Pienokaiset samassa huoneessa

Meillä on esikoinen 10 v, kuopus 1v 10 kk ja vauvakuume on melkoinen. Ongelmana on se, että makuuhuoneita on kolme, joten kaksi nuorimmaista pitäisi siis sijoittaa samaan huoneeseen. Onko kokemuksia miten sellainen sujuu, vinkkejä, kikkakolmosia jnejne. Vauva, jos nyt sellainen vielä tulee ;) varmasti on vähän aikaa toki meidän makkarissamme, mutta jossain vaiheessa tullee eteen joko isomman talon hankinta tai sitten ne kaksi nuorimmaista samaan huoneeseen.
 
Niin siis minkä ajattelet nyt muodostuvan ongelmaksi?

Meinaan että lähes kaikissa mun tuntemissa perheissä 2 tai jopa 3 lasta jakaa yhden huoneen. Eikä se ole koskaan kellekään ollut mikään ongelma, eikä kikkakolmosia ole tarvittu :)

Meilläkin tytöt jakavat keskenään huoneen, kunhan vähän kasvavat. Heillä ikäeroa 1v1kk.
 
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Niin siis minkä ajattelet nyt muodostuvan ongelmaksi?

Meinaan että lähes kaikissa mun tuntemissa perheissä 2 tai jopa 3 lasta jakaa yhden huoneen. Eikä se ole koskaan kellekään ollut mikään ongelma, eikä kikkakolmosia ole tarvittu :)

Meilläkin tytöt jakavat keskenään huoneen, kunhan vähän kasvavat. Heillä ikäeroa 1v1kk.
Jeps, meillä pienenä jaettiin huone siihen asti kunnes saatiin isompi kämppä ja mä muutin pois kotoa.

Nyt meillä jakaa 3 lasta jokatoinen vkonloppu huoneen. Vakituisella ikää 7kk, kahdella muulla 3 & 6, hyvin näyttää menevän.
 
En mä ymmärrä mikä siinä voisi olla ongelmana. Meillä 3- ja 4-vuotiaat jakavat huoneen, eikä ole kyllä koskaan tarkoitus laittaa heitä eri huoneisiin. Mun mieheni on asunut aina sisarustensa kanssa samassa huoneessa, neljä lasta jotka on syntyneet 8 vuoden aikana, eikä sielläkään mitään ongelmia ole ollut.
 
Olen pahoillani jos kysymykseni on mielestänne typerä. Itsellä ei ole kokemuksia huoneen jakamisesta kenenkään kanssa, ja mietinkin asiaa mm. nukkumisen kannalta, vauva huutaa isompikin herää, isompi huutaa, vauvakin herää jne, meneekö yöt ihan hulinaksi. Mutta kiitos vastauksistanne kuitenkin. Asiat eivät ole itsestäänselvyyksiä kaikille.
 
Meille on syntymässä toinen lapsi ihan lähiviikkoina ja aluksi hän nukkuu meidän vanhempien huoneessa. Sitten kun yösyömiset loppuu ja -heräämisetkin vähenee, niin siirtyy isoveljen kanssa samaan huoneeseen (ikäeroa tulee 2v7kk). Uskon että tottuvat kyllä toistensa ääniin. Tuttava juuri vähän aikaa sitten kertoi, kun heillä lapset jakaa huoneen ja pienemmällä tuli yöllä oksennustauti, oksensi 15 kertaa yön aikana sänkynsä eikä isompi edes herännyt kertaakaan vaikka lakanoita vaihdettiin ja toinen itki..
Itse olen jakanut huoneen pikkuveljeni kanssa siihen asti kun muutin pois kotoa, lapsena se oli mielestäni vain kivaa kun ei tarvinnu yksin nukkua, teininä tietenkin ärsytti :whistle:
Mutta olen kyllä huomannut että moni tuttu kokee sen jotenkin ongelmana ettei meillä ole tarjota lapsille omia huoneita. vaikka meillä kyllä on yksi makkari lisää, mut eri kerroksessa, ja mä haluan nukkua samassa kerroksessa pienten lasten kanssa. Isompana sitten saavat omat huoneet, paitsi jos lapsia siunaantuu lisää :p
 
Kiitos Minttu1 vastauksestasi, antoi toivoa tulevaisuuteen jos niin käy, että vielä se pahnan pohjimmainen tulee joku päivä maailmaan :) Eiköhän homma onnistu kun tottuvat toisiinsa ja ääniin, nyt vain tuntuu, että tämä kuopus 1 v 10 kk on niin herkkäuninen, että herää pienimpäänkin kolahdukseen, tuntuu hankalalta laittaa vauva samaan tilaan. Mutta tosiaan kaikkeen tottuu pikkuhiljaa :)
 
Vanha kysymys, mutta vastataan kuitenkin :) Meillä lapsilla on ikäeroa 1,5v. Esikoinen rupesi nukkumaan omassa huoneessa muutamaa kuukautta ennen kakkosen syntymää, mutta pian vauvan syntymän jälkeen omassa huoneessa nukkumisesta ei tullut mitään vaan kumpikin lapsi koisi samassa makuuhuoneessa vanhempiensa kanssa. Kakkoslapsi oli erityisesti pienenä todella herkkäuninen, tuntui, että hän heräsi jo siihen kun itse käänsin kylkeä... Tämän vuoksi teimme hieman "erilaisen" ratkaisun, ja nuorempi lapsi siirtyi omaan huoneeseen (tai siis viralliseen lastenhuoneeseen) suunnilleen vuoden iässä ja esikoinen nukkui edelleen meidänmakuuhuoneessa, tämä paransikin kaikkien unta mainiosti. Muutama kuukausi myöhemmin myös esikoinen siirtyi nukkumaan lastenhuoneeseen. Nykyään (lapset 3v ja 1,5v) meillä esikoinen juoksee meidän makuuhuoneeseen joskus aamuyöstä, juniori ei yleensä herää siihen vaan alkaa huutelemaan sitten vasta aamusta äidin perään. Joskus esikoinen nukkuu koko yönkin omassa sängyssä ja usein ei herää nuoremman lapsen aamuhuuteluihin.

Ja sanottakoon sen verran, että kun me kaikki koisittiin sen vuoden verran samassa makuuhuoneessa ja juniori heräili hyvästikin kymmenen kertaa yössä, niin esikoinen ei tähän herännyt juuri koskaan. Eli varmasti kyllä sujuu :)
 
kultahamsteri
Kaikki riippuu lapsen luonteesta. Meillä 7v ja 5½v eivät voi olla samassa huoneessa, kun isompi saattaa yllättäen raapaista toista, mutta muut lapset voivat asua, monta samassa huoneessa. Eli riippuu ihan lapsesta.
 
Meillä samassa huoneessa kaikki kolme lasta, ikää nyt esikoisella 5v, keskimmäisellä 2,5v ja kuopuksella 1v 3kk.....hyvin menee eivätkä herää toistensa ääniin ku aniharvoin, vaikka yöherätyksiä on meillä tosiaankin riittänyt yllin kyllin kahden pienimmän kanssa. Aluksi pienimmät reagoivat herkemmin toisiinsa, mutta nyt ovat jo tottuneet niin, että vaikka yks huutaisi kaksikin tuntia putkeen ja vaikka joutuis lakanoita vaihtamaan tai mitä vaan, niin toiset nukkuu sikeesti!
 

Yhteistyössä