PERHEPÄIVÄHOITAJAT

Hei te jotka toimitte kunnallisena perhepäivähoitajana,kertokaapa kokemuksianne,palkkaus,lapsiryhmän koko,työpäivän pituus,ylityö,lomat jne.Hyvät ja huonot puolet?Kannattako ryhtyä tuohon työhön.
 
yksi sellainen
Moi minä olen vaihtanut täydellisesti alaa alkaessani perhepäivähoitajaksi. Olin pankkialalla ja lasten kanssa sitten n. 7 vuotta kotona, äitiys-,hoito-, ja virkavapautta. Sitten ei enää huvittanut mennä "oikeisiin" töihin. Aloin opiskelemaan ja sit vaan lapsia hoitoon. Aloitin puolitoista vuotta sitten ja olen täysin nauttinut hommasta. Raskaita päiviä välillä mutta eipähän tarvitse stressata omien hoidon suhteen. Kunnallisesti tätä teen ja hoitolapsia on 6 iältään 1-5 vuotiaita. Palkkauksen suhteen parempaakin varmaan saa muualta, mutta....Hyvin kaikki on toiminut. Jos tunnet alaan kiinnostusta niin siitä vaan hoitajaksi. Millainen koulutus sulla on? Ja otetaanko sinun kunnassasi uusia hoitajia ja millainen olisi tarve? Ylitöistä sen verran että minulle kertyy aikapaljon ja pidän aina silloin tällöin vapaa päivän jos hoitolapset saa kivuttomasti varapaikkaan. Ei kannata rahana ottaa menee hurjasti veroa.
Rohkeasti vaan uudelle alalle. :flower:
Tsemppiä ja ilmoittele kuinka kävi
 
Mäkin olisin kiinnostunut kokemuksista. Ajattelin aloittaa pph:n työt kesän jälkeen. Meidän kunnassa on pulaa hoitajista ja olen hoitaja koulutukseltani, joten luultavasti saisin hoitolapsia itselleni.
 
hups
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2007 klo 16:35 yksi sellainen kirjoitti:
Kunnallisesti tätä teen ja hoitolapsia on 6 iältään 1-5 vuotiaita. Palkkauksen suhteen parempaakin varmaan saa muualta, mutta....Hyvin kaikki on toiminut.
Meillä on rajana 4 lasta, omat mukaanlukien.
 
Kyllä se raja on ihan kaikilla laissa määrätty, eli 4,5 lasta eikä yhtään enempää. Eli vaikkapa 4 kokopäiväistä ja yksi puolipäiväinen. Ja omat alle kouluikäiset lasketaan myös tuohon ryhmään, vievät yleensä paikan mutta palkkaa et heistä saa =( Paitsi Kelalta kotihoidontuen kunnes lapsi täyttää 3v.
Surkeat on palkat alalla, esim. mulla kun omani lisäksi 3 kokopäiväistä niin palkka on kuukaudessa n.900 euroa brutto. Ja sitten siihen päälle vähän kulukorvausta (ruoat yms., ei ole iso korvaus).

Työaikalain piiriin ei kuuluta, eli ihan ympäripyöreitä päiviä periaatteessa saisit raataa -laillisesti- eikä tosiaan näy palkassa kovastikaan.

Että isosta työstä todella surkea palkka, ei ole reilua! Olis kiva kun jossain kohtaa sais vähän arvostustakin välillä.
 
Naurettava palkka pph:lla. Oon ihan tosi järkyttynyt!!! Työ on raskasta ja vaativaa sekä vastuullista. Ite en ole phh. Menkää phh:t lakkoon, ei noilla palkoilla tarvitse kenenkään suostua tekemään työtä!!!
 
pööpöti
Mulla neljä lasta ja palkka n. 1300e puhtaana käteen. Tässä työssä on niin paljon hyviä puolia, että olen katsonut kannattavaksi tehdä jopa tuolla palkalla.
 
mekkoliini
mä olen juuri alkamassa yksityiseksi perhepäivähoitajaksi,joten saan vähän enemmän kuin kunnalliset.sekä omia vapauksia.mutta tärkeintä tässä on se,että saa olla kotona ja omatkin lapset saa olla kotona,saa tehdä itte ruuan jne.
 
pööpöti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.02.2007 klo 21:18 mekkoliini kirjoitti:
mä olen juuri alkamassa yksityiseksi perhepäivähoitajaksi,joten saan vähän enemmän kuin kunnalliset.sekä omia vapauksia.mutta tärkeintä tässä on se,että saa olla kotona ja omatkin lapset saa olla kotona,saa tehdä itte ruuan jne.
Mitä vapauksia mahdat tarkoittaa? Olen ollut aikanaan myös yksityisenä, eikä vapauksien suhteen eroja ollut.
 
lapsia hoitoon
Hei! Minulla kova pohdinta päällä, aloitanko keväällä yksityisenä vai kunnallisena. Yksityisenä olen jo ollut reilun pari vuotta ennen toisen lapseni syntymää... siinä oli hyvää se, että sai itse valita lapset, ketä otti hoitoon, ja työajat... muuta hyvää siinä ei sitten ollutkaan... paitsi isompi palkka, joka ainoana tekijänä nyt houkuttelee jatkamaan yksityisenä eikä kunnallisena...
 
Miksi pitää saada VALITA lapset joita haluaa ottaa hoitoon? Eikös se oo ammattitaitoa että osaa ja pystyy hoitamaan lapsia kuin lapsia??

Millä perusteella valitsette lapset?? Mitä te sanotte perheelle joka tulee tutustumaan teille ja sen jälkeen ilmoitatte että ette otakkaan heidän lasta hoitoon?

:eek: Mä jään aina miettimään tätä "saa valita lapset" lausetta ja ois kiva kun siihen sais valaistusta :D
 
lapsia hoitoon
Vai jäit miettimään, miksi haluaa valita lapsia soitoon... no ihan vain lähinnä sen takia, et sais "normaalin työajan".. ettei mitään älypitkiä päiviä tulis. en oo kyllä koskaan vielä kenellekään sanonu, etten teidän lapsia ota hoitoon :)
 
Sihteeri
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.02.2007 klo 13:21 pööpöti kirjoitti:
Mulla neljä lasta ja palkka n. 1300e puhtaana käteen. Tässä työssä on niin paljon hyviä puolia, että olen katsonut kannattavaksi tehdä jopa tuolla palkalla.
Eihän tuo mielestäni mikään huono palkka ole, jos kerran jää 1300 euroa käteen. Itse olen ammattikorkeasta valmistunut, teen töitä sihteerinä ja minulla jää noin saman verran käteen, eli 1300 euroa.

Eihän nyt voi olettaa, että pphoitajalle insinöörin palkkoja maksettais.
 

Yhteistyössä