Pienikokoinen synnyttäjä ja synnytystapa-arvio?

Hei, en nyt ole ihan varma olisiko tämä pitänyt olla Odotus-puolella... Saa siirtää jos tarvitsee.

Eli luin tuolta toisesta ketjusta, että jossain neuvolassa laitetaan kaikki alle 155 cm naiset synnytystapa-arvioon. Missä Suomessa tällainen käytäntö on? Tai millä muulla perusteella synnytystapa-arvioon pääsee?
 
Taitaa olla se lantio mistä katsotaan. Itse olen 140 cm ja ensimmäisellä lääkärikäynnillä lääkäri sanoi, ettei todennäköisesti mahdu syntymään ja sanoi laittavansa lähetteen. Toisella kerralla oli eri lääkäri ja sanoi, että papereissa merkintä arviosta ja hän sitten laittoi lähetteen.
 
Olen alle tuon, enkä ainakaan täällä p-savossa ole synnytystapa-arviossa käynyt. Molemmilla kerroilla lääkäri kokeili lantion synnyttämään mennessä, molemmista koko arvio ollut n 4kg, mutta välttämättä lääkäri ei olisi tutkinut tuossakaan vaiheessa ellei olisi ollut muuta syytä tulla tutkimaan.
 
Olen kanssa alle 150 cm ja kysyin tuota neuvolassa,ei ottanut sillon asiaan kantaa, mutta käydessäni pelkopolilla, sanoi kätilö että jos äiti on alle 150 tulisi automaattisesti tehdä arvio. Ja itselleni se tehdäänkin nyt joulukuussa, mutta kysyin tätä eilen taas neuvolassa että onko tämä yleinen käytäntö niin sanoi että jos äiti haluaa niin laittavat lähetteen.
 
Itse olen 153 cm ja mitään erikoiskohtelua en ole saanut. Nyt tulossa toinen (eka oli onneksi pieni, juuri ja juuri 3kg). Nyt luvassa isompi, mutta koska olen jo kerran synnyttänyt alakautta ei tarkempia mittauksia ole tehty.

Olis kyllä ihan mieltä keventänyt jos mitat olisi otettu.
 
Minä olen 153cm ja synnytystapa-arvio tehtiin vimpalla lekurikäynnillä. Totesi et voin synnyttää alakautta. Synnytys oli helppo, otin vain ilokaasua kipujen helpottamiseksi. Nyt synnytyksestä 3 viikkoa ja alakerta hyvässä kondiksessa ja vuotoa ei juuri lainkaan. Kätilö sanoikin synnytyksen aikana et minut on luotu synnyttämään..liekkö tsemppailee kaikkia niin..
 
Minä 155cm ja synnytystapa-arvio tehtiin porissa. sanoivat kanssa että yleensä tälläiset tehdään pienikokoisille. Ei pelkästään siitä etteikö mahdu alakautta tuleen vaan myös siitä että vauvalla ei ole tilaa mahassa jos kovin lyhyt..totesivat näin..ja lantio kuvat otettiin jossa arviolta 4kg mahtuu tuleen.
 
Minulle tehtiin syn.tap.arvio koska olen pieni kokoinen. Vauvan painoarvio oli 3200g ja lääkäri aika kovin ottein alapäästä kokeili ja totesi ettei mahdu syntymään. Mitään kuvia ei otettu. Onko tämä yleinen käytäntö ??
 
minä olen 158 cm ja ekan raskauden aikana kävin lantioröntgenissä viikolla 36 hyvät oli mitat ja lähdin synnyttämään. synnytys päätyi sektioon, ei kuitenkaan liian penten lantion mittojen takia vaan vauvan tarjontavirheen vaikka vauva oli 4300g. Toisekla kerralla seurasivat vauvan kasvua ja sanoivat ettei tarvitse leikata ja taas sitä mentiin synnyttämään alakautta. Tällä kertaa onnistuneesti ja tulos oli 3960g painava ja 53 cm vauva. Hyvin mahtui!
Nyt kolmannella kerralla omasta pyynnöstä kävin tänään vauvan painoarviossa, viikkoja 33+0. ja näyttäisi siltä että ihan sopivan kokoinen synnytettävä tulisi. Mulla oli tuo eka synnytys niin karmaisevan pitkä ja olin niin väsy että ehkä siitä on jäänyt jokin pieni pelko sektiota kohtaan.
 
Nuo painoarviot ovat valitettavasti vain arvioita. Itse siihen luotin. Ekan kohdalla arvio piti pakkansa, mutta poika leikattiin suunnitellulla sektiolla perätilan ja lantion raja-arvon vuoksi. itse olen 162cm pitkä, mutta lantion ahtaus ei näy välttämättä päällepäin eikä ole pituudesta kiinni.

Nyt pikkukakkosen kohdalla painoarvio heitti yli 600g eli poika oli sen verran suurempi kuin piti olla. Lääkärit hokivat, ettei raja-arvo ole sama kuin ahdas lantio; ilmeisesti minulla se kuitenkin yli 4kg vauvan kohdalla on, sillä vauva jäi hartioista kiinni ja jouduttiin ns. repimään pois. Enpä enää luota edes noihin yliopistollisten sairaaloiden painoarvioihin.

Itse synnytys oli nopea, helpohko; ponnistusaika, mukaan lukien tuo irrotusepisodi, kesti 9min, harmittaa vaan vauva vuoksi tuollainen lääkäreiden asenne, että kokeillaan. Meidän kohdalla ei sektiovalmiudesta ollut mitään hyötyä, kun pää syntyi melko hyvin, ei silloin enää voi leikata.

Suunniteltu sektio sujui mun kohdalla tosi hyvin, eikä leikkaushaavan kivusta tarvinnut kärsiä. Nyt alatiesynnytyksen kohdalla eppari ja alapää yleensääkin oli kipeä pari viikkoa, nyt alkaa helpottaan, revennut en ihme kyllä ollenkaan.
 
Ekasta lapsesta sain kanssa lähetteen synnytysarvioon ja olisi kuulemma mahtunut syntymään alateitse itselläni pituutta 141cm tyttö syntyi kuitenkin sektiolla kun synnytys ei edenny ja painoi 2885g nyt odotan toista lasta ja neuvolassa pidettiin itsestään selvyytenä et menen synnytystapa arvioon johtuu varmaan pituudesta sekä edellisestä sektiosta.
 

Yhteistyössä