pienet koirat ja rotikka

meillä siis on 2v. sekarotuinen (tiibetinspanieli/venäjän bologna uros) ja 10kk (bichon frice/ perhoskoira uros) ja nyt 12 viikkoinen rottweiler narttu.
Selkeästi tuo pienin kooltaan 10kk vanha jää nartulle alakynteen kun ei vielä osaa/ tajua ärähtää tarpeeksi ja koko on niin pieni että pentu sen helposti selättää. Millä tavalla opettaa koiria leikkimään nätimmin keskenään olen saanut puuttua siihen että pentu vetää pienimpää urosta hännästä ja toinen huutaa varotus huutoa ei sellaista kipu huutoo sekun on itsekin "pentu". olen torunut Rotikka pentua mutta tää meidän uros itte kerjää sen leikiin taas ja taas huudetaan!
vanhin koira puuttuu joskus rähähtämällä pennulle ja se alistuu, vanhin koira ei minusta ole vielä kunnolla hokannut sen olevan narttu tai fiksusti eka opettaa sen talon tavoille.
mutta tämä että toiseksi vanhin jää alakynteen huolettaa välillä, onko kokemuksia/ vinkkejä? tosin meidän pikku herra ei pistä pahakseen tytölle häviämistä.¨
mutta jos jollain kokemusta näin isosta koko erosta kertokaa.
Rotikka painaa nyt 11kg ja pienin uros 3,5kg
Muuten ne tulee hyvin toimeen!
 
anopilla oli yorkshire uros4v ja me hankittiin rotikka narttu. Päivittäin näkivät.
yorkshire komenteli aina rotikkaamme joka ei halunnut kuunnella pientä kilon painosta urosta. Alku oli vähän takkuista, mutta ei mitään tappeluita, vaan rotikkamme ei halunnut kunnioittaa yorkshirea.
Noin kuukauden päästä suhde muuttui ja sen jälkeen olivat kunnolla kavereita yorkin kuolemaan asti.

 
Jostain vaan olen kuullu että nartut olisi ylempänä urosta yleensä, mutta en tiedä.. tässä kuviossa Vanhin koira on pomo vielä ainakin ja rotikka ei sitä juurikaan häiritse vaan ei edes yritä esim syömään samalta lautaselta. jos vanhin koira ottaa lelun niin Rotikka neiti hyppii kauempana ja haukkuu että haluisi leikkiä muttei uskalla tulla.
Nyt olen ulkona huomannut että vanhin koira puolustaa laumaa jos tulee vieras uros vastaan se ärisee jota se EI KOSKAAN ole aiemmin tehnyt, kai se suojelee narttuaan? toinen uros ei kommentoi se tyytyy osaansa.
 
hau
Aikuiset koirat noteeraavat pennun sukupuolen vasta n. 6kk eteenpäin, sitä ennen ovat melko neutraaleja toisille koirille. Eli tuskin kyse on nartun puolustamisesta, lauman ennemmin. Iän mukana näette minne narttu laumassa sijoittuu, luultavasti kuitenkin vanhin uros pitää asemansa iän kanssa.

Itse puuttuisin narttupennun leikkeihin nyt jo, ettei mene liian rajuksi. Koiran koko kasvaa koko ajan, mutta leikit ovat pentumaisen pölhöjä pitkään. Lisäksi kunnon laumanjohtaja (sinä) puuttuu leikkiin koiralaumassakin, jos homma menee liian rajuksi. Jos et, syö se koirien luottamusta sinuun johtajana, jolloin seurauksena saattaa olla vaikka remmiräyhäämistä. kokemusta on..
 
Kannattaa puuttua asiaan, jos leikit menee liian rajuksi. Ikäero kahden nuorimman välillä on kuitenkin niin pieni, että vanhempi ei vältäämättä saa minkäänlaista auktoriteettiä villiä pentua kohtaan.
 
Olen puuttunutkin ja yrittänyt takoa sen päähän että esim hännästä repiminen ei käy. toinen kyllä varottaa jo hyvissä ajoin jos menee rajuksi mutta se ei aian riitä pentu kun on pöhelö vielä ja hötky eikä tajua kokoaan. Onneksi se saa puistossa leikkiä isomman koiran kanssa jotta saa myös riehumis halunsa tyydytettyä. Valvotusti leikkii tietenkin jotta ei sekään mene liian rajuksi.
no olenkin miettinyt tajuaako tuo että se on narttu ja todennut että taitaa olla pikkasen hakusessa vielä koska yleensä suhtautuu narttuihin säyseän kiinnostuneesti tälle komentaa ja on just sellanen "mikä tää on ?" välillä..
 
Lisään vielä, että meillä on kaksi vanhinta koiraa uroksia ja viimeinen tulokas on 12vkoa vanha narttu. Vanhempi uroksista on jo pari kertaa rökittänyt pennulta "pissit housuun", eli vielä ei tytölle anneta armoa :D En sitten tiedä ottaako tuo narttu jossain vaiheessa ohjat käsiin, mutta en usko sen tapahtuvan ainakaan ennen kun se on sukukypsä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.07.2006 klo 22:55 hau kirjoitti:
Itse puuttuisin narttupennun leikkeihin nyt jo, ettei mene liian rajuksi. Koiran koko kasvaa koko ajan, mutta leikit ovat pentumaisen pölhöjä pitkään. Lisäksi kunnon laumanjohtaja (sinä) puuttuu leikkiin koiralaumassakin, jos homma menee liian rajuksi. Jos et, syö se koirien luottamusta sinuun johtajana, jolloin seurauksena saattaa olla vaikka remmiräyhäämistä. kokemusta on..
Samaa mieltä. Sinä olet kuitenkin se ylin laumanjohtaja ja viime kädessä määräät kenen kanssa kukakin leikkii ja miten. Koirat luottavat sinuun sekä siihen että sinä et anna kenenkään laumassa kokea vääryyttä. Ja että sinä määräät leikin "säännöt". Hyvä laumanjohtaja on tiukka, mutta reilu ja tasapuolinen jokaista kohtaan.
 

Yhteistyössä