Pidätkö AMK-tutkinnon suorittanutta korkeasti koulutettuna henkilönä?

  • Viestiketjun aloittaja "mimi"
  • Ensimmäinen viesti
tohtori
Alkuperäinen kirjoittaja metsätalousins. amk;27415313:
Oma veli lukee tohtoriksi ja kyllä huomaa miten maalaaisjärjenkäyttö on karissu päästä tiedon alta. huhhuh, siinä uusavuttomien ryhmä ;)
Tohtorius nyt ei mahdottomia vaadi. Ehkä veljesi on tyhmä?
 
owejnv
Se voi olla korkeasti koulutettu henkilö. Esim. joku kovasti ammattitaitoinen fysioterapeutti on saanut amk koulutuksen. Vastaavasti yliopistolta osaa tulla aika huonon tason omaavia ihmisiä läpi, osa jopa jatko koulutuksesta.
 
"vieras"
Itse olen suoittaut AMK-tutkinnon ja pidän koulutusta sellaisena "semi-puoli korkeana"-koulutuksena. Ainahan sitä on korkeammin koulutettuja ja mitä sitten, tämä on minun valintani. Mieheni on suorittanut sen ylemmän AMK-tutkinnon ja kyllä se niiiiin monien yliopisto ihmisten harmiksi katsotaan niin sanotuti maisterin tutkintoon verrattavaksi. Tiedän että monet yliopisto ihmiset yrittävät väheksyä tuota tutkintoa, mutta näin asia vaan on.

Niin moni yrittää pönkittää itseänsä ja itsetuntoansa väheksymällä toisia. Mutta ei pidä sortua siihen vaan nousta tuollaisen yäpuolelle.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja metsätalousins. amk;27415313:
Oma veli lukee tohtoriksi ja kyllä huomaa miten maalaaisjärjenkäyttö on karissu päästä tiedon alta. huhhuh, siinä uusavuttomien ryhmä ;)
Liittyistkö jotenkin tohtorikoulutukseen? Mulla kaveri on tohtorikoulutuksessa ja
siitä on tullut outo. Voikohan sen kanssa enää puhuakaan mistään. Ainakaan se ei
lue enää mitään sellaista, jonka kirjoittaja ei ole vähintään maisteri.
 
D.Sc.
[QUOTE="vieras";27415462]Liittyistkö jotenkin tohtorikoulutukseen? Mulla kaveri on tohtorikoulutuksessa ja
siitä on tullut outo. Voikohan sen kanssa enää puhuakaan mistään. Ainakaan se ei
lue enää mitään sellaista, jonka kirjoittaja ei ole vähintään maisteri.[/QUOTE]

Mä luen Jossu Tukiaisen blogeja!
 
mti
[QUOTE="vieras";27415462]Liittyistkö jotenkin tohtorikoulutukseen? Mulla kaveri on tohtorikoulutuksessa ja
siitä on tullut outo. Voikohan sen kanssa enää puhuakaan mistään. Ainakaan se ei
lue enää mitään sellaista, jonka kirjoittaja ei ole vähintään maisteri.[/QUOTE]

juu, taitaa liittyä.. ennen kyllä juttu luisti ja teki asioita missä oli järki mukana mut nyt ei onnistu edes renkaiden vaihto tms. arkielämän tehtävät. Mua ei kauheesti kuunnella kun olen alempaa sakkia joka ei tiedä mistään : ei vaivaudu edes juttelee :(

perinnöllisyystieteet on kyllä vieny tyypin kokonaan mennessään..
 
"..."
Miten joku voi puhua tohtori - tutkinnosta jonain yleiskäsitteenä, siinä jos jossain ala merkitsee ihan kauheasti. Vai luuletteko, että esim.lääketieteen tohtori ja taideiden tohtori ovat jollain tapaa samankaltaisia tutkintoja?
 
PhD
[QUOTE="Jiipee";27415675]Suurin osa tohtoreista on juuri tollasia...[/QUOTE]

Tunnettekste OIKEASTI yhtään? Tai siis minkäkokoinen on tuo joukko, josta "suurin osa" on tuollaisia?
 
hmmm.
Nostan ylipäätään hattua jokaisellle joka jaksaa kouluttautua edes jotenkin, kaikkia ammattiryhmiä tarvitaan. Pitkältihän se on asenteesta kiinni. Olin aikanaan eräässä pizzeriassa töissä samaanaikaan kun tulin hyväksytyksi lääketieteelliseen. Työkaverini siellä, turkkilaista alkuperää oleva mies, kysyi, että kuinka kauan opinnot kestävät, johon totesin, että 6vuotta ja hän siihen sitten, että oletko hullu hän ei opiskelisi kuutta vuotta vaikka tulisi suomen presidentiksi.
 
"vieras"
[QUOTE="...";27415813]Miten joku voi puhua tohtori - tutkinnosta jonain yleiskäsitteenä, siinä jos jossain ala merkitsee ihan kauheasti. Vai luuletteko, että esim.lääketieteen tohtori ja taideiden tohtori ovat jollain tapaa samankaltaisia tutkintoja?[/QUOTE]
Pitänee paikkaansa. Uskon, että joku taiteen tohtori pystyy arvioimaan ja arvostamaan taidetta, vaikka sen
tekiijä ei ole tieteellisen koulutuksen saanut henkilö. Lääketieteessä sen sijaan ylenkatsotaan, jos jokin perustuu vain kokemukseen ilman tieteellistä näyttöä.
 
Eräs Ph. D.
juu, taitaa liittyä.. ennen kyllä juttu luisti ja teki asioita missä oli järki mukana mut nyt ei onnistu edes renkaiden vaihto tms. arkielämän tehtävät. Mua ei kauheesti kuunnella kun olen alempaa sakkia joka ei tiedä mistään : ei vaivaudu edes juttelee :(

perinnöllisyystieteet on kyllä vieny tyypin kokonaan mennessään..
What ever, mutta tohtorin tutkinto ei onneksi liity VIELÄ mitenkään AMK:hon ja siihen onko AMK tutkinto korkeaa vai ei.
 
"vieras"
juu, taitaa liittyä.. ennen kyllä juttu luisti ja teki asioita missä oli järki mukana mut nyt ei onnistu edes renkaiden vaihto tms. arkielämän tehtävät. Mua ei kauheesti kuunnella kun olen alempaa sakkia joka ei tiedä mistään : ei vaivaudu edes juttelee :(
Eikö oikeasti onnistu renkaiden vaihto vai eikö vaan enää kiinnosta vaihtaa renkaita? Itsestäni ainakin on kätevää viedä renkaat vaihdatettavaksi huoltamolle. Näin pääsen itse vähemmällä vaivalla ja toisaalta pidän omalta pieneltä osaltani huolta siitä, että lähihuoltamolla riittä töitä ja työntekijöitä ei tarvitse irtisanoa. Ei ihminen oikeasti muutu tumpeloksi koulutuksen myötä, mutta kiinnostuksen kohteet voivat muuttua. Itse arvostan kaikkea koulutusta, myös tohtoriksi kouluttautumista, vaikka se ei omalla alallani takaa eikä lisää työllistymistä.
 
"Aqualan"
Vastaus kysymykseen: Kysyisin, miksi kysyjä kysyy tuollaista ylipäätään? Ammattikorkeakouluthan perustettiin alunperin enemmän työnantajien tarpeisiin vastaamaan, kun korkeakouluista tuli liian teoreettisia ihmisiä. Eli en lähtisi vertaamaan näitä koulutuksia... Itse olen AMK:sta valmistunut tradenomi ja koulutukseni on mielestäni ihan hyvä ja olen ylpeä siitä. Se on alempi AmmattiKORKEAKOULUTUTKINTO. En vertaa itseäni Kauppakorkeasta valmistuneihin. Mielestäni meille on erilaisia työtehtäviä..... Ja loppujen lopuksi älkää tuijottako liikaa titteleihin, se vasta ratkaisee millaisen työpaikan saa, monet "duunarit", jotka ovat valmistuneet ammattikoulusta tienaavat paremmin kuin korkeakouluihmiset. Mielestäni kaikki koulutus on arvokasta ja monta kertaa ihmiset valitsevat koulutuspaikkansa niistä kouluista joka lähistöllä sijaitsee. Mielestäni ihmiset ovat aina halunneet mollata ammattikorkeakoulututkintoa, ettei se ole mitään, mutta kyllä se osaavia ihmisiä tuottaa, aivan kuin ammattikoulut ja yliopistotkin.
 
"vieras"
Oletetaan, että amk:n ja yamk:n suorittaneet ovat korkeasti kolutettuja henkilöitä. Tämän korkeasti koulutetun henkilön käytöksen tulisi myös olla samalla tasolla. Itselläni on ystävä, joka on suorittanut sekä amk:n että yamk:n tutkinnon, mutta käytös on jotain ihan muuta. Muutama päivää sitten sanoi, että ovatko ihmiset tyhmiä vai saamattomia kun eivät tee mitä hän töissä pyytää. Käytös kertoo hänestä hyvin paljon, piippäinen idiootti joka kuvittelee olevansa muita parempi.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Eräs Ph. D.;27415879:
What ever, mutta tohtorin tutkinto ei onneksi liity VIELÄ mitenkään AMK:hon ja siihen onko AMK tutkinto korkeaa vai ei.
No siten sen liittyy että ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa jatko-opintokelpoisuuden ja kaverini opiskeleekin yliopistolla jatko-opiskelijana tohtorintutkintoa varten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;27411723:
Ei ehkä tarkoitakaan, mutta todella surkeaa jos esim. sairaanhoitajaa pidetään lähes samana kuin lähihoitajaa. Omasta kokemuksesta voin sanoa että AMK-koulutus on pääosin erittäin tasokasta, ammattikoulut ovat nykyään lähinnä ongelmanuorten ja aikuisten sijoituspaikkoja.
tuskinpa sinäkään noita fiksuja ajatuksiasi lähettelisit, ellei tietoliikenneyhteyksiäsi ja sähkövirtaasi olisi mahdollistanut joku ongelmajätelaitoksesta valmistunut asentaja.
 
"mies"
[QUOTE="vieras";27416028]Oletetaan, että amk:n ja yamk:n suorittaneet ovat korkeasti kolutettuja henkilöitä. Tämän korkeasti koulutetun henkilön käytöksen tulisi myös olla samalla tasolla. Itselläni on ystävä, joka on suorittanut sekä amk:n että yamk:n tutkinnon, mutta käytös on jotain ihan muuta. Muutama päivää sitten sanoi, että ovatko ihmiset tyhmiä vai saamattomia kun eivät tee mitä hän töissä pyytää. Käytös kertoo hänestä hyvin paljon, piippäinen idiootti joka kuvittelee olevansa muita parempi.[/QUOTE]

Totta. Amk:laiset eivät ole kiinnostuneita ollenkaan samoista asioista kuin vaikka humanistit. Yllättävän usein myös jo olemuksesta hieman näkee, onko henkilö amk- vai yliopistoihminen. Oma kokemus on, että amk:laiset pukeutuvat trendikuteisiin paljon enemmän ja ovat jotenkin tavallisempia kun taas yliopistossa ihmiset ovat kaikin puolin persoonallisempia.
 

Yhteistyössä