Pihalla ku lumiukko

Hei ihanat kanssaeläjät!

Täällä yksi kauhusta kankeena on neuvoja vailla!

Viikko sitten siis plussattu ja diginäyttöön pamahti 3+. Siihen pitää ilmeisesti lisätä 2. Nyt siis mennään 6+ kö? Koska tärppi ei ollut suunniteltu, niin en ennakkoon ole osannut yhtään tutustua mihinkään aiheeseen liittyvään. Nyt en tiedä edes mistä tietoa saa!
Koska pitää mennä neuvolaan? Hetikö sen varaan? Ja mistä varaan kun olen itse turusta (ja siis turkulainen) ja opiskelen keskisuomessa kuitenkin arkisin?
Ja ilmeisesti mun pitää jotain vitamiinijuttuja ruveta napsimaan? Osaako joku kertoa että mitä ja miksi? Foolihaposta olen jotain kuullut.

Kaikki vinkit uudelle koko ajan onnellisemmalle odottajalle on tervetulleita!
 
Itse varasin neuvolan heti kun sain plussan ruutuun. Siellä varmistetaan tarkemmin missä vaiheessa raskaus on menossa ja annetaan neuvoja tulevaan. Yleensä aika varataan kunnallisesta äitiysneuvolasta taikka yksityiseltä joka tietenkin on sitten kalliimpi.

Itse syän Multivita raskaus ja imetys. tuossa linkki mistä löytyi miten eri lisäravinteet vaikuttavat sikiön kehittymiseen http://www.ladyvita.fi/naisen-hyvinvointi/vitamiinit-ja-kivennaeisaineet-ja-niiden-saantisuositukset-eri-elaemaenvaiheissa/raskaus-ja-imetysaika-sikioen-tarpeet

Ensin itse mietin kanssa noita mitkä ihmeen 12+6 ym. Eli siis viikoja ja päiviä tarkoittavat nuo.

Toivottavasti oli jotakin apua :)
 
Kiitos=) Vitamiinikauppaan siis!

Mä oon ennenkin miettinyt noita, kun tulevat äidit aina puhuu numeroin kaikista xD Kai se on opeteltava itsekkin! Eksyin jonnekkin sivulle eilen missä tuosta juuri puhuttiin ja ehkä jotenkin kärryillä nyt... Lasketun ajankohdankin osasin nyt jotenkin päätellä =)

Nyt täällä etsiskelen "sääntöjä" mitä saa syödä ja kuinka monta kuppia kahvia saa juoda! Mitä ihmettä ihmiset teki ennen internettiä xD

Huomenna soitan johonkin numeroon! Kunhan vaan löydän sen numeron mihin soittaa..

Kiitos vastauksestasi! Ihanaa uutta viikkoa sinulle!
 
http://yle.fi/alueet/oulu/2011/04/netti_hysterisoi_odottavia_aiteja_2491612.html

Tuossa oli mielestäni kanssa ihan hyvä teksti mikä kannattaa lukea.
Eli ennenkuin pistät ruokavalion täysin uusiksi kannattaa kuunnella neuvolan tätiä.
Itse en ole ruokavaliota muuttanut juuri miksikään. Kahvia juon sen minkä kuvotukselta voin. Ei vaan tee mieli juoda kun oksettaa koko ajan.
Itsellä neuvola vasta 5.12 ja innolla odotan että pääsen keskustelemaan tädin kanssa. Vaikutti puhelimessa jo todella mukavalle :)

Kunnallisen äitiysneuvolan numerot löytyvät kunnansivuilta. Kannattaa katsoa jo valmiiksi. Ihmittelin itse kun Uudessakaupungissa asun kun soitto aikaa oli vain tunnin verran :/
Itsellä menossa 7+2 :)

Hyvää viikkoa myös sinulle!
Toivon kovasti, että kaikki menee hyvin ja reilun puolenvuoden kuluttua kerrotaan kuinka synnytys meni :)
 
Ai kamala! En edes uskalla ajatella synnytystä!

Löysin numeron mihin soittaa! Kaipa se mullakin tohon joulukuun alkuun uppoaa aika, jos vaan kalentereihin sopii=)

Kiitos linkkivinkistä! Luen mielummin sitä kuin tenttikirjaa xD
 
Täällä ollaan kanssa melko pihalla kaiken kanssa. Plusattu 19.11. ja onnesta soikeana.

Vitamiineja tässä olen hieman miettinyt mutta muuten en aio ruokavaliota uusia, kahvia nyt en juo tällä hetkellä senkään takia että kun tuo tupakointi tuli lopetettua niin ei iske niin hirveät tupakka himot kun jättää kahvinkin pois. :)

Itsellä neuvola 22.12., eiköhän ne siellä kerro tarkemmin.

Sellainen tuli kuitenkin mieleen kun olen kuullut että sinihomejuustoa pitäisi välttää. Pitkääkö paikkansa? Jostain kun kuitenkin olin lukevinani ettei suomalaisia juustoja tartte vältellä mitään.
 
Onnea paljon Omena85!
Kyselit sinihomejuustosta. Itse vedin ihan hulluna ekan raskausviikon, leivän päällä, laitoin ruokiin, pitsaa piti saada missä on tupla aurat. Todellisuus on nyt se, että pelkkä ajatus oksettaa niinkuin tällä hetkellä kaikki :x

"Muita selkeästi vältettäviä ruoka-aineita ovat tyhjiöpakatut kylmäsavustetut ja graavisuolatut kalatuotteet, mäti, pastöroimatonta maitoa sisältävät tuotteet, pehmeät juustot, homejuustot ja kypsentämättömät pakastevihannekset listeriariskin vuoksi. Listeriabakteeri voi johtaa keskenmenoon tai siirtyä istukan kautta lapseen."

kopsattu vau.fi:Stä http://www.vau.fi/raskaus/Terveys/Elamantavat/Odottajan-ruokavalio-on-vaihteleva-ja-monipuolinen/
 
Onnea plussista! Oon sit ite ainakin viimesen viikon aikana onnistunu syömään sekä homejuustoa että kylmäsavulohta, toivotaan ettei mitään vastoinkäymisiä silti tuu, tulevaisuudessa jätän siis syömättä moiset herkut... tulee kyllä outo joulu kun noi on ollu mun ihan ehdottomat joulu suosikit :)
 
Onnea Omena!

No jostain ainakin luin että suositellaan kahta kala-ateriaa viikossa? Kyllä kalaa siis mielestäni saa syödä mutta tuoretta=) Entäs pakaste? Voinkohan olla 9kk ilman kalapuikkoja xD Juustoja en juurikaan syö muutenkaan.

Mä sain neuvolan jo ensi maanantaille ja rviikkoja täynnä sillon vasta 7. Tuntuu jotenkin kauheen aikaiselta ainakin mitä täältä lukee muiden. Mutta toistaalta luulen olevani siiten sen jälkeen paljon fiksumpi=) Sitä ennen sain tehtäväksi tutustua niihin ultrajuttuihin.

Tänään kerroin ekalle ulkopuoliselle ihmiselle (oma opettaja) ja tuntui ajatus taas paljon todentuntuisemmalta. Ihmeellistä =)
 
juustoja saa syödä kaikkia jos kuumentaa! Ja suomalaisia isojen valmistajien (valio ym.) juustoja voi syödä myö koska suomessa on sen verran tarkka seuranta :)

Kalakin pitäisi kuumentaa ja pakasteita saa tietääkseni syödä, ei niitä minulta ainakaan kielletty :)
Saat neuvolasta listan mitä kaloja ja muita aineita tulee välttää .
Jotkut kalat (hauki , ahven ym....) sisältää enemmän jotain ympäristömyrkkyjä tai jotain, en perehtynyt tarkkaan kun lohi on ainut kala mitä syön :D

ja ultrassa näkee ensimmäisen kerran oman pikkusen :) tehään sisäkautta sellasella ''dildon'' tyyppisellä anturilla ensimmäinen, myöhemmin vatsan päältä..
 
Täällä kanssa kovasti odotetaan että pääsisi kertomaan muille. Mutta ihan vielä ei uskalla. Neuvolaa odotan kyllä niin innolla, itsellä vasta joulukuun 22. päivä, eli raskausviikolla 9. Tuntuu että siihen on vielä ikuisuus.

Kyllä tämä silti aika todelle alkaa tuntua kun on koko ajan aivan kamalan väsynyt, nälkä on melkeinpä 24/7, vatsaa kipristelee aina välillä ja eilen taisi alkaa pahonvointikin. Nyt on ainankin aivan kamala olo.
 

Yhteistyössä