Peruskoulu muuttuu, enkku alkaa jo tokalla! Ja ruotsi alakouluun... Aamulehti

  • Viestiketjun aloittaja Kvanttifysiikkakin vois alkaa jo ekalla!
  • Ensimmäinen viesti
Kvanttifysiikkakin vois alkaa jo ekalla!

Jatkossa vieraan kielen opetus saattaa alkaa jo peruskoulun toisella luokalla.
Perusopetuksen yleisiä valtakunnallisia tavoitteita ja tuntijaon uudistamista valmistellut työryhmä ehdottaa, että kielen opiskelua monipuolistetaan.
Tavoitteena on, että ensimmäisen vieraan kielen eli niin sanotun A1-kielen opinnot alkaisivat viimeistään 2. vuosiluokalta. Nykyisin opetus alkaa 3. luokalla.
Työryhmän mukaan oppilaille tulisi tarjota vähintään kolmea vaihtoehtoa A1-kieleksi, joista yksi olisi toinen kotimainen kieli.
A2-kielen opintojen tulisi alkaa viimeistään 5. vuosiluokalta ja B1-kielen opintojen 6. vuosiluokalta. Myös toisen kotimaisen kielen opinnot tulisi aloittaa viimeistään tässä vaiheessa.
Kaksi uutta oppiainetta: Etiikka ja draama
Perusopetuksen valinnaisuutta lisätään ja uusiksi oppiaineiksi esitetään etiikkaa ja draamaa.
Myös oppituntien määrää halutaan lisätä. Vähimmäistuntimäärää esitetään korotettavaksi neljällä vuosiviikkotunnilla eli yhteensä 152 opetustunnilla. Lisätunnit tulisivat 1. ja 2. sekä 5. ja 6. vuosiluokille.
Työryhmä ehdottaa myös valinnaisuuden tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen toteutumisen vahvistamista ja valinnaisuuden lisäämistä merkittävästi vuosiluokille 3-9.
Taideaineiden ja käsityön tuntimäärää lisätään.
Myös liikunnan tuntimäärää lisätään yhteensä neljällä vuosiviikkotunnilla. Yksi sijoittuu vuosiluokille 1 - 2, yksi vuosiluokille 3 - 6 ja kaksi vuosiluokille 7-9.
 
ei pakkoruotsia
Mutta Elinkeinoelämän keskusliitto EK ei hyväksy pakkoruotsin säilyttämistä. EK:lla on oikeasti aika iso painoarvo siinä, mikä liittyy työelämän tarpeisiin.

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/06/ek_luopuisi_ruotsin_pakollisuudesta_1725349.html
 
ei pakkoruotsia
Ja huomatkaa, että tuo on vasta ehdotus! Tuntijakotyöryhmän toiminnasta on jätetty jo eriäviä mielipiteitä, esim. "puheenjohtajan mielipiteistä poikkeavia kantoja ei ole kuunneltu ja esimerkiksi eriäviä kantoja ei ole merkitty pöytäkirjaan".
 
Kunpa EK onnistusis
Alkuperäinen kirjoittaja ei pakkoruotsia:
Mutta Elinkeinoelämän keskusliitto EK ei hyväksy pakkoruotsin säilyttämistä. EK:lla on oikeasti aika iso painoarvo siinä, mikä liittyy työelämän tarpeisiin.

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/06/ek_luopuisi_ruotsin_pakollisuudesta_1725349.html
On tosi outoa, että pakkoruotsi, jota on kauan vastustettu, jyrää nyt väkisin jopa nuoremmille. Täysin käsittämätöntä. Kuka täällä meidän maassa oikein päättää? Ei ainakaan me itse, se on varma.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei pakkoruotsia:
Ja huomatkaa, että tuo on vasta ehdotus! Tuntijakotyöryhmän toiminnasta on jätetty jo eriäviä mielipiteitä, esim. "puheenjohtajan mielipiteistä poikkeavia kantoja ei ole kuunneltu ja esimerkiksi eriäviä kantoja ei ole merkitty pöytäkirjaan".
Ehdotus, joka voi mennä läpi!!
 
ei pakkoruotsia
Työryhmän puheenjohtaja Timo Lankinen on mm. Ruotsin valtion rahoittaman Svenska.nu-järjestön jäsen. Kyseisen järjestön tarkoitus on tuputtaa ruotsin kieltä suomalaiskoululaisille. Kuten edellä todetiin, Lankinen ei ole sallinut omasta mielipiteestään eriäviä mielipiteitä. Tämä ehkä kertoo jotain...
 
Minusta olisi ihan hyväkin että kieliopintoja aloiteltaisiin hyvissä ajoin, olisi useampi vuosi aikaa oppia vierasta kieltä. Mutta tossakin pitäisi sitten olla eri "tasoja", ettei oletettaisi että kaikki oppivat kieliä samaan tahtiin. Hurjat vaatimukset on neljännellä englanninkielen hallinnassa, vaikka vasta vuoden ehtineet opetella..
 
vieras
Itse olen käynyt ihan tavallisen peruskoulun, jossa ruotsia opeteltiin jo ensimmäiseltä luokalta alkaen. Virallinen opetus kirjoineen alkoi kolmannella. Enkku taas neljännellä luokalla...

Ja hyvä systeemi oli. Ei ole ollut oppimis- ja tai asennevaikeuksia kielten kanssa, niin kuin monilla näyttäisi nykyään olevan..
 
ei pakkoruotsia
Alkuperäinen kirjoittaja Kovajänis:
Minusta olisi ihan hyväkin että kieliopintoja aloiteltaisiin hyvissä ajoin, olisi useampi vuosi aikaa oppia vierasta kieltä. Mutta tossakin pitäisi sitten olla eri "tasoja", ettei oletettaisi että kaikki oppivat kieliä samaan tahtiin. Hurjat vaatimukset on neljännellä englanninkielen hallinnassa, vaikka vasta vuoden ehtineet opetella..
Kielten opiskelu aikaistaminen on varmaankin ihan hyvä juttu, mutta perusteena on nimenomaan käytetty sitä, että ruotsin opiskelua pitää aikastaa, jotta koululaisille ei ehtisi kehittyä "väärää asennetta"! Tulee mieleen jotkut diktaatuurit, joissa kansalaiset kasvatetaan ajattelemaan oikealla tavalla...
 
kyy
Mun mielestä tuo kuulostaa ihan järkevältä. Kieliä oppii paremmin nuorena. Ja nuo taideainelisät ja liikuntalisät saa multa ainakin kannatusta. Ja mitä pakkoruotsiin tulee, niin mun mielestä on ihan tyhmää että sitä sanotaan pakoksi. Näin monelta menee mielenkiinto opiskeluun ja itseä ainakin nyt harmittaa etten osaa ruotsia. Ilmankin pärjää juu, mutta minusta kielitaito on ainakin rikkaus.
 
ei pakkoruotsia
Alkuperäinen kirjoittaja kyy:
Mun mielestä tuo kuulostaa ihan järkevältä. Kieliä oppii paremmin nuorena. Ja nuo taideainelisät ja liikuntalisät saa multa ainakin kannatusta. Ja mitä pakkoruotsiin tulee, niin mun mielestä on ihan tyhmää että sitä sanotaan pakoksi. Näin monelta menee mielenkiinto opiskeluun ja itseä ainakin nyt harmittaa etten osaa ruotsia. Ilmankin pärjää juu, mutta minusta kielitaito on ainakin rikkaus.
Mitä tyhmää siinä on? Ruotsi on ainoa pakollinen kieli suomenkielisille, joten PAKKOruotsi on aivan oikea termi. Kielitaito on rikkaus ja kieliä oppii nuorena, kyllä kyllä, mutta miksi ihmeessä pitää juuri ruotsia opiskella? Rikkautta olisi myös saksa, ranska, venäjä jne.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ei pakkoruotsia:
Alkuperäinen kirjoittaja kyy:
Mun mielestä tuo kuulostaa ihan järkevältä. Kieliä oppii paremmin nuorena. Ja nuo taideainelisät ja liikuntalisät saa multa ainakin kannatusta. Ja mitä pakkoruotsiin tulee, niin mun mielestä on ihan tyhmää että sitä sanotaan pakoksi. Näin monelta menee mielenkiinto opiskeluun ja itseä ainakin nyt harmittaa etten osaa ruotsia. Ilmankin pärjää juu, mutta minusta kielitaito on ainakin rikkaus.
Mitä tyhmää siinä on? Ruotsi on ainoa pakollinen kieli suomenkielisille, joten PAKKOruotsi on aivan oikea termi. Kielitaito on rikkaus ja kieliä oppii nuorena, kyllä kyllä, mutta miksi ihmeessä pitää juuri ruotsia opiskella? Rikkautta olisi myös saksa, ranska, venäjä jne.
Jaa-a, liittyisiköhän se vaikka siihen, että ruotsi on yksi Suomen virallisista kielistä.
 
ei pakkoruotsia
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ei pakkoruotsia:
Alkuperäinen kirjoittaja kyy:
Mun mielestä tuo kuulostaa ihan järkevältä. Kieliä oppii paremmin nuorena. Ja nuo taideainelisät ja liikuntalisät saa multa ainakin kannatusta. Ja mitä pakkoruotsiin tulee, niin mun mielestä on ihan tyhmää että sitä sanotaan pakoksi. Näin monelta menee mielenkiinto opiskeluun ja itseä ainakin nyt harmittaa etten osaa ruotsia. Ilmankin pärjää juu, mutta minusta kielitaito on ainakin rikkaus.
Mitä tyhmää siinä on? Ruotsi on ainoa pakollinen kieli suomenkielisille, joten PAKKOruotsi on aivan oikea termi. Kielitaito on rikkaus ja kieliä oppii nuorena, kyllä kyllä, mutta miksi ihmeessä pitää juuri ruotsia opiskella? Rikkautta olisi myös saksa, ranska, venäjä jne.
Jaa-a, liittyisiköhän se vaikka siihen, että ruotsi on yksi Suomen virallisista kielistä.
Ei se velvoita mihinkään. Etelä-Afrikassa on 11 virallista kieltä. Luuletko, että kaikki opiskelee niitä kaikkia? :O
 
ei pakkoruotsia
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannatan todellakin kielten opiskelun aikaistamista. Jäisi monet asennevammat syntymättä.
Juu, KIELTEN opiskelun aikaistaminen on ihan OK, mutta ruotsi pitäisi muuttaa vapaaehtoiseksi. Kun ruotsi koetaan tarpeettomaksi, niin ei se tarve mihinkään lisäänny, vaikka aloitettaisiin jo sikiölle opettaa ruotsia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ei pakkoruotsia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannatan todellakin kielten opiskelun aikaistamista. Jäisi monet asennevammat syntymättä.
Juu, KIELTEN opiskelun aikaistaminen on ihan OK, mutta ruotsi pitäisi muuttaa vapaaehtoiseksi. Kun ruotsi koetaan tarpeettomaksi, niin ei se tarve mihinkään lisäänny, vaikka aloitettaisiin jo sikiölle opettaa ruotsia.
Ruotsin on hyvä säilyä pakollisena, kuten kaavaillaankin.
 
ei pakkoruotsia
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ei pakkoruotsia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannatan todellakin kielten opiskelun aikaistamista. Jäisi monet asennevammat syntymättä.
Juu, KIELTEN opiskelun aikaistaminen on ihan OK, mutta ruotsi pitäisi muuttaa vapaaehtoiseksi. Kun ruotsi koetaan tarpeettomaksi, niin ei se tarve mihinkään lisäänny, vaikka aloitettaisiin jo sikiölle opettaa ruotsia.
Ruotsin on hyvä säilyä pakollisena, kuten kaavaillaankin.
Niin, toteat näin, mutta sinulla ei ole asialle mitään perusteluita. Olet vissiin sellainen lammas, että kun aina ennen on tehty näin, niin tehdään jatkossakin, mitäs sitä turhaan muuttamaan, eihän kansan mielipidettä kannata tietenkään kuunnella.
 
Una
Kuulostaa hyvältä!
Mun koulussa alkoi äidinkieli(ruotsi ) ja enkku ekalla, suomenkieli kolmannella, saksa viidennellä.
Ja olen todella tyytyväinen kun noin pienenä alkoi jo enkun opinnot :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ei pakkoruotsia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ei pakkoruotsia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannatan todellakin kielten opiskelun aikaistamista. Jäisi monet asennevammat syntymättä.
Juu, KIELTEN opiskelun aikaistaminen on ihan OK, mutta ruotsi pitäisi muuttaa vapaaehtoiseksi. Kun ruotsi koetaan tarpeettomaksi, niin ei se tarve mihinkään lisäänny, vaikka aloitettaisiin jo sikiölle opettaa ruotsia.
Ruotsin on hyvä säilyä pakollisena, kuten kaavaillaankin.
Niin, toteat näin, mutta sinulla ei ole asialle mitään perusteluita. Olet vissiin sellainen lammas, että kun aina ennen on tehty näin, niin tehdään jatkossakin, mitäs sitä turhaan muuttamaan, eihän kansan mielipidettä kannata tietenkään kuunnella.
Kyllä minulla on perusteluita, turhaan sinä arvostelet minua lampaaksi. :D

Perusteluni on, että ruotsi on yksi Suomen virallisista kielistä, joten sen on hyvä säilyä pakollisena. Ruotsinkielisillä on oikeus saada palvelua omalla äidinkielellään, mikä ei tälläkään hetkellä onnistu. Se onnistuisi vieläkin huonommin, jos ruotsista tehtäisiin vapaaehtoinen kieli.
 

Yhteistyössä