perhetyöntekijä

Oletteko erityislapsen takia saaneet perhetyöntekijältä apua ja tukea arkeen?

Me saamme,kun meillä ei läheisistä ole apua tai tukea. Perhetyöntekijä tulee vahtimaan lapsia tarvittaessa jos on päivällä jotain omaa menoa ja mies on töissä.

Ei meille mitenkään määrätty apua,itse pyydettiin. Pelästyin vaan hiukan kun se tuli sosiaalitoimiston kautta. Sosiaalitoimistosta mulla ainakin tulee äkkiä mieleen lasten huostaanotto. Sillä pelkäänkin että mitä muut ihmiset ajattelevat meistä kun saamme apua sieltä. Ajattelevatko asian niin että emme pärjää lastemme kautta. Mutta meidän oli pakko saada jostain tukiverkko,kun sukulaisista sitä ei saa.

Onko kellään ollut samanlaista tilannetta?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2006 klo 10:15 äippä kirjoitti:
Oletteko erityislapsen takia saaneet perhetyöntekijältä apua ja tukea arkeen?

Me saamme,kun meillä ei läheisistä ole apua tai tukea. Perhetyöntekijä tulee vahtimaan lapsia tarvittaessa jos on päivällä jotain omaa menoa ja mies on töissä.

Ei meille mitenkään määrätty apua,itse pyydettiin. Pelästyin vaan hiukan kun se tuli sosiaalitoimiston kautta. Sosiaalitoimistosta mulla ainakin tulee äkkiä mieleen lasten huostaanotto. Sillä pelkäänkin että mitä muut ihmiset ajattelevat meistä kun saamme apua sieltä. Ajattelevatko asian niin että emme pärjää lastemme kautta. Mutta meidän oli pakko saada jostain tukiverkko,kun sukulaisista sitä ei saa.

Onko kellään ollut samanlaista tilannetta?
kirjoitusvirhe,siis lastemme kanssa.(ei kautta) ;)
 
Mä en ymmärrä tuollaista pelkoa!!! Ei ne perhetyöntekijät mitään kyttää! Ja eikö se ole ihan sama mitä muuta ajattelevat? koskaan kukaan ei kelpaa kaikille.

MÄ olen yksinhuoltaja vuoden vanhalle pojalle. Perhetyöntekiä on käynyt koko lapseni elämä ajan. Meillä on tukiverkostoa (mummolat ja ystävät lähellä), mutta halusin kuitenkin jonkun ulkopuolisen.
Kun perhetyöntekijä on paikalla, hän vie lapsen ulos ja minä siivoan, tai sitten he ovat meillä ja itse lähen kauppaan tms.
 
ei tarvi pelästyä
Olen menossa tekemään EHO-päätöstä sos.toimistoon pojastamme, että saisimme joskus tilapäisapua. Sosiaalityö on pitkälti ennalta ehkäisevää aj tuo huostaanotto on varmasti aika pientä loppujen lopuksi. Olemme ihan tavallinen akateeminen perhe, mutta tukiverkot ovat kaukana. Ihan sama mitä muut ajattelee ja useimmat kyllä varmasti ymmärtävät tilanteen, kun selittää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2006 klo 10:56 Vieras kirjoitti:
Mä en ymmärrä tuollaista pelkoa!!! Ei ne perhetyöntekijät mitään kyttää! Ja eikö se ole ihan sama mitä muuta ajattelevat? koskaan kukaan ei kelpaa kaikille.

MÄ olen yksinhuoltaja vuoden vanhalle pojalle. Perhetyöntekiä on käynyt koko lapseni elämä ajan. Meillä on tukiverkostoa (mummolat ja ystävät lähellä), mutta halusin kuitenkin jonkun ulkopuolisen.
Kun perhetyöntekijä on paikalla, hän vie lapsen ulos ja minä siivoan, tai sitten he ovat meillä ja itse lähen kauppaan tms.
Kiitos vastauksestasi,yritän ottaa saman asenteen kuin sinulla. Etten pelkäisi asiaa ja en välitä mitä muut ajattelevat. Itseänikin ärsyttää se että ajattelen liikaa mitä muut meistä mahtavat ajatella.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2006 klo 11:15 ei tarvi pelästyä kirjoitti:
Olen menossa tekemään EHO-päätöstä sos.toimistoon pojastamme, että saisimme joskus tilapäisapua. Sosiaalityö on pitkälti ennalta ehkäisevää aj tuo huostaanotto on varmasti aika pientä loppujen lopuksi. Olemme ihan tavallinen akateeminen perhe, mutta tukiverkot ovat kaukana. Ihan sama mitä muut ajattelee ja useimmat kyllä varmasti ymmärtävät tilanteen, kun selittää.
Kiitos! Yritän unohtaa mitä muut ajattelee. Kun itse tiedän että tästä kaikesta meidän perhe hyötyy ja se on tarkeintä!
 
meillä ei ole käynyt perhetyöntekijä,mutta ollaan kyllä oltu lastensuojelun piirissä..olin väsymisen (ja masennuksen) takia pariinkin otteeseen ensikodissa lasten kanssa lepäämässä.ja siirryin siitä avopalvelujen puolelle.tuli kyllä tarpeeseen,jos en olisi silloin sieltä apua saanut tilanne tällähetkellä ois ihan toinen :eek:

eipä siis mietitä mitä mahd. muut ajattelee vaan apua pyytämään kun siihen on tarvis! :hug:
 
hei!

meillä kävi viime syksynä kunnan perhetyöntekijä muutaman kerran "tutustumis-käynneillä", jolloin mm. ulkoilutti perheemme kahta vanhinta lasta, minun hoitaessa silloista erityistämme sisällä, tai siivotessa tms. Tarkoitus oli, että neljännen lapsemme synnyttyä perhetyöntekijä tulisi aina tarvittaessa avukseni, jotta jaksaisin erityisemme kanssa ja arki sujuisi edes jotenkin. Vauvan synnyttyä erityisemme oli kuitenkin viimesten kuukausien aikana niin paljon lastenosastolla hoidossa, että koskaan ei ehtinyt tulla varsinaista tarvetta perhetyöntekijän pyytämiseen. Niin ja aloite perhetyöntekijän avun pyytämiseen meille tuli erityistämme hoitaneelta neurologilta, joka sanoi suunnilleen niin, että pitkällä aikavälillä, ihan vain meidän vanhempien jaksamista ajatellen, olisi hyvä, jos perhetyöntekijä kävisi. joten soitin itse kuntaan ja pyysin perhetyöntekijää käymään ja mielellään auttoivat. En koskaa ajatellut mitä muut siitä ajattelivat, ajattelin sen lähinnä niin, että joku toinen tekee sen, mihin itse en "repeä". Ihminenhän on, myös erityisen äiti tai isä, kuitenkin rajallinen jaksamiseltaan ja varsinki ehtimiseltään, joten ota vain hyvällä mielellä vastaan apu, mitä saat. =)
 
niin ja joku kyseli, mistä sellaisen perhetyöntekijän saa. se on siis entinen kodinhoitaja, nykyään vaan yleisimmin kunnissa on perhetyöntekijät, jotka auttaa perheitä ja muut sosiaaliset tahot sit vanhuksia ym. Ite soitin kuntaan johtavalle kodinhoitajalle ja selostin tilanteemme ja sitä kautta asiat lähti liikkeelle. :)
 
niin ja vielä ap.lle, meillä sitä tukiverkkoakin on jonkin verran, mutta tästä lähialueelta ei ollut ketään, joka olisi uskaltanut erityistämme tarvittaessa hoitaa, joten siksi päädyimme kunnan taholle.
 
huom
On olemassa kahdenlaisia perhetyöntekijöitä! Toiset tulevat kotipalvelun kautta, ovat siis samanlaisia kuin kotipalvelutyöntekijät; auttavat kodinhoidossa, siivouksessa, lastenhoidossa jne. Sitten on perheohjaajat, jotka eivät tosiaankaan ole kotipalvelun työntekijöitäeivätkä tee kotihommia, vaan seuraavat, tukevat, kannustavat ja ohjaavat apua tarvitsevia perheitä/äitejä/isiä pärjäämään lastensa kanssa ja muutenkin selviytymään elämästään.
 

Yhteistyössä