Perhepäivähoitajan koirat

  • Viestiketjun aloittaja "mmari"
  • Ensimmäinen viesti
"mmari"
Kouluttaudun työkkärin kautta perhepäivähoitajaksi ja nyt mieleeni tuli että miten teen kun meillä on kaksi isohkoa koiraa jotka eivät ole tottuneet lapsiin. Varsinkin vanhempi koira varmasti ärähtää jos lapsi menee paijailemaan kun ei vieraiden aikustenkaan huomiosta nauti. Nuoremmalle koiralle leikkiseura varmasti kelpaa mutta se on liian raju kaveri lapsille. Koiramme ovat muuten kilttejä, enkä halua että lapset niitä pelkäävät mutta juurikin tuo kun eivät oikein osaa olla lasten kanssa. Koirat voivat myös kauhistuttaa joitakin vanhempia ja rotua kohtaan monesti on ennakkoluuloja.
 
"vieras"
No, ei tuo kovin hyvältä kuulosta. Onko sun mahdollista viedä koirat päiväksi hoitoon tai "lukita" portilla yläkertaan?

Jos ei, niin ei taida onnistua perhepäivähoitajana toimiminen omassa kodissa.
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
vhv
No koirat erilleen lapsista tai muualle. Tarhaan tai portilla muihin tiloihin. Turha ruokkia lasten koirapelkoja ja muutenkin lapset voivat suuttuessaan tehdä koirille jotain. Lasten kanssa olevan koiran tulee olla tosi lapsivarma ja kestää se hännästä veto ja lelulla pamautus.
 
adc
En tuossa kohtaa edes harkitsisi pph:n ammattia, elleivät koirat voisi olla ulkotarhassa lasten hoitoaikana. Noilla tiedoilla en todellakaan laittaisi koiria ja vieraita lapsia sekunniksikaan toistensa seuraan.
 
"mmari"
Koulutus on työkkärin määräämä, karenssia olisi tullut jos olisin kieltäynyt. Tykkään kyllä lapsista ja voisin perhepäivähoitajana toimia mutta tuo nyt on ongelma. Sanoin siitä kyllä mutta vastaus on "No mutta onhan monissa perheissäkin koiria". Asumme rivitalossa, joten pihalle koiria ei voi laittaa päiväksi ja on vain yksikerroksinen asunto joten toiseen kerrokseenkaan ei voi laittaa. Täällä päin ei ole mitään koirien päiväkotia, eikä tuttuja joille voisin viedä. Tuntuu etten kehtaa alkaa asiasta vääntämään vastaan kun sitten kuitenkni ajattelevat etten vain halua tehdä kyseistä työtä. Aion kyllä asiasta uudestaan mainita mutta luulen että vastaus on taas joku iloisesti sanottu "Koiriahan on monissa perheissäkin niin eihän se ole ongelma, kyllä kaikki osapuolet tottuu".
 
juuh
Jos sä olet itse epävarma koiriesi suhteen ja jos sinulla on vähänkään pelkoa, että koira voisi tehdä lapselle jotakin, et voi ottaa hoitolapsia. Mun lapsien hoitopaikassa on kaksi koiraa, pieniä karvapalloja ja kaikki sujuu oikein hyvin. Varahoitajallakin on koira ja naapurissa asuvalla pph:lla. Kenelläkään heistä ei ole ongelmia koiriensa kanssa suhteessa hoitolapisiin. Kaikilla on koirille oma paikka/huone, johon koirat voivat halutessaan mennä ja johon koira voidaan laittaa, jos meno menee liian "hurjaksi". Kaikilla myös koira voi ulkoilla yksin takapihalla. Mainitsit jotain rodusta... jos kyseessä on rotu, joka on hyökännyt lasten päälle, ei kovin moni ehkä halua tuoda lapsia teille hoitoon, varsinkin jos et tiedä, miten pitäisit lapset ja koiran erossa toisistaan...
 
"mmari"
Ai niin, kyllähän sä tuolla pph:n ammattitutkinnolla voit mennä töihin päiväkotiin tai ryhmikseen, ei oma koti ole ainut vaihtoehto!
Paikkakunnallamme järjestetään tämä koulutus juurikin siksi että toimisimme sitten omissa kodeissamme. Kun perhepäivähoitajista jotka toimivat kotonaan on pula, monien jäätyä eläkkeelle. Ainut mistä kysyttiin oli asunnon koko, että ei sentään mihinkään yksiöön lapsia pitäisi ottaa.
 
"mmari"
Ja varmasti asutte yksiössä ettet voi koiria päiväksi laitttaa oven/portin taakse eri huoneeseen kuin lapset?
Asuntomme on kolmio. Meidän makuuhuoneeseen ei sängyn lisäksi juuri muuta mahdu ja sängylle koirat eivät saa edes mennä. Toinen huone on tietokonehuone/vierashuone ja jos koirat sinne suljen päiväksi niin aika pieneksi jää lasten tila jos eivät voi sitten siellä olla ja nukkua.
 
dfdf
Jos työkkäri/kunta todellakin pakottaa sinut ottamaan hoitolapsia samaan tilaan koiriesi kanssa, niin vaadi heitä allekirjoittamaan paperi, jossa ko. taho on korvausvelvollinen hoitolapselle ja sinut vapautetaan vastuusta. Anna kirjallisena myös raportti koiriesi mahdollisesta uhasta lapsille. Kertoisin asiasta myös mahdollisten hoitolasten vanhemmille, jotta hekin voisivat puuttua tilanteeseen.

Todella törkeää asettaa vieraat lapset vaaralle alttiiksi.
 
Eiköhän ongelma ratkea sillä ettei kukaan anna sulle lapsia hoitoon. Itse en ainakaan antaisi, ellet kerran pysty takaamaan lasten turvallisuutta. Muutenkin älyttömän pienen kuuloinen kämppä jos hoitolapsiakin ottaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="mmari";25496790]Asuntomme on kolmio. Meidän makuuhuoneeseen ei sängyn lisäksi juuri muuta mahdu ja sängylle koirat eivät saa edes mennä. Toinen huone on tietokonehuone/vierashuone ja jos koirat sinne suljen päiväksi niin aika pieneksi jää lasten tila jos eivät voi sitten siellä olla ja nukkua.[/QUOTE]

Ethän sä sitten voi ottaa lapsia. En tod antas omaani paikkaa missä tollasia koiria eikä onnistu niiden laittaminen päiväksi muualle.
 
minulla oli koiria kun olin pph. koirat AINA eri paikassa kuin lapset. vaikka koirat eivät lapsista välittäneet, niin koskaan ei voi tietää!!! meillä koirat kesällä tarhassa ja talvella khh, johon oli portti. näkivät sieltä kodin touhut,mutta eivät päässeet lasten joukkoon. eli jos meinaat pph:n töitä tehdä ja koiria et saa ulos, niin koirat pois :(
 
"vieras"
ainoa vaihtoehto sinulle on parityöskentely.
Menet jonkun toisen hoitajan kotiin. Sinne tulee sitten 8 lasta. Täällä hyvin yleinen juttu.

Ylensä sellanen hoitaja asuu omakotitalossa ja on leski, sekä omat lapset muuttaneet jo pois.
 
"mmari"
minulla oli koiria kun olin pph. koirat AINA eri paikassa kuin lapset. vaikka koirat eivät lapsista välittäneet, niin koskaan ei voi tietää!!! meillä koirat kesällä tarhassa ja talvella khh, johon oli portti. näkivät sieltä kodin touhut,mutta eivät päässeet lasten joukkoon. eli jos meinaat pph:n töitä tehdä ja koiria et saa ulos, niin koirat pois :(
Minulla on aina ollut koiria ja tulee aina olemaan, niistä en luovu. Nuorempi koira on vielä sen verran nuori että hänet saisi varmasti tottumaan lapsiin, mutta moni vanhempi voi kauhistella kun on kaksi sakemannia talossa. Eiväthän ne isoja ole, mutta monilla on tietynlainen kuva.
 
uts
[QUOTE="vieras";25496994]ainoa vaihtoehto sinulle on parityöskentely.
Menet jonkun toisen hoitajan kotiin. Sinne tulee sitten 8 lasta. Täällä hyvin yleinen juttu.

Ylensä sellanen hoitaja asuu omakotitalossa ja on leski, sekä omat lapset muuttaneet jo pois.[/QUOTE]

tällainen ap:n kuvailema koiratilanne taas on monessa lapsiperheessäkin: koirat ovat joillekin ihmisille tärkeämpiä kuin lapset; siis HALOOOOOOO!!!!

koira on eläin, joka ei ole yhtä arvokas kuin ihmistaimi. koira voi olla kiva harrastus, mutta jos se on vaaraksi tai haitaksi ihmiselle, se pitää antaa pois parempaan paikkaan tai lopettaa!!! ymmärtäkää nyt jo!
 
"xxx"
ei sillä rodulla ole mitään väliä. Mutta jos vanhempi koiristasi on epäluotettava jopa aikuisille niin sinä et todellakaan voi antaa se olla samassa tilassa lasten kanssa.

Oli se sitten pikkuinen mäykky tai iso sakemanni. Jos on selkeä vaara että voi näykätä/purra niin pitäisi olla selkeä juttu.
 

Yhteistyössä