pilttiruoka on eines

  • Viestiketjun aloittaja patalappu
  • Ensimmäinen viesti
NuoriAikuinen
Molempi parempi (siis purkkisoseet tai itsetehdyt), molempia on hyvä oppia syömään. Piste.

Mulle on opetettu ettei ruoan suhteen saa olla kranttu. Pahaa ruokaa ei olekaan, pääasia että on ruokaa. Veetuttaa tommonen turhanpäiväinen marina.

Toki kotitekoiset on maukkaampia, tuoreempia jne jne jne mutta itse en kyllä näe mitään pahaa siinä että siinä ohella voi myös käyttää valmissoseita.. tarviiko sitä olla joka asiassa niin pirun mustavalkoinen. Meillä tehdään ruoka pääsääntöisesti ihan itse, vauvalle ei omatekoiset soseet meinaa kelvata joten pääsääntöisesti syö valmissoseita, mutta samalla totutellaan omatekemiin.

Jokainen valitkoon itse mitä omaan ja perheen suuhun tarjoaa, se ei kuuluu naapurin mammoille pätkääkään, ei teidän tarvitse meille tulla syömään...
 
HMM
tota mist te tiedätte et vauva ei tykkää piltistä? onko vauvat sanonu äiti älä syötä tätä kun tää on pahaa? kun musta tuntuu et vauvat syö hyvillä mielin sen mitä heille annettaan (yleensä) ja vauva joka koskaan ei ole saanut itsetehtyä niin tai vaikka oiskin niin osaako ne niin eritellä toi on piltti ja tää on äitin tekemää?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:38 Pehmeäpupu kirjoitti:
Hmm, mä olen sitten poikkeus kun oon välillä ihan itsellenikin ostanut noita pilttipurkkeja :p :p Ja niin hyvää liharuokaa en osaa edes tehdä miltä maistuu moni liharuokapurkkien mössöistä :)
Peesi. ehkä sitten ainoa eines joka mullekin maistuisi, ja mitä voisin lapselleni syöttää päivittäin jos olisi varaa. Tosin sitten jäisi vaihtoehdoksi ihan luomuvihanneksetkin, jos hintaa miettii. Noissa vauvan purkeissakin on eroja. Aika paljon niihin satsataan, lastenruokiin nimittäin. Ja joku siitä säilyvyydestä taisi mainitakin.. Ei taida johtua pelkästään säilöntäaineista?
 
Murmeli
Jos en käyttäisi purkkiruokia, niin seisoisin keittiössä koko päivän. Meillä on yksi erikoisruokavaliolla oleva lapsi, toinen moniallerginen ja pieni vauva. Pakastinlokero löytyy, joten sinne ei paljon säilytellä ruokia. Joutuisin tekemään kolmet ruuat lapsille, muutaman kerran päivässä! Ihan hyvä jos joku siihen pystyy, mutta minä en!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:44 muori kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:38 Pehmeäpupu kirjoitti:
Hmm, mä olen sitten poikkeus kun oon välillä ihan itsellenikin ostanut noita pilttipurkkeja :p :p Ja niin hyvää liharuokaa en osaa edes tehdä miltä maistuu moni liharuokapurkkien mössöistä :)
helppoahan se on. ja mausteina voi käyttää juureksia ettei sen vauvankaan ihan mautonta tarvitse syödä. jauhelihaa keittämällä ja sekaan laittamalla porkkananpaloja, tai kananrintaa keittämällä ja siihenkin hieman makua. tai porsasta valmiiksi viipaloituina. mielikuvitusta kehiin. perunan ja vihannesten kanssa kaikki saa maistuvia lastenruokia. pieni nokare voita tai ripaus maitoa sekaan, kyllä krantumpikin lapsi syö. noissa purkeissa on jumalattomasti säilytysaineita, ja hajukin jo kertoo että kaikenlaisia mausteita on käytetty, että jos hiukan itse laittaa jotain maustetta niin tuskin on pahempi kuin nuo kaikenlaiset säilöntäaineet. ja kun lihaa hitaasti hauduttaa, niin siitähän ne parhaimmat aromit tulee. eiköhän laakerinlehteäkin voi hetken aikaa keitinliemessä pitää, ihan vain mauksi.
Ei herranjumala alle 1v saa antaa maitoa tai voita!
 
Eiköhän se ole jokaisen vanhemman oma asia tarjoaako omatekemää vai valmis soseita. Ja tosiasia on, että viimeistään siinä vaiheessa kun lapsi menee hoitoon tai kouluun niin romuttuu tää luomuruokien antaminen. Suurin osa siellä tarjottavista ruuista on einespohjaisia ja se on ihan kuntien säästösyistä johtuvia.

Kuka voi olla loppujen lopuksi 100 varma, että kaikki mitä kaupan hyllyiltä löytyy on sitä mitä me luulemme????
 
Pikku Ruu
Meillä syödään purkkiruokaa n. 3-5 krt viikossa. Yleensä neito syö samaa ruokaa kun me, mutta kun ei me syödä kahta lämmintä ruokaa päivässä ja tyttö syö. Ja ne on käteviä jos on esim. kaupungilla ja lapselle tulee nälkä.
 
sama
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 07:34 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:44 muori kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:38 Pehmeäpupu kirjoitti:
Hmm, mä olen sitten poikkeus kun oon välillä ihan itsellenikin ostanut noita pilttipurkkeja :p :p Ja niin hyvää liharuokaa en osaa edes tehdä miltä maistuu moni liharuokapurkkien mössöistä :)
helppoahan se on. ja mausteina voi käyttää juureksia ettei sen vauvankaan ihan mautonta tarvitse syödä. jauhelihaa keittämällä ja sekaan laittamalla porkkananpaloja, tai kananrintaa keittämällä ja siihenkin hieman makua. tai porsasta valmiiksi viipaloituina. mielikuvitusta kehiin. perunan ja vihannesten kanssa kaikki saa maistuvia lastenruokia. pieni nokare voita tai ripaus maitoa sekaan, kyllä krantumpikin lapsi syö. noissa purkeissa on jumalattomasti säilytysaineita, ja hajukin jo kertoo että kaikenlaisia mausteita on käytetty, että jos hiukan itse laittaa jotain maustetta niin tuskin on pahempi kuin nuo kaikenlaiset säilöntäaineet. ja kun lihaa hitaasti hauduttaa, niin siitähän ne parhaimmat aromit tulee. eiköhän laakerinlehteäkin voi hetken aikaa keitinliemessä pitää, ihan vain mauksi.
Ei herranjumala alle 1v saa antaa maitoa tai voita!

voi herrajumala. nykyään taitaa olla suositus ettei vettäkään saa antaa janojuomaksi. tervettä maalaisjärkeä nyt kehiin. kymmenen kuukauden ikäiselle saa antaa jo tav. maito, ja sitä voita, niin meilläkin tehty. muuten aika hassua miten kaikki muuttuu. joskus 50-luvulla kaksviikkoisille annettiin jo ravitsevampaa ruokaa. ja äitini sanoi että 70-luvulla kun oltiin sisarusteni kanssa pieniä, niin hän jo parikuisena teki meille ns.kauralimaa. valmistustapaa en tiedä mutta alas upposi. tää arvo ylppökin aikoinaan puhui tuosta lastenruuasta eikä nuo perusruuat olleet mitenkään pannassa.

omalleni olen jo alle 5 kuukauden ikäsestä syöttänyt lihaa. ja 2,5 kk ikäsestä se on juonut vellejä ja taisi jo perunaakin saada. ettei tuo nokare voita(ei tarkota ruokalusikallista). itse ainakin olen tiennyt et mitä lapsi syö kun omatekosta ruokaa olen valmistanut. ja eipä tota poikaa noin pienenä olis tyytyväisenä pelkällä maidolla pitänyt, koska kitisi maitoa tunnin välein. sälli oli viisikiloinen syntyessään, joten ymmärrän ettei se maito pitäny tyytyväisenä. ja pulloa ei huolinut ei ees tuttia. ja kyllästyin siihen että tissi aina suussa, eikä sitä maitoakaan kovin tullut.

neuvolakin muuttaa noita käytäntöjä. ja kauhulla kuuntelen noita suosituksia. kun ovat alati muuttuvia, niin se terve maalaisjärki, se on järkevää.

ja se pieni nokare voita, tuskin on pahempaa kuin äiti joka polttaa tupakkaa saati juo. :$
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 07:42 Pesunkestävä Martta kirjoitti:
Eiköhän se ole jokaisen vanhemman oma asia tarjoaako omatekemää vai valmis soseita. Ja tosiasia on, että viimeistään siinä vaiheessa kun lapsi menee hoitoon tai kouluun niin romuttuu tää luomuruokien antaminen. Suurin osa siellä tarjottavista ruuista on einespohjaisia ja se on ihan kuntien säästösyistä johtuvia.

Kuka voi olla loppujen lopuksi 100 varma, että kaikki mitä kaupan hyllyiltä löytyy on sitä mitä me luulemme????

Ihan samaa mieltä. Eilen oli paljon avauksia tosi paljon näistä eineksistä. Ja tuo mitä kirjoitit pätee ihan normaaliruuissa. Elikkä oli vauva tai teini, niin piltit ja isommille muut einekset ihan yhtä hyvää ruokaa. Kun ne muut raaka-aineet on vähän kuin ostaisi sian säkissä. Kaikki ei ole aina sitä miltä näyttää. Ja mua henkkohtasesti ällöttää kun kaikkeen on lisätty jotain terveysdvaikutteista :$
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 07:56 sama kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 07:34 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:44 muori kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:38 Pehmeäpupu kirjoitti:
Hmm, mä olen sitten poikkeus kun oon välillä ihan itsellenikin ostanut noita pilttipurkkeja :p :p Ja niin hyvää liharuokaa en osaa edes tehdä miltä maistuu moni liharuokapurkkien mössöistä :)
helppoahan se on. ja mausteina voi käyttää juureksia ettei sen vauvankaan ihan mautonta tarvitse syödä. jauhelihaa keittämällä ja sekaan laittamalla porkkananpaloja, tai kananrintaa keittämällä ja siihenkin hieman makua. tai porsasta valmiiksi viipaloituina. mielikuvitusta kehiin. perunan ja vihannesten kanssa kaikki saa maistuvia lastenruokia. pieni nokare voita tai ripaus maitoa sekaan, kyllä krantumpikin lapsi syö. noissa purkeissa on jumalattomasti säilytysaineita, ja hajukin jo kertoo että kaikenlaisia mausteita on käytetty, että jos hiukan itse laittaa jotain maustetta niin tuskin on pahempi kuin nuo kaikenlaiset säilöntäaineet. ja kun lihaa hitaasti hauduttaa, niin siitähän ne parhaimmat aromit tulee. eiköhän laakerinlehteäkin voi hetken aikaa keitinliemessä pitää, ihan vain mauksi.
Ei herranjumala alle 1v saa antaa maitoa tai voita!

voi herrajumala. nykyään taitaa olla suositus ettei vettäkään saa antaa janojuomaksi. tervettä maalaisjärkeä nyt kehiin. kymmenen kuukauden ikäiselle saa antaa jo tav. maito, ja sitä voita, niin meilläkin tehty. muuten aika hassua miten kaikki muuttuu. joskus 50-luvulla kaksviikkoisille annettiin jo ravitsevampaa ruokaa. ja äitini sanoi että 70-luvulla kun oltiin sisarusteni kanssa pieniä, niin hän jo parikuisena teki meille ns.kauralimaa. valmistustapaa en tiedä mutta alas upposi. tää arvo ylppökin aikoinaan puhui tuosta lastenruuasta eikä nuo perusruuat olleet mitenkään pannassa.

omalleni olen jo alle 5 kuukauden ikäsestä syöttänyt lihaa. ja 2,5 kk ikäsestä se on juonut vellejä ja taisi jo perunaakin saada. ettei tuo nokare voita(ei tarkota ruokalusikallista). itse ainakin olen tiennyt et mitä lapsi syö kun omatekosta ruokaa olen valmistanut. ja eipä tota poikaa noin pienenä olis tyytyväisenä pelkällä maidolla pitänyt, koska kitisi maitoa tunnin välein. sälli oli viisikiloinen syntyessään, joten ymmärrän ettei se maito pitäny tyytyväisenä. ja pulloa ei huolinut ei ees tuttia. ja kyllästyin siihen että tissi aina suussa, eikä sitä maitoakaan kovin tullut.

neuvolakin muuttaa noita käytäntöjä. ja kauhulla kuuntelen noita suosituksia. kun ovat alati muuttuvia, niin se terve maalaisjärki, se on järkevää.

ja se pieni nokare voita, tuskin on pahempaa kuin äiti joka polttaa tupakkaa saati juo. :$
Mä en juo enkä polta. Lasteni ruokavalioon voin vaikuttaa positiivisesti. Lapsen suolisto on kehittymätön 2,5 kk iässä. Tiesitkö, että perunaa ei suositella muualla kuin Suomessa vasta 10 kk iästä lähtien? Siinä on liikaa tärkkelystä. Johtuuko suomalaisten allergiat, laktoosi-intoleranssit yms just näistä fiksuista neuvoista, että annetaan lapsille liian aikaisin liian "vahvoja" ruokia?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 07:34 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:44 muori kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:38 Pehmeäpupu kirjoitti:
Hmm, mä olen sitten poikkeus kun oon välillä ihan itsellenikin ostanut noita pilttipurkkeja :p :p Ja niin hyvää liharuokaa en osaa edes tehdä miltä maistuu moni liharuokapurkkien mössöistä :)
helppoahan se on. ja mausteina voi käyttää juureksia ettei sen vauvankaan ihan mautonta tarvitse syödä. jauhelihaa keittämällä ja sekaan laittamalla porkkananpaloja, tai kananrintaa keittämällä ja siihenkin hieman makua. tai porsasta valmiiksi viipaloituina. mielikuvitusta kehiin. perunan ja vihannesten kanssa kaikki saa maistuvia lastenruokia. pieni nokare voita tai ripaus maitoa sekaan, kyllä krantumpikin lapsi syö. noissa purkeissa on jumalattomasti säilytysaineita, ja hajukin jo kertoo että kaikenlaisia mausteita on käytetty, että jos hiukan itse laittaa jotain maustetta niin tuskin on pahempi kuin nuo kaikenlaiset säilöntäaineet. ja kun lihaa hitaasti hauduttaa, niin siitähän ne parhaimmat aromit tulee. eiköhän laakerinlehteäkin voi hetken aikaa keitinliemessä pitää, ihan vain mauksi.
Ei herranjumala alle 1v saa antaa maitoa tai voita!
:LOL: :LOL: Kylläpäs täällä on taas yksinkertaisia ihmisiä. Te varmaan istutte neuvolasta saadun opaskirjan kanssa ja luette sieltä näitä täydellisiä "suosituksia" Hohhoijaa....ihmekös kun ihmisten terve maalaisjärki on nykyään ihan hukassa! :headwall:
 
sama
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 08:02 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 07:56 sama kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 07:34 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:44 muori kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:38 Pehmeäpupu kirjoitti:
Hmm, mä olen sitten poikkeus kun oon välillä ihan itsellenikin ostanut noita pilttipurkkeja :p :p Ja niin hyvää liharuokaa en osaa edes tehdä miltä maistuu moni liharuokapurkkien mössöistä :)
helppoahan se on. ja mausteina voi käyttää juureksia ettei sen vauvankaan ihan mautonta tarvitse syödä. jauhelihaa keittämällä ja sekaan laittamalla porkkananpaloja, tai kananrintaa keittämällä ja siihenkin hieman makua. tai porsasta valmiiksi viipaloituina. mielikuvitusta kehiin. perunan ja vihannesten kanssa kaikki saa maistuvia lastenruokia. pieni nokare voita tai ripaus maitoa sekaan, kyllä krantumpikin lapsi syö. noissa purkeissa on jumalattomasti säilytysaineita, ja hajukin jo kertoo että kaikenlaisia mausteita on käytetty, että jos hiukan itse laittaa jotain maustetta niin tuskin on pahempi kuin nuo kaikenlaiset säilöntäaineet. ja kun lihaa hitaasti hauduttaa, niin siitähän ne parhaimmat aromit tulee. eiköhän laakerinlehteäkin voi hetken aikaa keitinliemessä pitää, ihan vain mauksi.
Ei herranjumala alle 1v saa antaa maitoa tai voita!

voi herrajumala. nykyään taitaa olla suositus ettei vettäkään saa antaa janojuomaksi. tervettä maalaisjärkeä nyt kehiin. kymmenen kuukauden ikäiselle saa antaa jo tav. maito, ja sitä voita, niin meilläkin tehty. muuten aika hassua miten kaikki muuttuu. joskus 50-luvulla kaksviikkoisille annettiin jo ravitsevampaa ruokaa. ja äitini sanoi että 70-luvulla kun oltiin sisarusteni kanssa pieniä, niin hän jo parikuisena teki meille ns.kauralimaa. valmistustapaa en tiedä mutta alas upposi. tää arvo ylppökin aikoinaan puhui tuosta lastenruuasta eikä nuo perusruuat olleet mitenkään pannassa.

omalleni olen jo alle 5 kuukauden ikäsestä syöttänyt lihaa. ja 2,5 kk ikäsestä se on juonut vellejä ja taisi jo perunaakin saada. ettei tuo nokare voita(ei tarkota ruokalusikallista). itse ainakin olen tiennyt et mitä lapsi syö kun omatekosta ruokaa olen valmistanut. ja eipä tota poikaa noin pienenä olis tyytyväisenä pelkällä maidolla pitänyt, koska kitisi maitoa tunnin välein. sälli oli viisikiloinen syntyessään, joten ymmärrän ettei se maito pitäny tyytyväisenä. ja pulloa ei huolinut ei ees tuttia. ja kyllästyin siihen että tissi aina suussa, eikä sitä maitoakaan kovin tullut.

neuvolakin muuttaa noita käytäntöjä. ja kauhulla kuuntelen noita suosituksia. kun ovat alati muuttuvia, niin se terve maalaisjärki, se on järkevää.

ja se pieni nokare voita, tuskin on pahempaa kuin äiti joka polttaa tupakkaa saati juo. :$
Mä en juo enkä polta. Lasteni ruokavalioon voin vaikuttaa positiivisesti. Lapsen suolisto on kehittymätön 2,5 kk iässä. Tiesitkö, että perunaa ei suositella muualla kuin Suomessa vasta 10 kk iästä lähtien? Siinä on liikaa tärkkelystä. Johtuuko suomalaisten allergiat, laktoosi-intoleranssit yms just näistä fiksuista neuvoista, että annetaan lapsille liian aikaisin liian "vahvoja" ruokia?

väitinkö sun käyttävän noita nautintoaineita. täh???? kuule jokainen taplaa yylillään. ja kuten kirjoitin että nuo suositukset ovat kovinkin muuttuvia. mä olen mennyt terveellä maalaisjärjellä, enkä ikinä ole yhtään opusta tai lehtistä lukenut joita neuvola on jakanut. miksi hämmentää itseään, kun järkeäänkin voi käyttää. mikä on vahvaa ruokaa ja mikä taas ei. ja terveitä on lapsistni tullut kun en joka vouhotukseen ole lähtenyt mukaan. ja mä olen vaikuttanut positiivisesti lapsieni ruokahetkiin. en ole pitänyt heitä nälkäisinä. (ja älä käännä tätä, e väittänyt että sinä pitäisit)

kukin tavallaan tekee niin kuin katso oikeaksi. mikä pätee yhdelle, ei päde toisille. eli mitäs me toisiamme arvostelemaan tai neuvomaan. tai herrasjumalattelemaan. ja noita vatsaoireiden syitä voi tietysti jeesustella että lapselle on alettu antaa liian aikaisin perunaa. silloin kun mun esikoinen oli pieni, niin tuo suositus antaa kiinteää oli kuukautta aikaisemmin kuin kuopukseni. mutta mutta....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:44 Keittiönoita kirjoitti:
Mutta jos ei syötä lapselleen pilttiruokia, siinä voi tehdä lapselleen karhunpalveluksenkin...on vaikeuksia sitten koulussa oppia syömään mautonta laitosruokaa ;)

Olet kyllä oikeassa tuossa makuasiassa. Likka sai reilut 20 vuotta sitten pilttiruokia, mulla ei siihen aikaan ollut sen paremmin pakastinta, mikroaaltouunia kuin sauvasekoitintakaan. Tein kyllä itsekin ruokia, mutta hedelmäsosetta oli hankala tehdä haarukalla muusta kuin banaanista. Junnu taas ei pilttiruokia saanut, jo 3 kk iässä soseutin marjoja ja hedelmiä ja siinä junnun hedelmäsoseet. Varhaislapsuuden makumieltymykset onkin noilla kahdella olleet varsin erilaiset ja likka oli paljon ronkelimpi voimakkaampien makujen suhteen kuin pikkuveljensä melkein kouluikään asti.
Kyllä meillä 20v sitten oli jo vatkain,jolla tehtiin lastenruokiakin ;)

Itse olen kyllä tässä ruoka-asiassakin,että jos äidin voimia säästetään siinä kohtaa,että annetaan valmisruokia, niin hyvä niin!! Tämän palstan ikävyys on juuri nämä olevinaan-fiksut-kommentit,jotka oikeasti ovat pelkkää syyllistävää sontaa,ja vieläpä typerää,paikkansapitämätöntä sellaista.
 
Hih hei sentään, mikä tappeluketju tästäkin on näköjään tehty vajaassa vuorokaudessa :whistle: :LOL:

Mulle on ihan sama vaikka joku ap:n kaltainen kasvattaisi itse teuraseläimensäkin että saa alusta asti laitettua muksulleen ruuan :LOL:

Jotkut vaan tuntuu jaksavan esittää täydellistä kotirouvaa :whistle:
 
Olkoon eines tai ei, niin mielestäni ne maistuu ihan hyvälle =)

Mutta oletteko haistelleet vauvan röyhtäisyjä, kun on purkkiruokaa syönyt :x Ja aina kalaruoan jälkeen vauva haisee pitkään kalalle. Omatekemässä ruoassa ei näitä hajuja tule. Mistä se johtuu?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 08:54 Pehmeäpupu kirjoitti:
Hih hei sentään, mikä tappeluketju tästäkin on näköjään tehty vajaassa vuorokaudessa :whistle: :LOL:

Mulle on ihan sama vaikka joku ap:n kaltainen kasvattaisi itse teuraseläimensäkin että saa alusta asti laitettua muksulleen ruuan :LOL:

Jotkut vaan tuntuu jaksavan esittää täydellistä kotirouvaa :whistle:
ehkä ne ei esitä, vaan onkin... hyviä äitejä, vaimoja ja kaikkea sitä mitä mä en. mutta vaikka piltit ei omatekoiselle maistu, kyllä ne alas silti upposi neitille, ja pojullekin kokeillaan. saishan sitä hedelmänsäkin hakea suoraan jamaicalta, jos aidon makuista ananasta olisi vaille.... :whistle:
 

Yhteistyössä