Piirtämistaito taantuu, poika 3v9kk

Meidän 3v9kk poika on todella nuoresta pitäen osanut piirtää hyvin esim. auton ja tikku-ukon, varsinkin auton. Nyt on piirtämisen kehitys taantunut niin ettei osaa piirtää kun suttua. On samalla tasolla kun vajaa 2v veljensä piirtämisen suhteen!! Miten piirtämistaidot voivat näin pahasti mennä kehityksessä taaksepäin? En usko hänen matkivan veljeään, koska ovat tarhassa eri ryhmissä, eli eivät näe omia piirroksiaan. Olin aivan järkyttynyt kun poika ei osaa mitään kun suttua sutun perään. Onko syytä huoleen?
 
Rukoilijasirkka
Ää... Jossain vaiheessa lapselle tulee vaihe, että ei haluakaan piirtää mitään esittävää. Se voi olla sitäkin, että lapsi testaa, että oletko silti tyytyväinen.
 
meillä sama juttu ja itse ajattelen niin, että lapsella tapahtuu niin paljon muutakin kehityksessä et hetkelliseti taantuu jokin jo opittu taito ja nyt meillä se olis se piirtäminen. Mutta tämähän on ihan vain minun oma tulkintani, oikeesti en tiedä..
 
No meidän 3.5vee ei piirrä muuta kuin suttua, ja ei ole edes kehityksestä jäljessä vielä...

Mutta on meilläkin välillä kausia, jolloin ei tehdä jotain sitten yhtään. Esim palapelit takkuavat, jne. Kuukauden tai parin kuluttua tilanne voi olla taas ihan toinen.
 
no niin, tänä aamuna piirsi oman kuvansa, kädet hiukan päästä irti, mutta tukka siellä missä pitkin samoin silmät ja suu. Nenä oli suun sisällä, jalatkin oli omilla paikoillaan :D et taas mennään eteenpäin hetken ainakin.
 
Itse ajattelisin niin, että jos jossain muissakin asioissa huomaa taantumista, tai että kehitys jää jälkeen selvästi toisista, niin sitten voisi asiaa kysyä neuvolasta. Tai voithan joka tapauksessa kysyä, jos asia sinua kovasti vaivaa. Oletko kysynyt pojalta, mitä hänen kuvansa esittää? Kokeeko hän itse, että hän ei enää osaa? Vai eikö hän vain halua jostain syystä?Ovatko tarhassa sanoneet mitään?

Meidän 4,5 on näihin päiviin saakka piirtänyt lähes pelkästään suttuja, välillä jotain hieman esittävää, sitten taas pelkästään suttuja. Ei vieläkään piirrä ihmistä, autoja on nyt muutaman piirtänyt.
 
sau
Enpä ollut aiemmin kummemmin ajatellut asiaa, mutta nyt ap:n kirjoituksen luettuani hoksasin, että näin meilläkin on käynyt. Siis piirustustaitojen taantumisessa.

Poika oli kolmen vanhana älyttömän tarkka, että piirtämillään ihmisillä oli esim. silmäripset, mutta kuuden ikäisenä silminä olivat pelkät "pallot", siis ympyrät. Ja jossain vaiheessa palasi taas havaintotarkkaan ilmaisuun.

Samaten tytöllä oli vaihe, että alkoi piirtää "pääjalkaisia" sen jälkeen kun oli piirtänyt kuukauden verran ensimmäisiä ihmishahmojaan vartalollisina (siis ei käynyt ollenkaan läpi tätä pääjalkaisvaihetta ensin). Nykyäänkin jos tyttö maalaa liukkailla akryyliväreillä, saattaa maalata ihan vaan "suttua" luultavasti pensselin liu´uttamisen ilosta, vaikka kynillä saattaa piirtää hyvinkin pikkutarkkoja juttuja.
 

Yhteistyössä