Pieni varoitus maissinaksuista

Meidän puolivuotias on aivan rakastunut maissinaksuihin, ja tiedän monien muidenkin pienten tykkäävän niistä hurjasti. Usein oon laittanut ruokailumme ajaksi tytön syöttötuoliin ja antanut hänen nakertaa jälkkäriksi maissinaksuja ihan yksikseen, niin oon saanut itsekin syödä rauhassa. Nyt en kyllä meinaa vähään aikaan kuitenkaan antaa naksuja meidän pienelle, sillä tyttö nosti äsken syödessään aivan hirveän huudon. Huudon syyksi paljastui ikenen ja alahuulen väliin jäänyt naksunpala, joka oli "liimaantunut" kiinni. Mä en hoksannut edes ajatella, että naksu voisi olla jotenkin jumissa, joten otin vaan kiinni siitä ja otin sen suusta pois. Naksu oli verinen ja ikenestä veri valui :eek: Ihan koemielessä laitoin sitten itselleni maissinaksun ylähuulen ja hampaiden väliin ja annoin olla hetken aikaa - ja samoin kävi itsellenikin: huuli aukesi ja edelleen on veren maku suussa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 20:36 Kolmas vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 20:35 vieras kirjoitti:
En uskalla tuonikäiselle antaa naksuja syötäväksi, vasta sitten kun oon varma että osaa purra ja niellä isompiakin paloja.
Ne sulaa suuhun saman tien.
ei nähtävästi ole ap:lläkään tai vauvallaan sulanut.
 
wisitor
tottakai se kuiva naksu imee kosteuden huulesta ja ikenestä missä sitä kuolaa ei kehity. ei oo vaarallista, jatkan edelleen syöttämistä. se on vaarallista jos tukehtuu, mutta pumpulivauvojakin on hyvä olla.
 
Johtuisko tuo siitä että siellä ikenen ja huulen välissä on ollut kuivaa? Muualle suuhunhan nuo katoaa saman tien.

Mun mielestä naksuun on kyllä mahdoton tukehtua, koska ei se koossa tavallisesti pysy ja jos pysyykin, se pysyy koossa vaan just jossain jumiksessa eli kaukana kurkusta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 20:38 wisitor kirjoitti:
tottakai se kuiva naksu imee kosteuden huulesta ja ikenestä missä sitä kuolaa ei kehity. ei oo vaarallista, jatkan edelleen syöttämistä. se on vaarallista jos tukehtuu, mutta pumpulivauvojakin on hyvä olla.
Mä en oo nähnyt tarpeelliseksi vielä 6kk ikäisille antaa naksuja, normaali ruokaa vain, ruokaa jossa on myös purtavia paloja sen mukaan miten lapselle on hampata tullut ja kuinka hyvin hän osaa purra. Omani sai äsken jauhelihakeittoa ja hillakiisseliä. Jykertämistä harjoittelee isolla kurkunpalalla, omenalla tai kovalla leivänkannalla
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 20:46 wisitor kirjoitti:
meidänpä poika söi vain ja ainoastaan tissiä, ei todellakaan mitään jauhelihakeittoa 6kk iässä. nyt poika 10kk ja maissi kelpaa
Ei munkaan vauva enää 6kk oo, ja soseutettuna hän tuon söi, eikeittomaisena. mutta ei siliänä vauvasoseena. Tissimaitoa ei oo valitettavasti saanut aikoihin. Mutta en kuitenkaan alkaisi pienelle maissinaksuja antaan, vaikka ovatkin lisäaineettomia ja kai suolattomiakin. Mutta ei tarpeellisia vielä vauvalle. Mutta jokainen tavallaan :) Hyvä kuitenkin että ap varoitti toisia tuosta ´ikeneen tarttumisen mahdollisuudesta
 
Ehei
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 20:36 Kolmas vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 20:35 vieras kirjoitti:
En uskalla tuonikäiselle antaa naksuja syötäväksi, vasta sitten kun oon varma että osaa purra ja niellä isompiakin paloja.
Ne sulaa suuhun saman tien.
ei sula aina, ei. Varovainen täytyy olla. Kovaksi kököksi tuppaavat useinkin jäämään.
 
Kaverin lapsi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 20:40 vieras kirjoitti:
Johtuisko tuo siitä että siellä ikenen ja huulen välissä on ollut kuivaa? Muualle suuhunhan nuo katoaa saman tien.

Mun mielestä naksuun on kyllä mahdoton tukehtua, koska ei se koossa tavallisesti pysy ja jos pysyykin, se pysyy koossa vaan just jossain jumiksessa eli kaukana kurkusta.
oli vähälllä tukehtua tuollaiseen maissinaksuun! Ei ne oo pikkuvauvan syömisiä, naksut ja sipsit. oikeeta ruokaa ja tissiä, jos muuten homma toimii.
 
Oli pakko tällainen ketju nostaa, kun maissinaksut tuomittiin ihan turhanpäiväisiksi. Nehän on ihan täyttä maissia! "Ravinnollisesti" maissinaksuja ei maissisoseesta erota muu kuin se, että naksuissa ei ole rasvaa! Meillä jopa neuvolantäti suosittelee lapsille noita maissinaksuja, ettei ihan pienten ruokalistalla ole pelkkiä sileitä soseita (saa kuulemma antaa vaikka joka aterialla).
 
Selvä. Kuulostaa kyllä vähän kummalta näin lapsettomasta ihmisestä että tuollaisia syötetään noin pienille :x . Luulis että niissä on kuitenkin säilöntäaineita ym. mutta ehkä mä olen vähän tiukkapipo näissä asioissa.
 

Yhteistyössä