita samaa miettiviä? Mielipiteitä muutenkin saa laittaa. Kiitos =)
 
Olen miettinyt, kaveri oli. Hänellä oli kaksi hoitolasta ja kaksi omaa lasta. Palkkaa sai nettona alle 500€ kuussa. (- kulut) Tykkäsi ja jaksoi pari vuotta... Mun mies ei suostu moiseen, enkä itsekään varmaan jaksaisi.
 
mies kannattaa myös huomioida
Minun äitini oli perhepäivähoitaja. Palkasta en tiedä, mutta ensimmäiset lapset tulivat aamuisin klo 6.30 ja viimeiset lähtivät klo 18. Äiti jaksoi ihan hyvin, mutta isä tahtoi hermostua, kun ei saanut olla rauhassa kotona aamuisin eikä palattuaan väsyneenä töistä. Se oli lopulta syynä siihen, että äiti lopetti pph:n hommat.
 
Miettijä
Mitenkähän se käytännössä onnistuis, kun mies on kaksvuorotyössä. Iltavuorosta on kotona n. 23, joskus myöhemminkin eli nukkumassa siinä 23.30 tai jopa puolen yön aikaan. Jos kuudelta tulee hoitolapsi, niin mitenkähän tuo nukkuminen onnistuu, kun makkarit on molemmin puolin keittiötä ja olohuonetta... Eli vilske on aina seinän/oven takana.
 
"Tsirppu"
En tiedä mitä ajatuksia haluat jaettavaksi, mutta minulla on tämmöinen kun nyt tekee mieli avatua :D Siis jos alat pph:ksi niin sitoudu asiaan ja toivonmukaan olet oikeasti hyvä lasten kanssa. Ja nautit vieraittenkin lasten kanssa olemisesta :D

Itse muistan kun olin perhepäivähoidossa lapsena (Olen nyt +20) pph oli ihan hirveä ja tuntui että hän teki sitä vain siksi että sai pitää omia lapsiaan kotona. Muistan kun ensimmäisiä kertoja olin siellä ja itkin ikävissäni äitiä niin pph tuhahti "Lopeta se viuraaminen, ei ne takaisin itkemällä tule" hän oli ankara ja saattoi välillä sanoa asioita rumasti joita en ymmärtänyt silloin mutta ymmärrän nyt. Hän myös kohteli "rikkaampien" perheen lapsia paremmin kuin "köyhempien" (Kuten minä). Toinen pph otti syliin kun oli paha olla ja touhusi tasapuolisesti kaikkien lasten kanssa ja piti kuria asiallisesti ilman nimittelyjä.

Eihän se mikään rahasampo työ ole mutta päivähoitokuluissa säästäisi kun omat lapset juuri kotona.
 
Miettijä
Tuota mä just pelkään, että jos en osaiskaan olla tasapuolinen kaikille. Mut eniten mietityttää, et musta tulis ankarampi omille ku toisten lapsille. Ja se mikä tuossa hirvittää, on se työmäärä, koska pitää ehtiä laittamaan myös ruoka, joka mieluiten sais olla monipuolista. On kuitenkin eri asia laittaa ruoka kahden lapsen kuin useamman kanssa ja vielä kun osa ei ole omia, niin vastuu on erilainen. Ja sitten mietin myös sitä, että se koti on aina ehdittävä siivota seuraavaksi päiväksi, kun taas vieraan työssä, jos mua väsyttää illalla, voin nostaa jalat kohti kattoa ja olla rennommin. Ei sillon haittaa villakoirat nurkissa, kun ne ehtii siivoamaan seuraavanakin päivänä. Mutta pph:n työssä ne on siivottava, ei sinne viitti ottaa lapsia vastaan, jos on likasta. Oon niin tunnollinen ja sitoutuvainen, että mua pelottaa nimenomaan se, että mä en ehdi tehdä kaikkea täydellisesti ja väsyn työtaakan alle. Ja kun ei se palkkakaan kuitenkaan ole kaksinen siihen työhön nähden. Ja haluaisin sitten myös ehtiä pelaamaan ja askartelemaan lasten kanssa ja keksimään heille eri juttuja ja kun ajattelen asiaa, niin alkaa vaan tuntumaan, että miten sitä ehtii... Ja entäs jos herätys on jo puoli kuus itellä ja omat lapset ei ala tarpeeksi ajoissa nukkumaan, niin miten sitä jaksaa... Tosin tämä nyt on edessä vieraankin työssä. Mutta tiedän, että jos mun pitää herätä puoli kuus, niin mun on oltava ysiltä sängyssä. Kyllä meillä lapset laitetaan nytkin nukkumaan puoli ysi, mutta on iltoja jolloin meinaa mennä ranttaliksi ja nukkumaan meno viivästyy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miettijä;22806342:
Tuota mä just pelkään, että jos en osaiskaan olla tasapuolinen kaikille. Mut eniten mietityttää, et musta tulis ankarampi omille ku toisten lapsille. Ja se mikä tuossa hirvittää, on se työmäärä, koska pitää ehtiä laittamaan myös ruoka, joka mieluiten sais olla monipuolista. On kuitenkin eri asia laittaa ruoka kahden lapsen kuin useamman kanssa ja vielä kun osa ei ole omia, niin vastuu on erilainen. Ja sitten mietin myös sitä, että se koti on aina ehdittävä siivota seuraavaksi päiväksi, kun taas vieraan työssä, jos mua väsyttää illalla, voin nostaa jalat kohti kattoa ja olla rennommin. Ei sillon haittaa villakoirat nurkissa, kun ne ehtii siivoamaan seuraavanakin päivänä. Mutta pph:n työssä ne on siivottava, ei sinne viitti ottaa lapsia vastaan, jos on likasta. Oon niin tunnollinen ja sitoutuvainen, että mua pelottaa nimenomaan se, että mä en ehdi tehdä kaikkea täydellisesti ja väsyn työtaakan alle. Ja kun ei se palkkakaan kuitenkaan ole kaksinen siihen työhön nähden. Ja haluaisin sitten myös ehtiä pelaamaan ja askartelemaan lasten kanssa ja keksimään heille eri juttuja ja kun ajattelen asiaa, niin alkaa vaan tuntumaan, että miten sitä ehtii... Ja entäs jos herätys on jo puoli kuus itellä ja omat lapset ei ala tarpeeksi ajoissa nukkumaan, niin miten sitä jaksaa... Tosin tämä nyt on edessä vieraankin työssä. Mutta tiedän, että jos mun pitää herätä puoli kuus, niin mun on oltava ysiltä sängyssä. Kyllä meillä lapset laitetaan nytkin nukkumaan puoli ysi, mutta on iltoja jolloin meinaa mennä ranttaliksi ja nukkumaan meno viivästyy.
en siis suosittele sinulle
 
Miettijä
Jos joku tois sen ruuan valmiina ja antas tilat käyttöön (eli siellä kävis siivooja) niin kyllähän tuo sitten olis ihan inhimillistä. Miksihän pph:lle maksetaan niin vähän, vaikka varmasti tulee kunnalle halvemmaksi kuin päiväkoti?

Mitä tarkotit tuisku77 että sai nettona alle 500 euroa miinus kulut? Onko tuosta paljon aikaa?

Miksi et suosittele mulle? Siis just tuon perfektionismin vuoksi? Kuitenkin tuntuu, että haluaisin nimenomaan olla lasten kanssa. Hoitaa omat kotona ja ottaa koululaiset vastaan sillon kun ovat pieniä. Muiden lasten hoitaminen ei tunnu pahalta, mutta ainoastaan se jaksaminen sitten, että ehtii imuroida jne.

Toisaalta sitten omien vieminen tarhaan, työssä käynti, väsyneenä tankille ja kauppaan lasten kanssa, laittaa ruokaa joka on valmis viiden jälkeen ja ehtiä juttelemaan lasten kanssa jne. niin on siinäkin melkonen homma.
 
"pph"
Minä en koe työtäni raskaaksi ollenkaan. Päivät ovat kyllä pitkiä, mutta joka päivä on kahden tunnin huili kun lapset nukkuvat. Meillä lapset leikkivät hyvin keskenäänkin jos en jostain syystä jaksa joka päivä panostaa. Yleensä kyllä jaksan. Omia lapsia mulla ei enää kotona olekaan, joten illat ovat vapaat.
En kyllä väsynyt liikaa vaikka omat olivat vielä pieniäkin :) En tosin ole mikään tressaajakaan. Lasten kanssa toimin todella luontevasti ja koen tämän työn omakseni. Tietynlainen luonnehan tähän työhön vaaditaan, mutta jos sellainen on, niin suosittelen lämpimästi. Palkaksi tästä työstä saa rahan lisäksi paljon kiitosta sekä lapsilta että vanhemmilta ja joka aamu työt alkaa neljällä halauksella :)
 
yx pph
Ei ne päivät välttämättä ole pitkiä,Sinulla vielä kun omia 2 nii saat sen 2 hoitoon ja hyvällä tuurilla ovat samasta perheestä :) Itselläni myös 2 omaa ja 2 vierasta ja päivät 6-7 tuntia.Mutta tietysti hyvä varautua niihin pitkiinkin.Itse olen ollut pph n.6 vuotta ja olen tykännyt.Mietin itsekkin noita samoja asioita silloin kuin aloitin mutta päätin että jos alkaa näyttää että väsyn tai itse tunnen itseni huonoksi lopetan :)
Meidän kunnassa auttaa paljon ihana ohjaaja joka on sanonut ettei paikat aina tarvitse olla tiptop ei ne siellä lasten kotonakaan ole ;)ja Lasten on annettava paljon leikkiä,se on tärkeä osa lapsen kehitystä ja meillä perhepäivähoidossa sitä korostetaan :) erilaisia puuha juttuja saa olla mutta ei kuulemma liikaa ja itse ainakin lapset huomioon ottaen järjestän.En pakota lapsia esim.askartelemaan jos he haluavat mieluummin leikkiä.Katsotaan sitten toinen päivä uudelleen.
Ja toisaalta noihin ruuanlaittoihin yms. menee siitä päivästä yllättävän paljon aikaa,joskus tuntuu ettei muuta kerkiäkkään,vaikkka välillä valmistelen seuraavan päivän lounasta esim.unien aikana tai illalla...

Rikastumis mielessä tätä työtä ei kannata ruveta tekemään mutta sen sinä varmasti tiesitkin :)
 
"yks"
minä olin. palkka riippui siitä miten oli lapsia. lapsimäärä vaihteli yhdestä kolmeen. yksi lapsi hoidossa 6-16 ja jos oli muita niin saattoi iltapäivästä vielä venyä.
itse jaksoin kyllä, mutta vanhemmat lapset kärsi, kun ei ollut omaa rauhaa eikä kotona saanut tehdä ja syödä niinkuin huvitti.
myös miehellä teki tiukkaa varsinkin loma-aikoina ja iltavuoroissa..
lopetin siis.
 
nnnn
Mä tein 4vuotta kunnes jäin ä-lomalle. Alotin kun esikko oli 2,5v joten hoidossa oli 3 kokopv lasta omnani lisäksi. Tykkäsin , sillä olen lastenhoitoalalla ollut jo 20vuotta.
Lapset oli hoidossa arkisin 7-17
 
Minä aloitin yksityisenä perhepäivähoitajana viime syksynä. Nuorin täytti nyt marraskuussa 3 ja oli pakko keksiä jotain (edes pientä) tuloa. Vakkarityöpaikkaa ei ole, ja tämä tuntui ihan hyvältä ratkaisulta "toistaiseksi". Itseasiassa, en olis edes ajatellut tätä vaihtoehtoa mutta kun naapuri kysyi ottaisinko heidän tytön hoitoon (meidän vanhemman kaveri), oli päätös helppo. Meillä on siis tokaluokkalainen ja 4-vuotias tuon 3-veen lisäksi.

Yksityiseksi aloin siitä syystä, että saan (edes vähän) paremman palkan ja erityisesti siksi että voin itse valita tarjokkaista hoitolapset. Mulle on ollut tulossa lapsia, jotka tulisivat esim. 6.30 ja/tai lähtisivät klo 17. Näille olen sanonut kiitos ei sovi meidän rytmiin. Myöskään ihan pientä en ole suostunut ottamaan. Nyt hoitoryhmässä on omien lasten lisäksi naapurin 4-vuotias (hoitoaika 8.15-16) ja rauhallinen 2-vuotias (hoitoaika 7.30-16). Aamupäivät olemme lähinnä ulkona ja iltapäivisin hoidokit nukkuvat 2,5-3 tuntia!

Yksityisenä saan myös itse päättää palkkani (no mitä vanhemmat suostuvat maksamaan, on eri juttu), meidän kunnassa on yksityisen hoidon kuntalisä 200 euroa kaikenikäisille. Palkka muodostuu siis vanhempien osuudesta (sama kuin kunnallisella) eli 254 + kelan yksityisen hoidontuki 160 + yksityisen hoidon tuen kuntalisä 200 = 614 euroa per lapsi. Tästä toki menee vero ja yel, mutta ne ei kovin paljon ole. Ai niin, hoitokuluja saan vähentää noin 100 euroa kuussa eli n. 500 eurosta per lapsi menee verot.

Ei ole mikään elämänpituinen ura minulle, mutta toistaiseksi on ihan kivaa. Koulutukseltani olen sosionomi amk, ja lastentarhanopena viimeiseksi työskennellyt. (No kotiäitivuosina tein keikkaa sosiaalialalla muuallekin). Puolitoista vuotta vielä ainakin jatkan, kunnes hoitotyttö ja oma tyttö lähtevät eskariin. Sitten ehkä jo jotain muuta..
 

Yhteistyössä