Pienen lapsen kanssa muuttaminen

  • Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti
"äippä"
heipparallaa :)

Kaipaisi kokemuksia ja neuvoja miten saisin tuollaisen vajaa 3-vuotiaan sopeutumaan muuttoon ja uuteen kotiin? Muutto meillä oli viikonloppuna ja lapsi muuton ajan hoidossa. Eilen sitten kun tultiin uuteen kotiin (missä lapsi siis vieraillut ennen varsinaista muuttoa jo pariin otteeseen) alkoikin hysteerinen itku että haluaa kotiin, rauhoittumisesta ei meinannut tulla mitään ja koko yön itki kotiin menoa. Kaikki hänen tavaransa ja suurin osa kaikista muistakin tavaroista laitettiin paikoilleen ennen lapsen hakemista...ja yrtin kovasti kertoa jo etukäteen että muutamme ja siellä uudessa kodissa on sitten kaikki tutut jutut, muuttaminen on kivaa jne.
Voi tietysti olla että mua itseäni ahdistaa enemmän se että miten lapsi sopeutuu ja hänen osaltaan kaikki meneekin alkuhämmenyksen jälkeen vallan hienosti, vaan onko neuvoja miten tehdä koko hommasta lapselle helpompi?

Kiitollisena odotan vinkkejä :)
 
"nanna"
Tämä tietty on jälki viisautta, mutta oliskohan ollut parempi antaa hänen häärätä muutto hommissa mukana. Siis pakkaamassa ja purkamassa omia tavaroitaan.

Mä olen muuttanut suunnilleen saman ikäisen kanssa. Hänellä ei ilmennyt mitään itku kohtauksia.

Taitaa olla persoona kohtaista miten reakoi muuttoon ja muihin uusiin -muuttuviin asioihin.
 
Me muutettiin tähän nykyiseen asuntoon kun poika oli vähän reilu 2v. Kyllä poika kovasti kyseli entisestä kodista ja siitä että on uusi koti, mutta poika sai olla mukana muutossa ja laitella meidän kanssa tavaroita joten ei tullut mitään itku potku raivareita. Huvittavinta oli kun edellisellä omistajalla oli tässä kissa, niin poika etsi pitkään sitä kissaa meidän muuton jälkeen, "Äiti, kissa asuu täällä" :heart: Meni pitkään ennen ku tajus kunnolla että kissa lähti edellisen asukkaan mukaaan :D
 
Me kun muutettiin niin kyllä poika 2.5v oli koko ajan mukana hommassa, kantoi laatikoita, sai pakata itse tavaroitansa. Yhdenkerran sanoi muuton jälkeen että koska me mennään takas kotiin =) Yhdyn samaan jälkiviisauteen että olisi varmaan ollut parempi antaa olla mukana jutuissa, kolmevuotias on kuitenkin jo aika iso. Vaan uskompa että ei kovin kauaa kestä ku tottuu uuteen ympäristöön =) Meillä muutto taas eessä poika sitten 3.4v kohta aletaan yhdessä pakkaamaan ja tehdään siitä sellainen kiva tapahtuma..
 
Me muutettiin reilu vuosi sitten ja meillä suju suht kivuttomasti koska käytiin täällä tekemässä remppaa ennen muuttoa ja sillon tirppa kulki mukana ja aiheesta puhuttiin hänelle paljon. Muuttoviikonloppuna oli yön yli mummulassa hoidossa.
Vanha ja uusi koti tietysti kummitteli jonkun aikaa jälkeenkinpäin puheissa, mut kotiutu hienosti. Saisko lapselle tehtyä uudesta huoneesta jotenkin "hienomman"? Joku lempihahmo seinätarra tms
 
"vieras"
Me on muutettu parivuotiaan kanssa ilman mitään ongelmia. Lapsi puhui pienestä ja isosta kodista, kun muutettiin kaksiosta omakotitaloon. Taitaa olla kovin henkilökohtaista tuo.
 

Yhteistyössä