Pienten lasten äidit: miten järjestätte ajan liikunnalle??

  • Viestiketjun aloittaja "KataR"
  • Ensimmäinen viesti
"KataR"
Minulla on kotona kaksi pientä lasta, 2v ja 2,5kk, ja palava halu päästä liikakiloista eroon. Päivät ovat niin täynnä ohjelmaa, etten tahdo millään löytää aikaa oman liikunnan harrastamiseen. Olen yksin suurimman osan aikaa sillä mies kiinni rakennustyömaalla. Vinkkejä kanssasisaret: miistä otatte ajan liikunnnalle, miten olette järjestäneet ajan kaiken kiireen keskellä?
 
"vieras"
Mieheni hoitaa lapsia, kun liikun. Eli 2-3 kertaa viikossa reilu tunti kerrallaan. Ja sitten olen kyllä tosi tehokas liikkuja, kun pääsen eli mulla on järkevä ohjelma (itsetehty tosin).
Olisiko vaikka mummoja tai jotain sukulaisia tai voisiko palkata mll:n hoitajan tai jonkun naapurin tytön (tosin vauva vielä tosi pieni)?
 
"xxxx"
Aamulla joskus puol kahdeksan maissa..... pienin nukkuu ekoja uniaan ja isompi viihtyy lastenohjelmien kanssa. Zumbaa ja jumppaa joku 30-60 min ja suihkuun. Välillä pitää nostaa pieni sitteriin katsomaan äidin hullua heilumista....

Ja sitten vanhin on kerhossa 2xvko, jos on hyvä ilma mennään vaunuilla ja käyn lenkillä sillä aikaa.
 
Lenkille illalla kun lapset nukkuu ja mies on kotona - juosten, kävellen, fillarilla tai vaikka rullaluistimilla? Jos mies voi vaikka nukuttaa lapset? Unikin tulee sukkelaan kun on käynyt alkuillasta liikkumassa =)
 
"vieras"
Onko mahdoton ajatus:
- Mies vahtii yhden illan viikossa, kun käytä lenkillä/jumpassa/salilla, n. 1 t 30 min
- Käyt lasten kanssa tuplarattailla reippaalla kävelyllä urheilumielellä ja -vauhdilla yhtenä päivänä (ainakin)
- Pyydät kaveria/hoitajaa/mummoa/kummia/jotain hoitamaan lapsia yhtenä iltana/aamupäivänä ja käyt lenkillä tms. Voit ottaa kaverin lapset vastavuoroisesti toisena päivänä hoitoon. Tai vaikka samana: ensin käy toinen äiti, sitten toinen äiti, sitten suihkuun ja lopuksi syötte yhdessä lounaan - IHAN LOISTAVA IDEA!!
 
"minä"
Minä koin helpoimmaksi hommata kahvakuulan ja on toiminut :)

Elixiaan oli jäsenyys, mutta en raaskinut viedä lapsia parkkiin kun pienin oli n. 1,5v, eikä ollut tottunut vaihteleviin lastenhoitajiin. Näin siis edelleenkin treenaan ja nuorin lapsista on jo 3v, mutta meillä vanhemmilla 3-vuorotyö, joten koen helpoimmaksi edelleen treenaja kotona, lastenohjelmien aikaan.
 
Sulla on varmaan ne tuplarattaat? Lenkille, lenkille ja lenkille! Jos suinkin onnistuu, niin ota välillä juoksuvetoja kävelylenkin aikana.

Itse urheilin mammalomalla lasten kanssa. Lykin vauvaa vaunuissa, isompi pyöräili (meillä 3v. ikäeroa). Mentiin joka paikkaan kävellen/juosten/pyörällä. Sain ympättyä normaaliin päiväämme vähintään tunnin reipasta liikuntaa: aamupäivällä kauppaan ja takaisin (3km kävelyä), iltapäivällä puistoon ja takaisin (3km), mahdollisesti esikoinen kerhoon (2km) ja kerhon aikana reipas juoksu/kävleylenkki vauvan kanssa. Illalla saatoimme lähteä vielä koko perhe ulkoilemaan.
 
Keittiönoita
Aikoinaan hyödynsin kaikki kauppojen tarjoukset 6 kilometrin säteellä. Tuli liikuttua siinä ja muussa arjen askareessa ihan riittävästi. En ole koskaan ollut niin timmissä kunnossa kuin ollessani lasten kanssa kotona: rahaa ruokaan oli niukasti, mutta liikuntaa ilmaiseksi sitäkin enemmän :D
 
"hipp"
mä treenaan ennen kun mies menee töihin ja sitten toisina päivinä sen töiden jälkeen.Herään parina aamuna viikolla viideltä ja sitten käyn vkonloppuna kerran.Joskus treenaan illalla kun mies on tullut töistä.
 
"Eee"
Tiedän, ettei tää toimi kaikilla, mut mulla on omasta mielestäni täydellinen ratkasu: vien lapsen hoitoon ma, ke ja pe juosten, jätän sitten kärryt sinne ja jatkan juoksulenkkiä ilman niitä kärryjä muutaman mutkan kautta kotiin, jossa nautin rauhallisesta aamusuihkusta ja aamupalasta ilman lapsia ja lähden sitten vasta töihin. Osittain tämä menee työajalle, mutta yleensä hoidan työsähköpostit siinä aamupalaa syödessäni. Mies vie sitten lapsen hoitoon ti ja to, jolloin pääsen työntouhuun vähän aikaisemmin.
 
"vieras"
Mulla kotona sali, jossa reenaan lasten kanssa, katsovat tv:tä tai hyppivät trampalla. Mulla salissa spinning-pyörä, painoja, crosstraineri, penkki, palloja ym ja sitten nauhoitin kakkosen jumppia ja niitä tein lasten kanssa tai kun nukkuivat.

Täytyy sanoa, että oli välillä haasteellista, mutta voin tosi hyvin, koska jaksoin nähdä vaivaa liikkumisen eteen.
 
"kolmen äippä"
Mulla on lapset 3v, 4v ja 1v
Laitan yksvuotiaan rattaisiin päikyille ja isommat ajaa fillarilla, silleen käydään välillä kävelemässä 3-5km lenkki.Isommat saa pyöräillä,itse saan liikuntaa ja taapero nukkuu hyvin kun rattaat hytkyy.Tai sitten lähden heti kun mies tulee töistä (nyt kesä aikaan tosin vasta 18.30-19) kävelylle.
 

Yhteistyössä