Pieni alkoholinkulutus ei vaarallista raskausaikana!

on se tietty eri ottaa maistiainen kuin 12cl. Siinäkin on iso ero. Mutta kyseessä on vain minun mielipiteeni.

olen omaan 0-linjaan tyytyväinen koska kuopuksella on halkio, ja nyt narahdettiin tässä odotuksessa komeilla turvotuksilla. Ainakin tiedän etten ole itse tehnyt mitään näitä aiheuttaakseni. Jos olisin ottanut raskauksissa, syyttäisin itseäni taatusti, vaikka syy ei siinä olisikaan.. ymmärrät varmaan mitä tarkoitan? Ei tarvitse jossitella.
Mulla on vaan paskaa mäihää.
 
jenkkivaimo
Neiti21:n itsekuria peräävä kommentti on hyvin selkeästi sitä, mistä lentoemo-76 puhui: Suomessa alkoholi on niin yleisesti humaltumista varten hankittava ja nautittava aine, että siitä kieltäytyminen on muka jotenkin hurja saavutus ja vaatii tuota itsekuria niin tavattomasti. Itsellä asia on juuri näin; kun juon, juon humaltuakseni. En koskaan ole erityisemmin pitänyt alkoholin mausta (toisinaan kylmä siideri on kyllä oikeasti hyvää) vaan liitän sen "tyttöjen iltoihin", jolloin hankitaan nousuhumala ja mennään tanssimaan. Ja koska luonnollisesti nyt raskaana mulla ei ole ollut mitään mielihaluja juoda itseäni humalaan, en juo ollenkaan. Ja mun mielestä näin sen kuuluukin olla. Jos pieni määrä ei riitä, ei juoda ollenkaan.

Välimeren maissa viini on mun mielestäni melkein verrattavissa veteen noin niin kuin ruokajuomana, ja koska sitä osataan arvostaa elintarvikkeena ja hyvänä tuotteena ja siten juoda kunnioittavasti (eli pieniä määriä), en näe mitään pahaa siinä, että raskaana olevat naiset jatkavat tätä tapaa raskaana.

Mutta kuten nyt tuli jo useaan kertaa tässäkin pinossa todettua, jokainen punnitsee itse riskit, jotka on valmis ottamaan ja käyttäytyy sen mukaan :)
 
neiti21 kommentoi hyvin osuvasti myös minunkin ajatuksiani.. jos vauvalla todettaisiinkin jotakin normaalista poikkeavaa tai kehitysongelmia, syyttäisin takuulla itseäni jos olisin kiellettyjä ruokia/juomia syönyt. en ota riskejä ruuan enkä juoman suhteen, jottei tarvitse sitten koko loppuelämäänsä jossitella.

ja mitä niihin odottajiin tulee jotka haluavat viininsä juoda tai homejuustonsa syödä, ei taida tällä keskustella olla mitään valtaa, koska he ovat päätöksensä jo tehneet. ei siis viitsitä tapella.
 
Monet ovat täällä kommentoineet alkoholin olevan kiellettyä, korjatkaa jos olen väärässä, mutta eihän alkoholi ole kiellettyä raskauden aikana???
Mä en ymmärrä miksi Suomessa vauhkotaan näin paljon alkoholista raskauden aikana? Ei missään ole todettu alkoholin(esim. tuon 12cl viiniä x vkossa) tekevän sikiölle harmia? Vai onko? Korjatkaa jos olen väärässä.. Ja esim. välimeren maissa SUOSITELLAAN punaviiniä JOSKUS otettavaksi raskauden aikana, parantaa esim. mm. istukan verenkiertoa, ravintoaineiden siirtymistä..yms.
En ymmärrä suomalaisia naisia, jotka "leijuvat" nollatoleranssillaan ja paheksuvat kanssa sisariaan, jotka sattuvat 9kuukauden raskaus aikana ottamaan kaksi lasillista viinä,siiderä..etc.
Mutta jokainen kantakoon lapsensa ja syököön/juokoon miten haluaa. :)
 
myymä
Alkuperäinen kirjoittaja DeviLiah:
Monet ovat täällä kommentoineet alkoholin olevan kiellettyä, korjatkaa jos olen väärässä, mutta eihän alkoholi ole kiellettyä raskauden aikana???
Mä en ymmärrä miksi Suomessa vauhkotaan näin paljon alkoholista raskauden aikana? Ei missään ole todettu alkoholin(esim. tuon 12cl viiniä x vkossa) tekevän sikiölle harmia? Vai onko? Korjatkaa jos olen väärässä.. Ja esim. välimeren maissa SUOSITELLAAN punaviiniä JOSKUS otettavaksi raskauden aikana, parantaa esim. mm. istukan verenkiertoa, ravintoaineiden siirtymistä..yms.
En ymmärrä suomalaisia naisia, jotka "leijuvat" nollatoleranssillaan ja paheksuvat kanssa sisariaan, jotka sattuvat 9kuukauden raskaus aikana ottamaan kaksi lasillista viinä,siiderä..etc.
Mutta jokainen kantakoon lapsensa ja syököön/juokoon miten haluaa. :)

Kun turvallista määrää ei ole voitu osoittaa, niin OMA mielipiteeni että miksi edes kokeilla? :)
 
jenkkivaimo
Alkuperäinen kirjoittaja DeviLiah:
En ymmärrä suomalaisia naisia, jotka "leijuvat" nollatoleranssillaan ja paheksuvat kanssa sisariaan, jotka sattuvat 9kuukauden raskaus aikana ottamaan kaksi lasillista viinä,siiderä..etc.
Mutta jokainen kantakoon lapsensa ja syököön/juokoon miten haluaa. :)
Samaa mieltä :)

Halusin vielä korostaa, että ite en oo juonu raskauden aikana (olin tosin kerran humalassa ennen kuin tiesin raskaudesta), koska mun ei tee mieli alkoholia enkä oo koskaan erityisemmin pitänyt sen mausta. Jos tekisi mieli ottaa toisinaan lasi viiniä tai siideriä niin ottaisin. Mutta kun en kaipaa sitä yhtään :)
 
mä juon jos on aihetta ja olen ollt kahden ekan kanssa samoilla linjoilla. saas nähdä mitä huligaaneja niistä tulee teineinä, mutta nyt ovat varsin tavallisisa ja tyytyväisiä tyttöjä. musta ylipaino on ehdottomasti suurempi ristki lapselle kuin pieni alkoholin käyttö.
 
Sori offtopic, mutta onko jossain sanottu että meetwurstia ei saa syödä? :eek: Mä olen välttäny kaikkia mahdollisia pastöroimattomia maitotuotteita ja vähän muutakin, mut mulle ei ainakaan oo sanottu sanaakaan siitä, ettei meetwurstia sais syödä. :eek: Eikä mielestäni sitä sanottu Espoon kaupungin sivuiltakaan, mistä oon noita ruokaohjeita kattonu (siel on kattavat listat)...

Sen sijaan ekalla neuvolakäynnillä painotettiin useaan otteeseen sitä, että ainakin kaikkien turkulaisten odottajien haluttais menevän nollalinjalla, eli alkoholia ei sais ottaa tippaakaan. Eipä tosin tuo ongelmaa, koska olin muutenki jo päättäny että alkoholinkäyttö loppuu heinäkuun viimeiseen päivään (koska silloin oli ovis), tulin raskaaksi tai en. :D
Mut joo, mä en ainakaan kestäis elää sen itsesyytösmäärän kanssa joka tulis jos lapsessa olis jotain "vikaa" ja olisin juonu annoksenki alkoholia raskausaikana. Nyt voin ottaa lapseni vastaan hyvillä mielin vaikka vähän "viallisenakin" kun tiedän etten oo pilannu häntä omilla teoillani. (ja siis ei saa ottaa liian vakavasti tätä "viallista")

Alkoholiton punkku... mies osti yhden pullon ja se oli lähinnä pilaantuneen mehun makuista. Siis tosi pahaa. :x Ei ikinä enää! Mut sen sijaan lapsille tarkoitettu "kuohari" Robby bubble on ihan sairaan hyvää! :D En oo halunnu juoda edes niitä "alkoholittomia" siidereitä missä on 0,7% alkoholia, kun nekin on kuitenki alkoholijuomia.

Laala-tiukkis ja Punkero rv17+1
 
Sama mieltä holittomasta punkusta: PAHAA! Uusimpia versioita Alkosta en ole kokeillut, enkä taida kokeillakaan. Oon aiemmin juonut viinejä nimenomaan maun takia.

Olen sitä mieltä, että jos joku haluaa ottaa sen hiukan silloin tällöin, niin sitten ottaa, kunhan pitää hemmetin hyvän huolen siitä, että se jää siihen. Ei se oo multa pois.

Itse oon Laalan ja lentoemon ja muiden kanssa samoilla linjoilla: oonpahan ainakin tehnyt kaikkeni tämän tulevan immeisen hyväksi tässä vaiheessa kun se on täysin mun armoillani. Eikä se tarkoita pelkän perunan vai minkä se nyt oli syömistä, kyllä suurinta osaa ruoka-aineista voi syödä, kunhan pitää huolen hygieniasta ja kypsentää ne oikein. Mun mielessäni alkoholi ei vaan kuulu yhteen raskauden ja imetyksen kanssa, tunnen oloni ihan syylliseksi jos astun Alkon ovien sisäpuolelle edes. :D

Ne on sit erikseen, jotka ei pysty olemaan ottamatta kännejä: semmosille odottaville henkilöille ei täältä heru yhtään ymmärrystä!

ventti (toinen tiukkis) ja viuhti 19+4
 
Minusta myös alkoholiton punkku oli pahaa. Sen sijaan alkoholiton kuohuviini oli aika hyvää, mitä alkosta ostin (kuivaa). Myös alkoholitonta olutta olen maistanut ja jotkut merkit ovat aika hyviä (Nicolai ja Beck).

Ihan mielenkiinnosta kyselen, mitenkäs sitten kahvin juonnin kanssa? Oletteko kahvia tai teetä uskaltaneet juoda?

Ja toinen kysymys liittyy lentämiseen. Oletteko lentäneet rakausaikana? Tarkoitan lähinnä lisääntyneen säteilyaltistuksen kannalta (ei sikäli, että siinä mitään suositusarvoja ylittyisi). Entäpä, kuinka moni on mitannut kodistaan sisäilman radonpitoisuuden? Nyt olisi sopiva aika, jollei sitä ole vielä tehnyt - Säteilyturvakeskuksesta saa helposti tilattua kotiin sen mittausboksin. Maksaa kylläkin jotain 40 euroa muistaakseni.
 
Valonsäde: Tuo kofeiini on siitä kiperä kysymys, että yllättäen myöskään siitä ei voida osoittaa turvallista alarajaa! Asiastahan on puhuttukin medioissa aika paljon, mutta moni ei miellä kofeiinia samalla tavalla haitalliseksi aineeksi kuin alkoholia. Ja kuitenkin on kiistatta osoitettu, että suhteellisen pienetkin kofeiinimäärät lisäävät keskenmenon riskiä, ja jo 200mg kofeiinia päivässä (kaksi kupillista) altistaa vauvan alhaiselle syntymäpainolle.

Ihan niin kuin alkoholinkin suhteen, on tässäkin hurjasti yksilöllisiä eroja, eli moni nainen voi vetää vaikka 5 kuppia päivässä ilman ongelmia, ihan samalla tavoin kuin moni nainen voisi juoda ihan hyvin sen lasillisen viiniä viikossa. Nämä erot liittyvät todennäköisesti myös istukankin toimintaan, joillakin istukka suodattaa alkoholin ja kofeeinin paremmin kuin muilla. Mutta mistä sitten tietää, että onko itsellä sitä riskiä vai ei? Jälleen jokainen mamma päättää itse, että minkä riskin on valmis ottamaan.

Itse henkilökohtaisesti en juonut lainkaan teetä tai kahvia (kokiksesta puhumattakaan) ekan kolmanneksen aikana, toisesta kolmanneksesta eteenpäin olen juonut kupillisen vihreää teetä aamulla. Mutta kahvin ja kokiksen olen laittanut pannaan kokonaan, eipä siten tarvitse mietiskellä, että voisko joku ongelma johtua liiallisesta kofeiinin määrästä. Suklaata olen syönyt hiukan, mutta sitäkin olen yrittänyt rajoittaa tyyliin 20g päivässä. Kun tummasta suklaasta on kuitenkin yös terveyshyötyä, niin olen ajatellut, että ne terveyshyödyt (alentaa mm. raskausmyrkytyksen riskiä jopa 40%) ovat isommat kuin suklaan sisältämän kofeiinin riskit.

Mutta tämä kahvikin on just tällainen ikuisuuskysymys, eli pitää miettiä, että millaisia riskejä on valmis ottamaan.

http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=3212
http://ohjelmaopas.yle.fi/artikkelit/tiede/tiedeuutiset/raskauden-aikainen-kofeiinin-nauttiminen-pienentaa-sikion-kokoa
 
B-7
Itse raskausaikana lasillisen joskus juoneena ja kahvia n 3 kuppia päivässä nauttineena,täytyy vaan ns kantaa ottamatta sanoa,ettei tuo kofeiinin vaikutus vauvan kokoon ole mulla pätenyt B)
Esikoisesta en saanut kahvia alas koko raskausaikana ja silloin en uskaltanut juoda sitä lasillistakaan alkoholia.Ja tyttö painoi syntyessään 3180g ,oli pienin mun lapsista.
Näistä muista oon se satunnaisen lasin esm viiniä saattanut nauttia ja kahvia tosiaan kulunut ainakin sen 3 kuppia päivässä ja painot lapsilla olleet 3700-4100g välillä =)
Ja kaikki ihan yhtä terveitä kuin esikoinenkin :heart:
 
Kiitos vastauksesta lentoemo-76! Mielenkiintoisia uutisia. Täytyykin sanoa, että kahvin juonti on minun osaltani vähentynyt. Tässä asiassa on kyllä joutunut itsehillintää harjoittamaan.

Mitenkäs tuo toinen asia. Nimierkkistäsi päätellen lennät työsi puolesta. Teillä on varmaankin määräykset ja käytännöt sen suhteen, kaunko raskaana sopii lennellä vai siirretäänkö heti maahommiin kun asia on tiedossa? Näin jokin aika sitten vertailun ammattiryhmien keskimääräisestä säteilyaltistuksesta ja yllätyin hieman, että lentohekilöstö oli aika korkealla tuolla listalla. En ollut ajatellut lentämistä aikaisemmin tuolta kantilta. Lakisääteisesti se ei tietenkään saa ylittää sikiöannosrajaa, joka on muistaaksen 1 mSv. Mietinkin lähinnä sitä, kuinka nopeasti tällainen annos lentäessä kertyy. Annokset kai lasketaan lentoreittien, -korkeuden ja -ajan mukaan. Niin, tarkoitan nyt tietysti säteilyllä tässä tapauksessa ionisoivaa säteilyä. Itsellä tämä on pohdinna alla kai lähinnä siitä syystä, että matkustan aika paljon työni puolesta.
 
tunnen oloni ihan syylliseksi jos astun Alkon ovien sisäpuolelle edes. :D
:LOL: Tuli tästä mieleen... kun mieskin on käytännössä nollalinjalla nyt kun minä oon raskaana, niin kerran sitten hain sille tässä sitten ylläriksi yhden oluen alkosta, ja eikös joku sattunu soittamaan just ku oon siinä erikoisoluiden edessä ja kyseli sitten jotain odotuksesta ja sanoin että jään äitiyslomalle maaliskuussa... Ja alkoi ihan hirveesti nolottamaan, kun koko alko tuntui kaikuvan mun äitiyslomaa ja minä oon siellä olutpullo kädessä. :LOL:

Kahvista ekan kolmanneksen aikana en juonut ollenkaan kahvia, teetä enkä kokista. Nyt oon joinain päivinä juonu niin että esim kupin lattea tai yhden lasin kolaa, mutta jos juon lattea niin en juo enää kolaa samana päivänä. :whistle: Tiedän että aika moni pitää tätä varmaan liikavarjeluna, mut en halua kofeiinillakaan tappaa lastani. En usko että kuppi lattea tai lasi kolaa sitä kuitenkaan vielä tekee. :)

Laala ja Punkero rv 17+3
 
jenkkivaimo
valonsäde: Me lennettiin tän raskauden aikana vaihtoineen noin 11 h suuntaansa, meno viikoilla 5+0 ja paluu 19+0. Menomatkalla ei mitään ongelmia, paluumatkalla jalkoja särki vaikka saatiin tuurilla paikat business-luokasta ja penkin sai ihan makuuasentoon. Säteilyrajoista en edes osannut huolehtia, koska joka ikinen artikkeli tms. jonka oon asiasta lukenut, vakuuttaa, ettei tollasilla satunnaisilla matkoilla ole mitään vaikutusta sikiöön. Käsittääkseni naispuolisia matkustamohenkilökunnan jäseniäkin kehotetaan siirtymään muihin tehtäviin tietyssä vaiheessa lähinnä seisomatyön vaativuuden takia..? lentoemo-76 osaa varmaan selventää tätä paremmin :)

Kahvista en oo koskaan tykännyt, joten sitä ei oo tullu juotua. Kupillisen teetä juon ehkä muutaman kerran viikossa, jos niinkään usein. Maitosuklaa maistuu turhankin hyvin, vaikka ennen se oli se tumma suklaa ainoa oikea. Korkeintaan rivi illassa menee Fazerin sinistä. Diet Coke oli ennen ehdoton lemppari, mutta raskauduttuani ei oo juuri maistunut. Ravintolassa tilaan yleensä sitä, koska suostun juomaan vain light-limuja (en tykkää sokerilla makeutetuista) ja yleensä kokis on ainoa jota saa light-versiona ravintoloissa. Kotiin jos ostetaan limua niin se on poikkeuksetta keltasta :)

jenkkivaimo ja poitsu 30+6
 
Lentämisestä: se säteilyn määrä, jota saa satunnaisilla matkoilla on todellakin niin vähäistä, ettei sillä ole mitään merkitystä sikiöön tai aikuiseen, se taustasäteily mitä joka tapauksessa tulee avaruudesta ihan tänne merenpinnan tasolle, on se suurin säteilyn lähde meillä kaikilla.

Sen sijaan lentohenkilökunnalla tuo säteily on ainakin käytännössä haitallista, lentoemännilla on reippaasti kohonnut rintasyöpäriski (British Airways taitaa olla ainoa, joka on asiaa tutkinut), ja lentäjienkin keskimääräinen elinikä on matalampi kuin maanpäällä työskentelevillä.
Tosin vielä ei olla varmoja, johtuvatko nuo kohonneet riskit nimenomaan säteilystä vai työn epäsäännöllisyydestä, nimittäin samoja kohonneita syöpäriskejä on todettu kaikilla yötyötä tekevillä, ja on epäilty, että yösäteily olisi jotenkin haitallisempaa kuin päiväsaikaan saatava säteily, myös siis maanpäällä.

Finnairilla saa lentää rv 17 saakka, mutta useimmat jäävät kuulemma äippälomalle jo ennemmin. Muoks* siis toimistohommiin, Italiassa taas jäädään ihan kotiin äitiyslomalle, kun lain mukaan ei voi vaihtaa työtehtäviä edes raskauden vuoksi
Omalla (siis entisellä, en ole lentänyt työkseni 4 vuoteen ;)) italialaisella lentoyhtiölläni taas jäätiin kotiin 10 päivää positiivisen raskaustestin jälkeen. En tiedä, mikä on finskin virallinen mielipide tuohon henkilökunnan saamaan säteilyyn, minun ex-yhtiölläni (jossa mieheni on yhä lentokapteenina) on tehty säteilytutkimuksia erityisesti kaukolennoilla, ja koko henkilökunta tarkastetaan säteilyn kannalta vuosittaisen lääkärintarkastuksen yhteydessä, täällä tarkastetaan myös luomet, koska lentohenkilökunnalla on myös kohonnut ihosyöpäriski.

Joka tapauksessa noissa tutkimuksissa säteilyä sinänsä ei ole pidetty "haitallisen" (todellisuudessa kaikki säteily on haitallista) korkeana, mutta jostain syystä tuo elinikä on alhaisempi ainakin lentäjillä kuin muilla ammattityhmillä, eli siitä voi vetää omat johtopäätöksensä.

Nämä terveyshaitat ovat myös yksi syy siihen, miksi lentohenkilökunta vaatii itselleen suht korkeaa palkkaa, vähän samaan tapaan kuin aiemmin röntgenlääkäreille maksettiin säteilylisää.

Summa summarum:
Siis raskausaikana tuo säteilylle altistuminen lentsikassa on tosi vähäistä verrattuna siihen taustasäteilyyn, mitä saamme joka tapauksessa täällä maanpäällä.
 
No juu, käytännössä saamamme säteily on luonnon taustasäteilyä ja keskimääräinen säteilyannos suomalaisella oli muistaakseni luokkaa 3 mSv vuodessa, josta 0,3 mSv aiheutuu avaruussäteilystä ja noin 0,2 mSv sisäistä säteilyä. Loput tulevat maaperästä ja rakennusaineista sekä huoneilman radonista. Kymmenen kilometrin korkeudessa annosnopeus on muutamakymmenkertainen verrattun maankamaralla olemiseen. Kai tuo vaikutus on ennenkaikkea lentohenkilökuntaan vaikuttava asia, kunhan vain pohdin. Ymmärrän toki, ettei yksittäisillä lentomatkoilla varmastikaan ole merkitystä sikiöön.

Sori, nyt meni jo pahasti ohi aiheesta. :p
 

Yhteistyössä