Perhepäivähoitajille pari kysymystä

  • Viestiketjun aloittaja miettivä
  • Ensimmäinen viesti
miettivä
Miten työaikalaki on vaikuttanut teidän työpäiviin? Eli siis minkäpituisia työpäiviä teillä on?

Mikä on palkkatilanne? Numeroissa, kuinka paljon palkkaa saatte /kk, jos teillä on 4 hoidokkia?

Kuinka paljon kulukorvaus on yhdestä lapsesta per päivä, ja mitä kaikkea siitä katetaan? Ruuat, pesuaineet, askartelutarvikkeet, lelut... ? Voiko verotuksessa vähentää mitään?

Mieluummin kunnalle töihin vai oma pulju pystyyn?

Olen nyt hoitovapaalla oman lapsen kanssa ja olen ennen ollut pk:ssa töissä. Olen miettinyt jos jossain kohtaa ostettais isompi talo ja alkaisin pph:ksi, ainakin siksi aikaa kunnes omat lapset kasvaa teini-ikään. Sais olla kotona kun omat lapset tulee koulusta jnejne.
 
"åppi"
Työaikalaki ei vaikuta jos teet yksityisenä.
Tulot 720 € x 4 ja tästö pois YEL ja vero sekä ruokakustannukset. Noin 40% pois tulosta.
Itsellä jää käteen ruuan jälkeen 1400€... Joskus ei tuotakaan jos hoitolainen uupuu. Joudun maksamaan silti kuukauden verot yms. Kun yrittäjä olen.

yksityisenä tosin määrittelen itse ketä otan , millain olen auki ja milloin kiinni. Itse teen 7--16:30 ja koulujen lomat kiinni paitsi kesäkuun.
Minun tykönä tosin ei ole näitä työajan takia tulevia vapaita.
 
Työpäivät on edelleen yhtä pitkiä, useimmilla hoitajilla n.9-10 tuntia, mutta ylityövapaita kertyy sitten paljon.

Palkka on neljästä lapsesta n.1350, mutta sinulla kun on omia pieniä lapsia niin heidät/hänet lasketaan hoitoryhmääsi, joten et voi saada hoitoon neljää vierasta lasta.

N.4,50 kulukorvaus ja kattaa ihan kaiken, ruuat, lelut askartelutarvikkeet, veden, sähkön, kodin kulumisen...Ei voi saada verovähennyksiä.

Itse olen kunnallinen hoitaja, yksityisenä hankaluuksia tuottaa lasten varahoito loma-aikoina tai jos vaikka se oma pikkuinen sairastuu niin varahoitoa ei sitten ole.
 
"åppi"
Työpäivät on edelleen yhtä pitkiä, useimmilla hoitajilla n.9-10 tuntia, mutta ylityövapaita kertyy sitten paljon.

Palkka on neljästä lapsesta n.1350, mutta sinulla kun on omia pieniä lapsia niin heidät/hänet lasketaan hoitoryhmääsi, joten et voi saada hoitoon neljää vierasta lasta.

N.4,50 kulukorvaus ja kattaa ihan kaiken, ruuat, lelut askartelutarvikkeet, veden, sähkön, kodin kulumisen...Ei voi saada verovähennyksiä.

Itse olen kunnallinen hoitaja, yksityisenä hankaluuksia tuottaa lasten varahoito loma-aikoina tai jos vaikka se oma pikkuinen sairastuu niin varahoitoa ei sitten ole.
tämä on vanhaa tietoa varahoidosta . Ykstyisen perheet voi tehdä sopimuksen lähipäiväkotiin jos mahtuu että käyttävät tätä jos yksityinenhoitaja sairastuu. 5 pv kuukaudessa saa käyttää ja maksoi muistaakseni 15€ päivä. Tämän korvaaminen on sitten yrittäjä ja perheen välinen asia.
Mutta suku ja ystävät yms. Pitää olla kunnossa.

Itsellä sairastelun kynnystä toki nostaa se että se on suoraan tulon menetystä jos olet sairas. Kova kuume ja oksennustauti on ainoat jolloin olen sairaana. Muuten teen työt vaikka nuhassa yms . Tai no jalan katkeaminen estää työn teon mutta tätä varten on vakuutus noin 140€ kk joka sitten korvaa tulon...

yksityinen on yhtä valvottua kuin kunnallinen ja luultavammin pääset koulua käymään.

kannattaa silti harkita onko motiivi oikea aloittaa pph. Omien ja hoitolaisten sovittaminen yhteen ei ole aina helppoa. Olet paljon vastuussa oman ja hoitolapsen hyvinvointiin.
 
"Josefiina"
Okei, tuo olikin minulle ihan uutta et saavat käyttää kunnallista varahoitoa. Onneksi tullut tuollaisia parannuksia, kun tässä työssä on paljon niitäkin epäkohtia. Vaikka siis tykkäänkin työstäni paljon :)
 
jaah
[QUOTE="åppi";29695695]tämä on vanhaa tietoa varahoidosta . Ykstyisen perheet voi tehdä sopimuksen lähipäiväkotiin jos mahtuu että käyttävät tätä jos yksityinenhoitaja sairastuu. 5 pv kuukaudessa saa käyttää ja maksoi muistaakseni 15€ päivä. Tämän korvaaminen on sitten yrittäjä ja perheen välinen asia.
Mutta suku ja ystävät yms. Pitää olla kunnossa.

Itsellä sairastelun kynnystä toki nostaa se että se on suoraan tulon menetystä jos olet sairas. Kova kuume ja oksennustauti on ainoat jolloin olen sairaana. Muuten teen työt vaikka nuhassa yms . Tai no jalan katkeaminen estää työn teon mutta tätä varten on vakuutus noin 140€ kk joka sitten korvaa tulon...

yksityinen on yhtä valvottua kuin kunnallinen ja luultavammin pääset koulua käymään.

kannattaa silti harkita onko motiivi oikea aloittaa pph. Omien ja hoitolaisten sovittaminen yhteen ei ole aina helppoa. Olet paljon vastuussa oman ja hoitolapsen hyvinvointiin.[/QUOTE]

Paikkakuntakohtaista tuo varahoito päiväkodissa.Täällä Vantaalla ei ole sellaista.Toki on joitakin päiväkoteja joihin ennakolta saa kuka vaan varata sarunnaishoitoa.Maksaa kuitenkin noin 40€ koko päivästä.
 
mietinpä tässä
Saako perhepäivähoitaja mitään avustusta ulkoiluvaatteisiin ja jalkineisiin? Kun lasten kanssa pitää olla ulkona säällä kuin säällä ympäri vuoden. Esimerkiksi sadepäiväna vesisateessa tavallisen ulkoilijan tuulipuku ja tennarit kastuu läpimäräksi ensimmäisen viidentoista minuutin aikana ja kun työ on kuitenkin ulkona niin ei säätä voi valita. Millaisia ulkoiluvarusteita teillä on ja saitteko niihin avustusta?
 
miettivä
Ei taida saada. Ei me ainakaan pk:ssa saada, vaikka sinnekkin pitää varusteet hankkia työtä varten. Työtä varten hankituista varusteista voi saada verovähennyksen, jos ne on sellaisia mitä "ei voi käyttää normaalielämässä". Siis esim. saappaita sä voit käyttää työn ulkopuolellakin, joten niitä ei voi vähentää.
 
"Vieras."
Ei saa avustuksia.

Palkka neljästä n.1600€ siitä ostetaan ruuat ja kaikki muut tarvikkeet.
Myös sähkö ja vesi.

Jos ostaa talon niin kannattaa huomioida et talossa olisi kiva tila lapsille ,esim ylimääränen makuuhuone.
Täällä suosiossa on talot joissa tilava alakerta omalla sisäänkäynnillä.

Päivät 10-12h eli liian pitkiä.
Varahoito järjestelmää ei ole. Sinne viedään missä tilaa.
Vapaapäiviä tulee viikko pidetty putkeen.
 
"Vieras."
En omista kumipukua. Saappaat vain pelto hommisa jalassa.
Eli kun sataa riittävästi emme ulkoile. Ei ole paikkaa missään kuivata niitä vaatteita. Eivät edes kuivu siihen mennessä kun lähtevät kotiin.
 
miettivä
Talon etsiminen kyllä tulee olemaan pieni haaste. Mutta onhan tässä aikaa. :) Oma sisäänkäynti lapsille olisi plussaa, tosi hienoa jos siihen saisi vielä pienen oman eteisen heille. Ainakin oma leikki/nukkarihuone pitäisi olla ja oma vessa. Ja oma isohko piha, mihin saa leikkipihan.

Tiedän ettei työ ole hyvin palkattua, mutta eipä ole nykyinenkään. Tykkäisin tehdä töitä kotona, ja siitä että saa tehdä asioita omalla tavallaan. Ja pieni lapsiryhmä on siitä ihana, että on oikeasti aikaa olla niiden omien hoidokkien kanssa, päiväkodissa työ on sellaista liukuhihnameininkiä :/
 
miettivä
Asia ei ole vielä ajankohtainen. Hommaan olisi tarkoitus ryhtyä vasta kun kuopuskin olisi sen 3 v. Koska siinä kohtaa yleensä mennään töihin, ja 3 vuoden ikäinen mielestäni kaipaakin jo enempi päiväkotimaailmaa kuin perhepäivähoitajan hoitoa. Olen ollut ryhmiksessä, ja mielestäni se oli huono yli 3-vuotiaille. Täällä on kyllä ihan tavallista että hoitajan omat isommat voi käydä päiväkodissa.
 
"Vieras."
Täällä on päiväkoti paikoista pulaa.
Eikä sitä ekana täytetä pph omilla lapsilla.
Sinne otetaan ekana lapsia joiden vanhemmat töissä kodin ulkopuolella.

Itse en veisi milloinkaan kaltaisellesi lapsia. Hylkäät omasi.
 
miettivä
Meidän isompi käy yksityisessä päiväkodissa :) Hoito on hyvää, lapsi saa tehdä ja oppia siellä kaikkea kiinnostavaa ja näkee omanikäisiä kavereita. Minusta se on lapsen OIKEUS käydä päiväkodissa jo tuossa iässä. Pienet pallukat sitten perhepäivähoitajalle, parempihan se niin on. Eikä varata harvoja pph;n paikkoja pitämällä siellä isoja lapsia. Täällä kunnallakin isot siirretään lähes poikkeuksetta 3 vuoden iässä päiväkotiin, ja se onkin hyvä juttu. Jos mulle tulis tänne 3 kpl alle 3-vuotiasta lasta, niin mitä ihmeen hienoa siinä muka on esim. 4-vuotiaan lapsen kannalta? Sen ikäinen haluaa jo omanikäistä seuraa ja leikkejä.

Hylkääminen me selvästi käsitetään hieman eri tavalla.
 

Yhteistyössä