Perhepäivähoitajat pitävät itseään kasvattajina?!?!

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
No eikös kaikki hoito ole sitä varhaiskasvatusta jote sitten kiireiset opettajat jatkavat koulussa?
niinpä, ihminen joka viettää päivittäin 8 tuntia lapsen kanssa, varmasti joutuu kasvatus tehtäviin.tietysti pääasiassa vanhemmat kasvattaa, mut kyllä pph:t sitä kasvatustyötä tekevät kuitenkin.

 
vieras
Kyllä sen vain niin on,että pph:t ovat varhaiskasvattajia. Pph viettää usein jopa 8-9 tuntia päivässä lapsen kanssa ja vanhemmat ehkä noin puolet tuosta ajasta+viikonloput niin aika iso osa kasvatuksestä jää myös pph:n vastuulle. Usein pph on myös se joka opettaa potalle,pukemaan,syömään eri ruokia,opettaa käyttäytymään ryhmässä ym...
 
miira
meillä jopa opettaja sanoi lähihoitajakoulussa, mihin myös pääsee näitä 16 vee lapsosia että suurin osa opetusajasta menee kasvatukseen! Eli kyllä se kuuluu sinne päiväkotiin ja kaikille meille jotka tavalla tai toisella on lasten kanssa tekemisissä oli lapsi sitten kenen tahansa niin aina täytyy ohjata :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Hulda huoleton:
:eek: No jos kasvattaja on yhtä kiireinen kuin pph, niin ei voi olla muuta kuin ongelmia tiedossa tulevaisuuden nuorilla :/

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200709026537073_uu.shtml
Mikä sun pointtis on?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Hulda huoleton:
:eek: No jos kasvattaja on yhtä kiireinen kuin pph, niin ei voi olla muuta kuin ongelmia tiedossa tulevaisuuden nuorilla :/

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200709026537073_uu.shtml
Mikä sun pointtis on?
Täytyy tunnustaa ettei tääkään tyhmä nyt ymmärtänyt ap:n pointtia.. :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
p.askapuhetta, sanon mä.

eine mitään kasvata. Eihän opettajatkaan ole kasvattajia. perhepäivähoitaja on LASTENHOITAJA, ei muuta.
Miksei? Jos pph:t vaikkapa opettavat pukemaan, syömään, käyttäytymään, pelaamaan, askartelemaan..miksei se ole kasvatusta???? Mikä on jos em. asiat ei ole?
 
Liila
Kyllä meidän perhepäivähoitaja ainakin oli myös kasvattaja. Hän opetti lapselle, mikä on sallittua ja mikä ei. Ja muutenkin lapsi oppi paljon uusia asioita tädin hoivissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
p.askapuhetta, sanon mä.

eine mitään kasvata. Eihän opettajatkaan ole kasvattajia. perhepäivähoitaja on LASTENHOITAJA, ei muuta.
eihän lapsia kasvateta vain 1 tunti päivässä vaan 24/7 jolloin jokainen joka viettää lapsien kanssa useamman tunnin, omalta osaltaan kasvattaa sitä lasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Liila:
Kyllä meidän perhepäivähoitaja ainakin oli myös kasvattaja. Hän opetti lapselle, mikä on sallittua ja mikä ei. Ja muutenkin lapsi oppi paljon uusia asioita tädin hoivissa.
näinpä... ja kyllä meillä ainakin pph on myös vanhempien tukena... kyllä tarpeen vaatiessa häneltä on aina voinut kysyä neuvoa...
 
pph
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
p.askapuhetta, sanon mä.

eine mitään kasvata. Eihän opettajatkaan ole kasvattajia. perhepäivähoitaja on LASTENHOITAJA, ei muuta.

Kyllä meitä perhepäivähoitajia käsketään tuolta ylemmältä tasolta tukemaan vanhempia kasvatustyössä. En nyt sanoisi, että olen pelkkä kasvattaja, olen hoitaja joka tukee lapsen kasvua ja kehitystä yhdessä vanhempien kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
vanhempien kuuluu nuo asia topettaa, hoitaja vainhuolehtii, että lapsella on ruokaa ja turvallinen aikuinen lähellä
Sanotaan näin, että jos se hoitaja ei lapselle puhu esim. päivän aikana mitään, lyö vaan ruoan lapsen eteen ja on hiljaa, ei leiki, ei neuvo/opeta niin silloin ei kasvata, mutta kyllä se vaan kasvattaa sitä lasta jos sitä hoitaa suurimman osan viikosta!! Ja mikä paha tuossa sanassa nyt on, ei se silti tarkoita sitä etteikö vanhemmatkin olisi niitä kasvattajia ja vielä päävastuussa.

 

Yhteistyössä