peruna vs. bataatti

Vielä jauhan kiinteiden aloituksesta vaikka paljonhan niistä on jo keskustelua ollut. Ollaan nyt vkonloppuna aloittamassa poitsulle, ja perunalla haluaisin aloittaa mutta mahavaivoja pelkään. Toisaalta kuulin että bataatti on helpommin allergisoiva. Eli,

kummalla aloititte ja tuliko oireita? :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuulija:
Alkuperäinen kirjoittaja sofia78:
Aloitin perunalla, tuli kauheat masuvaivat ja posket helahti punaieksi. Sitten kokeiltiin bataattia ja sitä ollaankin siitä asti syöty, sopi hyvin.
ootko sen jälkeen syöttänyt perunaa jo uudestaan? sopiiko? kiinnostaa kun mainitsit että posket helahti punaiseksi ja meillä ollut vähän samaa ongelmaa
Yritin toissapäivänä syöttää perunamuussia, ei suostunut syömään kun yhden lusikallisen ja sen jälkeen melkein oksensi. Meillä tyttö nyt jo 9kk.
Tosta määrästä ei ainakaan tullut poskiin mitään. Muuten ei olla kokeiltu.
 
Peruna on keskimäärin herkemmin allergisoivaa kuin bataatti. Bataatin etuna on myös se, että se on useimmiten vatsalle "hellävaraisempi" kuin peruna, varsinkin aloituskiinteänä. Bataatin maku on vauvoille helpompi kuin peruna sellaisenaan.
 
Lara83
Me aloitettiin perunalla johon lantrasin ekoilla kerroilla runsaasti rintamaitoa. Eihän se pelkkä peruna mikään makuelämys varmastikaan ole mutta tyttö söi sitä kyllä kiltisti. Mitään oireita ei siitä tullut.
Bataattia ei olla vieläkään kokeiltu kun ei oo ollut meidän perheen ruokavaliossa muutenkaan, ehkä pitäisi kokeilla =)

Neidillä nyt ikää reilut 7kk ja melkein kaikkea ollaan syöty (kiinteät aloitettiin 5kk iässä todella hitaalla tahdilla.). Ja mikään ruoka-aine ei ole aiheuttanut allergiaa..

=)

Tsemppiä kokeiluihin.
 
me aloitettiin perunalla,mutta tytön masu meni kovalle..kokeiltiin patattia,ja sehän upposi hyvin.nyt teen yleensä silleen että perunaa sotken jonkun muun kasviksen kanssa sekaisin..paljasta perunaa ei ole saanut.ei meilläkään patatti kuulu muun perheen ruokavalioon..olen tytölle tehnyt patattisosetta pakkaseen jääpalakuutiorasioihin.
 
no mä aloitin kaikkea muuta kun oikeaoppisesti päärynäsoseella ja riisijauhopuurolla...

mutta sitten seuraavaks bataatti ja sitten vasta peruna, koska:
ensinnäkin äidinmaito on makeaa ja bataatti makeampi kun peruna niin ajattelin sen uppoavan paremmin - tää on ihan mun omia aatoksiani, mutta toiminut nyt kahdella lapsella
ja siksi toiseksi pelkkää perunasosetta ei oikeen voi pakastaa kun se menee kokkareiseksi, bataattisosetta taas voi ja kun alkuun ne sosemäärät on niin pieniä, niin en viitsinyt aina joka kertaa varten tehdä uutta satsia; bataattia pakastin kanssa jääpaloina, kuten joku edellinenkin kirjottaja on tehny

bataatti on muuten hyvä esim. perunan ja porkkanan ohella lihakeittoon tai kasvissosekeittoon, kannattaa kokeilla :p
 
Potulla, ei oireita. Bataatista tykkää enemmän, koska on makeampaa. Ruukaan tehdä pottu-bataatti ja porkkana-pottu-soseita ja lisätä niihin muita kuutioita (kukkakaali, parsakaali, maissi ja nyt yli 8 kk iässä keitettyjä vihanneksia.).
 
Meillä alotettiin bataatilla. Tosin syöty vasta tämä viikko kiinteitä, mutta hyvin tuntuu uppoavan. Tänään annoin jälkkäriksi muutaman lusikallisen luumusosetta, joka aiheutti pientä irvistelyä, mutta meni kuiteski ;)

Seuraavaks meinasin sekottaa pottua ja bataattia. Saas nähdä mitä herra tuumaa.
 
mites ois maissi? asian vierestö mutta itse olen hyväksi todennut maissin aloitus soseeksi...kummallakin aloittanu ja hyvin maistunut ja maissi taitaa olla kanssa näihin harvemmin allergisoiviin :wave:
 

Yhteistyössä