pikkulapsi yksin rivarin pihalla

  • Viestiketjun aloittaja "Smurffiina"
  • Ensimmäinen viesti
"Smurffiina"
sellainen 4 tai 5 v. äitinsä kuikkii ikkunasta ja on usein yöpuku päällä koko päivän. perheen isä käy töissä ja äiti näkyy silloin ulkona kun lähtevät autolla johonkin. pari kertaa olen törmännyt mieheen yksin kaupassa ja on selittänyt että pitää hakea perheelle ruokaa ennen töihin lähtöä. äidillä on ilmeisesti jokin sairaus, liikkuu niin vaikeasti ja on niin väsyneen näköinen ( olemme myös törmänneet kerran sairaalan labrassa) mutta silti en ymmärrä että miksi sen lapsen pitää olla ulkona YKSIN. miksei voi tilata jostain lapsenvahtia, pelottaa kun niin suloinen & nätti tyttö tuossa ulkona yksin kaikki päivät! tarjoaisin apua, mutta käyn töissä (paitsi nyt kun vatsataudissa) enkä halua vapaillani olla lapsenvahtina. nyt joku tietysti kysyy, mistä tiedän lapsen olevan aina yksin pihalla. no en tiedäkään, mutta usein tämä siinä on. olen myös pari kertaa todistanut, kun äiti tyrkkää (no ei nyt kirjaimellisesti)
lapsen ulos ja opastaa että pysyt sitten pihassa. isänsä kanssa näin kerran, mutta enimmäkseen pyörii tuossa yksin & höpöttelee mielikuvituskavereille...
 
"hmmm"
No jos näillä ilmoilla on yöpuku päällä ulkona niin tekisin ls-ilmoituksen. Meilläkin muuten 4v lapsi on usein rivarin aidatulla pihalla ja leuikkii yksinään, itse teen sisällä kotihommia, pihan ovi on auki. En pidä tota pahana, ei meillä asu näissä taloissa muita samanikäisiä lapsia eli sama olla yksin omalla pihalla tai yhteisellä pihalla. Toki käydään puistoissakin ja toki itsekin ulkoilen lapsen kanssa välillä.
 
tällästtääl
Meidän rivarin pihalla just kävelemään oppinut mustalasispoika, 8v isosisko on pihalla kanssa, mut huitelee välillä missä sattuu. Tää pikkupoika sit potkuttelee "mopolla" mäkeä alas :O

No nyt tuo taitaa olla jo 2v, mutta kun muuttivat tänne ni yksinään se pihalla oli,välillä sisko käy hakemassa pois edestä kun autoja tulee pihoille :O
 
"Vilma"
No mitä sitten, kun lasta kuitenkin vahditaan sisältä käsin...Itsekin joudun usein päästämään 3v ja 5v tuohon rivarin pihaan kaksin, koska 1v ei viihdy yhtään ulkona ja vain huutaisi siellä koko ajan. Toki vahdin haukkana ikkunasta ja lapsilla on tarkasti rajattu alue jolla saavat olla. Mieluummin näin kuin että lapset olisivat koko päivän sisällä, vai kuinka? Itsekin lapsena ulkoilin usein yksin ja tässä sitä edelleen porskutetaan ilman traumoja ja elossa.
 
"heluna"
minusta jokaisesta liian nuorena yksinulkoilevasta lapsesta pitää tehdä ls-ilmoitus! koska lapsi on vaarassa,siinä kävis äkkiä niin että sossun tädit kävis hakee pikkuisen huomaansa, on siinä sit vanhemmilla selittämistä
 
Asuinpaikkana Porvoo? Voiettienettä, mä olin jo unohtanu millasta tää meno tääl onkaan! :D

[QUOTE="heluna";27915559]minusta jokaisesta liian nuorena yksinulkoilevasta lapsesta pitää tehdä ls-ilmoitus! koska lapsi on vaarassa,siinä kävis äkkiä niin että sossun tädit kävis hakee pikkuisen huomaansa, on siinä sit vanhemmilla selittämistä[/QUOTE]
 
"hmmm"
[QUOTE="heluna";27915559]minusta jokaisesta liian nuorena yksinulkoilevasta lapsesta pitää tehdä ls-ilmoitus! koska lapsi on vaarassa,siinä kävis äkkiä niin että sossun tädit kävis hakee pikkuisen huomaansa, on siinä sit vanhemmilla selittämistä[/QUOTE]

liikkuuko se lapsi yksin ulkona jos on aidatulla rivarin pihalla, joka siis kuuluu siihen asuntoon? periaatteessa ei eroa ollenkaan siitä että lapsi on sisällä eri huoneessa kuin äiti, tehdäänkö siitäkin ls-ilmoitus?
 
"Vieras"
Mitenkäs sitten omakotitalojen pihat, annatteko lastenne olla "yksin" siellä vai onko sekin lastensuojeluilmoituksen paikka? Olemme juuri rakentamassa oamkotitaloa, ja kun pääsemme muuttamaan, aion kyllä antaa 3,5 v lapsemme olla itsekseen omalla pihalla, vaikka tonttia ei olekaan joka suunnasta aidattu tiilimuurilla, jonka päällä kiertää piikkilanka...
 
Olen kuullut paljon näistä, mutta eri asia kuitenkin on jos lapsi leikkii kodin lähellä ja kuitenkin vahdittuna.

Sellainen tilanne ei mielestäni ole hyväksyttävä, että n. 7-8-vuotiaat tytöt ovat ilta 10 jälkeenkin ulkona, yksin. Äiti huitelee ties missä. Lapsilla on nuhjuiset ja liian pienet vaatteet päällä, vesisateellakin ovat ulkona puolipukeissa. Lastensuojeluun on asiasta ilmoitettu, mutteivät ole mitään tehneet (onkohan taas ongelma, ettei resurssit riitä vai)?!
 
"mimmi"
4 tai 5-vuotiaan luulisi olevan sen verran iso ettei lähde pihalta mihinkään. Jos äidillä on sairaus, minkä takia ei voi ulkoilla, niin mikä on pielessä? Yöpuku päällä, voi kauhistus! Ihme kyttäystä.
 
"Jenis"
Jos se äiti on niin sairas ettei pysty pukeutumaan eikä käymään kaupassa, lapselle voisi suositella päivähoitopaikkaa.... ei tarvis viettää päiviään yksin pihalla.
 
"vieras"
hei 5v ei oo pikkulapsi, se menee vuodenpäästä esikouluun ja sitten kouluun. Monessa kunnassa eskariin kävellään jo yksin kilometrin matka.. Eiköhän se siellä rivarin pihallakin osaa leikkiä jo yksin. ja jos sääliksi käy niin ei muuta kun raitaa itelleki niskaan ja täti moonikaa leikkimään!
 
vs
Olen kuullut paljon näistä, mutta eri asia kuitenkin on jos lapsi leikkii kodin lähellä ja kuitenkin vahdittuna.

Sellainen tilanne ei mielestäni ole hyväksyttävä, että n. 7-8-vuotiaat tytöt ovat ilta 10 jälkeenkin ulkona, yksin. Äiti huitelee ties missä. Lapsilla on nuhjuiset ja liian pienet vaatteet päällä, vesisateellakin ovat ulkona puolipukeissa. Lastensuojeluun on asiasta ilmoitettu, mutteivät ole mitään tehneet (onkohan taas ongelma, ettei resurssit riitä vai)?!
Eihän ne resurssit tietty riitä kun kaksplus mammat tekee Ls ilmoituksia jos lähes esikouluikäiset on yksin omalla pihalla ja äiti yökkärissä!!! Hui hai!
 
"vieras"
Minkä ikäinen on sitten ok päästää ulos yksin? En minä ainakaan uskalla meidän 3,5-vuotiasta päästää.. Ehkä tosiaan silleen, että itse olisin ikkunassa katsomassa, mutta eikö sitten ole jo järkevämpää olla siellä seurana? Enkä nyt tarkoita ap:n tapausta, vaan yleensä?
 
"sini"
Meilläkin 4,5 vuotias ulkoilee yksin rivitalon pihalla. Piha on talojen ympäröimä, eikä talojen eteen saa ajaa autolla. Yksin ei kyllä kovinkaan usein pihalla ole, vaan muiden taloyhtiön lapsien kanssa. Osa on samanikäisiä, osa vanhempia.
 
meillä on usein näin talvella 2.5v ja 4.5v kaksin ulkona. Äippä on niin vilukissa ettei tarkene ulos, vaikka lapset välttämättä tahtovatkin. rivarissa asutaan, eikä missään keskustassa. lapset tietää että pitää pysyä omalla pihalla niin että äiti näkee ikkunasta. Sit jos on vähemmän kun 10 astetta pakkasta niin minäkin tarkenen ulos. :D
 
hhmm
[QUOTE="vieras";27915955]Onko teillä aidattu piha? ;) Muuten ovat kyllä melko pieniä olemaan keskenään.. Muistahan pitää huolta pienistäsi! Myös äideille tekee erittäin hyvää se ulkona olo![/QUOTE]

Ei ole aidattu kun osittain. Ja hups siis vanhempi onkin JO neljä vuotias. :D Pidän kyllä huolta ja seuraa niien tekemisiä koko ajan. Itseasiassa olin itekkin pihalla aluksi niiden kanssa mutta eivät halunneet tulla vielä sisälle kun ite tulin niin olivat kaksin. :) Maalla asutaan ja liikennettä vähän, se tuo turvaa mutta tulee kyllä koko ajan seurattua jos ovat keskenään pihalla ja usein kyllä ovatkin.
 
"huh"
Siis miksi 5-vuotias ei voisi olla yksin omalla pihalla, jos itse tahtoo ulos? Jos äidillä joku sairaus, niin voisi kuvitella, että siinä talous ei joka ulkoiluun salli palkattua hoitajaa. Ja saa sitä aika tarkkaan seurata naapurin elämää, jos havaitsee ikkunasta kurkkijalla olevan usein koko päivän yöpuku päällä. Huhhuh tätä toisten kyttäämistä.
 

Yhteistyössä