pesetkö pyykkisi hygienisesti?

  • Viestiketjun aloittaja "tipu"
  • Ensimmäinen viesti
järki käteen ohoi!!
Yleensä aina pesen 60 asteessa, liiallinen hygienian palvonta johtaa samaan kuin Michael Jacksonilla että ei voi enään hengittää normaalia ilmaa ja pitää olla superhygienisti jos lipsuu likaiseen paikkaan niin sairastuu heti.
 
Mäkin pesen vaatteet yleensä 40c koska pesuohjeissa niin seisoo.. Alusvaatepyykkiä+sukkia saatan pestä 60 mikäli on sellaista kamaa minkä kanssa ne voi korkeammassa pesuasteessa pestä. Pyyhkeet ja lakanat pesen 60c tai joskus korkeammassakin lämpötilassa.

Täälläkin siis pääosin lajitellaan värin mukaan, ei mulla tuu koneellista 2 aikuisen vaatteista jos alan alusvaatteita peseen erikseen.. On kyllä käyny mielessä,että pitäskö kokeilla sitä pinkkiä pesuainetta mitä telsussa mainostetaan bakteerien tappajaksi.
 
"jojo"
Yleensä pesen 40 asteessa, pyyhkeet 60 asteessa. Nyt mulla pyörii koneellinen pitkällä ohjelmalla noin 80 asteessa, kun yritän saada puhtaaksi lapsen ripulin jäljiltä jääneitä likaisia harsoja.
 
Useimmissa vaatteissa on pesuohje 40 astetta, vaikka ois täyttä (tai liki täyttä) puuvillaa. Joissaki jopa 30.
Joissaki alushousuissa, joissa on semmone erilainen kuminauha...semmone leveä joka ei ole kankaan sisällä, miksi sitä nyt sanottaiskaan, varsinki miesten alushousuissa on näitä, ne ei tunnu kestävän yli 40 astetta. Lörpsähtää nopeasti kyllä muutenki...

Pyyhkeet ja lakanat pestään pääsääntöisesti 60 asteessa. Vaatteet 40 asteessa, joskus jotain nakkaan lakanoitten ja pyyhkeitten sekaan. Kuten semmosia alusvaatteita, jotka sen lämpötilan kestää. Miehen työpaidat pyrin myös pesemään 60 asteessa. On vaan niin paljo niitä, joille on 40 asteen pesu...ja silti pyykkiä tulee suhteellisen vähän, ei oikeen nyrkkipyykkiäkään jaksa pestä.

Bakteereja nyt on ihan joka puolella, turha niitten kans on rueta hysteeriseksi...
 
Viimeksi muokattu:
meillä.....
Meillä pestään aina ( Värilliset ) ohjelmalla eli 40asteessa vaatteet, pyyhkeet ja lakanat 60asteessa. Juurikin käyttövaatte pesemme 40asteessa, koska vaatteiden lapussa luee 40astetta.
 
ei hyvää päivää
Minä pesen kaiken vaatteen 60 asteessa tai korkeammassa, käsinpesu tietenkin erikseen mutta kuka hullu pesee 40 asteessa vaatteensa, eihän siinä puhdistu vaatteet.
 
[QUOTE="alkup";23095311]:D No sama kävi mulla mielessä, olin niin ihmeissäni tästä jutusta...[/QUOTE]

No jep :D

Mun mielestä tuo bakteerihömpötys on ihan hölynpölyä. Niitä bakteereita kun nyt vaan tulee olemaan eikä niitä saa kodista koskaan kokonaan pois. Ihan takuulla ihminen joskus sairastuu vaikka pesisikin vaatteet millä tahansa pesuaineella ja millä lämpötilalla vaan.
Itse pesen vaatteet 40c ja vuodevaatteet ja pyyhkeet 60c, en lajittele enkä muutenkaan ole hygieniahullu ja flunssassa oon varmaan kerran vuodessa.
 
Ööh
Mä olen aina kuvitellu pyykinpesuaineen olevan muutenkin sellasta kamaa että suurin osa elävistä olis kanttuvei sen käsittelyn jälkeen. Mites sitten ne ketkä pesee pesupähkinöillä? Lyökö ne pähkinät pöpöiltä tajun veks. En ole koskaan ajatellut että pyykki olisi steriiliä kun se koneesta tulee, mutta siihen ei kuole. Lapsille saa just puhtaat vaatteet niin johan ne on samantien pötköllään lattialla. Tällanen sekava pohdinta. Ihan pesulapun mukaan pestään.
 
"vieras"
Rintsikat pesen 30 astetta
Vaatteet väreittäin 40 astetta
sukat ja aluvaatteet 60 astetta (tummat ja vaaleat erikseen)
pyyhkeet ja lakanat 60 astetta (käsipyyhkeet välillä 90 astetta)
astiapyyhkeet ja luutut 90 astetta
 
"jojo"
[QUOTE="hmm";23095332]Tai vauvanvaatteita ja sukkia?[/QUOTE]

En usko sukkieni olevan vauvalle vaaraksi, sehän mönkii tuolla samalla lattialla, jolla mä kävelen niillä sukilla. Sen sijaan miehen työvaatteet pesen erikseen ja sen jälkeen ainakin koneellisen-kaksi ennen vauvan/lasten vaatteita.
 
Niin joo ja mitä HAITTAA niitä bakteereista on? No joo ymmärtää ehkä just jos on jotain virusta liikkeellä perheessä ja sairaalaoloissa totta kai. Mutta tuskin se miten pyykit pesee, vaikuttaa hirveenä miten vaikka oksennustauti kotona leviää?
 
..
minusta tuo pyykin merkitys sairauksien leviämisessä on liioiteltua. eiköhän ne flunssat ja ripulit leviä ensisijaisesti käsien välityksellä kun kotona ei joka yskäsyn jälkeen tuu pestyä käsiä ja ripulit nyt leviää ovenrivoista yms. ensi n pitäis nää jutut saada kuntoon ja sit ehkä vois iettiä tuota pyykkiä. meillä kyllä perhe pääosin sairastaa kaikki saman taudin jos joku sairastuu. onks jonku perheessä itte niin että jos paskatauti tulee niin se tulee vaan yhdelle?
lakanat ja pyyhket meillä pestään 60c, muuten 40
 
"vieras"
Mullekin tuli mieleen, että taitaa tuon hygienialaitoksen omistajakunta olla pesuaineperillisiä :D

Värilliset vaatteet pesen 40 asteessa, vaaleat 60 asteessa. Yhdeksässäkympissä pesen vain silloin, kun on oikeasti jotain inhaa ja pöpöistä pestävää, esim. yrjöiset lakanat.
 
"jojo"
Asian vierestä, jos Vanish tehoaa yhtä "hyvin" bakteereihin kuin tahroihin, ei bakteereilla tule olemaan mitään hätää. Tahroja se tökötti ei ainakaan poista, paremmin esim. sooda, etikka sun muut kikat tehoavat kun tietää, mitä tekee.
 
"hmm"
[QUOTE="jojo";23095358]En usko sukkieni olevan vauvalle vaaraksi, sehän mönkii tuolla samalla lattialla, jolla mä kävelen niillä sukilla. Sen sijaan miehen työvaatteet pesen erikseen ja sen jälkeen ainakin koneellisen-kaksi ennen vauvan/lasten vaatteita.[/QUOTE]

Ei lattiasta sinänsä, mutta esim. sieni-infektiot ym tarttuvat jaloista herkästi vaatteisiin ja siitä muualle. Esim. silsa on tosi yleinen ja aiheuttaa helposti ihottumia muuallekin. Ja silsan voi helposti saada yleisistä pukkareista, suihkutiloista tai uimahallista jalkoihin ja siitä sukkiin jne.
 
"vieras"
[QUOTE="hmm";23095409]Ei lattiasta sinänsä, mutta esim. sieni-infektiot ym tarttuvat jaloista herkästi vaatteisiin ja siitä muualle. Esim. silsa on tosi yleinen ja aiheuttaa helposti ihottumia muuallekin. Ja silsan voi helposti saada yleisistä pukkareista, suihkutiloista tai uimahallista jalkoihin ja siitä sukkiin jne.[/QUOTE]

Eikö sit kuole 60 asteen pesussa?
Ei vaan voi loputtomiin erotella noita pyykkejä vaan jotain on pakko pestä yhdessäkin.
 

Yhteistyössä