Pettynyt lapsen sukupuoleen (lehtijuttu)

  • Viestiketjun aloittaja "Terhi156"
  • Ensimmäinen viesti
"Terhi156"
Moi, tunteeko kukaan mitään sympatiaa tai ymmärrystä sitä äitiä kohtaan, joka kaksplussan uusimmassa numerossa tilitti olevansa pettynyt, kun ei saa tyttöä? Aluksi koitin ajatella, että tunteilleen ei voi mitään, mutta en jotenki pääse yli siitä, että joku lapsiraukka on äidilleen pettymys jo ennen syntymäänsä. Olenko mä ottanut tän jotenkin liian kirjaimellisesti, vai onko oikeesti yleistäkin, että lapsia tehdään siksi että saadaan pukea niitä tietynlaisiin vaatteisiin, ja pitääkö ymmärtää äitiä, joka masentuu saadessaan tietää lapsen olevan 'väärää' sukupuolta, vaikkakin ilmeisen terve?
 
Olet ottanut liian kirjaimellisesti. Eihän me tietenkään tiedetä, onko juuri tälle naiselle poika niin paha pettymys että lapsi jää vaille rakkautta, vähän kyllä sitä epäilen.

On aika hassua, että jotain asiaa saa toivoa, mutta tätä yhtä ei. Enkä usko että jomman kumman sukupuolen toivomisessa on kyse jostain pukemisesta, vaikka siinä jutussa sitä esimerkkinä käytettiin.
 
Kyllä mä olin tosi pettynyt, kun 4D-ultrassa selvisi, että esikoinen on poika. Olin ihan varma, että saan tytön, enkä edes ottanut huomioon mahdollisuutta, että lapsi olisikin poika. Kun lähdin ultrasta olin aivan maassa. Mietin, etten ole koskaan elämässäni pettynyt niin pahasti.

Nyt kuitenkin olen iloinen pojistani ja tokan kohdalla toivoin jo raskausaikana, että sekin olisi poika.
 
gg
kyllä mä toisaalta ymmärrän, se vaan on tabu ja siittä ei saa puhua ääneen. Itsellä on poika ja tyttö ja täytyy sanoa suoraan ettei pojan synnyttyä ollut sellaista onnentunnetta kun tytön .
 
"Terhi156"
Totta kai saa toivoa, eikö se ole ihan normaalia? En ole koskaan kuullut, että toivominen olisi kiellettyä. Itse toivoin poikaa, ja olin ihan varma että poikaa odotan, ja kun rakenneultra paljasti, että olin oikeassa, myönsin itselleni, että olisin ollut inan verran pettynyt jos se olisi ollut tyttö. Mutta tämä että oikein masentuu ja joutuu makaamaan sängyn pohjalla kyvyttömänä toimimaan... Se on mielestäni aika yliampuvaa!
 
"joh"
[QUOTE="Terhi156";23325271]Totta kai saa toivoa, eikö se ole ihan normaalia? En ole koskaan kuullut, että toivominen olisi kiellettyä. Itse toivoin poikaa, ja olin ihan varma että poikaa odotan, ja kun rakenneultra paljasti, että olin oikeassa, myönsin itselleni, että olisin ollut inan verran pettynyt jos se olisi ollut tyttö. Mutta tämä että oikein masentuu ja joutuu makaamaan sängyn pohjalla kyvyttömänä toimimaan... Se on mielestäni aika yliampuvaa![/QUOTE]

Jotenkin epäilen että taustalla on muutakin, kuten synnytyksen jälkeistä masennusta,
 
Suoraan sanottuna en ymmärrä tuota äitiä yhtään.
Jokainen lapsi sukupuoleen katsottuna pitäisi olla juuri se haluttu vauva.
Sais tuollaiset maistaa hieman lapsen saannin vaikeutta, niin varmasti sukupuolitoivomukset karisis.

Itse odotan vihdoinkin toista lasta ja toivon vain, että raskaus menisi loppuun saakka ja saatais vauva syliin.
Vauvaa odottaa myös innokas tuleva isoveli. Sukupuolella ei ole meille väliä.
Oli meillä sitten poika ja tyttö tai 2 poikaa niin molemmat yhtä haluttuja ja rakastettuja.
 
Mä ymmärrän tiettyyn rajaan asti. Mutta tuollainen että masennutaan "väärän" sukupuolen takia on liiottelua. Tarkoitan nyt oikeaa masennusta enkä mitään sellaista että puoli tuntia harmittaa ennen kuin tottuu ajatukseen. Jos sukupuoli on hirvittävän ratkaiseva pitäisi vanhemman mennä itseensä ja miettiä miksi on lapsia tekemässä, ja myös miksi sukupuoli on niin tärkeä.

Tietysti silloin jos lapsella vaikka olisi jokin vakava sairaus tms mikä ilmenee vain toisella sukupuolella, asia on taas ihan eri.
 
Noh..
Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti;23325286:
Suoraan sanottuna en ymmärrä tuota äitiä yhtään.
Jokainen lapsi sukupuoleen katsottuna pitäisi olla juuri se haluttu vauva.
Sais tuollaiset maistaa hieman lapsen saannin vaikeutta, niin varmasti sukupuolitoivomukset karisis.
Ikuisuuskysymys... Ruuasta ei saisi valittaa koska joillain ei ole valinnanvaraa, ei pidä valittaa turhista koska joillain on oikeita ongelmia ja näitä fraaseja on miljoona.
Noin ei kuitenkaan voi elää.
 
"Terhi156"
[QUOTE="hömelö";23325287]Montahan aloitusta ajattelit vielä tehdä? Nyt jo äkkiseltään löytyy 3kipaletta[/QUOTE]

No jos vielä muutaman.. Ei kun olen pahoillani, itse huomasin että oli tullut kahdesti, mutten sitten osannut enää tehdä asialle mitään. Osaatko neuvoa? Meillä on huono mokkulayhteys ja vanha läppäri, joten varmaan klikkasin kahdesti 'lähetä' kun en tajunnut että kelas jo yhteyttä ekasta klikistä. OLEN PAHOILLANI! Saako noita muita poistettua vai onko parasta vaan antaa olla että painuvat pohjille? Mä olen täällä ekaa kertaa ja taisin jo tästä pelästyä niin etten enää ikinä avaa keskustelua.
 
"Terhi156"
[QUOTE="hömelö";23325287]Montahan aloitusta ajattelit vielä tehdä? Nyt jo äkkiseltään löytyy 3kipaletta[/QUOTE]

No jos vielä muutaman.. Ei kun olen pahoillani, itse huomasin että oli tullut kahdesti, mutten sitten osannut enää tehdä asialle mitään. Osaatko neuvoa? Meillä on huono mokkulayhteys ja vanha läppäri, joten varmaan klikkasin kahdesti 'lähetä' kun en tajunnut että kelas jo yhteyttä ekasta klikistä. OLEN PAHOILLANI! Saako noita muita poistettua vai onko parasta vaan antaa olla että painuvat pohjille? Mä olen täällä ekaa kertaa ja taisin jo tästä pelästyä niin etten enää ikinä avaa keskustelua. :(
 
"vieras"
Sehän on vain toivomista! Se onko asia tuomittavaa mitataan vain sillä, että pääseekö äiti tai isä pettymyksestä yli ja rakastaa tätä uutta lasta varauksetta.

Joskus myös ihmetellyt sitä, kun sanonut toivovani lapsen olevan terve! Niin sitten sain moraalisaarnan siitä, että myös sairas lapsi on tervetullut jne. Pöh! Tottakai, mutta toki tervettä lasta nyt saa toivoa. Kuka toivoisi lapsen, joka ei selviäisi hengissä... Ihme tekopyhää vouhotusta minusta, jos toivomisia paheksutaan.
 
"Nimetön"
Aika provosoiva kirjoitus! Minun mielestäni samaan yhteyteen olisi pitänyt haastatella jotain joka olisi halunnut poikaa! Mitähän tälläkin kirjoituksella on oikein haettu? Miksi tämän kirjoituksen pointti oli, että melkein kaikki naiset toivovat tyttöä! Eihän se pidä paikkaansa! Ei kai nyt kukaan MASENNU siitä, että on saamassa poikalapsen!!! Itselläni on kaksi poikaa, eikä minua haittaa yhtään vaikka tulisi kaksi lisää. Ja tuo haittaaminen on väärin sanottu, koska suorastaan haaveilen isosta poikalaumasta. Tyttöjäkin saa tulla jos on tullakseen, oma tyttökin olisi varmasti yhtä rakas, mutta että pettynyt sukupuoleen :( Onpa kurjaa :( Minä en tiedä tällähetkellä mitään ihanampaa kuin omat ihanaiset suloiset poikalapset! Ja kyllä pojillekin löytyy ihania vaatteita, jos tykkää shoppailla lasten vaatteita.
 
Satuin kirjastossa ton jutun lukemaan enkä todellakaan tunne mitään ymmärrystä tai sympatiaa tuota ihmistä kohtaan.
Toki toivoa saa, itsekin toivoin poikaa ainakin esikoiseksi, mutta yhtään en olisi PETTYNYT vaikka tyttö olis tullut.
 
"vieras"
mä toivoin tyttöä oikein, oikein kovasti, ja esikoinen olikin tyttö.
Kun kuopus pari viikkoa ennen synnytystä osottaitui pojaksi, olin ennemminkin hämmästynyt. Lähinnä siitä, että pojan nimi meillä oli valmiina, mutta tytön nimeä en saanut aikaiseksi. Että oliko mulla joku ali-ali-alitajuntainen "tieto"?

Tyttöä niiin kovasti toivoin, mutta hän on luonteeltaan hankalampi (sulkeutuva perfektionisti) kuin avoin hälläväliä-poikani.

"hienoa" tässä on se, että mun mutsin mielestä vain tytöt on jotain ja dissaa poikaa jatkuvasti. Suosikkisisareni onnistui synnyttämään KOLME tyttöä, joten taas meni pisteet sinne... (onneksi mun sisko on kuitenkin ihana ihminen, vaikka meidän mude sekoilee)
 
En ole tuota juttua lukenut joten siihen paha kommentoida.

Mutta ymmärrän siis sen että toivoo tiettyä sukupuolta. Ja senkin että toinen sukupuoli on jonkinlainen pettymys alkuun, tai siis ei niinkään se että lapsi on esim poika vaan se ettei saanut sitä tyttöä. Ei siis niin että kokisi lapsen olevan pettymys vaan lähinnä tuntee haikeutta siitä että jäi ilman sitä toista sukupolta, hankala selittää. :ashamed:

Nuo siis kuitenkin alkureaktiona ja jonain haikeutena pinnan alla. Sitä en ymmärrä että lapsi olisi vähemmän rakas tai toivottu väärän sukupuolen takia, tai että tuollaisesta asiasta masentuu ihan oikeasti. Kyllähän nyt jokainen tietää että näissä asioissa mahdollisuudet on 50-50, eli lasta yrittäessä täytyy olla valmis myös ottamaan ilolla ja toivottuna vastaan se "vääräkin" sukupuoli.
 

Yhteistyössä