***Pikkukakkosta odottavat***

Hei vaan uutukaisille! :wave:
Tuosta kätilöstä, mulla kätilö tuli seuraavana aamuna osastolle moikaamaan ja kertas synnytyksen kulkua, oli kyllä hyvä tuuri koko kätilön kanssa, se oli aivan huippu! Toivottavasti enää ei toiste teillekkään kellekkään satu sellasta joka ei tuu moikkaamaan...: /
Sitte oman navan kuulumiset:
Liitoskivut alkas, oon ihan masentunu. :headwall: Tätä kun mä kaikkein eniten toivoin et pysyis poissa, mahollisimman kauan... Yök.
Vatta alkaa ny pullottaa kyllä jo ihan oikiasti eikä kaikki oo pelekkää turvotusta, kuvittelin jo yks ilta tuntevani liikkeitä kyljelläni maates, tai semmosta jämerää painetta aika ajoin toisella puolella kohtua. :) mutta en tiiä, saattaakko noita laskea... Ostin muutes kotidopplerin! Kunhan nyt vaan posti tois....:D
 
Talvicci: juu, etusivun tietoihin voi vielä lisästä sen,että esikoinen on poika, ja synnytyssairaala on EKKS :)

Tosi,tosi harmi kuulla, että teillä joillakin on TODELLA huonosti kerrottu synnytyksen kulusta :mad: ja eikä voi tulla kertomaan, vaikka itse on sitä ihan pyytäny, murr! Minkälaisiahan ihmisiä on kätilöinä??:confused:

Miulle kerrottiin ihan hyvin tuosta synnytyksestä. Harmittaa vaan vähän se, että ei ollu paperia ja kynää lähettyvillä, kun olisin joitain asioita halunnu pistää ylös, ja siinä kun tuli niin paljon kaikkea tietoa, niin en kaikkea pysty muistamaan..

Miulla onkin seuraava ultra sitten vasta rakenne! Niin pitkän ajan päästä näen meidän pikkusen :( Mie vaan en halua mennä siihen np-ultraan, kun ekassa raskaudessa otin sen, ja melkein koko raskausaika meni pilalle sen takia. Niskaturvotusta löyty 3,5mm ja riskiluku oli 1/45. Olin ihan sekasin kun tuon asian kuulin. Se epätietoisuus oli niin raastavaa, että hyvä et pysyin edes jotenkin järjissäni. Tottakai pienen pieni kiinnostus olis käydä kattomassa että kaikki on pienellä varmasti hyvin, ja että vois nähä, että miten on kasvanu, mutta ei vaan pysty. Ja kun eihän mikään oo 100% varmaa, niin parempi varmaan vaan olla tutkimatta. Mie nyt vaan luotan siihen, että kaikki on ok, ja rakenteessa sit miehen kanssa nähdään masu-asukki :) Tuntuu vaan välillä, että oonkohan mie oikeesti raskaana,kun en nää asukkia, enkä vielä tunne liikkeitäkään. Mut eiköhän se siellä hyvin asustele :)

NeitiAurinko ja murkula 10+2
 
HelmiEnkeli
Tervetuloa :wave: Minne menet synnyttämään? :)

RiverFlows
Mulla kans häpyluu jotenki toisinaan kipee jos on paljon touhunnu, kaipa ne liitoskivut voi alkaa näinki aikasin...
Mulla kans on semmonen doppleri, ihana vehje :) Nyt ei tosin ole tullu kuunneltua sen jälkeen ollenkaan ku alko liikkeitä tuntumaan kunnolla. Mut sitä ennen ku ei mitään tuntenu niin oli kyllä mukava ku pysty tarvittaessa kuuntelemaan pikkusen sydämenääniä :)

NeitiAurinko
Joo olisko ollu työhönsä niin kyllästyny kätilö tai sitten huono päivä... Tosin tästä samaisesta kätilöstä just kuulin yheltä toiselta äidiltä et yhtä töykee oli hänellekkin ollu :(


Talvicci ja Torsti rv.22+5 :heart:
 
Voisinpa tännekkin keskusteluun liittyä kun vihdoin odotetaan kauan toivottua pikkukakkosta <3 :)

Tiedot olisi: LA 25.12, KOKS synnärinä ja ennestään tyttö 6/09

Käyn lukemaan tätä pinoa läpi ja sit pääsee jutusteluun mukaan :)

Astre ja Eemeli rv9+3
 
Tervetuloa uudet :wave:

Kätilöistä huonekaverin kätilö ja kätilöopiskelija tulivat molemmat moikkaamaan, mutta mun kätilö ei tosiaan tullut vaikka pyysin; kai oli niin kiireinen. Toivottavasti olis ens kerralla parempi tuuri!

RiwerFlows Mulla uusiutui lantion löystyminen tässä raskaudessa ja jouduin sairaslomalle jo rv 25. Aluksi harmitti kun en päässyt töihin enää, mutta loppuviimein aika on mennyt tosi nopeeta ja selkä on jopa parantunut kun olen tajunnut olla rasittamatta itteäni liikaa.

NeitiAurinko ymmärrän hyvin miksi et halua np-ultraan mennä. Meillä löyty tältä kakkoselta vartalonturvotusta np-ultrassa ja sitä varten otettiin lapsivesipunktio ja oon saanu hypätä ultras koko raskauden ajan. Vartalonturvotus oli kadonnu jo np-ultrasta kahden viikon päästä, mutta lääkäri halusi kontrolloida ihan varmuuden vuoksi. Vieläkään ei tiedetä mistä turvotus johtui, luultavasti infektiosta kun mä olin alkuraskaudesta kolme kuukautta flunssassa.
Etkö saa kunnalta ultraa ilman seulontaan osallistumista??

Päivi ja Pikkupoju 37+3
 
Tervetuloa jälleen uusille :wave:

NeitiAurinko
Mä sain sairaalasta kopion siitä synnytyksen kulkukaavakkeesta. Toki sen varmasti vielä näin jälkeenpäinki saa jos pyytää :)
Ja tuosta ultrasta piti munki että siihenhän voi osallistua ilman veriseulaa ja niskaturvotuksen mittausta.
 
Sartsa83
Heih! Täällä kans yks uus.. :) Esikoinen syntyi 21.8.2010 ja nyt ois pikkukakkosen laskettu 7.1.2012 ultran mukaan, synnärinä Vammalan aluesairaala (VAS) ja siis alussa ollaan.

Sartsa ja Mysti 7+5 :heart:
 
Uusille tervetuloa!

Mulle saa päivitellä sen tyttöveikkauksen =)

Täällä ei uutta, maha kasvaa ja liikkeet tuntuu jo todella selkeästi :) Istukka takana, joten siksi ne nyt tuntuvatkin eri tavalla kuin esikoista odottaessa. Silloin oli istukka edessä.

Nessu ja pieni 22+0
 
Sartsa83
Anteeksi kun tuun valittaan näin heti aamutuimaan, mutta V**** miten ärsyttää pinot joissa puhutaan VAIN omasta navasta. Mä kiltisti kommentoin kaikkia ja tsemppaan siellä, mutta kukaan ei kommentoi mitään mun tsemppauksiin tai kommentointiin. Tuntuu hivenen turhalta moinen pino olla, kun ei saa itse minkäänlaista vastakaikua, vaikka itse on sellanen joka huomioi kaikki tasapuolisesti. :headwall: :'( Pystyttekö yhtään käsittään? Muutenkin tämä aamu alko taas oikein ihanasti kun menkkakipumaiset kivut palas ja ihana rakas esikoispoika jo toistamiseen heräs klo 6, eikä suostunut enää nukkumaan.

Sartsa ja Mysti 7+6 :heart:
 
Eea
Tervetuloa uusille!!! :wave:

kätilöistä, esikoisen aikaan kävin synnytystä läpi kätilön kanssa. Tosin, ei ollut sama joka oli mukana synnytyksessä. Ei kauheasti hyödyttänyt tuo juttutuokia. :( On kyllä kätilöltä huonoa käytöstä jos ei pyynnöstä huolimatta tule juttelemaan synnytyksestä.

Lantion löystymistä tai liitoskipuja ei täällä ole vielä ollut (koputan puuta). Esikoisen aikaankaan en tästä vaivasta joutunut kärsimään. Olo on muutenkin ihan poikkeuksellisen hyvä. Ei ole mitään vaivoja tai kipuja ainakaan vielä. Toivottavasti olo säilyy mahdollisimman pitkälle näin normaalina.

Eea & Urkki 27+1
 
Tervetuloa Sartsa ja onnittelut tulevasta pienokaisesta :)
Onko sulla koviaki nuo kivut?

nessulle onnittelut tulevasta pikkuemännästä :)

Eea
Miksiköhän synnärillä ei ole semmosta palaute laatikkoa, olis musta aika hyödyllinen :)
Voi kuitenki olla ettei monet kehtaa asioita kirjottaa niihin omiin papereihinsa...


Talvicci ja Torsti rv.23+1 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Kätilöistä on puhuttu, en mäkään muista että kätilö olis tullu puhumaan synnytyksestä jälkikäteen. Ehkä jossain välissä joku kysyi että onko jotain kysyttävää, mut ei kyllä mitään sen ihmeempää. Ja aika huonot laput sain mukaani synnäriltä, puutteelliset tiedot niissä oli vähän kaikesta. No, ei mua ihan hirveästi jääny kaivelemaan.

Neuvolakuulumisia eiliseltä:

paino +8kg lähtöpainoon
pissa protskut + (kolmas kerta peräkkäin)
paineet 110/67
hb 113 (täytyy vähän tehostaa raudansaantia...)
turvotus +/-
sf 28cm eli keskikäyrällä mennään

vauvan syke vaihteli paljon, alimmillaan oli 118 ja ylimmillään joku 150 :) Niin ja perätilassa edelleen ja sen kyllä huomaa. Kumartelu on aikalailla mahdotonta ja hengittäminen raskasta. Toivottavasti kääntyis itsekseen nyt tässä muutaman viikon aikana.

hemari ja helmiäinen 31+1
 
Heippa mammat <3

Oon ollu vähän kiireinen niin ei ole paljon joutunu koneella istumaan

Tässä pitkästä aikaa vähän päivitystä

Eilen kävin siellä 2h sokerirasituksessa klo: 7.40 ja paasto oli 5,4 emoticon Nooh, tänään aamulla klo: 9.00 oli toinen neuvola ja siellä sain sitten ne tulokset, ensin oli 6,1 sitten 7,6 ja viimisenä jopa 8,6 eli pitää soittaa diabeteshoitajalle ja kysyä koska se vois antaa sen sokerin seurantalaitteen kun pitää alkaa 2krt/viikko testailemaan sokereita.

Painoa oli tullu viimekäynnistä +314g
Verenpaine oli: 123/58
Pissanäyte oli: - -
Sydämensykkeet oli: 140-155
Liikeet ja syke oli vauvalla: + +

Äitiyskortin veriryhmä osioon oli tullu tulokset Veriryhmä B+, va = vasta aine oli: +

Eli rv24 pitää mennä uudelleen verikokeisiin ja katsotaan minkä tuo va aiheuttaa, oli ollut tuntematon, eli eivät olleet löytäneet Punaisessa ristissä minun verestä sitä mikä tuon aiheuttaa plussaksi. Th (Terveydenhoitaja) sanoi että kun mulle ei ole verensiirtoja koskaan tehty niin vauva tai mies on voinut sen mulle aiheuttaa. Ei kuitenkaan vakavuudesta puhunut mitään koska sanoi vaan että se on joku iisibiisi juttu Lähetin vielä varmuuden vuoksi kysymyksen tuonne Punaiseen ristiin että saan tarkemman tiedon tuosta va:sta.

Minna ja nyytti rv 16+4 <3
 
Minnuska ai ne menee tolleen yli et mitä enemmän aikaa menee niin sitä korkeemmaks nousee,sullahan on sit toi paasto ja 2h ylittyny =/ ...

Sartsa no aika moni just purkaa omia ajatuksia tänne ja kysyy jos on jotain mielen päällä,kommentointia tulee aika vähän riippuen tietty asiasta ja asian koskettavuudesta,en itsekään kommentoi jokaiselle joka kirjoittaa,enkä monesti kommenttia saa.On tietty mahtavaa ku monesti huomaa sellaisia tyyppejä jotka tavallaan "ottavat kaikki huomioon" ja ne onki sit sellasia jotka jää mieleenpainuvimmiksi..niin ja tervetuloa tännekin vaikka aika hiljaista täällä on ollut:rolleyes: itselläki on pari muuta pinkkaa missä kirjoittelee niin ei sit tule kaikkiin yhtä paljon kirjoitettua eikä jaksa samoja asioita moneen kertaan jauhaa xD

Mulla oli tänään aamulla myös sokerirasitustesti ja sormenpäästä oli paastoarvo 4,2 joka nousi sit kyl"oikeesta"verikokeesta 4.7, 1h jälkeen 7.8 ja 2h jälkeen 5.7 tai jotain tuollaisia lukemia oli en muista tarkalleen ku soitin tätille kysyäkseni,mutta neukkatäti sano et toi 1h arvo saa olla max jotai 10,? ja 2h arvo 7,?-8,? luokkaa eli ei tarvi ruokavaliota seurailla tuon takia......

Flunssa painaa päälle:snotty: nokka vuotaa ja varsinki öisin ihan tukossa,kävin apteekista kysyy jotai tukkoisuuteen et sais nukuttua,noh eipä sitä muuta saa ottaa ku snifferiä,olipas seki sit ensimmäinen käyttökerta HUHHUH!! miksei ohjeissa lue että hengitä pieni annos nopeasti sisään,miehän otin iiiiiison kunnon hengityksen ja mitkä kirvelyt siitä alkoi ja ku niistin niin sitä oli sit puol naamaa täynnä,voitte kuvitella kuinka ihanalta joku eucalyptus tuntuu naamassa!!!pari saippuapesua ja helpotti.minulle pitää olla selvät ohjeet.tai sitte mie olen sokea tai lukenu huonosti!
nälkäkin olis ja haluttas kaikkee hyvää,huomenna piti ulos lähtee syömään ennen elokuvia mutta taidan jättää väliin ku ei ole makuaistia =(
Ihanaa helatorstaita kaikille ja toivotaan että säät suosivat!!!Täällä satanu koko pvn ja lämpöä hurjat +13 ,nyt alkaa aurinko pilkistellä:cool:
jiimii&poju26+2
 
Heippa pitkästä aikaa :)

Pääpiirteittäin kävin kirjotuksia läpi ja mieleen jäi tuo kätilö juttu. täällä oli päivä pari synnytyksen jälkeen kahdenkeskinen keskustelu kätilön kanssa jossa käytiin synnytys läpi.

Tänne ei muuten sen kummempaa..odotellaan vaan poksahtamista :D

Täytyy paremmalla ajalla lukea ketju läpi ja kirjoittaa

Ninatus 38+6
 
Tuosta kätilöjutusta...Mie en muista mitään tuollaista keskustelua käyneeni,enkä koko kätilöä nähnyt synnytyksen jälkeen:confused:...olisi ollut kiva,luin paperista minkä sain kotiin synnytyksen "kulun".Olisi ollut kiva puhua siitä koska sitten sitä on omassa päässä vaan käyny läpi ja miettiny asioita miksi tehtiin niin ja näin....
 
Musta tähän synnytyksen jälkeiseen keskusteluun kätilön kanssa pitäs panostaa enemmän :)
Varsinki jos synnytyksessä on jotain häikkää/erikoista ollu. Vähentäishän se varmasti pelkoja ja jännitystä mahollista seuraavaa synnytystä kohtaan...


Talvicci ja Torsti rv.24+0 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: JiiMii82
Memphis
Ai mä et ne ei tehny ennen sitä yhtään mitään... Ne varmaan sitten ajatteli ku oot sairaalassa "valvonnan alla" ja koittivat kerta noin monena päivänä käynnistää ja vointi kummallakin hyvä niin sitten eivät pitäneet hoppua :D Eli sulla esikoinen synty rv.43+ jotain? :D
 
Memphis hyvää litkua se oli,mie sanoin jopa et saiskos lisää ku jano jäi viel ;D hui kyl on pitkälle menny tuo synnytys :O 42+han se voi mennä mut et noin pitkälle ennen kuin alettu käynnistelee..toivotaan et nyt ei tarvis noin kauaa yli odotella!

(.) Sirkuksessa käyty ja oli kyl hyvä,kyl ne silmänilo pojat oli taitavimpia ;D mutta kyllä oli tuskaa istua,se ilmanvaihto oli ihan perseestä,huimas ja huono olo+päätä jomotti.aamulla oli myös tuota huiomausta ja huonoo oloo,soitin neuvolaan et voisinko ihan vaan aloittaa raudan ku tuntuu et olis laskenu mut meinas et pitäis käydä kattoo(ja neuvolaaika on ens vklla)arvo ja sit ja et hällä ei ainakaa tälle pvlle aikoja,ja meinas et johtuu mun verenpaineista.viimeksi siis katottu 4-5vk sitte(viime normineuvolas ei katottu..).
nyt vois yrittää unille menoa ku viime yönä nukkunu kokonaiset 4tuntia...mutta ajattelin jäädä kyl ihan tuohon sohvalle marttyyrimäisesti;ukko meni eilenki nukkuun aikaisemmin ku mie(ku 5töihin meno..)ja ku mie menin,nukkui niin leveästi,tai no se helkatin kyynärpää mun tyynyl,siis mie leikkaan sen käen viel joku yö,yks vk oli niin et mie en saanu öitä nukuttua ku se tökki sillä kyynärpäällä,tiättäkö siis nukkuu sillee kämmenet pään alla selällään,voi kiesus:kieh: niin ja no toinen(pääsyy)miksi ei nyt huvita mennä makariin,se kävi päiväolusilla ku hyvä ilma ja huone ei tuoksu mitenkää houkuttelevalle,varsinkaa ku päätä viel hieman jomottaa..joten taidan uhrautua!
Hyvät yöt!ja muistakaa juoda hyvin näillä helteillä,vesipullo kaulaan!
jiimii&poju27+2
 
Moikka kaikille!=)
Anteeksi etten ole taas kerennyt kirjoittelemaan...
Tokassa ultrassa käyty ja kaikki oli pikkuisella hyvin:heart:
Mites olette voineet näillä helteillä?Itselleni ei kyllä tee pahaa ainakaan vielä...Painelinhan viime kesänkin masu pystyssä,niin taidan olla jo jonkin sortin konkari:)
Täällä oli joatin keskustelua kätilöistä...Meille luvattiin tulla seuraavana päivänä keskustelemaan synnytyksestä mutta ei sitten tultukkaan.Oli varmasti kiirettä.Sain kyllä synnytyskertomuksen mutta odottelin kätilöitä käymään kun kerran sanoivat tulevansa.Onhan se eri asia käydä läpi kun vain lukea paperilta.
Täällä on varmaan monilla edessä tuplarattaidenosto?Suosituksia?Mua ei oikeen viehätä sitten mitkään tuplavaunut kun meillä on niin pieni hissi että hyvä kun nuo normivaunut mahtuu...Että pitäisi sitten säilyttää niitä varastossa.
Onkos teille kiertynyt paljon painoa?Itselleni tullut n.3-4kg.
Aurinkoisia päiviä kaikille ja voikaahan paksusti!:):heart:
-Suvi&Tähti 24+5
 
Pitääpä tulla tännekin päivittelemään...

Kätilöstä: Mulla oli tosi huippukätilö. Jos vaan saisin hänet nyt uudestaan niin se olis ihan unelma. Meillä pelattiin sellasta yhteispeliä ja otti jopa miehenkin taitavasti huomioon siinä sivussa ja kerto hänellekin ohjeita mitä voi tehdä jotta voi helpottaa mun oloa. Lisäks mun synnytys veny n. tunnilla kätilöiden vuoronvaihdon yli niin tää ihana kätilö sano sille joka oli tulossa tilalle että hän nyt venyttää vuoroaan ja on mun synnytyksen loppuun asti. Tää toinen oli siinä sitten kans vähän sivussa mukana ja kun vauva syntyi niin sitten vaihdettiin vuoroa. Mulle jäi tosi hyvä mieli tosta. Tää kätilö jäi sitten lomalle joten ei enää nähty mutta tää toinen joka tuli lopussa mukaan niin kävi mun kanssa synnytyksen läpi. Mäkin oon sitä mieltä että se on hyvä käydä läpi koska on se sellanen kokemus että mulla oli ainakin tarve puhua siitä vaikka olikin tosi hyvä kokemus.

Nyt on taas neuvolassa käyty ja huomenna olis rakenneultra. Sitä odotan innolla. Ja puolen välin rajapyykkikin on saavutettu. Kolmen viikonpäästä käyn myös neuvolassa ja saan kela-ohjeet.Sitten neuvolatäti jää lomalle seuraavan kerran elokuun alussa lääkärineuvola.
Neuvolassa kaikki oli normaalisti
Painoa oli tullu vähän enemmän +600g/viikko
hb 122
Verenpaine oli: 128/78
Pissa: - -
sykkeet oli: 134
Liikeet +
sf-mitta oli 19,5 ja sijoittui yläkäyrälle, ehkä vähän sen yläpuolelle

Helteestä: Miten ootte jaksanu näitä helteitä? Mulla ei sinänsä oo ollu mitään ongelmaa, huomaan vaan ettei jaksa ihan samalla tavalla. Joutuu ottaa rauhallisemmin. Eilen join työpäivän aikana 3 litraa vettä ja alko huimaamaan. nyt ostin vichyä etten pelkkää vettä litki. enmmän mietityttää kuinka esikoinen jaksaa näin kuumalla. Onneks ei vielä oo sitä loppukesän kosteutta:)

Matilda ja pikkuvauva 20+3
 
Eea
Vielä on pärjätty hyvin helteistä huolimatta. Olen yrittänyt juoda paljon ja olla varjossa tai sisällä kuumimpana aikana. Vielä jaksaa. Saan nähdä miten heinä- ja elokuussa. :)

Eea & Urkki 29+0
 

Yhteistyössä