Pienikokoinen vauva/ kokoarvio

Me saatiin arvioksi vkolla 36+0 2300g ja vkolla 39+0 2500g. Eli vauva kasvaa aika hitaasti ja minut käskettiin vuodelepoon. Mutta ei pitäisi kuulemma olla mitään huolta, meidän vauva vaan on sitten pikkuinen. Kohdunpohjan korkeus menee ihan keskikäyrällä ja lääkäri hieman epäili mittaustulosta, kun painoakin on tullut yhteensä 11 kg tuohon viikolle 39+0. Mutta nähtäväksi jää, minkä kokoinen laspukainen syntyy! Nyt 39+6 ja pian saisi tulla! :)
 
Mulle annettiin esikoisesta painoarvio rv 33+1, 2kg, rv36 olikin sit jo 3kg, viimeinen arvio tehtiin 39+4, 3 päivää ennen pojan syntymää ja se olikin yhtäkkiä jo 4kg, poika syntyi 3530 grammaisena.

Arviot on aina arvioita, joten en niihin oikein luota. Jos jotain hälyyttävää on, niin eikö yleensä laiteta jatkotutkimuksiin et virtaukset yms on ok?
 
Heips!
Kiitos vastauksista.
Ensin sain ajan kokoarvioon oman ylipainon vuoksi, koska pelättiin että vauvasta kasvaa liian iso. Nyt on sitten tullut raskausmyrkytysoireita ja sen vuoksi seurataan.
Oireet on pysyny kohtuullisina, mutta nyt sitten huolestuttaa tuo vauvan koko. Painoa ei mulle oo tullu kuin max 2 kg koko raskauden aikana...
Virtausten pitäs olla kunnossa ja mitään rakeenteellista poikkeavuuttakaan ei oo löytynyt. Kertoisko tuo alhainen paino sitten siitä et istukan toiminta alkaa hiipua... en tiedä...
Näitä ajatuksia vaan pyörittelee väistämättä päässään...
 
Mulla oli esikoisesta painoarvio
rv 34+1 ~2.2kg
rv 35+5 ~2,5kg
rv 37+1 ~2,9kg
rv 38+2 ~3,1kg
Syntyi käynnistettynä (r.myrkytys, jonka vuoksi noin tiuhaan seurattiinkin) rv 39+2 ja painoa oli 2905g. Mulla siis myrkytys vaikutti istukantoimintaan, ja lisäksi omat elimet (munuaiset?ja maksa?) alkoivat arvojen mukaan antaa periksi niin käynnisteltiin.

kuopuksesta painoarviot:
rv 33 ~1,8kg
rv 36 ~2,6kg
rv 41+2~3kg (tästä lääkäri sanoi heti että ei saanut mahamittaa kunnolla, eli saattaa heittää alaspäin)
Kuopus suostui vihdoin ulos rv 41+5 ja painoi 3420g
Pienen sf mitan takia seurattiin kuopuksen kasvua.
 
Viimeksi muokattu:
Näissäkin kannattaa aina muistaa että tarkimman arvion(joka sekin vain arvio)saa jos vauvan kasvua mittaamassa aina sama lääkäri/ultraaja!Muuten mittatulokset saattaa heittää paljonkin jos vaikka 2-3 eri mittaajaa!!

Mulla 8 synnytystä ja jokaisesta annettu painoarvio.Kaikista muista mennyt ihan metsään paitsi seiskan kohdalla,synnytys aamuna ultralla mitattiin 3,4 kg ja syntyessä muutaman tunnin kuluttua oli 3410g=)
 
Hei!

Esikoista kun odotin niin alunperin ruvettiin seuraamaan kasvua, ettei kasva liiaksi koska mulla todettiin raskausdiabetes. Noh, kävikin niin että meidän vauvan kasvu oli hitaanlaista, vaikka terve vauva sieltä kuitenkin syntyi. Tässä painoarvioita:

rv 31+0 1375g
rv 32+2 1442g
rv 33+2 1687g
rv 35+5 2166g
rv 37+1 2476g

Poika syntyi rv 38+2 ja painoa oli 2680g. :)

Saas nähdä miten tämän kakkosen kanssa nyt käy...

Diinu 23+6
 
Esikoisesta painoarvio rv 36+6 oli 2,7kg. Sit rv 39+4 toinen lääkäri ultras ja mittas ja merkkas että vauva olis 3,1-3,3kg. Sit kun tyttö syntyi rv 40+3 niin painoa oli 2,5kg että näin meillä. Raskausmyrkytystä ei ollut, miehen puolelta ovat vaan olleet pienikokoisia syntyessään :)
 
Meillä vauva kasvoi pienenä koko raskausajan ja sitä seurattiin. 31+0 arvio 1400g, ja arvio oli et lasketun ajan tienoilla vauvan paino olisi 2.7-2.9kg jos kasvu jatkuu tasaisesti. Koko raskausajan kasvoi tuolla "käyrällä". Vauva syntyi 40+6 ja oli alle 2,5kg eli arviot ei ihan pitäneet paikkaansa. Istukassa ei kuitenkaan ollut vikaa, on vain geneettisesti pieni (itse olen myös pieni). Eiköhän sinulla vauvan vointia ja virtauksia seurata, kun on myrkytysepäily, joten ei hätää :) Ei pieni vauva kuitenkaan tarkoita välttämättä, että mitään olisi vialla!
 
Kiitos kaikille vastanneille!
Käyn tosiaankin muutaman päivän välein sairaalassa noita virtauksia tsekkaamassa, ja vointi on ollut ihan hyvä. Tietenkin sitä hieman huolestuttaa miksi pikkuinen ei kasva, mutta rauhoitti ainakin hieman mieltä kun kuuli että muillakin ollut samaa ja kaikki on ollut loppujen lopuksi ihan hyvin.

Tietysti mitatkin riippuu paljon mittaajista, kuvaruudulla millinkin mittavirhe tekee jo paljon arviossa..
 
Tämän tulevan vauvan painoarvio oli tasan rv 31+0 niin 1500g ja vastas rv 30+ jotain, eli paria päivää pienempää. Lääkäri joka oli myös esikoisen synnytyksessä ( ja siis aika pätevä ) veikkasi että laskettuna aikana olis n. 3500g eli ei nyt mikään kovin pieni ?
 
Nostellaampas tätä ketjua...
Tänään siis 32+5 ja painoarvio oli 1520g.
Eli noussut n. 200g kymmenessä päivässä... kuulostaa aika vähältä, vaikka istukan virtaukset ovat ok ja vauva liikkuu aktiivisesti.
Tähän ei taida kauheesti omilla syömisillään pystyä vaikuttamaan? (tietty terveellisesti pitää syödä, mutta jos lisään omia syömisiä niin ne ei varmaan vauvaan kulkeudu?)
 
Täällä kans ollaan oltu vauvan kasvukontrolleissa pienen koon vuoksi ja eilen oli vihdoin vimppa käynti, kun neiti kasvaa koko ajan tasaisesti omalla käyrällä =) Mulla kans kaikki virtaukset hyvät, vauva liikkuu aktiivisesti ja kaikki muutenkin ok. Esikoinen oli syntyessään 3700g(nyt 7-vuotiaana jo 134cm), eli isohko poika kun mie itse olen vaan 150cm pitkä. Mutta esikoisen isä onkin 189cm pitkä ja nykyinen avopuoliso vaan 170cm. Tyhmää, että vertaavat vanhemman lapsen syntymäpainoon, kun kuitenkin geenit on tällä aivan erit.

Varmasti kaikki on hyvin kun pikkuruinen masuvauvasi liikkuu ja kuitenkin kasvaa :) Mutta hyvähän se on, että seuraavat tarkasti.

Rv 21+1 372g
Rv 32+1 1450g
Rv 34+3 1980g

eveliina ja tiitiäistyttö 34+4:heart:
 
Täällä oltu myös kasvukontrolleissa vauvan pienen koon takia. Alakäyrällä on kasvanut ja nyt viimeisessä kontrollissa oli pudonnu alakäyrän alle. Joka kerta kyl ollut eri mittaaja.

Painoarvioita:
25+5 - 684g
27+6 - 920g
31+1 - 1350g
33+0 - 1600g
35+6 - 1949g

Minulla on lievä raskausdiabetes, mutta ei se näemmä vauvan painoa ole kasvattanut. Oma paino noussut raskauden aikana n. 10kg.

Minulla seuraava kontrolli rv 37+2 ja jos kasvu on ennestään hidastunut/loppunut niin edessä on mahdollisesti käynnistys. Syytä pienikokoisuuteen ei ole löytynyt. Kromosomeja ei tosin ole tutkittu. Mutta virtauksia on tutkittu ja kaikki ovat olleet hyviä tähän mennessä. Liikelaskentaa on nyt käsketty tehdä ja herkästi yhteys synnärille, jos huomaa liikkeiden vähenemistä. Vauva on liikkunut koko ajan hyvin.

Edelliset lapset painoivat minulla 4020g (syntyi rv 41+2) ja 3340g (rv 40+1). Eli selvästi pienikokoisempi olisi nyt tulossa. Edelliset lapset poikia, tästä on veikattu tyttöä.

Koralli 36+2
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä